Fredagspanelen 237: Veckans nyheter genom en ensam mikrofon

Permalänk
Melding Plague

Fredagspanelen 237: Veckans nyheter genom en ensam mikrofon

Nytt från Intel, Metas bråk med EU och uppköp hit och dit berättas genom Kenneths mikrofon eftersom Noelias sa nej.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det där med kinesiska nyåret. Låter som standarden i Sverige. Folk byter arbete efter semestern.
Sen hur det funkar rent praktisk i Kina vet jag inte.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Har förbeställt SteamDeck, men kommer nog skippa att lösa ut den. Hade den gått att få från Valve med Windows förinstallerat från start så kanske det hade kanske troligare blivit köp. Vill dock inte köpa en produkt utan officiellt stöd (och har tyvärr inte tid att pilla själv).

Är dock även som ni är lite skeptisk till både vikt och storlek på Gen 1, då min stora Switch är redan stor och tung nog.

Även placeringen av styrkors, knappar och kontroller i hörnen känns lite märklig (har ju inte varit så imponerad av Valves ergonomi tidigare med Steam Controllern).

Men jag önskar de ändå framgång med konceptet! Som tur är kan det nog inspirera till fler handhållna PC från andra tillverkare, och även en nya bättre Gen 2 SteamDeck från Valve. Kanske vi tom får se en trea så småningom?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Kanske dags att investera i en ny batch med mikrofoner? Börjar bli lite väl mycket strul nu senaste tiden

Permalänk
Medlem

Jag hade missat att koplett köpt net o net. Förklarar endel.
Så:?
Företag 1 är Komplett derivata webhallen och netonet. Samt inwarehouse som de lyckades sänka på några få veckor.
Föratag A inet som jag inte kan så mycket om bakrundshistoren.
Företag Mediamark som blöder pengar.
Företag Elgiganten som försöker slå ut de som är 1 och A men utan att ha ett ha ett bra uttbud och inte vill öppet erkänna att de pajade hella sitt system då de bytte platform.

Ja ni Amazon med sinna snoppar alla autotranslate kanske har en chans.

Hur många finns det kvar nu.
Komplett
inet
och Elgiganten.
(vi räknar inte in dustin då de inte ens vet vad de ska göra)
3st stora aktörer.

Tur ingen vill få monopol.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av medbor:

Kanske dags att investera i en ny batch med mikrofoner? Börjar bli lite väl mycket strul nu senaste tiden

Det sjuka är ju att även de helt nya strulat.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Det sjuka är ju att även de helt nya strulat.

Då blir det såklart svårare... använda kamerans mikrofon eller iaf någon riktad mikrofon så man har en backup när de andra somnar?

Permalänk
Medlem

Måste fråga, ni verkar ofta (kanske är att ta i, men men...) ha "tekniska problem" med era inspelningar.
Jag är egentligen rätt så oinsatt i eran setup, men kan ni inte göra en checklista för att kontrollera:

  • att mic:ar är igång, fungerar, rätt ljudnivå och har laddning, om ni använder trådlösa.

  • kameran har en nyligen tömd och fungerande sdkort, rätt fokus och faktiskt spelar in.

  • allt manus är framme och klart, denna punkt verkar ni ha koll, iaf för oss som tittar.

Detta är i all väl mening så att ni får en lättare vardag och kan ge oss mer underhållning

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av nikwad:

Måste fråga, ni verkar ofta (kanske är att ta i, men men...) ha "tekniska problem" med era inspelningar.
Jag är egentligen rätt så oinsatt i eran setup, men kan ni inte göra en checklista för att kontrollera:

  • att mic:ar är igång, fungerar, rätt ljudnivå och har laddning, om ni använder trådlösa.

  • kameran har en nyligen tömd och fungerande sdkort, rätt fokus och faktiskt spelar in.

  • allt manus är framme och klart, denna punkt verkar ni ha koll, iaf för oss som tittar.

Detta är i all väl mening så att ni får en lättare vardag och kan ge oss mer underhållning

Vi gör det varje gång. Nu vet jag helt ärligt inte vad det var som fick ljudet att försvinna. Båda delarna av Noelias mic hade gott om batteri, båda var fortfarande igång när vi var klara men trots det slutade den skicka ljud.

Permalänk
Hjälpsam

Vad har nu Noelia hittat på, varför vill ni tysta henne?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Då blir det såklart svårare... använda kamerans mikrofon eller iaf någon riktad mikrofon så man har en backup när de andra somnar?

Använd en ovanför som Hardware Unboxed gör eller Linus WAN-Show där dom använder Studio PODMicar.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Vi gör det varje gång. Nu vet jag helt ärligt inte vad det var som fick ljudet att försvinna. Båda delarna av Noelias mic hade gott om batteri, båda var fortfarande igång när vi var klara men trots det slutade den skicka ljud.

Det var ju olyckligt.

Kunde ni se aktivitet, glömmer bort vad man kallar det, på mikrofonen under inspelningen? Alltså så att den skickade data och inte hade strul med kommunikationen.

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Ratatosk:

Vad har nu Noelia hittat på, varför vill ni tysta henne?

Min teori är såklart att det vilar någon slags förbannelse över mig. Vad händer nästa gång tro? Min röst ligger på att typ min stol brakar ihop eller något, men det skulle to be fair kunna bli en väldigt bra blooper

Permalänk
Medlem

@landmarks
Jag tycker att det är kul det ni nämner 27 minuter in i videon om frontpaneler som känns oroväckande svåra att dra loss på chassin. En gång för 7-8 år sedan skulle jag bygga en dator åt en kompis. Det var ett Define R5 och när jag skulle lossa på panelerna i toppen av chassit lyckades jag slita sönder hela anordningen som de satt fast med. Jag limmade fast dem igen utan att säga något till kompisen om olyckan och skäms än i dag över det...

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem

@landmarks
Kollade precis färdigt på klippet, lite sent kanske men ja...
Angående Steam Deck:
Linus Tech Tips gjorde en första hands test. Det är embargo på näste del.
Han påpekade att skärmen var bättre på de dyrare varianterna och att det gick att byta M2 disken.

Till det intressanta för dig: (som du säkert redan vet)
Han gjorde en beskrivning på hur han och hans fruga tyckte knapparna kändes. De jämför även handstorlek i ett snabbt klipp.
Länken under är direkt till den avdelningen. Kontentan var bra men men har en tendens att behöva flytta handen ibland.

https://youtu.be/HjZ4POvk14c?t=110

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Lite sent ute men:

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk

Då återstår nog bara andeutdrivning kvar för att lösa ljudstrulet.

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av SabreWulf:

Då återstår nog bara andeutdrivning kvar för att lösa ljudstrulet.

Jag får prova bränna salvia nästa gång och vifta med. Eller kanske bara en hederlig exorcism?