Steam Deck får AMD FSR

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Novdid:

Det där med handkontroller är väl mer upp till spelmakarna?

Ja- och nej, i mitt tycke. Många titlar finns det ”knappar” för både Xbox/Steam och PS. Många gånger får man ta till tredjepartslösningar för att få det rätt.

Slapp utveckling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Ja- och nej, i mitt tycke. Många titlar finns det ”knappar” för både Xbox/Steam och PS. Många gånger får man ta till tredjepartslösningar för att få det rätt.

Slapp utveckling.

Fast det har ändå inte med Steam att göra om en utvecklare lägger till separata alternativ för Xbox/Playstation/Generiska knappar i UI:n?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Partyprime:

Fast det har ändå inte med Steam att göra om en utvecklare lägger till separata alternativ för Xbox/Playstation/Generiska knappar i UI:n?

I detta fallet handlar det enbart om Steam klienten; om jag har en Playstation 4 kontroll som känns av av Windows (och ännu värre, av flera tredjepart program) som just en PS4/5 kontroll, borde Steam också lyckas med det.

Varför?

Om jag med tredjepart (te.x DS4Window) använder min kontroll (och spelet HAR prompt för PS4-kontroll), så fungerar det!

Men i Steam får en PS4-kontroll flera gånger se ut som en Xbox-kontroll i spelet - OM utvecklaren själv inte "tvingar" fram något som flera gånger kallas för "native support".

Tråkigt att Steam som SPEL-PLATTFORM inte kan bry sig om något som uppenbart är otroligt enkelt att fixa.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Partyprime:

Fast det har ändå inte med Steam att göra om en utvecklare lägger till separata alternativ för Xbox/Playstation/Generiska knappar i UI:n?

Om ett spel har stöd (prompt layout) för både Xbox och PS4 kontroller och jag har en PS4 inkopplad, då vill jag inte att Steam ska anta den är en Xbox-kontroll...så klart.

Det har ingenting med utvecklaren att göra, enbart Steam.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

I detta fallet handlar det enbart om Steam klienten; om jag har en Playstation 4 kontroll som känns av av Windows (och ännu värre, av flera tredjepart program) som just en PS4/5 kontroll, borde Steam också lyckas med det.

Varför?

Om jag med tredjepart (te.x DS4Window) använder min kontroll (och spelet HAR prompt för PS4-kontroll), så fungerar det!

Men i Steam får en PS4-kontroll flera gånger se ut som en Xbox-kontroll i spelet - OM utvecklaren själv inte "tvingar" fram något som flera gånger kallas för "native support".

Tråkigt att Steam som SPEL-PLATTFORM inte kan bry sig om något som uppenbart är otroligt enkelt att fixa.

Fast vi kommer ju fram igen till faktumet att det är upp till utvecklaren att lägga in stödet då. Du säger själv att utvecklaren måste lägga in native support, vilket stämmer helt och hållet.

Här har jag första exemplet på ett spel som har stöd för både PS4 & Xbox kontroller, funkar direkt. Steam tvingar inte Xbox kontroller.
Alla spel har inte PS4 kontroller stöd i form av att UI:n visar PS knappar, inget Steam kan göra något åt. Precis därför DS4Windows ens existerar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Partyprime:

Fast vi kommer ju fram igen till faktumet att det är upp till utvecklaren att lägga in stödet då. Du säger själv att utvecklaren måste lägga in native support, vilket stämmer helt och hållet.

Här har jag första exemplet på ett spel som har stöd för både PS4 & Xbox kontroller, funkar direkt. Steam tvingar inte Xbox kontroller.
Alla spel har inte PS4 kontroller stöd i form av att UI:n visar PS knappar, inget Steam kan göra något åt. Precis därför DS4Windows ens existerar.

https://www.youtube.com/watch?v=riQIGw7hVr4

Nej, jag skrev inte att utvecklaren måste lägga in stödet; en diskussion hjälps inte om ena parten försöker lägga orden i mun på den andre.

Vi börjar med det mest fundamentala så du förstår.

Blåtand när en handkontroll använda, använder sig av en prioriteringslista i vilken ordning saker bör användas först i ledet.

Med Steam som grund används precis det som Steam föredrar, sin egen skit. Läs på lite så fortsätter jag gärna diskussionen med dig. Du hittade EN titel som faktiskt fungerar. Finns det fler?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Nej, jag skrev inte att utvecklaren måste lägga in stödet; en diskussion hjälps inte om ena parten försöker lägga orden i mun på den andre.

Vi börjar med det mest fundamentala så du förstår.

Blåtand när en handkontroll använda, använder sig av en prioriteringslista i vilken ordning saker bör användas först i ledet.

Med Steam som grund används precis det som Steam föredrar, sin egen skit. Läs på lite så fortsätter jag gärna diskussionen med dig. Du hittade EN titel som faktiskt fungerar. Finns det fler?

Du skriver "OM utvecklaren själv inte "tvingar" fram något som flera gånger kallas för "native support"." vilket är hela problemet till att börja med.

Du får jättegärna ge exempel på spel med problemet du har då jag aldrig haft problem med mina 700+ spel på Steam (varav väldigt få har stöd för PS4 kontroller).

Det var för övrigt det första spelet jag prövade, inget jag valde specifikt.

Permalänk
Skrivet av Segas:

I detta fallet handlar det enbart om Steam klienten; om jag har en Playstation 4 kontroll som känns av av Windows (och ännu värre, av flera tredjepart program) som just en PS4/5 kontroll, borde Steam också lyckas med det.

Varför?

Om jag med tredjepart (te.x DS4Window) använder min kontroll (och spelet HAR prompt för PS4-kontroll), så fungerar det!

Men i Steam får en PS4-kontroll flera gånger se ut som en Xbox-kontroll i spelet - OM utvecklaren själv inte "tvingar" fram något som flera gånger kallas för "native support".

Tråkigt att Steam som SPEL-PLATTFORM inte kan bry sig om något som uppenbart är otroligt enkelt att fixa.

Beror lite på hur du ställer in allt i steams inställningar, jag kör med min PS4 kontroll fast under Linux, alla spel som har playstation prompts får dem.

Visa signatur

Huvudburk: POP_OS! 22.04 | Ryzen 3900X | Asus Prime B350m-a | 32GB RAM | Sapphire RX 6800 | Sleeper-chassi (Tänk P4)
Xbox: POP_OS! 22.04 | Ryzen 5600G | B550I AORUS PRO AX | 16GB RAM | Urholkad OG Xbox som chassi

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Hittade ovanstående jämförelse på Reddit. Tycker den renderade 3D-grafiken är fullt gångbar, men textelementen hade mått bra av att få renderas i native-upplösning.

Jag tycker att det är en bra lösning för en 7" skärm. Jag sitter på en 14" laptop och varje enskild bild blir ungefär 8" och FSR är ju verkligen att föredra framför Bilinjär eller Nearest Neighbor. Sedan är det inte perfekt. Men som van Switch-spelare känner jag att man har mycket mer överseende när skärmen är så liten.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC