Hur myckte Coil Whine ska man tolerera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

Är Coilwhine något som man kan åtgärda själv, eller vissa kort blir helt enkelt byggda så från fabrik?

Har man tur kan man dämpa det lite genom att köra kortet i några timmar i typ en benchmark där det låter som mest för att "köra in" det, men det är inget jag vet om det verkligen fungerar.

Visa signatur

Ryzen 5 5600X - XFX RX 6800 XT Merc 319 - Kingston Fury 32GB 3600MHz CL 18 Beast - MSI MAG B550 Tomahawk - be quiet! Pure Base 500 DX - EK-AIO Elite Aurum 360 - Seasonic FOCUS GX 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

Är Coilwhine något som man kan åtgärda själv, eller vissa kort blir helt enkelt byggda så från fabrik?

Ja och nej, coilwhine är en fysisk reaktion där en komponent eller flera hamnar i en harmoni på en hörbar frekvens. Det beror på väldigt mycket olika saker och ett kort kan tjuta för person A men vara knäpptyst för person B pga att delarna i A's system av någon anledning hittar den gemensamma frekvensen. Många har det dessutom men kanske i frekvenser som vi människor inte hör, därav inget problem.

Vissa delar är känsligare och vissa kort kanske en del sitter just fel så risken är högre osv. Det är väldigt svårt att se och därmed kan det bli strul vid återlämning iom att exempelvis webhallen kör i ett annat system och med andra förutsättningar, då hör de inte det.

Så du kan försöka lösa det ja men det är inte alltid en lätt nöt att kläcka, att klocka kortet upp eller ner kan i vissa fall hjälpa, att byta PSU, att ta en annan port på kortet osv osv men inget är garanterat om du inte vet vad det är som vibrerar och varför.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xarvaz:

Jag var i veckan och hämtade ut mitt efterlängtade Asus TUF RTX 3080 OC men märker snabbt att det har ett tydligt Coil Whine. Så fort man startar ett spel som lägger lite belastning på kortet och har lite högre FPS blir det ett tydligt tjut.

Det är ett omdiskuterat problem men jag har inte köpt en ny GPU på många år och är nyfiken på vad som anses "normalt".
Här är en video på när jag startar upp ett spel: https://www.youtube.com/watch?v=R4VifIzg8KU

Återfärsäljaren vill att jag ska lämna in kortet för att göra en bedömning, något jag förstår att de måste göra. Men hur stor chans är de att ett kort byts ut pga. detta? Skiljer policyn mellan de olika aktörernam som Asus, EVGA, MSI osv.?

Vad hade ni gjort?

Med tanke på bristen på GPU hade jag inte brytt mig. Jag hör att det låter och tycker det är runt normala nivåer.
Är själv van vid spoltjut. Det är inget farligt för komponenterna. Stör det dig inte, hade jag inte lämnat tillbaka det.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk

Vad jag har förstått så har nästan alla high perfomancekort coilwine, i vissa fall så är det så mycket att man kan få det utbytt men vissa är mer känsliga för det högfrekvensa ljudet än andra! Jag tex är extremt känslig för högfrekventa ljud så att sätta en gräns vad som är acceptabelt är svårt då det skiljer från person till person och även från psu till psu och gpu till gpu, det är en väldigt svår fråga. Har du tex köpt det på Inet el Webhallen brukar dom vara hjälpsamma och testa det i sin rigg, där det inte alls är säkert att det är lika mycket coilwine, cw uppstår oftast när kortet maxar fpsen (några hundra+) så det kan hjälpa att sätta en limit i fpsen i de spel som du har mest cw i, men var ska man sätta gränsen för vad som är en acceptabel nivå? Ingen alls är inget alternativ idag iaf men iom att alla uppfattar cwolika vissa anser att det tjuter medan andra inte hör det eller har ont av det, som exempel så mitt utsug i lägenheten har ett tjutande ljud som jag löste genom att ta ner ventilen som man inte skall göra, det ser dessutom förlävligt ut men funkar. Enda man kan göra är att kontakta åf och gärna spela in ljudet om möjligt, annars andvända öppet köp om det är köpt nyligen. Ibland kan cw försvinna efter ett tag men då har antagligen öppet köp gått ut, dessutom finns inga kort just nu och till de priser som är nu anser jag att man skall hålla fast vid sitt gamla kort och avvakta tills alla scalper och miners har köpt sina, för priserna kommer att lägga sig med tiden. Det är sjukt att man kan sälja sitt gamla beg kort för mer än man betalaade när det släpptes, detta kommer att fortsätta så länge folk betalar dubbla marknadspriset av scalper. Både AMD & Nvidia borde införliva ett system att man max får köpa 1 kort per person, är man 4 i familjen så kan an ju köpa 4st isf, finns säkert bättre sätt men scalping borde vara förbjudet anser iaf jag! Sen har vi Covid och chipbrist uppe på det också, vet ej hur mycket det påverkar priset men kort säljs för det dubbla jämfört med fabrikanterna idag och det är jävligt egoistisk anser jag. Mvj

Permalänk
Skrivet av bobbic:

Jag hade ett fruktansvärt coilwhine på mitt 6800 xt och jag köpte nytt nätagg för mitt gamla började bli med åren och mitt whine försvann totalt. Det var så att jag funderade på att lämna tillbaka kortet för det var så pass högt.

Bytade ifrån Corsair CX 750 M till Seasonic focus GX-850.

Kul att höra att någon annan också tänker likadant. Har inte stött på någon på forumet som gått från x tillverkare till Corsair och blev av med coilwhine än.

Permalänk
Medlem

Har ett 5700 XT och enda gången jag hör spoltjut är när grafikkortet spottar ut sig hundratals/tusentals bildrutor per sekund. Det händer endast när jag startar ett spel och någon sorts laddningsskärm visas, trots att jag har en begränsning på 141 FPS via RTSS.

Permalänk
Medlem

Jag är en av få som inte stör sig på coilwhine men mitt ljuddämpade Fractal Define kanske tar bort det mesta av ljudet också.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

Sorry för sent svar, var in och snokade lite

När det kommer till Coilwhine så är godkänd reklamation om man hör grafikkortet utanför datorn (stängd låda). Däremot måste vi kunna återproducera ljudet här på plats. Så testa gärna med ett annat nätagg då det kan vara skillnad på natt och dag i ljudnivå på grafikkortet.

/Patrik

Tack så mycket för svar Patrik! Jag ska testa ett annat nätagg det så snart som möjligt. Ljudet hörs absolut utanför chassi och de är ett Fractal Define S så dessutom ljuddämpat.

Skrivet av griid:

Med tanke på bristen på GPU hade jag inte brytt mig. Jag hör att det låter och tycker det är runt normala nivåer.
Är själv van vid spoltjut. Det är inget farligt för komponenterna. Stör det dig inte, hade jag inte lämnat tillbaka det.

Skönt att du vant dig, jag har lyckats komma undan det under alla år hittills. Jag är tyvärr ganska känslig för ljud överlag så det påverkar mig nog mer än jag vill erkänna. Får se hur jag gör!

Skrivet av Herr Kantarell:

Jag är en av få som inte stör sig på coilwhine men mitt ljuddämpade Fractal Define kanske tar bort det mesta av ljudet också.

Skönt! Men visst tusan hjälper de att man har ett Define, tyvärr hörs det fortfarande tydligt i mitt fall.

Visa signatur

|Det här fältet var visst inte anpassat för oss som har fler datorer än fingrar och tår ;)|

Permalänk

Jaha. Uppgiven...

TUF 3060 Ti. Rätt rejält med whine, redan vid 144hz (och då även med vsync alltså).

Låter ju rätt rejält. Hur vet man om det ens är vits att försöka lämna in? Blir bara så less...

Kan det om möjligt blivit ännu värre med ny cpu?

Visa signatur

AMD Ryzen 5700X3D // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti (+150/+800) // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av µiCro:

Installerade ett internt ljudkort och ändå sprider sig coilwhine/interference in i hörlurarna.

Coilwhine/spoltjut är ett mekaniskt ljud av att spolen i en induktor vibrerar. Ljudet som överförs till hörlurarna beror på RF-störningar och kommer av en dåligt designad ljudkrets med en för lång oskärmad analog signalväg som plockar upp störningar från sin omgivning, och har ingenting med coilwhine att göra.

Permalänk
Medlem

@Sveklockarn Tack för upplysningen! Eftersom ljudet i hörlurarna enbart kommer när grafikkortet belastas, så kan jag anta att det är det som ljudkretsen plockar upp störningar ifrån. Har för mig ljudet försvann om jag satte hörlursinput på framsidan av chassit, alltså längre bort från gpu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

Det är kondensatorer som ordakar det ljudet av höga frekvenser, alltså vibrationer i komponenten. Viss coilwhine är omöjlig att få bort

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem

Det var lite för många poster att läsa men kastar in ett par grejer här ändå.

*Jordning - tex kan att skruva in och ut skruvarna några gånger nätagg/chassi kan göra stor skillnad. Då man slitit igenom färglagret.
*Nvidias kontrollpanel och begränsa max fps så man inte har tusentals i onödan vid laddskärmar. (Mitt kort ylar också när jag har 6000-7000 fps i en laddskärm)

Alla kort har coilwhine frågan är bara hur mycket.

Visa signatur

Livet är för kort för dåligt kaffe

Permalänk
Medlem

Har haft möjlighet att testa 3st av tuf modellen. Ett 3080ti och två 3080.

Två var nästan helt tysta och 3080 ti hade lite. Väldigt lite. Detta låter som ett 3080 strix jag hört. Fy vilken coil whine enligt mig 😁

Permalänk
Skrivet av Xarvaz:

Jag var i veckan och hämtade ut mitt efterlängtade Asus TUF RTX 3080 OC men märker snabbt att det har ett tydligt Coil Whine. Så fort man startar ett spel som lägger lite belastning på kortet och har lite högre FPS blir det ett tydligt tjut.

Det är ett omdiskuterat problem men jag har inte köpt en ny GPU på många år och är nyfiken på vad som anses "normalt".
Här är en video på när jag startar upp ett spel: https://www.youtube.com/watch?v=R4VifIzg8KU

Återfärsäljaren vill att jag ska lämna in kortet för att göra en bedömning, något jag förstår att de måste göra. Men hur stor chans är de att ett kort byts ut pga. detta? Skiljer policyn mellan de olika aktörernam som Asus, EVGA, MSI osv.?

Vad hade ni gjort?

det ända jag hör är att fläktarna börjar blåsa på mer inget coil whine öht.

EDIt: hördes tydligt när jag drog på 100% volym på klippet hade den ställd på <25%...

sen är frågan hur tydligt hörs det med sidopanelen påsatt och ljudet inspelat från ungefär där du sitter?

hört betydligt värre med datorsidan avtagen men med sidan påsatt och datorn ställd där den är tänkt att användas inte hörts alls utan försvunnit i fläktbruset.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Varför sätta max fps på 250?
Man vinner ganska lite på att köra högre fps än skärmens hz särskilt i Eurotruck simulator
Visst i FPS spel så kan det vara en liten fördel.

Jag skulle nog hellre köra med 144fps som max då du har en 144hz skärm.
Kanske sätta 144fps som max för allt och sen om man behöver mer fps gå in i nvidia kontrollpanel och lägga till högre max fps för det enskilda spelet, heller tvärtom.

utöver det så skulle jag nog (om det behövs) sätta max fps på tex eurotruck simulator på typ 75-120hz då fps inte är direkt viktigt där och beroende på var/när coilwhine finns/slutar.

Utöver coilwhine så begränsar man ju med max fps även grafikkortet så det inte jobbar till 100% hela tiden=mindre värme/ljud o drar lite mindre ström med.
Det är ju ett val man får göra helt enkelt.

Utöver det är det en gsync skärm?
Om ja så bör man alltid ha vsync påslaget och sen sätta max fps till strax under skärmens max hz 138fps brukar vara rek för 144hz skärmar.
Då får man ut som mest av gsync.
googla för mer info om detta!

Jag håller med dig i alla spel förutom CS, jag kan fan inte förstå varför CS känns så segt under 200fps, måste vara skitdåligt programmerat antar jag.

Permalänk
Medlem

Coil Whine när FPS överstiger 1000!

Datorn är normalt helt tyst, ingen coil whine alls.
GPU är ett 1660S. Ingen coil whine varken från GPU eller PSU:

Jag har lyckats att framkalla coil whine! Så här gjorde jag:
Laddade ner och körde 3dmark 2001SE. Körde på win10 som admin.
Väldigt bra resultat, jämfört med den "gamla goda tiden" när man var glad för 30fps, nu går fps-mätaren i botten, visar inte mer än 999fps. Men går att kolla i "details", runt 1700fps.

När "fps" slår i maxtaket 999 på räknaren, får jag "coil whine", helt hörbart från datorn.
Speciellt knepigt är det under testet "nature" där det är fjärilar på bilden som flaxar omkring. Coil-whinet verkar gå i takt med fjärilarnas flaxande.

Givetvis är det inte "meningen" att köra 3Dmark2001SE på en modern dator, men kan vara lärande ändå.
Speciellt coil-whine. GPU "pumpar" väl så mycket prestanda i sina "coilar" att det börjar sjunga om bygget?

Ni kan kolla coil-whine genom att köra 3Dmark2001SE på era burkar, körs som administratör och i "kompabilitetsläge" eller vad det heter. Win10 varnar att man saknar "MMX-processor" och liknande, men skit i det. Tryck bort varningsrutorna. Hur kul som helst att köra gammal benchmark, och intressant att man kan framkalla coil-whine när FPS blir galet stort.

Här hittar ni 3Dmark2001SE helt gratis och legit:
https://benchmarks.ul.com/legacy-benchmarks

Observera kul varningstext:
"These benchmarks should not be used to test modern hardware".
-Coil whine kanske?