Pekpennor och nattfoto i fokus under Galaxy Unpacked

Permalänk
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag gissar många kommer klaga på att lanseringen är onödig när skillnaden på standardmodellerna lär vara liten.
Men jag tycker man ska se uppdateringen som ny årsmodell på en tv. Det är små skillnader som gör att de som i år köper en ny tv får det senaste och bästa. Men ytterst få som har en 2021 års version av t.ex. samsungs tv, "måste" nästa år köpa en ny 2022 års modell av samma tv. Att tillverkarna inte ska uppdatera sina produkter varje år även med små ändringar, gör ju att de som köper en tv andra året får en sämre än vad de borde få.

Ser på live stream. Hörde jag rätt är huvudsensorn 2 micro
Night mode nice
Pro mode är nu utformad till även att hantera RAW och bättre ZOOM
Jag kört en del Pro. Bilderna blir bättre än vanlig standard däremot har man saknat full zoom mode. Tab S8 är jag intresserad utav.
Undrar när de pratar RDNA har jag missat det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengtt:

Future techanology!

Skrivet av anon134512:

samsang experians with ai angiene

Skulle gärna höra er koreanska
Lätt att klanka ner på en annan persons uttal men tänk på att koreanska är extremt annorlunda än engelska samt många andra västerländska språk.

FYI så är samsong närmast så man uttalar det på koreanska 삼성. Samsung är något västerländskt. Samma sak med Hyundai, finns inget "aj" ljud i koreanska namnet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tanax:

Skulle gärna höra er koreanska
Lätt att klanka ner på en annan persons uttal men tänk på att koreanska är extremt annorlunda än engelska samt många andra västerländska språk.

FYI så är samsong närmast så man uttalar det på koreanska 삼성. Samsung är något västerländskt. Samma sak med Hyundai, finns inget "aj" ljud i koreanska namnet.

Det var inte nedklankning, det var kul att lyssna på. Du tar det nog lite för seriöst.

Min brytning är 4 resor värre än hans. Svengelska i högsta ädlaste form.

Permalänk
Medlem

Själv väntar jag på A serien från Samsung.
Köper inte telefoner för över 5k. Får se vad år 2022 ger för något.

Känns som A serien är mest bang for the buck

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Tänkte på en sak, men är inte den ’nya’ 108Mpix-sensorn samma som andra redan använt i flera år?

Detta är en artikel med mer än två år på nacken:
https://surfa.se/test-xiaomi-mi-note-10/

Permalänk
Medlem

ska bli nice att få med en penna i telefonen. samt få lite mer klassisk kamera stil i stället för klumpen som är idag.
nu ska man bara hoppas version 5 av deras klockor släpps snart med min gamla gear 3 har inget roligt batteri

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Skrivet av medbor:

Tänkte på en sak, men är inte den ’nya’ 108Mpix-sensorn samma som andra redan använt i flera år?

Detta är en artikel med mer än två år på nacken:
https://surfa.se/test-xiaomi-mi-note-10/

Huvud är samma. De andra två har fått mer zoom och lite större sensor. På insidan har de uppdaterat chipet och på utsidan sitter deras nya lins.

Min teori är att Sony ej har lyckas med att ta fram det som gör att Samsung kan använda 200MP. Det är Sony som tillverkar allt på mobil fronten. Man ser ser samma problematik på de övriga Android telefonerna som kommer. Nästan alla har gått ner till att marknadsföra 50MP. Linserna och allt har det förbättrat.
S21u klar ej mörker fotografering även fast det inte är direkt enkelt att fota i mörker. Kräver träning. Även i dagsljus har den problem om det blir för ljust. Det är här de har förbättrat det hela
I grunden är det ändå en 12 MP som sedan förstoras upp med hjälp utav programvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Huvud är samma. De andra två har fått mer zoom och lite större sensor. På insidan har de uppdaterat chipet och på utsidan sitter deras nya lins.

Min teori är att Sony ej har lyckas med att ta fram det som gör att Samsung kan använda 200MP. Det är Sony som tillverkar allt på mobil fronten. Man ser ser samma problematik på de övriga Android telefonerna som kommer. Nästan alla har gått ner till att marknadsföra 50MP. Linserna och allt har det förbättrat.
S21u klar ej mörker fotografering även fast det inte är direkt enkelt att fota i mörker. Kräver träning. Även i dagsljus har den problem om det blir för ljust. Det är här de har förbättrat det hela
I grunden är det ändå en 12 MP som sedan förstoras upp med hjälp utav programvara.

108 MP sensorn är Samsungs egna dock.
Sony är störst på kamerafronten, men Samsung har egen tillverkning också.
Samsung har faktiskt släppt en sensor på 200MP, Isocell Hp1, men än så länge är det bara Motorola och Xiaomi som valt att använda den.

Edit: S21 Ultra använde faktiskt Samsungs egna sensorer för telefoto som dessutom var lite större än de nya i S22 Ultra, som bytt till sensorer från Sony.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Huvud är samma. De andra två har fått mer zoom och lite större sensor. På insidan har de uppdaterat chipet och på utsidan sitter deras nya lins.

Min teori är att Sony ej har lyckas med att ta fram det som gör att Samsung kan använda 200MP. Det är Sony som tillverkar allt på mobil fronten. Man ser ser samma problematik på de övriga Android telefonerna som kommer. Nästan alla har gått ner till att marknadsföra 50MP. Linserna och allt har det förbättrat.
S21u klar ej mörker fotografering även fast det inte är direkt enkelt att fota i mörker. Kräver träning. Även i dagsljus har den problem om det blir för ljust. Det är här de har förbättrat det hela
I grunden är det ändå en 12 MP som sedan förstoras upp med hjälp utav programvara.

Sony tillverkar inga chip/kameror till Samsung. Både denna 108 mgp sensorn och den nya 200 mgb sensorn är Samsungs egenutvecklade.
Samsung tillverkar faktiskt riktiga kameror med egna chip och sensorer https://www.samsung.com/se/cameras/nx500-16-50mm-power-zoom-l...

Sen måste jag fråga, vad menar du med att "I grunden är det ändå en 12 MP som sedan förstoras upp med hjälp utav programvara."?? Det är väl snarare tvärt om? En 108 mgb sensor som genom pixel binning ger 12 mgb bilder?
Du kan läsa om det här https://www.androidauthority.com/what-is-pixel-binning-966179...

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Sony tillverkar inga chip/kameror till Samsung. Både denna 108 mgp sensorn och den nya 200 mgb sensorn är Samsungs egenutvecklade.
Samsung tillverkar faktiskt riktiga kameror med egna chip och sensorer https://www.samsung.com/se/cameras/nx500-16-50mm-power-zoom-l...

Sen måste jag fråga, vad menar du med att "I grunden är det ändå en 12 MP som sedan förstoras upp med hjälp utav programvara."?? Det är väl snarare tvärt om? En 108 mgb sensor som genom pixel binning ger 12 mgb bilder?
Du kan läsa om det här https://www.androidauthority.com/what-is-pixel-binning-966179...

Dom två telefotokamerorna i S22 Ultra är tillverkade av Sony.

Permalänk
Medlem

Har en Google Pixel 6 Pro, men beställde en S22 Ultra.
Avskyr Bloatware, men jag tänkte att man lär ju testa Samsung igen.
Jag hade Galaxy 1/2/3/4/5/6/7.
Det är rejäla ockerpriser på Samsunglurarna de senaste generationerna, men jag fick tag i en för 7800:- via Telia när jag skaffade ett abonnemang.

Enligt tester har dock Pixel 6 Pro bättre kamera och är helt utan bloatware och är betydligt mycket billigare.
Så man får se om pennan är värt det

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

@samsung, @samsung-daniel har dessa nya Samsung mobiler en funktion som Sony har på sina kameror, där du kan ändra slutar hastigheten mellan 1/8000 till 30 sekunder öppning?

Vilket gör det möjligt att ta kort i nästintill total mörker utan att behöva höja ISO till 64000+.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av Mörksuggan:

@samsung, @samsung-daniel har dessa nya Samsung mobiler en funktion som Sony har på sina kameror, där du kan ändra slutar hastigheten mellan 1/8000 till 30 sekunder öppning?

Vilket gör det möjligt att ta kort i nästintill total mörker utan att behöva höja ISO till 64000+.

Det verkar lite knepigt att hitta gränserna för bländaröppningen, men det finns ett "proffsläge" där det kan justeras. I videon som visades under eventet spänner reglaget reglaget upp till 30 sekunder som mest, men värt att ha i åtanke är att det inte nödvändigtvis är de menyer som finns hos slutprodukten som visas

Permalänk
Skrivet av KingCobra:

Sony tillverkar inga chip/kameror till Samsung. Både denna 108 mgp sensorn och den nya 200 mgb sensorn är Samsungs egenutvecklade.
Samsung tillverkar faktiskt riktiga kameror med egna chip och sensorer https://www.samsung.com/se/cameras/nx500-16-50mm-power-zoom-l...

Sen måste jag fråga, vad menar du med att "I grunden är det ändå en 12 MP som sedan förstoras upp med hjälp utav programvara."?? Det är väl snarare tvärt om? En 108 mgb sensor som genom pixel binning ger 12 mgb bilder?
Du kan läsa om det här https://www.androidauthority.com/what-is-pixel-binning-966179...

Det är inte lätt. Sensorn är Samsung. Själva kamera är Sony. Linsen utanpå är någon annan.
Du kan se i specifikationen där står det Sony. Titta även på nyaste video om när de tar isär telefonen även där står det Sony.

Det är vad jag menade att den generar 12MP

Permalänk
Skrivet av Wittwang:

Det verkar lite knepigt att hitta gränserna för bländaröppningen, men det finns ett "proffsläge" där det kan justeras. I videon som visades under eventet spänner reglaget reglaget upp till 30 sekunder som mest, men värt att ha i åtanke är att det inte nödvändigtvis är de menyer som finns hos slutprodukten som visas https://youtu.be/KpTBm_fg-Wk?t=2065

Pro läget på S21u är lite för dåligt så jag hoppas verkligen på nya RAW appen. Det är den som behövs för att få Samsung in på banan som foto telefon.
Man skulle vilja ha haft en grundläggande micro förklaring. Till exempel ändrar du det här reglaget så får du si och så mycket ljus. Som appen är gjord idag är det mest gissa sig till vad som fungerar och inte fungerar medan standard mode det fungerar nästan bättre när du väl står där och bara vill fånga en enkel bild.

Permalänk

Var och såg på s22u idag. Fin telefon. Känns mer premium än s21u. Skärmen var kristallklar och rapp i systemet. Byter inte förrän till sommaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homer_S1:

Har för mig jag läste att mobilspelandet drar in mer slantar än PC och konsol marknaden ihop...
Jag är inte en av dem, men vill ändå ha en ny mobil innom iaf vart 3e år.

/Homer_S

Stämmer nog men det beror nog på att många mobilspel är gachaspel och folk som inte inser vad kapitalförstöring är älskar dem 😁

Permalänk
Medlem

jämför jag min s21 ultra med min nya s22 ultra så är klart 22 rappare,särskilt när man startar kamera och ska fota eller filma.
nu spelar jag inte jätte mycket men bilspelen flyter bättre. laddningen är nice med 45w skulle dock gärna sett 100-120w.
irriterade att det inte medföljde ett skärmskydd som det gjort dom senaste åren.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.