Tävlingar och erbjudanden i Komplett Geek Week

Nytt nätagg - datorn helt död

Permalänk
Medlem

Nytt nätagg - datorn helt död

Jag har precis bytt till ett nytt nätagg i min dator (Cooler master MWE 850W Gold v2). Har en Ryzen 5900 och ett MSI X570S Torpedo Max mobo.

Efter det så vägrar datorn starta. Inte ens fel-LEDsen på moderkortet lyser, utan tvärdött.

Jag har testat att plocka bort komponenter för att se om det gör någon skillnad. Dubbelkollat så power-switchen är rätt inkopplad och att strömmen till mobo och cpu är rätt kopplade. Har tom provat med att byta kablarna.

Har använt ESD-armband.

Har testat med gamla PSUn igen, funkar inte heller nu. (Jag har låtit PSU ligga untanför lådan för att slippa böka in allt för varje test).

Båda mina nätagg kör igång fläkten vid behov, så de är tysta från början vilket gör det svårt att felsöka.

För att utesluta power-switchen, går det att tvinga fram en boot?

Borde inte några leds på MOBO lysa så fort strömmen är inkopplad?

Jag kan inte komma på vad det kan vara för problem. Några tips?

Visa signatur

Ryzen 9 7900X | TUF GAMING X670E-PLUS | Radeon 7900 XTX | Corsair Vengeance 32GB (6GHz)

Permalänk
Medlem
Skrivet av verifier:

Jag har precis bytt till ett nytt nätagg i min dator (Cooler master MWE 850W Gold v2). Har en Ryzen 5900 och ett MSI X570S Torpedo Max mobo.

Efter det så vägrar datorn starta. Inte ens fel-LEDsen på moderkortet lyser, utan tvärdött.

Jag har testat att plocka bort komponenter för att se om det gör någon skillnad. Dubbelkollat så power-switchen är rätt inkopplad och att strömmen till mobo och cpu är rätt kopplade. Har tom provat med att byta kablarna.

Har använt ESD-armband.

Har testat med gamla PSUn igen, funkar inte heller nu. (Jag har låtit PSU ligga untanför lådan för att slippa böka in allt för varje test).

Båda mina nätagg kör igång fläkten vid behov, så de är tysta från början vilket gör det svårt att felsöka.

För att utesluta power-switchen, går det att tvinga fram en boot?

Borde inte några leds på MOBO lysa så fort strömmen är inkopplad?

Jag kan inte komma på vad det kan vara för problem. Några tips?

Har du återanvänt modulära kablar från det gamla agget?

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Om du använde dina gamla kablar kan det ju vara så att datorn är stekt tyvärr..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Det var powerswitchen. Jag tog bort kontakten och använde en skruvmejsel mellan pinnarna. Då bootade datorn Felsökt rätt länge innan jag postade här. Så skönt att det inte var något värre.

Varför skulle de gamla modulära kablarna steka datorn?

Visa signatur

Ryzen 9 7900X | TUF GAMING X670E-PLUS | Radeon 7900 XTX | Corsair Vengeance 32GB (6GHz)

Permalänk
Medlem
Skrivet av verifier:

Det var powerswitchen. Jag tog bort kontakten och använde en skruvmejsel mellan pinnarna. Då bootade datorn Felsökt rätt länge innan jag postade här. Så skönt att det inte var något värre.

Gött mos, men låter väldigt konstigt att den skulle gå sönder bara sådär i.o.m. att du byter nätagg.

Citat:

Varför skulle de gamla modulära kablarna steka datorn?

Det finns ingen standard för modulära kablar så pinout:en kan skilja sig åt väsentligt, om det inte är ett identiskt agg du bytt till då. Dvs. även om kontakterna är de samma på nätaggregatssidan så behöver det inte vara samma spänning på de olika ledarna.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB Corsair LPX B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem

Håller med! Jag måste ha lyckats skjuta upp frontstycket en smula så att den externa knappen kom för högt och inte nådde switchen. Powerswitchen funkade när frontstycket var av.

Har monterat vattenkylning dagen innan och krävdes en del labbande för att hitta var den satt bäst.

Visa signatur