Vilken moderkortstillverkare väljer du till din gaming dator?

Permalänk
Medlem

Vilken moderkortstillverkare väljer du till din gaming dator?

Motivera gärna i ett inlägg.

Märkesurvalet är hopkokat genom att ta de tillverkare som har mer än 50 olika moderkort tillgängliga på Prisjakt & Pricerunner, samt erbjuder produkter för både AMD och Intel, oavsett plattform / format / arkitektur.

Visa signatur

Proud AMD customer since 1998!

Permalänk
Medlem

Det som är billigast med dom kriterierna jag vill ha. Nu kör jag MSI, innan det var det Gigabyte, innnan det var det Asus...

Visa signatur

Desktop: 9800X3D, RTX 5090 FE, Asrock A620I, 32 GB RAM, FD Ridge, PG32UCDP
Laptop: MacBook Pro 16", M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM

Permalänk
Medlem

Har kört Asus i minst 10 år, men det betyder inte att det på något vis är ett smärtfritt förhållande. Är kanske för märkeslojal.

Väljer som regel MikroATX för jag klarar inte av att använda mikroskop och pincetter för att sätta ihop en burk.

Just nu har jag ett TUF B450, kortet funkar givetvis, jag får de hastigheterna jag är ute efter, men ibland får man vänta på både 2 och 3 bios uppdateringar innan man kan konfa minneshastigheten utan en massa småpill - åtminstone har det gällt för mina senaste kort, oavsett om TUF eller ROG.

Har haft ROG förut, men ser ingen mening med det, köper för att det skall hålla i minst tre år och jag ligger inte långt fram vad gäller kraven på prestanda. Asus mjukvara för diverse funktioner är nog en nackdel, funkar ofta inte som tänkt, eller alls. Funkar den bättre i ROG miljön, eller med Intel plattformar?

Skulle jag snegla på annan tillverkare? Ja, SuperMicro eller MSI förmodligen.

Visa signatur

Permalänk

som sagt det som passar mig bäst brukar väl falla på MSI eller Asus då de oftast har bäst utbud i min prisklass jag brukar hålla mig till.

<~1700:-

oftast under 1500:-

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Använder ASUS i alla byggen oavsett ändamål. Har använt andra någon enstaka gång men kommer alltid tillbaka till ASUS, kanske mycket för att jag är van vid och trivs med deras BIOS.

Permalänk
Medlem

Asus TUF eller Strix, aldrig haft problem med dem och jag gillar deras BIOS.

Permalänk
Medlem

Jag föredrar Asus, jag har just nu Gigabyte och jag har fått nog av deras totala haveri till UEFI.
Asus priser har dock ökat väldigt mycket de senaste åren samtidigt som deras billigare moderkort har blivit sämre, så det blir nog MSI nästa gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Det som är billigast med dom kriterierna jag vill ha. Nu kör jag MSI, innan det var det Gigabyte, innnan det var det Asus...

Yup, gör såhär jag med. Behöver inte överflådiga funktioner. Ska ha en funktionsdugligt mobo med rätt kriterier (ofta ganska låga).

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Föredrar ASRock men låter priset styra så blev en Asus i senaste bygget

Men ASRock > Asus > MSI > Gigabyte

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Alla gånger jag köpt så har det stått mellan AsRock och asus. Första gången valde jag asus och körde det några år. Nu senaste förra året så valde jag AsRock och brände mig rejält. B550 moderkort som inte stödde 5000 efter bios updatering pga att man kan inte updatera rätt region på BIOS om man inte satt på exakt rätt cpu när man gjorde uppdateringen.
Så efter att inet försökt med 3 sprillans nya brädor att få det att lira så bytte jag till mitt andra val, asus b550m tuf.

Gigabyte är på min no go lista. Alla i min krets som haft stora problem med datorn har suttit på deras brädor. Saker som ljud hantering och svårt att boota som inte bör finnas på ett modernt moderkort, de har samtidigt ingen funktion som är bäst, finns typ alltid en bräda från MSI, asus, eller AsRock som är bättre...kanske pris men ibland skilljer det 200kr mellan sunk och bra.

MSI har ofta haft lite konstiga prioriteringar tycker jag i design och placering så har stannat kvar på asus.
Men inte smärtfritt här heller.
Min nuvarande dator kan inte starta många gånger om skärmen är utpluggad eller avstängd. Hade inte det problemet med mitt 1060 men med 3070 dök det upp. Påverkar inget längre nu när jag låter skärmarna vara i sleep istället.
Brosans bios på hans z97m -plus hade lagt alla menyer på varandra efter 3år in så omöjligt att navigera för man såg inte var man var i bios. Lyckades updatera bios genom att titta på en video och replikera knapptrycken, och då var det löst.

Så för mig är Asus min go to. Enkel och funktionell design i UEFI ocskå uppskattar jag, behöver inte ha deras bloat heller. Kan till och med styra RGB med openRGB
Löste det med en nyare

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk
Medlem

Gillar gigabytes brädor men hamnar oroväckande ofta med ett ASUS. Senast när mitt Gigabyte x570 itx gick sönder fick jag att asus x570 itx istället då gigabytes var slut hos inet. Tycker båda tillverkarna är ok och Asus UEFI är lite enklare att hitta i. Dock så har Asus lite väl mycket PC master race RGB turbo skit på sina grejjor...

Visa signatur

Chassi;Mobo;CPU;RAM;PSU:GPU
NZXT H7 Flow, Asus CH x670E;Ryzen 7 7700X;G.Skill TridentZ 64 GB DDR5 6000MHz;BQ DP 13 1000W;MSI RTX 4090 Suprim X

Permalänk
Medlem

Allt utom Gigabyte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Kan till och med styra RGB med openRGB

Funkar det bättre än deras eget påhitt?

Lightning Control /Armoury strular mycket, ger mig BSOD i W11 med IRQ problem. Har avaktiverat all min RGB för kunde inte kontrollera den så bra. Nu är det iofs gjort i första hand för ROG, men det finns att ladda ner från TUF sidan med.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Funkar det bättre än deras eget påhitt?

Lightning Control /Armoury strular mycket, ger mig BSOD i W11 med IRQ problem. Har avaktiverat all min RGB för kunde inte kontrollera den så bra. Nu är det iofs gjort i första hand för ROG, men det finns att ladda ner från TUF sidan med.

Något begränsat. Har funderat på att leka med sender server för att styra direkt adresserbart i egna mönster. Men man kan välja mellan inbyggda funktioner i RGB kontrollern och fasta färger eller avstängt.
Bryr mig inte så mycket om RGB men att ha någon stor suite som ASUS, MSI etc har för något så enkelt så räcker OpenRGB bra för mitt behov, ändrar den sällan. På Asus brädor kan man styra individuellt per diod eller profiler, Asrock kan man bara välja mellan profiler som redan ligger på RGB kontrollern på moderkortet för hur de implementerar kontrollern fysiskt och hur de komunicerar

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk
Hedersmedlem

Har haft Gigabyte som favorit, men sedan deras dåliga hantering med PSU:er kan jag inte fortsätta med dem. Senaste är ett ASUS som fungerar bra.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Har testet både MSI, Gigabyte och EVGA men tycker utan tvekan att Asus har det bästa bios. Har kört Asus ända sen jag köpte min Q9450. Har även alltid kör Asus på GPU men nu fick man ta det som fanns och det blev ett MSI. Funkar än så länge bra. Var lite rädd då jag hade 3 MSI moderkort till min Q9450 innan jag skaffade Asus. Alla msi korten pajade ganska kort efter. Då sa säljaren på PC City att MSI gör kort som är en fröjd för ögat men inget mer. Dom är snygga men mycket strul. Sen gick dock PC City i konkurs men ändå.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D 5.4Ghz +NH-D15 Chromax
MSI RTX 5080 Gaming Trio OC 3390mhz
Asus ROG Strix X870-F Gaming WIFI
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair RM850X ATX 3.1

Permalänk
Medlem

Kör med Gigabyte dom 2 eller 3 senaste gångerna och tycker det funkar bättre jämfört med Asus som jag brukade välja innan... så just nu är jag märkeslojal till Gigabyte när det gäller moderkort

Visa signatur

◍◯◍ AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz ◍◯◍ Gigabyte RTX 3080 10GB GAMING OC V2.0 ◍◯◍ Gigabyte X570 UD
◍◯◍ Kingston Fury 64GB (2x32GB) DDR4 3600MHz CL18 ◍◯◍ Corsair HX750i 750W
◍◯◍ Logitech G915 TKL Tactile ◍◯◍ 2x Samsung 870 QVO 8TB ◍◯◍ be quiet! Silent Base 601
◍◯◍ Sony 65" KD65XH9005 ◍◯◍ Audio Pro A36 ◍◯◍ Windows 11

Permalänk
Medlem

Mitt första Mb kommer jag inte ihåg märke på (tror gigabyte men gpu och Mb gick sönder samtidigt) men hade msi på min gamla dator, höll fint i 7 år innan jag sålde den vidare.
Nu skaffade jag msi igen pga pris, personligen gillar jag msi, ASUS och evga. Tyvärr är evga moderkort ovanliga i EU tycker jag

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

vad tragiskt att ingen valt Biostar

Permalänk
Medlem

För min del så har jag aldrig brytt mig om märken, funderar först på vilka funktioner jag vill ha och sedan försöker jag hitta något till ett pris jag är villig att betala.

Har inte haft några problem med något specifikt märke.

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic XL, Be Quiet Dark power pro 12 1200w, Ryzen 9 3900X(EK velocity), MSI X570, Corsair Dominator 3200mhz, RTX 3090(Suprim X med EK block)+ RTX 3080(FTW3 Ultra med EK block). EK distro/pump O11 Dynamic XL, 2x EK 360mm radiatorer.

Legion 7, 5800H/RTX3080.

Permalänk
Medlem

Senaste datorerna jag har byggt har det varit Gigabyte då dom alltid har funkat bra för mig.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 64GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5700X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 9

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Knotvillage:

Har testet både MSI, Gigabyte och EVGA men tycker utan tvekan att Asus har det bästa bios. Har kört Asus ända sen jag köpte min Q9450. Har även alltid kör Asus på GPU men nu fick man ta det som fanns och det blev ett MSI. Funkar än så länge bra. Var lite rädd då jag hade 3 MSI moderkort till min Q9450 innan jag skaffade Asus. Alla msi korten pajade ganska kort efter. Då sa säljaren på PC City att MSI gör kort som är en fröjd för ögat men inget mer. Dom är snygga men mycket strul. Sen gick dock PC City i konkurs men ändå.

Hmm fast om jag hade kört ett annat märke i dessa 10+ åren hade nog inte jag tyckt att ASUS hade varit bäst i bios, tror det är mest vanan som gör att man/du tycker som du gör...

Jag har använt en hel del moderkortstillverkare under mina år och i det stora hela är det ganska jämnt skägg dem emellan.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Jag kan för egen del bara jämföra BIOS med SuperMicro, och då är det inte gaming brädor utan server/workstation brädor.

Tror den jämförelsen haltar.

Visa signatur