Grafikkortssäljare rånas på två grafikkort

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon134512:

Du får va hur förbannad du vill, det är inte konstigt. Men man behöver inte fara med osanning. Man har absolut laglig rätt att freda sig enligt nödvärnsrätt med hjälp av det våld situationen kräver.

Nödvärnsrätt i Sverige kräver mycket starkare bevisning om att "det verkligen var nödvändigt" jämfört med andra länder (t.ex. många delstater i USA).

Därmed är det större risk att du får fängelsestraff för att DU använde för mycket våld trots att det INTE var du som bröt dig in i ditt eget hem till att börja med...

TILLÄGG: Hade exempelvis gymnasielärarna fått tag på ungdomsrånarna i laptop-fallet i mitt tidigare inlägg så hade de säkert åkt dit på "ungdomsmisshandel" eller "övervåld mot ungdomar".

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av AplAy:

Nödvärnsrätt i Sverige kräver mycket starkare bevisning om att "det verkligen var nödvändigt" jämfört med andra länder (t.ex. många delstater i USA).

Därmed är det större risk att du får fängelsestraff för att DU använde för mycket våld trots att det INTE var du som bröt dig in i ditt eget hem till att börja med...

TILLÄGG: Hade exempelvis gymnasielärarna fått tag på ungdomsrånarna i laptop-fallet i mitt tidigare inlägg så hade de säkert åkt dit på "ungdomsmisshandel" eller "övervåld mot ungdomar".

Men exakt samma sak går åt båda hållen, det krävs stark bevisning om man ska kunna dömas för misshandel eller liknande vid nödvärn.

Har du använt för mycket våld riskerar du straff. Buhu?

Nödvärnsexcess kan rädda dig där om det finns bra skäl till det.

Du spekulerar vilt och det är inte verklighetsförankrat mer än ilskna spekulationer. USAs rättssystem är ingen direkt ledstjärna att följa.

Och nej, hade gymnasielärararna fått tag på dom finns det inte en chans att de åker dit för misshandel förutsatt att de inte faktiskt börjar misshandla rånarna. De har rätt att hålla kvar dom. Envarsgripande.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon134512:

Men exakt samma sak går åt båda hållen, det krävs stark bevisning om man ska kunna dömas för misshandel eller liknande vid nödvärn.

Har du använt för mycket våld riskerar du straff. Buhu?

Nödvärnsexcess kan rädda dig där om det finns bra skäl till det.

Du spekulerar vilt och det är inte verklighetsförankrat mer än ilskna spekulationer. USAs rättssystem är ingen direkt ledstjärna att följa.

Och nej, hade gymnasielärararna fått tag på dom finns det inte en jävla chans att de åker dit för misshandel förutsatt att de inte faktiskt börjar misshandla rånarna. De har rätt att hålla kvar dom. Envarsgripande.

Du har rätt att USA är ingen ledstjärna men när det gäller just självförsvar i eget hem så är de helt klart bland de bästa tycker jag.

Grejen är att en misslyckad inbrottstjuv kommer att argumentera för att denne blev överfallen av dig (och man måste ju tro allt "offren" säger numera) i ditt eget hem. Och svenska jurister som skall tolka inbrottsfall har noll verklighetsförankring för de har varken råkat ut för det eller ens känner någon som råkat ut för det.

Alternativt är de rädda som får att råka döma en faktisk inbrottstjuv för när denne kommer ut från sitt långa fängelsestraff och vill göra "en vendetta" av saken. Men ja, jag är lite bitter och tycker att folk numera aldrig kan sköta sina jobb (domare, jurister, advokater, posten, polisen, med flera).

TILLÄGG: Det är en variant av faktumet att det saknas anonyma vittnen numera. Det behövs både anonyma vittnen och anonyma domare med flera för bättre vågat rättssystem.

De "gripna" ungdomsrånarna kan då börja skrika saker som, "kan inte andas" och så vidare och annat som inte stämmer. De kan ljuga pruppen ur situationen för de har redan visat upp sin samhällskaraktär genom att komma från det så kallade parallella samhället (varav sistnämnda har nämnts flertalet gånger på SVT Nyheter)

Samtidigt är det otroligt att vi ändå lever ännu i skrivande stund med tanke på samhällsdystopin jag föreslagit indirekt!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Du har rätt att USA är ingen ledstjärna men när det gäller just självförsvar i eget hem så är de helt klart bland de bästa tycker jag.

Grejen är att en misslyckad inbrottstjuv kommer att argumentera för att denne blev överfallen av dig (och man måste ju tro allt "offren" säger numera) i ditt eget hem. Och svenska jurister som skall tolka inbrottsfall har noll verklighetsförankring för de har varken råkat ut för det eller ens känner någon som råkat ut för det.

Alternativt är de rädda som får att råka döma en faktisk inbrottstjuv för när denne kommer ut från sitt långa fängelsestraff och vill göra "en vendetta" av saken. Men ja, jag är lite bitter och tycker att folk numera aldrig kan sköta sina jobb (domare, jurister, advokater, posten, polisen, med flera).

TILLÄGG: Det är en variant av faktumet att det saknas anonyma vittnen numera. Det behövs både anonyma vittnen och anonyma domare med flera för bättre vågat rättssystem.

De "gripna" ungdomsrånarna kan då börja skrika saker som, "kan inte andas" och så vidare och annat som inte stämmer. De kan ljuga pruppen ur situationen för de har redan visat upp sin samhällskaraktär genom att komma från det så kallade parallella samhället (varav sistnämnda har nämnts flertalet gånger på SVT Nyheter)

Samtidigt är det otroligt att vi ändå lever ännu i skrivande stund med tanke på samhällsdystopin jag föreslagit indirekt!

Om du inte fabulerar, så får du lägga fram fakta som styrker det du säger.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av AplAy:

Du har rätt att USA är ingen ledstjärna men när det gäller just självförsvar i eget hem så är de helt klart bland de mesta tycker jag.

Grejen är att misslyckad inbrottstjuv kommer att argumentera för att denne blev överfallen av dig (och man måste ju tro allt "offren" säger numera) i ditt eget hem. Och svenska jurister som skall tolka inbrottsfall har noll verklighetsförankring för de har varken råkat ut för det eller ens känner någon som råkat ut för det.

Alternativt är de rädda som får att råka döma en faktisk inbrottstjuv för när denne kommer ut från sitt långa fängelsestraff och vill göra "en vendetta" av saken. Men ja, jag är lite bitter och tycker att folk numera aldrig kan sköta sina jobb (domare, jurister, advokater, posten, polisen, med flera).

Samtidigt är det otroligt att vi ändå lever ännu i skrivande stund med tanke på dystopin jag föreslagit indirekt!

Du är ute och cyklar på några sätt här känner jag.

  • Inbrottstjuven kommer inte ses som ett offer. Om du inte misshandlat inbrottstjuven så grovt att denne blivit ett offer. Utanför din lagliga nödvärnsrätt.

  • I tingsrätten, där de flesta fall avgörs. Är det tre nämndemän och en juristdomare.

  • Dessa är vanliga människor. Du har inte en aning om vad de varit med om i livet och inte och vad de har för verklighetsförankring.

  • Vilket inte heller spelar roll, de ska döma utefter lag och praxis inte personliga upplevelser.

  • Det är extremt ovanligt, att någon gör "vendetta" mot personer i rättssystemet. Har du något exempel på när det har skett och att det skulle vara ett vanligt förekommande ting?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sysop:

Om du inte fabulerar, så får du lägga fram fakta som styrker det du säger.

Jag har aldrig påstått fakta, kalla det för "cynisk spekulering".

Vill du dock insinuera det motsatta av vad jag möjligen fabulerat? T.ex. att inbrottstjuven skulle bara räcka upp ärmarna och säga, "Ajdå! Du tog mig på bar gärning! Du får lämna in mig hos farbror & moster blå nu!"

Eller att om ungdomsrånarna tagits av gymnasielärarna så hade de INTE kämpat emot fysiskt utan bara lämnat ifrån laptops och gått tillbaka till gymnasieskolan och stått i skamvrån och sagt "förlåt" tills att farbror & moster blå kommit för att hämta dem?

Nog för att vi inte lever i dystopi men inte heller i någon jädrans Disney-värld där alla är så snälla och allting gott slutet gott varje dag. "Fakta" på denna sista mening är länkarna till Aftonbladet. Först grafikkortsrånen och nu laptoprånen. Finns säkert risk för copycats de kommande dagarna när allt fler får läsa om - mellan raderna - att "brott verkar kunna löna sig i Sverige".

Varav min tillfälliga gnälliga cynism.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Jag har aldrig påstått fakta, kalla det för "cynisk spekulering".

Vill du dock insinuera det motsatta av vad jag möjligen fabulerat? T.ex. att inbrottstjuven skulle bara räcka upp ärmarna och säga, "Ajdå! Du tog mig på bar gärning! Du får lämna in mig hos farbror & moster blå nu!"

Eller att om ungdomsrånarna tagits av gymnasielärarna så hade de INTE kämpat emot fysiskt utan bara lämnat ifrån laptops och gått tillbaka till gymnasieskolan och stått i skamvrån och sagt "förlåt" tills att farbror & moster blå kommit för att hämta dem?

Nog för att vi inte lever i dystopi men inte heller i någon jädrans Disney-värld där alla är så snälla och allting gott slutet gott varje dag. "Fakta" på denna sista mening är länkarna till Aftonbladet. Först grafikkortsrånen och nu laptoprånen. Finns säkert risk för copycats de kommande dagarna när allt fler får läsa om - mellan raderna - att "brott verkar kunna löna sig i Sverige".

Varav min tillfälliga gnälliga cynism.

Har hört historier likt dina sen barnsben - att man skulle åka dit för att man försvarar sig, att inbrottstjuvar skulle stämma en för att man inte sandat uppfarten vintertid och så vidare, men aldrig några faktiska fall där folk blivit dömda eller ens prövade. Vart får du din information ifrån? …och vad är relevansen med rånen du nämner?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sysop:

Har hört historier likt dina sen barnsben - att man skulle åka dit för att man försvarar sig, att inbrottstjuvar skulle stämma en för att man inte sandat uppfarten vintertid och så vidare, men aldrig några faktiska fall där folk blivit dömda eller ens prövade. Vart får du din information ifrån? …och vad är relevansen med rånen du nämner?

Det är ju ingen hemlighet att fastighetsägaren har ansvar om du halkar och skadar dig. På samma sätt om du får en istapp i huvudet när du går förbi ett hus.

Sen verkar folk tro att lärarna vill riskera sitt liv för offentlig egendom. Kom igen? Så bra tjänar inte lärarna och de får inte heller risktillägg. Men ponera att det finns några ordningsvakter på plats. Eller kanske några poliser till och med. Undra om rånarna hade plockat datorerna framför nosen på dessa. @anon134512

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon134512:

Du är ute och cyklar på några sätt här känner jag.

  • Inbrottstjuven kommer inte ses som ett offer. Om du inte misshandlat inbrottstjuven så grovt att denne blivit ett offer. Utanför din lagliga nödvärnsrätt.

  • I tingsrätten, där de flesta fall avgörs. Är det tre nämndemän och en juristdomare.

  • Dessa är vanliga människor. Du har inte en aning om vad de varit med om i livet och inte och vad de har för verklighetsförankring.

  • Vilket inte heller spelar roll, de ska döma utefter lag och praxis inte personliga upplevelser.

  • Det är extremt ovanligt, att någon gör "vendetta" mot personer i rättssystemet. Har du något exempel på när det har skett och att det skulle vara ett vanligt förekommande ting?

Gällande Tingsrätten. Vetifasiken om nämndemannasystemet är så bra.

https://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg/v-n%C3%A4mndeman-st%C...

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/namndeman-i-va...

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/1ky0PQ/namndemannen-utes...

Nu killgissar du lite väl mycket:

https://www.dagensjuridik.se/debatt/debatt-okad-risk-for-att-...

Permalänk
Medlem

Vilket pajasland Sverige har blivit. Hur hamnade vi här? 🤔

Permalänk
Inaktiv

Har jag påstått att det är bra? Vem argumenterar du mot? Har jag yttrat ett enda ord om att det är bra? Jag påpekade endast rena felaktigheter i påståendena. Att det skulle vara jurister som främst dömer.

Att nämndemän upplever ökad risk för våld är inte synonymt med att det faktiskt regelbundet sker. Har du läst länken du skickar innan du postade den och började prata om killgissningar? Står inte ett enda ord om att det sker regelbundet. Det är fortfarande extremt ovanligt.

Skrivet av anon333222:

Sen verkar folk tro att lärarna vill riskera sitt liv för offentlig egendom. Kom igen? Så bra tjänar inte lärarna och de får inte heller risktillägg. Men ponera att det finns några ordningsvakter på plats. Eller kanske några poliser till och med. Undra om rånarna hade plockat datorerna framför nosen på dessa. @SprengdPanda

Vem tror det här? Vem har kommit med något sådant påstående? Jag vet inte om du missförstår diskussionen fullständigt medvetet eller omedvetet men det vi diskuterade är att de har rätt att göra envarsgripande inte huruvida de vill eller bör.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon134512:

Har jag påstått att det är bra? Vem argumenterar du mot? Har jag yttrat ett enda ord om att det är bra? Jag påpekade endast rena felaktigheter i påståendena. Att det skulle vara jurister som främst dömer.

Att nämndemän upplever ökad risk för våld är inte synonymt med att det faktiskt regelbundet sker. Har du läst länken du skickar innan du postade den och började prata om killgissningar? Står inte ett enda ord om att det sker regelbundet. Det är fortfarande extremt ovanligt.

Vem tror det här? Vem har kommit med något sådant påstående? Jag vet inte om du missförstår diskussionen fullständigt medvetet eller omedvetet men det vi diskuterade är att de har rätt att göra envarsgripande inte huruvida de vill eller bör.

Tycker att din debattteknik är aningen ohederlig. Du kan väl själv presentera källor för dina påstående (att det sker inte sker regelbundet) när du kräver källor på andras påståenden. Jag borde veta bättre.. borde inte mata trollet.

Jag upplever att jag är hungrig, alltså är jag hungrig, eller är det bara en upplevelse?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon333222:

Tycker att din debattteknik är aningen ohederlig. Du kan väl själv presentera källor för dina påstående (att det sker inte sker regelbundet) när du kräver källor på andras påståenden. Jag borde veta bättre.. borde inte mata trollet.

Jag upplever att jag är hungrig, alltså är jag hungrig, eller är det bara en upplevelse?

Ohederlig? Skämtar du med mig? Det är du som tar upp saker inget sagt, och lägger det i folks mun. Jag kom inte orginalpåståendet att det sker. Då är det väl ändå redan där en källa bör presenterats. Från den som sa det. Nu har den som sa det redan sagt att det var spekulering. Inget mer. Det du presenterat, som källa som visade sig inte stödja det som sagts heller för fem öre. Men ändå är det jag som är ohederlig och ett troll? Jisses. Den här diskussionen var dödsdömd innan den började. Sällan skådad låg nivå.

Permalänk
Medlem

Det är alltså inte bara statistiken som pekar upp, utan det är dessutom en verklighet? Kanske inte så chockerande i dagens Sverige.

Har sålt en del grejer genom åren och det har kommit en del skumbullar på besök, det tar helt klart emot att släppa in 3-4 killar för att titta på en konsol numera. Men visst, att göra en deal på annan plats känns inte häller vidare säkert(uppenbarligen), idag är det ändå ingen som vågar ingripa(med all rätt) om det skulle gå snett.

Kompisar och online försäljning där man har koll på säljare\köpare är framtiden tyvärr.

Sverige har förändrats rejält de senaste 10 åren, är inte så säker på att det är ett land jag vill bli gammal i längre.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Det är ju ingen hemlighet att fastighetsägaren har ansvar om du halkar och skadar dig. På samma sätt om du får en istapp i huvudet när du går förbi ett hus.

Absolut är det så, men det var ju inte kontexten i texten - eller hur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

"Skolklass rånad på datorer – lärare jagade efter"
Källa: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/qW8JOO/knivran-pa-rudbec...

Datorer rånades på och jag antar att det är Dell-laptops det rör sig om. Det brukar vara det vanligast varumärket vad jag sett hos gymnasieskolor.

Jag blir så förbannad att jag blir irriterad. Fler brott "lönar sig" numera och själv får man fängelsestraff för att man råka försvara sig mot inbrottstjuv i sitt eget hem man kämpat halva sitt liv för att ens ha råd med...

Parallellsamhället resonerar:"Varför ska jag jobba när jag bara kan sno det andra har jobbat ihop åt mig?"

SÄPO och Försvarsmakten måste få fler resurser tilldelade. Allt jag säger.

Näh, sluta skriv om sådana här nyheter. Man blir bara ledsen och förbannad!

Jag tror jag sett mer Lenovo datorer än Dell datorer i Stockholm. HP och Lenovo tycker jag att jag ser mer än Dell skoldatorer

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig