Använda server chassi för vanlig PC

Permalänk
Medlem

Använda server chassi för vanlig PC

Hejsan

Har två Supermicro chassi SC847 och en av dessa chsssi vill jag installera an vanlig ATX låda.
Undrar skulle det fungerar? Eftersom chassi är utrustad med två nätaggregat på 1200W.

Orsaken, varför vill jag byta moderkort och processor i chassin är att förra månad fick jag elräkning på 2500kr

mvh
Njanja

Visa signatur

Server
FUJITSU PRIMERGY TX100 S3P XE E3-1220V2 3.5-8MB 24GB

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Jo det lär funka bara rätt hål osv finns. men vad har antal PSU:n med det att göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Jo det lär funka bara rätt hål osv finns. men vad har antal PSU:n med det att göra?

Hej

Tack för svar, teoretiskt ingenting. Jag stryker över det.
Var lite stressat, så tänkte inte igenom ordentlig. Skrev lite slarvigt. Sorry.

mvh
Njanja

Visa signatur

Server

Permalänk
Medlem

Har du disk i dessa lådor är det ju i huvudsak diskarna som drar el.

Är nog inget problem att använda nätdelarna och ATX bör gå att få in i ett EEATX-chassi, men kanske bättre att göra sig av med det och skaffa mer anpassad maskin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Har du disk i dessa lådor är det ju i huvudsak diskarna som drar el.

Är nog inget problem att använda nätdelarna och ATX bör gå att få in i ett EEATX-chassi, men kanske bättre att göra sig av med det och skaffa mer anpassad maskin.

Hej,

japp, jag har diskar i chassi, server drar ungefär 180W. Tanke är att gå under 70W med några SSD-s.

mvh
Njanja

Visa signatur

Server

Permalänk
Medlem
Skrivet av njanja:

Hej,

japp, jag har diskar i chassi, server drar ungefär 180W. Tanke är att gå under 70W med några SSD-s.

mvh
Njanja

Varför inte köpa något generisk 2U/4U-rackchassi och sälja Supermicron?

Typ något i stil med https://www.dustin.se/product/5011163583/ipc-4u-4408-4u-stora... så kan du köra 8 st 2,5 SSD:er och vanligt ATX-nätagg på lämplig effekt (så liten effekt som möjligt förmodligen). Vill du hellre ha 2U (som inte kan köra ATX-nätdel) så finns https://www.dustin.se/product/5011208043/ipc-2u-2406.

Småservrar som HPE MicroServer Gen 10 Plus (ej rack) har t.o.m. plats för 4 interna 3,5/2,5" diskar.

Är det hemma du kör grejerna? Då kanske något som HPE MicroServer är vettigare.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Petterk:

Småservrar som HPE MicroServer Gen 10 Plus (ej rack) har t.o.m. plats för 4 interna 3,5/2,5" diskar.

Enda nackdelen med Gen10 micro är att det krävs icke-medföljande 3,5" adapter för att kunna montera 2,5" disk samt att moderkortet saknar microSD-slot utan bara har ett USB-uttag för boot t.ex. esxi. Den externa nätdelen à la laptop är lite B. Driftsatte en sådan inatt som ersättning för en 6 år gammal Gen8 där iLO börjat knasa.