Hur lång tid är rimligt att vänta på reparation?

Permalänk
Avstängd

Hur lång tid är rimligt att vänta på reparation?

Mjukvarufel som definitivt inte skall ta stor tid, lämnade in den idag, en arrogant fan tog emot den och sa två veckor men det kan ta hur lång tid som helst sa han, krävde svar på att det måste finnas en maxgräns som han vägrade svara på. Tacksam för svar vad är maxgräns att vänta?

Permalänk
Hedersmedlem

En privat firma borde väl kunna sätta vilka gränser de vill?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jutvify:

Mjukvarufel som definitivt inte skall ta stor tid, lämnade in den idag, en arrogant fan tog emot den och sa två veckor men det kan ta hur lång tid som helst sa han, krävde svar på att det måste finnas en maxgräns som han vägrade svara på. Tacksam för svar vad är maxgräns att vänta?

Vad har du lämnat in?
Vad har du för felsymptom?
Vilken affär?

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FX9:

Vad har du lämnat in?
Vad har du för felsymptom?
Vilken affär?

Elgiganten. Nvidia TV Shield pro, VLC applikationen visar inga videos, jag köpte den enbart på grund av VLC, man kan stoppa när som helst filmen och den startar där man stannade, alla andra applikationer börjar filmen om från början. Då säger fanskapet att jag borde kollat på forum om VLC krånglar. Det måste finnas en rimlig högst gräns för hur länge man får vänta.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Andreaz1:

En privat firma borde väl kunna sätta vilka gränser de vill?

Gå och lägg dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jutvify:

Elgiganten. Nvidia TV Shield pro, VLC applikationen visar inga videos, jag köpte den enbart på grund av VLC, man kan stoppa när som helst filmen och den startar där man stannade, alla andra applikationer börjar filmen om från början. Då säger fanskapet att jag borde kollat på forum om VLC krånglar. Det måste finnas en rimlig högst gräns för hur länge man får vänta.

Svårt att veta vad som gäller rörande maxgräns, antar det finns nån lagtext som man kanske kan använda.

Men spontant tycker jag 2 veckor låter rimligt att dom bör få på sig åtminstone.

Vad gäller ditt VLC problem. Du verkar inte vilja lägga tid på att felsöka. Det kanske hade varit så enkelt som nån inställning, eller så är materialet kodat på ett sätt som VLC har problem med. Eller nått annat som är omöjligt att ge svar på utan att googla runt.

Var hämtar du dina videos. Vad är det för format/codec m.m?

EDIT: När du skriver att den inte visar några videos...hur menar du? Menar du att filmerna inte dyker upp i listan så du kan trycka på dem och starta? Eller menar du att filmerna startar men de spelar upp med svart bild?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FX9:

Svårt att veta vad som gäller rörande maxgräns, antar det finns nån lagtext som man kanske kan använda.

Men spontant tycker jag 2 veckor låter rimligt att dom bör få på sig åtminstone.

Vad gäller ditt VLC problem. Du verkar inte vilja lägga tid på att felsöka. Det kanske hade varit så enkelt som nån inställning, eller så är materialet kodat på ett sätt som VLC har problem med. Eller nått annat som är omöjligt att ge svar på utan att googla runt.

Var hämtar du dina videos. Vad är det för format/codec m.m?

Det som var dräggigt av honom jag lämnade in hos är att han hävdade att jag innan köpet skulle kolla på forum om VLC krånglade, jag visste inte ens om att den hade VLC. Igår var jag och pratade med en trevlig tjej som ville ge mig tillgodokvitto, men jag hade inte produkten med mig.

Jag felsökte, gjorde även fabriksåterställning. Den jag lämnade in hos sa att det är vanligt problem med VLC. Som sagt ingen annan applikation som man ser filmerna på har funktionen som VLC, när du stannar filmen och startar igen så startar den precis där jag stoppade filmen. Sanslöst att bara VLC har den funktionen. KODI och NOVA har den inte, filmen börjar om från början vilket är skit.

Det jag menar med att filmerna inte visas på VLC, det är tomt när jag startar VLC applikationen, ingen film visas i applikationen, som om det inte fanns filmer på hårddisken. Jag har kollat hårddisken och det är inget fel på den.

Filmerna är 4k som visas utan krångel på alla andra applikationer och även vanliga filmer. Haft den i två månader och hade inga problem med visningen av filmerna på VLC, inga som helst krångel under två månader jag tittade på VLC, alla filmer visades problemfritt.

Permalänk
Medlem

What? Både plex och kodi har den funktionen att den tar upp där du avslutade.

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jutvify:

Det som var dräggigt av honom jag lämnade in hos är att han hävdade att jag innan köpet skulle kolla på forum om VLC krånglade, jag visste inte ens om att den hade VLC. Igår var jag och pratade med en trevlig tjej som ville ge mig tillgodokvitto, men jag hade inte produkten med mig.

Jag felsökte, gjorde även fabriksåterställning. Den jag lämnade in hos sa att det är vanligt problem med VLC. Som sagt ingen annan applikation som man ser filmerna på har funktionen som VLC, när du stannar filmen och startar igen så startar den precis där jag stoppade filmen. Sanslöst att bara VLC har den funktionen. KODI och NOVA har den inte, filmen börjar om från början vilket är skit.

Det jag menar med att filmerna inte visas på VLC, det är tomt när jag startar VLC applikationen, ingen film visas i applikationen, som om det inte fanns filmer på hårddisken. Jag har kollat hårddisken och det är inget fel på den.

Filmerna är 4k som visas utan krångel på alla andra applikationer och även vanliga filmer. Haft den i två månader och hade inga problem med visningen av filmerna på VLC, inga som helst krångel under två månader jag tittade på VLC, alla filmer visades problemfritt.

Ahh, så du har kunnat titta på filmerna på hårddisken med andra appar på din Shield.

1. Låter jättekonstigt att det inte går att pausa och fortsätta spela från samma ställe. Eller missförstår jag dig?
2. Läste följande på google rörande samma problematik:
Try this: Settings, Apps, App permissions, Files and media, VLC, Allow all the time Folders will now show the movie files

Kanske är så enkelt att den inställningen får fram filmerna?

EDIT: läste om din text 2 gånger och inser att du stänger av filmen helt, och startar upp den igen. Då vill du hitta tillbaka till det ställe du stängde av sist. Som nån annan här ovan sa, Kodi har den funktionaliteten.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jutvify:

Gå och lägg dig.

Dags att lugna ner diskussionen. Inte lätt att ge ett bra svar utifrån informationen i trådstarten.

Är det inte ett reklamations- eller garantiärende får man komma överens om hur länge verkstaden har på sig att fixa felet. Har man ej gjort så riskerar man att det drar ut på tiden.

Är det däremot ett reklamations- eller garantiärende ska reparationen utföras inom "skälig" tid. Just skälig tid är en väldigt diffus gräns och beror lite vad det är för pryl. I ditt fall skulle jag säga ett par veckor. Iom. att ärendet handlar om en mjukvara/app som i princip inte har med Nvidia att göra har jag dock svårt att se hur detta ska hamna under garantin/reklamationsrätten.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jutvify:

Måste vara trött...men först nu kopplade jag vad du menade här:

Du menar alltså att du har kunnat titta på filmer med VLC korrekt i 2 månader, och nu har VLC börjat få problem?

Du har inte ändrat något kring dina filmer/Shield nyligen som kan ha orsakat problemen?
Ny hårddisk/ändrat nån inställning? M.m?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sebbeharry:

What? Både plex och kodi har den funktionen att den tar upp där du avslutade.

Plex testade jag inte, däremot Kodi började filmen från början. Illa bemötande var det värsta, hur fan skulle jag kunna veta om VLC krånglade när jag inte ens visste att produkten hade den applikationen. Jag väntar två veckor sedan kommer jag kräva tillgodokvitto annars tar det hus i helvete.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FX9:

Måste vara trött...men först nu kopplade jag vad du menade här:

Du menar alltså att du har kunnat titta på filmer med VLC korrekt i 2 månader, och nu har VLC börjat få problem?

Du har inte ändrat något kring dina filmer/Shield nyligen som kan ha orsakat problemen?
Ny hårddisk/ändrat nån inställning? M.m?

Nej inte ändrat något. Var så glad med produkten när den fungerade, fantastisk bild med 4k och hdr, även vanliga filmer visades betydligt bättre än på datorn. Tack för att du försöker hjälpa mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jutvify:

Skrivet av Jutvify:

Gå och lägg dig.

Härlig attityd, gör ju saken säkerligen bättre att få hjälp!

Det korta svaret om maxgräns: nej det finns inte i lagen någon bestämd maxgräns av tid.

Det längre svaret: Det varierar. Vet inte om det är service inom eller utanför garanti. Vad som anses vara skäligt varierar. Utan att veta något mer så är två veckor absolut en skälig tid. Även om det tar 5 min att fixa så hanteras ju ärenden i turordning. Det kan ju vara så att först dag nummer 10 så påbörjas ditt ärende. Är det exempelvis ett intermittent fel så tar det längre att åtgärda.

Sen har vi ju det faktum att produkten kan behöva skickas iväg till en auktoriserad serviceverkstad för reparation, speciellt om det avser garanti. Visst var det aningen frustrerande då jag jobba inom branschen och kunde lösa konsumentens problem, men fick inte göra det, då allt måste gå via tillverkarens auktoriserade serviceverkstäder. Oavsett hur löjligt och onödigt den vägen känns.

Som bonus så pågår det en pandemi och förseningar kan uppstå.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9950X3D | Gigabyte RTX 5070 Ti AERO | Samsung 990 PRO 4TB | Gigabyte B650E Aorus Stealth Ice | Corsair Dominator Titanium White 2x48GB DDR5 6600MHz CL32 | Lian Li O11 Vision Compact White | Lian Li HydroShift LCD 360TL White | Lian Li EDGE Platinum 850W White | Lian Li UNI FAN TL 3-pack 120mm Reverse White

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jutvify:

Nej inte ändrat något. Var så glad med produkten när den fungerade, fantastisk bild med 4k och hdr, även vanliga filmer visades betydligt bättre än på datorn. Tack för att du försöker hjälpa mig.

Väldigt klurigt problem i så fall. Min gissning är att din shield fick nån uppdatering i bakgrunden som gjorde att det slutade fungera, och jag har ingen aning om det går att backa till en tidigare version.

Såg du mitt tidigare inlägg på engelska rörande rättigheter på shielden?
För när jag googlade lite så såg jag att nån hade fått samma problem: Efter en uppdatering fick dom lov att ändra rättigheterna och sen dök filmerna upp

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kan väl tilläggas att är det mjukvarufel/programvara så går detta ej på garantin.
Så förbered dig på ett kostnadsförslag för inget fel konstaterat.

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Hedersmedlem

Rimligt? Man brukar väl tycka att 2-3 veckor är rimligt men att det kan dra ut på tiden p g a olika aspekter. Skulle jag lämna in något på reparation skulle jag ta kontakt efter 3 veckor och kolla upp status. Efter 4-5 veckor skulle jag bli irriterad om det inte fanns en bra förklaring (typ de väntar på reservdel).

Det här är också ett klurigt problem. Vilket ansvar har elgiganten att en tredejparts-app, VLC, ska fungera med produkten? Tekniskt sätt skulle de kunna ta in den, testa igenom alla program som finns installerade från start och hävda att det inte är något problem.

Kommer verkstaden sätta sig och försöka lösa problemet eller kommer de testa VLC och om de får samma fel bara säga att du får häva köpet? Nu är detta Elgiganten så de brukar inte ha några problem att bara ta tillbaka produkten (och såg att de redan erbjudit att köpa tillbaka den). FWIW - det är svårt för oss att bedöma hur otrevlig supportkillen var. Men om du gick in i diskussionen med samma attityd som i tråden så kan det vara så att han bemötte dig på samma sätt. Han kan inte säga en max-tid då han ju inte är verkstaden. Han kan uppskatta (2 veckor) men han kan inte lova något.

Sen är det lite kul att du säger att "mjukvaruproblem definitivt inte ska ta lång tid". Jag skulle hävda att mjukvaruproblem många gånger kan vara mkt krångligare än rena hårdvaruproblem. Slutar en HDMI-port att fungera så är det väldigt tydligt. Men om ett program, dessutom ett tredjeparts, börjar krångla så kan det bero på många omständigheter.

Om något slutar fungera så är det för mig iallafall naturligt att börja leta på appens forum för att se om andra har samma problem. Det är förövrigt ett bra sätt också att få kött på benen när man reklamerar om många andra har problem.

Jag sökte snabbt på "VLC show no movies Nvidia Shield TV" och fick en bunt svar, alla som sa samma sak som FX9 ovan postade.

"https://www.nvidia.com/en-us/geforce/forums/shield-tv/9/48189..."

"Settings, Apps, App permissions, Files and media, VLC, Allow all the time
Folders will now show the movie files :)"

En annan skrev:

"Manually set file storage permissions for the app in nvidia shield settings. Make sure it's set to always allow access and not the default only when app is open

Har du felsökt och testat denna inställning? För om det är detta så var problemet så är det ju inte ens ett "fel" utan bara en säkerhetsinställning som behöver ställas om.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av The_St1g:

Kan väl tilläggas att är det mjukvarufel/programvara så går detta ej på garantin.
Så förbered dig på ett kostnadsförslag för inget fel konstaterat.

Om det rör sig om fel i den mjukvara som medföljde vid köpet så kan det vara bra att veta att KKöpL inte innehåller några undantag för mjukvara, utan en produkt skall fungera som avsett. Finns det ett fel (som konsumenten inte orsakat) så kan man reklamera, oavsett om det beror på mjukvara eller hårdvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

Om det rör sig om fel i den mjukvara som medföljde vid köpet så kan det vara bra att veta att KKöpL inte innehåller några undantag för mjukvara, utan en produkt skall fungera som avsett. Finns det ett fel (som konsumenten inte orsakat) så kan man reklamera, oavsett om det beror på mjukvara eller hårdvara.

Är VLC förinstallerat på Nvidia TV Shield pro?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jutvify:

Skrivet av Jutvify:

Plex testade jag inte, däremot Kodi började filmen från början. Illa bemötande var det värsta, hur fan skulle jag kunna veta om VLC krånglade när jag inte ens visste att produkten hade den applikationen. Jag väntar två veckor sedan kommer jag kräva tillgodokvitto annars tar det hus i helvete.

Hur ska du ha det? Oavsett så kommer du ha svårt att få rätt om det bara är VLC som strular, eller vad är det du vill att Elgiganten ska fixa? Skulle vara lite som att skicka in en dator för att Cyperpunk 2077 är(var?) en buggfest.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jutvify:

Elgiganten. Nvidia TV Shield pro, VLC applikationen visar inga videos, jag köpte den enbart på grund av VLC

Skrivet av Jutvify:

Det som var dräggigt av honom jag lämnade in hos är att han hävdade att jag innan köpet skulle kolla på forum om VLC krånglade, jag visste inte ens om att den hade VLC.

Hmm. Får inte ihop detta riktigt?

Ursäkta mig nu men du låter som en riktigt jobbig kund med en riktigt usel attityd. Lugna ner dig och titta en stund i spegeln.
Utöver det så låter detta som att det till stor sannolikhet är ett mjukvarufel med VLC specifikt och är absolut ingenting du kan förvänta dig går på någon slags garanti, vilket antagligen förklarar killen på Elgigantens attityd. Hade hårdvaruutvecklare varit ansvariga för att samtliga appar som finns utvecklat för det OSet skulle funka så hade de antagligen inte kunnat gå runt alls.

Mvh tidigare teknikbutiksanställd.

Permalänk
Medlem

Tror att det snarare handlar om att du får reklamera alternativt ångra köp. Shiled som inte stöder tredje part är ju kanske svårt att hävda att det är produkt fel för. Shield ger väl inga uttryckliga garantier för att just VLC skall fungera? Eller? Har inte sett det på min i alla fall.

OM det är problem och du får strul med tider:
https://www.konsumentverket.se/for-foretag/konsumentratt-for-...
Kolla konsumentverket för att ta reda på vad som verkligen gäller. På öppna forum finns det väldigt mycket tyckande - gå direkt till källan.
Som tidigare påpekats ställer Pandemin till det och de flesta företag har längre ledtider på allt. Du kan få räkna med att det kan ta runt en månad.
Däremot, kan ha du rätt till att få en lånespelare under tiden. Det är inte många som vet om detta - men ring till dem och fråga om du kan få en tidsuppskattning på ditt ärende samt en ersättningsvara under tiden. Detta finns med i reglerna kring garanti ärenden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Är VLC förinstallerat på Nvidia TV Shield pro?

Det var det inte på min, och det står ingen stans i mina manualer om att just VLC skall fungera eller användas just specifikt med VLC. VLC kan däremot hämtas ner från Android butiken. Tycker inte att det fungerar så värst bra - men jag använder min Shield mest för att streama från Disney, Netflix mm.

Permalänk
Skrivet av Jutvify:

Elgiganten. Nvidia TV Shield pro, VLC applikationen visar inga videos, jag köpte den enbart på grund av VLC.

Skrivet av Jutvify:

jag visste inte ens om att den hade VLC.

Du får nog bestämma dig

Visa signatur

måndagar är ett värdelöst sätt att slösa bort en sjundedel av sitt liv.

Permalänk
Medlem

Skulle tro att personalen speglar kundens attityd många gånger så jag har full förståelse för att de upplevdes som störiga efter att ha läst den här tråden.

Man som kund kunde ju också tänka att man kanske kunde få jobba lite extra för att titta smärtfritt på sin "semesterbilder" i 4k. Typiskt inte en särskilt officiell funktion med väldigt många felkällor då det inte direkt är ett standardiserat format, semesterbilder i 4k alltså.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Avstängd

Legendarisk tråd

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jutvify:

Skrivet av Jutvify:

Gå och lägg dig.

Min erfarenhet säger att är man trevlig mot människor som jobbar med service så får man oftast trevlig hjälp tillbaka. Slår aldrig fel.
Tänk på att de handskas med arga och otrevliga människor dagligen och det tär på en. Nu vet inte jag hur din konversation gick, men kommentarer som "gå och lägg dig" är inte speciellt trevliga...

OT:
Apropå mjukvarufel och service är det väldigt svårt att ge en tid eftersom de troligtvis kommer skicka in den till 3:e part eftersom Elgiganten inte har den kompetensen att felsöka själva, beroende på avtal etc. etc. Men "hur lång tid som helst" kommer det ju inte ta. Jag skulle killgissa på allt från 2 veckor till 3 månader. Efter det kan du försöka att häva köpet om du vill.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jutvify:

jag köpte den enbart på grund av VLC

Skrivet av Jutvify:

jag visste inte ens om att den hade VLC

När man behöver ha koll på vad man säger så brukar det vara krångligt helt plötsligt.
Jag äger själv två enheten och har en även hos min mamma. De kommer inte förinstallerade med VLC. Har du köpt ett demo ex där de skryter att den kommer med installerad VLC som funkar till 100% så ser jag varför du har ett problem.

För övrigt, enkel googling - väldigt stort problem med Nvidia Shield Pro och VLC.
Sammanfattningsvis verkar det vara VLC som inte är snabba med kompatibilitet.

Google

Använder själv Kodi.

Känner spontant att det är konstigt att reklamera en hårdvara med mjukvarufel på appar man själv installerat och som inte finns med vid köpet. I tillägg till det har du inte gjort det man normalt sett gör inför ett köp, undersöker produktens möjligheter. Du bara förväntade dig att VLC ska fungera, den gjorde det en stund, nu känner du dig lurad och riktar frustrationen mot Elgiganten när du egentligen ska hänga på låset till VLC.

Permalänk

Som nämnt ovan kan 'mjukvara fel' ibland vara krångligare att identifiera och lösa som garanti/reklamation.
Skälig hanteringstid kan bero på vilken typ av vara du reklamerar, men i många fall är skälig tid runt 30 dagar. Är det en tvättmaskin för en småbarnsfamilj är det oftast andra skyldigheter, än om din mediaspelare inte spelar 'korrekt'.

Jag hoppas din attityd ändras till det bättre mot service yrket. Där jag jobbar kan vi då och då goodwilla skumma fel som dessa på vår bekostnad. Kan säga att du inte hade blivit det. Att i alla fall vara trevlig och förstående är något som värdesätts i bedömningar.

Permalänk
Medlem

Haha. Legend!

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata