Rensa en dator innan jag gör mig av med den

Permalänk
Medlem

Rensa en dator innan jag gör mig av med den

Köpte nyligen en dator och därmed måste jag göra mig av med den gamla på ett sätt eller ett annat. Jag formaterade D: hårddisken och gjorde även en windows återställning för att få bort allt från C: disken men vid ominstallation av windows lära jag logga in via min windows email och därav är datorn kopplad till min mail och kan komma åt min epost och diverse. Finns det ett sätt att göra en ren installation av windows och göra det mer privat så att den inte är kopplad till min mail?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

What? Ominstallera datorn och vänta tills den frågar efter skapa användare, där stänger du bara av den.
Alternativt det lite mer avancerade läget: Audit mode och sysprep.

Datorn är inte kopplad till din mail på det sättet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

What? Ominstallera datorn och vänta tills den frågar efter skapa användare, där stänger du bara av den.
Alternativt det lite mer avancerade läget: Audit mode och sysprep.

Datorn är inte kopplad till din mail på det sättet.

Hänger inte med här, jag gick in via inställningar och valde återställ och ominstallera windows från den här enheten. När den går igenom startup så kommer den till en ruta där den ber mig antingen logga in via microsoft konto eller säkerhetsnyckel och gör jag ingen av dom kan jag inte starta upp datorn igen.

Fick även uppenbarelsen att jag inte vet vad jag ska göra om jag tvingas göra en ominstallation av datorn jag köpte nu eftersom den kom med windows 11 färdigt och ingen aning om hur det går om jag försöker återställa den.

Vad jag sett finns inget alternativ att starta upp utan att ange ett microsoft konto och därmed ge åtkomst till epost etc

Permalänk

Är det en stationär dator skulle jag sälja den utan hårddisk och köra disken genom en stenkross.

Annars är det bästa sättet att köra dban och därefter formattera och installera Windows på nytt.
https://dban.org/

Alternativt valfri linux livedvd $ dd if=/dev/urandom of=/dev/sda

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av Popelipo:

Hänger inte med här, jag gick in via inställningar och valde återställ och ominstallera windows från den här enheten. När den går igenom startup så kommer den till en ruta där den ber mig antingen logga in via microsoft konto eller säkerhetsnyckel och gör jag ingen av dom kan jag inte starta upp datorn igen.

Fick även uppenbarelsen att jag inte vet vad jag ska göra om jag tvingas göra en ominstallation av datorn jag köpte nu eftersom den kom med windows 11 färdigt och ingen aning om hur det går om jag försöker återställa den.

Vad jag sett finns inget alternativ att starta upp utan att ange ett microsoft konto och därmed ge åtkomst till epost etc

Varför ska du gå igenom startup?
När den kört om windows och den landar på språkval så är den klar.
Stäng av och sälj av datorn.

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk

Det är väl ett lokalt konto du ska skapa/logga in på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av The_St1g:

Varför ska du gå igenom startup?
När den kört om windows och den landar på språkval så är den klar.
Stäng av och sälj av datorn.

Planerar inte att sälja den, ska bara ge bort den till bror min så vill helst att den är körklar men kanske inte med tillgång till min email osv

Permalänk
Medlem
Skrivet av basickarl:

Det är väl ett lokalt konto du ska skapa/logga in på?

Hittade inga alternativ för något sånt, måste kanske kolla igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gothenburg:

Är det en stationär dator skulle jag sälja den utan hårddisk och köra disken genom en stenkross.

Annars är det bästa sättet att köra dban och därefter formattera och installera Windows på nytt.
https://dban.org/

Alternativt valfri linux livedvd $ dd if=/dev/urandom of=/dev/sda

Ska bara ge bort datorn till min bror så är inte så överdrivet petig men vill helst att datorn ska vara redo att köra men inte med tillgång till min epost osv

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Popelipo:

Hänger inte med här, jag gick in via inställningar och valde återställ och ominstallera windows från den här enheten. När den går igenom startup så kommer den till en ruta där den ber mig antingen logga in via microsoft konto eller säkerhetsnyckel och gör jag ingen av dom kan jag inte starta upp datorn igen.

Fick även uppenbarelsen att jag inte vet vad jag ska göra om jag tvingas göra en ominstallation av datorn jag köpte nu eftersom den kom med windows 11 färdigt och ingen aning om hur det går om jag försöker återställa den.

Vad jag sett finns inget alternativ att starta upp utan att ange ett microsoft konto och därmed ge åtkomst till epost etc

Du kan absolut välja att inte använda epostkonto, se till att inte vara ansluten till ett nätverk bara.
Ominstallation görs helst från installationsmedia typ USB och Media Creation Tool.

Permalänk
Rekordmedlem

Radera alla partitioner på lagringsenheterna, koppla ur alla utom den du vill installera win på, installera från ett usbminne men logga inte in på nått eller så gör du installationen tillsammans med din bror så att han kan ange sina uppgifter.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det du behöver göra är att när datorn är klar med ominstallationen så frågar den efter internet/wifi. om du ansluter den till internet så blockerar windows funktionen offline konto. Välj alternativet jag har inte internet sedan i nästa steg bör du nu ha alternativet skapa ett offline konto.

Hoppas detta är till hjälp för dig! har stött på det själv ett par gånger.

grammatikfel
Visa signatur

|Ryzen 9 3900x|ASUS ROG Crosshair VIII Formula|32GB 3600mhz|RTX3070|1TB WDBlack NVME|512GB SK Hynix NVME|2TB Samsung SSD|LIANLI PC-011D|Acer 34" 3440x1440|3x BenQ 24" 1920x1080|Logitech G915 Tactile|Logitech G902 Wireless|AKG K712Pro|HyperX QuadCast S|

Permalänk
Medlem

Ska testa göra en återställning på den igen och leta alternativ att inte länka microsoft konto. Ska testa koppla bort datorn från nätet innan jag gör återställningen och se om det gör någon skillnad.

Permalänk
Medlem

så jag har windows 10 installationen på en usb sticka, vad är egentligen skillnaden på att köra återställningen via den istället för att bara gå in på inställningar och välja återställ?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Popelipo:

så jag har windows 10 installationen på en usb sticka, vad är egentligen skillnaden på att köra återställningen via den istället för att bara gå in på inställningar och välja återställ?

Att man verkligen kan tömma datorn helt när man gör en ren installation.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Popelipo:

Hittade inga alternativ för något sånt, måste kanske kolla igen.

Det är väl den här du får klicka på!

Eller på Windows 11: