Permalänk

70 grader i idle

Hej!
Har en fråga ang temp! ca 70c vid idel!
Är helt novis på detta, kan det vara något som e konstigt i bios ?
Processor AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz 36MB
Moderkort NZXT N7 B550 - White
Att kyla med NZXT Kraken X53 240mm
GPU MSI GeForce RTX 3060 Ti 8GB GAMING X LHR
och ett Cooler Master V850 Gold V2 850W

den ligger på runt 70c idel känns inte alls bra,
Bifogar en bild.
Behöver hjälp! har bytt pasta och har 2 andra fläktar så det borde inte vara så!

Mvh Tomas

http://www.bilddump.se/bilder/20220211185842-91.132.138.69.pn...

Rop på hjälp borttaget /Vzano, Mod
Permalänk

Plockat bort plasten mellan kylaren och CPU?

Kan du höra pumpen gå?

Permalänk
Medlem

Ligger den jämt på såna temperaturer, eller varierar det? I sig är det inget skadligt med den temperaturen, men det kan vara ett tecken på något annat problem.

Hur ligger den till under load? Testa t.ex. köra lite cinebench och se hur den ligger till efter 5 minuter och 30 minuter: https://www.techspot.com/downloads/6709-cinebench.html

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Moderator
Forumledare

@ZeaBear86: Testa att mäta med tex hwinfo och ryzen master.
Säger alla samma sak så är det ju något märkligt, säger de andra programmen något annat så kan det vara att ”coretemp” läser av något fel

Edit: du kan även kolla vad bios rapporterar för temperatur

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Kolla så att kylaren ligger dikt an mot CPUn men också jämt.

Visa signatur

Datorer är kul!

Permalänk
Medlem

"Idle" är inte någonting som direkt existerar i moderna operativsystem, särskilt inte Windows. Skärmdumpen du delade visar att en av kärnorna ligger på 44% belastning, alla utom en kärna boostar maximalt, och peak-spänningen ligger på över 1.4 volt. Med det i åtanke är 70 grader inte konstigt för en CPU i Ryzen 5000-serien.

Det är åtminstone något program som ligger och drar en hel del CPU-kraft.

Permalänk
Skrivet av hopppasdefunkar:

Plockat bort plasten mellan kylaren och CPU?

Kan du höra pumpen gå?

Japp den är borta Ja den går tyvärr..

Permalänk
Skrivet av Sando:

Ligger den jämt på såna temperaturer, eller varierar det? I sig är det inget skadligt med den temperaturen, men det kan vara ett tecken på något annat problem.

Hur ligger den till under load? Testa t.ex. köra lite cinebench och se hur den ligger till efter 5 minuter och 30 minuter: https://www.techspot.com/downloads/6709-cinebench.html

Skulle säga att den ligger rätt jämt hela tiden, okej får prova detta!

Permalänk
Skrivet av NordhNet:

@ZeaBear86: Testa att mäta med tex hwinfo och ryzen master.
Säger alla samma sak så är det ju något märkligt, säger de andra programmen något annat så kan det vara att ”coretemp” läser av något fel

Edit: du kan även kolla vad bios rapporterar för temperatur

Tyvärr verkar alla visa samma

Permalänk
Skrivet av SimpLar:

"Idle" är inte någonting som direkt existerar i moderna operativsystem, särskilt inte Windows. Skärmdumpen du delade visar att en av kärnorna ligger på 44% belastning, alla utom en kärna boostar maximalt, och peak-spänningen ligger på över 1.4 volt. Med det i åtanke är 70 grader inte konstigt för en CPU i Ryzen 5000-serien.

Det är åtminstone något program som ligger och drar en hel del CPU-kraft.

Ja det verkar konstigt, skulle säga att det blev värre sedan windows 11 kom in i bilden! Men blir inte klok på vad.
Har nu provat och när jag öppnade aktivitetshanteraren så provade jag stänga lite där, det som drar så fruktansvärt mycket är Windows Widgetar. nu ligger den stabilt enligt bild. http://www.bilddump.se/bilder/20220211195206-146.70.21.46.png

Permalänk

Har du stock vcore skulle jag börja skruva ner det. Dom är hemska. Speciellt AMD. Min stackars 3600 hade 1.52 i stock vcore.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ZeaBear86:

Ja det verkar konstigt, skulle säga att det blev värre sedan windows 11 kom in i bilden! Men blir inte klok på vad.
Har nu provat och när jag öppnade aktivitetshanteraren så provade jag stänga lite där, det som drar så fruktansvärt mycket är Windows Widgetar. nu ligger den stabilt enligt bild. http://www.bilddump.se/bilder/20220211195206-146.70.21.46.png

Ditt chassi kanske inte är det bästa kylmässigt? Testa öppna sidan och se om det blir bättre.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZeaBear86:

Ja det verkar konstigt, skulle säga att det blev värre sedan windows 11 kom in i bilden! Men blir inte klok på vad.
Har nu provat och när jag öppnade aktivitetshanteraren så provade jag stänga lite där, det som drar så fruktansvärt mycket är Windows Widgetar. nu ligger den stabilt enligt bild. http://www.bilddump.se/bilder/20220211195206-146.70.21.46.png

Min 12900k gick upp 10-20c i idle efter senaste win11 uppdatering häromdagen.

Döda windows widget i aktivitershanteran så ska du se att den sjunker.

Jag anv. Inga widgets. Och det är även edgewebview2 eller vad tusan det heter som ligger där i widget-trädet med!

Jag öppna ”trädet” windows widget så kommer det 6-7 likadana. Högerklicka på alla och öppna filsökväg.
Sen tog jag bort allt där inne, widget osv och edgewebview skiten. Allt gick inte att ta bort men nu är datorn sval igen!

Visa signatur

5600x | 3080 | 32gb 3600mhz | Samsung 980 PRO | 38" UW 3840x1600 175hz | NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZeaBear86:

Ja det verkar konstigt, skulle säga att det blev värre sedan windows 11 kom in i bilden! Men blir inte klok på vad.
Har nu provat och när jag öppnade aktivitetshanteraren så provade jag stänga lite där, det som drar så fruktansvärt mycket är Windows Widgetar. nu ligger den stabilt enligt bild. http://www.bilddump.se/bilder/20220211195206-146.70.21.46.png

Där har du ju helt normala, eller till och med bra temperaturer för en Ryzen 5000 som inte pysslar med så mycket. Så jag tror fortfarande inte det är något fel.

Moderna processorer krämar på ordentligt så fort minsta lilla sak ska ske. Till exempel, öppnar du en webbläsare kommer den se till att verkligen öppna skiten ur den webbläsaren, och bara en sån liten grej kan få temperaturerna att sticka iväg.

Som andra har föreslagit skulle jag köra lite stresstester och se vad temperaturerna, och framförallt prestandan, blir. Ryzen 5000 är designade att köra upp til 90C, och det är rätt stor variation från chip till chip. Kan du få ut prestanda som verkar motsvara vad andra får, med temperaturer under 90C, så är allt mer eller mindre i sin ordning. Givetvis kan det hända att du applicerat kylpasta taskigt, eller att det inte är tillräckligt tryck på processorn från kylplattan, och sådant kan du ju kolla om du verkligen vill. Men, allt under 90 grader vid full belastning är OK.

Permalänk
Medlem

Helt orimlig temperatur. Har ca 35 grader i idle med samma CPU och en H115i. Med ett dåligt ventilerat chassi.

Tror inte coretemp visar fel.

Vad får du för temperatur i load efter typ 15 sekunder? kör tex CPU-z och deras CPU bench/stresstest.

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"