LG OLED 2021 (A1/B1/C1/G1/Z1/), samlingstråd

Permalänk
Avstängd
Skrivet av westrandy:

mitt händer även vid spelande.. testat 100hz ... har testat allt nästan .. skitstörigt i 60hz verkar den funka men då kunde jag lika gärna fortsatt med min gamla Oled

Har ni testat med och utan VRR?

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk

Tjenare!

Börjar bli dags att köpa en ny tv och har då fastnat lite för LGs oled c1 då den främst kommer användas för serier/film och spelande (ps5).
Då priset är rätt saftigt fortfarande även trots rabatter men vi närmar ju oss maj/juni när de nya kommer, kan vi förvänta oss priser på under 17-18k eller kommer de hamna där även efter att de nyare modellerna kommit?
Har märkt att många återförsäljare har rea ofta på just LG oled men det är väl bara att ha is i magen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rangedweps:

Tjenare!

Börjar bli dags att köpa en ny tv och har då fastnat lite för LGs oled c1 då den främst kommer användas för serier/film och spelande (ps5).
Då priset är rätt saftigt fortfarande även trots rabatter men vi närmar ju oss maj/juni när de nya kommer, kan vi förvänta oss priser på under 17-18k eller kommer de hamna där även efter att de nyare modellerna kommit?
Har märkt att många återförsäljare har rea ofta på just LG oled men det är väl bara att ha is i magen?

Tills sommaren hade jag nog räknat med att förra årets modeller är slutsålda och inte går att få tag på längre. Då lär du behöva vänta tills black friday för att få tag till 2022 års modeller till ungefär samma pris om dom inte sänkt riktpriserna på årets modeller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rangedweps:

Tjenare!

Börjar bli dags att köpa en ny tv och har då fastnat lite för LGs oled c1 då den främst kommer användas för serier/film och spelande (ps5).
Då priset är rätt saftigt fortfarande även trots rabatter men vi närmar ju oss maj/juni när de nya kommer, kan vi förvänta oss priser på under 17-18k eller kommer de hamna där även efter att de nyare modellerna kommit?
Har märkt att många återförsäljare har rea ofta på just LG oled men det är väl bara att ha is i magen?

Gissar att du syftar på 65"-modellen. Priserna lär gå ner något under våren och i takt med att 2022-modellerna släpps. Hur mycket går bara spekulera i men att ett slutgiltigt pris eller rea på 65C1 kan landa på runt 15-16 är inte orimligt, under det känns inte så troligt.

Vill du spara några tusenlappar, titta på B1-modellen som under BF var nere under 14k.

Permalänk
Skrivet av Lagerlöf:

Har ni testat med och utan VRR?

nej men är inte meningen att man ska kunna ha VRR på? är ju ett av säljargumenten

Visa signatur

Ryzen 5950X, Asus X570 Gaming-F, Evga 3090 FTW Ultra, 32gb G-skill Neo 3600Mhz, Corsair RM1000i, Corsair H150 med Noctuas snordyra fläktar, Define 7, 4 olika ssd

Permalänk
Skrivet av edson:

Gissar att du syftar på 65"-modellen. Priserna lär gå ner något under våren och i takt med att 2022-modellerna släpps. Hur mycket går bara spekulera i men att ett slutgiltigt pris eller rea på 65C1 kan landa på runt 15-16 är inte orimligt, under det känns inte så troligt.

Vill du spara några tusenlappar, titta på B1-modellen som under BF var nere under 14k.

Ja precis, missade att säga vilken storlek det gäller men det var 65”.

Hmm, var inne på B1 men just att just samtliga hdmi-portar var 2.1 på C1 kändes bekvämt beroende på vad man får för sig i framtiden att köpa så att man slipper byta port till och från. För som jag förstått det så är skillnaden på B1 och C1 mängden hdmi 2.1 portar samt att B1 har marginellt sämre processor? Inte uppfattat om bilden är sämre/bättre av vad jag kunnat läsa mig till.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Rangedweps:

Ja precis, missade att säga vilken storlek det gäller men det var 65”.

Hmm, var inne på B1 men just att just samtliga hdmi-portar var 2.1 på C1 kändes bekvämt beroende på vad man får för sig i framtiden att köpa så att man slipper byta port till och från. För som jag förstått det så är skillnaden på B1 och C1 mängden hdmi 2.1 portar samt att B1 har marginellt sämre processor? Inte uppfattat om bilden är sämre/bättre av vad jag kunnat läsa mig till.

Kanske den fråga som stötts och blötts mest i tråden

Men ja, snarlik bild men C1 kan driva något högre ljusstyrka, framför allt i HDR.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Precis, vad för källa? C more skit? Eller 4k från itunes
Är milsvida skillnader mellan dom 2 tex
Eller fulnerladdning med dålig bitrate, eller köpt bd eller uhbd, samma där 😝

Jag kollar genom appar på tv. Viaplay, Netflix, HBO osv.
Föreslår ni att jag köper en box och laddar hem apparna genom den eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ugga:

Vad är det du tittar på? Vad för källa alltså.

Jag kollar genom appar på tv, spelar det någon roll vilken källa jag kör genom?
Vad kan ni rekommendera jag tittar genom så jag får den optimala bilden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zepp1:

Jag kollar genom appar på tv. Viaplay, Netflix, HBO osv.
Föreslår ni att jag köper en box och laddar hem apparna genom den eller?

Viaplay har väl inte så hög bitrate, men Netflix egna serier/filmer borde det inte bli så
Är det viaplay det blir kasst? För den bilden därifrån är fasen inte nåt att hänga i granen
Filmer från hbo max är ju i 4k. Testa Dune och se hir det blir

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Viaplay har väl inte så hög bitrate, men Netflix egna serier/filmer borde det inte bli så
Är det viaplay det blir kasst? För den bilden därifrån är fasen inte nåt att hänga i granen
Filmer från hbo max är ju i 4k. Testa Dune och se hir det blir

Okej, nej det har du rätt i. 80 % av gångerna det är dålig bild så är det genom Viaplay appen. Lustigt att tv är mer utvecklad än vissa appar. Och då blir det inte bättre att köra genom en 4k box?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zepp1:

Okej, nej det har du rätt i. 80 % av gångerna det är dålig bild så är det genom Viaplay appen. Lustigt att tv är mer utvecklad än vissa appar. Och då blir det inte bättre att köra genom en 4k box?

Viaplay har sitter på de flesta sporträttigheter och ser därför inte meningen med att öka sina kostnader genom att öka bandbredden. Andra länder har 4k HDR i gratissändningarna men är väl knappt 1080p är standard överallt än i Sverige.

Här kan du se bitrate för olika tjänster
https://www.flatpanels.dk/flatforum/viewtopic.php?f=25&t=4201...

Permalänk
Medlem

Fick till det. Kabelkanalen i teven är bara 15mm djup. Som tur är har Realme släppt en smart tv stick som bara är 14,5 mm djup.

Kunde inte få in googles egna chromecast eftersom hdmi kabeln på den är platt och går inte att böja åt sidan.

WebOs suger balle.

Visa signatur

Ryzen 5 5800X3D
Palit RTX 4090 Gamerock OC
32 GB Corsair lpx 3600mhz
Sabrent Rocket Q 2TB M.2, Kingston A2000 2TB, Kingston A400 1TB SSD, Kingston A400 1TB SSD, Segate 8TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Strife91:

https://i.ibb.co/QM0bLbW/IMG-20220209-180454.jpg

Fick till det. Kabelkanalen i teven är bara 15mm djup. Som tur är har Realme släppt en smart tv stick som bara är 14,5 mm djup.

Kunde inte få in googles egna chromecast eftersom hdmi kabeln på den är platt och går inte att böja åt sidan.

WebOs suger balle.

Är väldigt nyfiken på den smart stick, hur är den i jämförelse med Google tv (chromecast), fire stick och en nvidia shield box?
Någon som vet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Viaplay har sitter på de flesta sporträttigheter och ser därför inte meningen med att öka sina kostnader genom att öka bandbredden. Andra länder har 4k HDR i gratissändningarna men är väl knappt 1080p är standard överallt än i Sverige.

Här kan du se bitrate för olika tjänster
https://www.flatpanels.dk/flatforum/viewtopic.php?f=25&t=4201...

Tack för info, då får vi bara hoppas att det blir bättre upplösning via streamingtjänsterna framöver! 👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zepp1:

Är väldigt nyfiken på den smart stick, hur är den i jämförelse med Google tv (chromecast), fire stick och en nvidia shield box?
Någon som vet?

Chromecasten är bättre i min åsikt. Den är rappare i menyerna. Realme kan lagga i menyerna och är min upplevelse rätt buggig.

Fire stick har inte google play så den är helt utesluten för min del.

Visa signatur

Ryzen 5 5800X3D
Palit RTX 4090 Gamerock OC
32 GB Corsair lpx 3600mhz
Sabrent Rocket Q 2TB M.2, Kingston A2000 2TB, Kingston A400 1TB SSD, Kingston A400 1TB SSD, Segate 8TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zepp1:

Är väldigt nyfiken på den smart stick, hur är den i jämförelse med Google tv (chromecast), fire stick och en nvidia shield box?
Någon som vet?

Apple tv slår alla dom enl mig, testat dom flesta. Auto hdr/sdr, auto hz. Och helst om man har mycket med svenska appr att göra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Apple tv slår alla dom enl mig, testat dom flesta. Auto hdr/sdr, auto hz. Och helst om man har mycket med svenska appr att göra

Den är bäst, men den spelar inte riktigt i samma prisklass som Chromecast och de andra små. AppleTV och NVidia Shield är bägge rejält dyrare än de andra.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Den är bäst, men den spelar inte riktigt i samma prisklass som Chromecast och de andra små. AppleTV och NVidia Shield är bägge rejält dyrare än de andra.

Inget att snåla på tycker jag, om ändå köper en bra tv för över 15 papp : P
Samma med ljud, en del sitter på 77” oled, och kollar på film med bara det kassa tv ljudet… vad faen… 🙈😄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Inget att snåla på tycker jag, om ändå köper en bra tv för över 15 papp : P
Samma med ljud, en del sitter på 77” oled, och kollar på film med bara det kassa tv ljudet… vad faen… 🙈😄

Fair enough, i den här tråden kan man kanske tycka så.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av last_grimm:

Finns en ny samlingstråd för nästa generation, där detta har tagits upp
#19480317

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Black Friday-priser på Elgiganten igen. Gäller medlemmar.

Permalänk
Medlem

LGC1 65 tum/ ska själv slå till när den kostar 15000 eller 16000kr... Tips till andra spekulanter. Gå in på prisjakt, Klicka på klock ikonen för o bevaka en produkt. Skriv en @mail adress o du får ett email när priset sjunker.. Tröttnar man på email... (en del företag sänker priset med 1kr just för o hamna överst i listan) så kan man klicka på avbryt bevakning i emailet.... Jag gör så, men det är självklart inget mer än ett tips.

. Kostar 18000kr på dustin home just nu. Klart den sjunker till 16000, is i magen bara. Den kom väl i mars/april förra året? , dåpriset var väl 28000kr? ... Klart det halveras på ett år, precis som en bil. Vill man ha en shysst tv köper man en dyr jävel, 1 år senare....

Edit, dålig svenska
Permalänk
Medlem

Detta ständiga bekymmer:

HGIG vs DTM.

Vad kör ni? HGIG är mörkt alltså, då sitter jag även i ett mörkt rum. DTM känns som det poppar mer färger, men crushar black. Tips?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Öltorp:

Detta ständiga bekymmer:

HGIG vs DTM.

Vad kör ni? HGIG är mörkt alltså, då sitter jag även i ett mörkt rum. DTM känns som det poppar mer färger, men crushar black. Tips?

Antar att det är spel du syftar på eftersom du nämner HGIG?

HGIG är det korrekta valet i det fallet. Men du behöver på konsolen ställa in din skärms maximala ljusstyrka.

DTM är godtycklig tonmappning och blir aldrig "korrekt". Men om du gillar det så finns det ju ingen som hindrar dig

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle:

Antar att det är spel du syftar på eftersom du nämner HGIG?

HGIG är det korrekta valet i det fallet. Men du behöver på konsolen ställa in din skärms maximala ljusstyrka.

DTM är godtycklig tonmappning och blir aldrig "korrekt". Men om du gillar det så finns det ju ingen som hindrar dig

Vet ju allt detta… men ändå….

Permalänk
Medlem

Fick äntligen tummen ur att pilla lite på inställningarna idag på min 77B1

Har kört alla smarta bildfunktioner avstängda från start och ’expert dark room’

Idag pillade jag som sagt lite mer, framförallt sänkte jag ’screen brightness’ till 45 för att svart ska bli svart (eller nära nog)

Vilka testmönster är det man ska titta på för att ha ett hum om man gör rätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Fick äntligen tummen ur att pilla lite på inställningarna idag på min 77B1

Har kört alla smarta bildfunktioner avstängda från start och ’expert dark room’

Idag pillade jag som sagt lite mer, framförallt sänkte jag ’screen brightness’ till 45 för att svart ska bli svart (eller nära nog)

Vilka testmönster är det man ska titta på för att ha ett hum om man gör rätt?

https://www.avsforum.com/threads/avs-hd-709-blu-ray-mp4-calib...

Och ladda ner det paket som passar den enhet du använder, (MP4 (.7z) på USB-minne t.ex.) sedan finns det ett testmönster under Basic Settings som heter 1-Black Clipping som du kan använda.

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V

Permalänk
Medlem

Dock inte för hdr, hdr 10, dolby vision
Då får det va nåt sånt här : https://www.diversifiedvideosolutions.com/