Intel öppnar "Sapphire Rapids"-funktioner mot betalning framöver

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

Men detta är cpu DLC

CPU Horse Armor.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ELF:

Jag hatar artificiella begränsningar med hela mitt hjärta.
Ett företag ska inte kunna säga vad jag får och inte får göra med deras produkt efter att jag köpt den. Det enda som ska stoppa mig är lagen och då ska det vara av en självklar anledning och inte någon korrupt lag som företagen har lobbat fram.

Videon som @Aka_The_Barf länkade är ett superbt exempel på när articifiell begränsning används enbart för att få kunden att hosta upp mer pengar.

Att en prenumeration kan behövas för att något kostar företaget pengar att hålla igång kan jag absolut köpa. Det kan vara i formen av en viss grundfunktion som blir bättre med en uppkoppling och om man kanske vill ha full service/kundsupport efter att garantin har gått ut. Men det ska verkligen inte vara en prenumerationskostnad på saker som bara ska fungera. Det ska heller inte vara en engångskostnad för en funktion som redan finns i produkten man har köpt.

Å Intel hatar kunder som inte vill betala fullpris med hela sitt hjärta. Men tur är det väl att man inte kan tvinga konsumenter att betala vad man vill å man kan som tur är inte tvinga företag att sälja det man önskar.

Det är nästan som att det är en fri marknad 🤔 hmm

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ELF:

Det ska heller inte vara en engångskostnad för en funktion som redan finns i produkten man har köpt.

Sådana principer blir väl dock lite knepiga när komponentkostnader är en så liten del av priset? Som konsument blir man väl inte gladare av att leverantören tvingas lägga extra resurser på att se till att funktionerna plockas bort fysiskt eller förstörs permanent?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Jäkligt dålig idé för konsumenter, jag vill köpa och sedan inte betala per månad eller användning så för min del skulle jag få avstå leasing av en prolle.
Buy once, cry once.

Du missar ironin i mitt inlägg. Min poäng var att det här är en shameless cash grab och jag drog saker till sin spets för att visa hur det kommer bli om det här blir norm.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matvraket:

Å Intel hatar kunder som inte vill betala fullpris med hela sitt hjärta. Men tur är det väl att man inte kan tvinga konsumenter att betala vad man vill å man kan som tur är inte tvinga företag att sälja det man önskar.

Det är nästan som att det är en fri marknad 🤔 hmm

Intel har sett:
Micro transactions be like

- Hello adventurer, sorry I cannot actually let you pass as you do not have the premium access pack
- Okay and so how do I get access?
- Right just so the way that you get the premium access to Honeywood is by purchasning the Honeywood pack for $2.49 US
- But I just paid full price for this game
...

(Det är roligare om man ser videon)

och tänkt att det var en bra idé...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matvraket:

Med tanke på bristen på fabs som finns just nu så är detta antagligen ett ganska smart drag, då behöver man producera en mindre mängd olika SKUs och man kan därmed istället sälja samma hårdvara till olika pris beroende på prestanda/funktionalitet istället. Sedan om kunden i ett senare läge blir sugen på en upgrade kan de betala fullpris istället för det rabatterade priset. Win-win.

Sedan kan det ur ett egoistiskt konsument perspektiv verka fånigt eller girigt, men sanningen är att alla vinstdrivande företag vill maximera vinst. Alternativet är att Intel säljer hårdvaran till fullpris till alla med alla features påslaget, men sanningen är ju att alla vill inte betala fullpris.

Det är lite mer långsiktigt än brist på fabs, de köpte Altera 2015. De har kunder som har olika behov och för att de ska kunna optimera deras workload så hade de behövt särskilda processorer men att producera alla de här olika processorerna kostar mycket pengar. Så de kompromissar och tillverkar några få olika processorer men de lägger till funktioner (FPGAs) som gör att kunden kan skräddarsy en processor till just deras behov genom att låsa upp de funktionerna som de behöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

Då är det bara en tidsfråga innan nVidia gör samma sak för sina kort du köper ett dyrt kort ja men får en liten x summa/månad(år) så låser vi upp alla mjukvara spärrarna så du får ut de extra % ur hårdvaran.........

Nvidia har länge sysslat med detta, där ex. de professionella korten i ex. Quadro-serien varit betydligt dyrare än konsument-korten i Geforce serien trots att de bygger på samma kretsar.

Principen är att du genom att köpa ett kort där vissa funktioner är spärrade då kan få köpa kortet billigare än vad det annars hade kostat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrazyDriver:

Intel köpte väl upp Altera som är stora inom FPGA, så jag gissar att det handlar om att man har lagt till FPGA i sina processorer för att kunna rekonfigurera delar av kommunikationen i CPUn och implementera nya egenskaper. Så jag tror inte att det handlar om att dela av CPUn är nedlåst. Här handlar det om möjligheten att anpassa CPUn för olika användare. Sånt kostar givetvis pengar och jag ser inget konstigt med att man tar betalt för det.

Gissar på samma sak. De har tidigare experimenterat med att koppla ihop sin Atom med en FPGA, med blandat resultat
https://www.missinglinkelectronics.com/www/devzone/index.php/...
De har även pratat om att sätta ihop en Xeon och en FPGA, så skulle inte förvåna mig om detta är resultatet.
Skulle det stämma så är det helt enkelt ingen nerlåsning av funktioner som redan finns i kislet. Precis som en FPGA så har den ingen funktion alls förrän man laddar in en firmware som beskriver hur den ska fungera. Se det snarare som att man kan ladda in nya hårdvaruaccelererade funktioner efter att processorn redan har byggts. Som exempel så skulle en idag gammal processor kunna få hårdvarustöd för x265-avkodning genom att helt enkelt ladda in ett firmware för detta i en sån här funktion, istället för att behöva köpa en helt ny cpu. Nu vet man ju inte vad för framtida funktioner som skulle kunna få hel- eller delvis hårdvaruacceleration varför detta kan vara en bra funktion. Kikar man på interfacet för den,
https://github.com/intel/intel-sdsi/blob/master/os-interface....
så ser det ut som det finns flera sockets, över pciex-länkar (vilket är ett vanligt sätt för en cpu att prata med en fpga idag), samt någon form av autentisering. Det skulle kunna vara ett säkerhetsproblem om vem som helst fick ladda vad som helst här varför troligen firmwares som laddas skulle kunna behöva vara signerade av intel eller något liknande. Men nu spånar jag bara fritt då jag inte själv har någon insikt i detaljerna. I teorin borde man kunna ha ett bibliotek med sånna här firmwares som kan laddas in just när man behöver dem.
Det stödet som linuxkärnan kommer med är helt enkelt att ge åtkomst till os-interfacet ovan om den hittar att den finns tillgänglig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pine-orange:

Det är lite mer långsiktigt än brist på fabs, de köpte Altera 2015. De har kunder som har olika behov och för att de ska kunna optimera deras workload så hade de behövt särskilda processorer men att producera alla de här olika processorerna kostar mycket pengar. Så de kompromissar och tillverkar några få olika processorer men de lägger till funktioner (FPGAs) som gör att kunden kan skräddarsy en processor till just deras behov genom att låsa upp de funktionerna som de behöver.

Ja precis, det också har du helt rätt i å det blir mer påtagligt med opportunity cost som bristen på fabs ger eftersom efterfrågan är såpass hög.

Permalänk
Medlem

Tänker mig en postapokalyptisk värld där man betalar för loot boxes för att låsa upp funktioner på processorn.

"Nääääe! Nu fick jag thunderbolt för tredje gången. Jag som hoppats på att få låsa upp hyperthreading"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matvraket:

Å Intel hatar kunder som inte vill betala fullpris med hela sitt hjärta. Men tur är det väl att man inte kan tvinga konsumenter att betala vad man vill å man kan som tur är inte tvinga företag att sälja det man önskar.

Det är nästan som att det är en fri marknad 🤔 hmm

Vem vill inte bettala fullpris?

Skrivet av Elgot:

Sådana principer blir väl dock lite knepiga när komponentkostnader är en så liten del av priset? Som konsument blir man väl inte gladare av att leverantören tvingas lägga extra resurser på att se till att funktionerna plockas bort fysiskt eller förstörs permanent?

Varför lägga till komponenten från första början? Inget behöver plockas bort.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ELF:

Vem vill inte bettala fullpris?

Dom som har lite pengar.

Skrivet av ELF:

Varför lägga till komponenten från första början? Inget behöver plockas bort.

Vet du inte hur CPUer tillverkas? Det finns efterfrågan för CPUer med alla features till ett visst pris, men det finns även efterfrågan till CPUer som har lägre pris och färre features. Men pga hur de tillverkas så är det effektivare att bara tillverka identiska CPUer hårdvarumässigt och sälja de till olika pris beroende på efterfrågan, sedan när en kund som bara behövde/hade råd med en nerskalad CPU vill ha en upgrade så kan de köpa upplåsning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Varför lägga till komponenten från första början? Inget behöver plockas bort.

Det blir billigare om de inte tvingas göra hundratals olika processorer när de kan styra det via mjukvara istället.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ELF:

Varför lägga till komponenten från första början? Inget behöver plockas bort.

För att man sannolikt kan spara väldigt mycket på att bara tillverka en (eller i alla fall färre) modell. Det blir ju också enklare logistik om man kan konfigurera om dem i efterhand vid behov.
Resultatet blir att det troligen blir dyrare för alla om vi envisas med att kräva processorer som absolut inte har inaktiverad kapacitet.

Redan idag är ju billiga modeller ofta identiska med dyra, fast med inaktiverade (trasiga eller ibland hela) delar. Ibland har det varit möjligt att ”låsa upp” högre kapacitet med inofficiell firmware, men detta låter ju som att man vill göra det officiellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

Bara för att det är samma sak, betyder inte att det är rätt.

Nej det är sant, men det finns nog fördelar för både säljare och köpare i dessa upplägg.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Du missar ironin i mitt inlägg. Min poäng var att det här är en shameless cash grab och jag drog saker till sin spets för att visa hur det kommer bli om det här blir norm.

Eftersom vi går mer och mer mot en digital värld där mjukvara är det som styr vad som visas, hur snabbt saker går osv varför skulle en segmentering av mjukvara vara annorlunda mot hårdvara?
Ta t ex bredband så är det rent artificiellt, men det har du väl inga problem med?
Eller att du betalar olika om musiken är 128 kbits eller 192 kbits (kanske fel enhet men du förstår nog).

Om Intel/Amd sparar in på kostnad med att standardisera hårdvara och sen göra segmenten i mjukvaran. Vad är problemet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Eftersom vi går mer och mer mot en digital värld där mjukvara är det som styr vad som visas, hur snabbt saker går osv varför skulle en segmentering av mjukvara vara annorlunda mot hårdvara?
Ta t ex bredband så är det rent artificiellt, men det har du väl inga problem med?
Eller att du betalar olika om musiken är 128 kbits eller 192 kbits (kanske fel enhet men du förstår nog).

Om Intel/Amd sparar in på kostnad med att standardisera hårdvara och sen göra segmenten i mjukvaran. Vad är problemet?

Problemet är att med mjukvara, bredband, streamingtjänster etc så betalar du för en tjänst. Ska tjänsten klara mer så betalar du mer. Det är väl inget konstigt och inget som någon haft problem med vad jag vet. Men hårdvara är hårdvara. Då ska man betala för den fulla kapaciteten direkt och få den tycker jag. Det här känns lika sjukt som ett man får betala extra om man vill ha sätesvärme I sin Tesla. Det finns liksom ingen logik i det. Det är som om hyresvärdar skulle hyra ut en tvåa med ett låst rum i som man kan få tillgång till i utbyte mot högre hyra. Ingen skulle acceptera det och folk skulle tycka det är sjukt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Problemet är att med mjukvara, bredband, streamingtjänster etc så betalar du för en tjänst. Ska tjänsten klara mer så betalar du mer. Det är väl inget konstigt och inget som någon haft problem med vad jag vet. Men hårdvara är hårdvara. Då ska man betala för den fulla kapaciteten direkt och få den tycker jag. Det här känns lika sjukt som ett man får betala extra om man vill ha sätesvärme I sin Tesla. Det finns liksom ingen logik i det. Det är som om hyresvärdar skulle hyra ut en tvåa med ett låst rum i som man kan få tillgång till i utbyte mot högre hyra. Ingen skulle acceptera det och folk skulle tycka det är sjukt.

Det blir ju mer som hårdvara som en tjänst, där du kan uppgradera för en kostnad istället för att sälja och köpa ny.
Som någon skrev så hoppas jag att när den är uppläst och sälja vidare så är den fortsatt det, annars är det inte ok.

Angående lägenheten så är det ju exakt så det fungerar. Du betalar för ett rum och vill du ha fler betala för mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Det blir ju mer som hårdvara som en tjänst, där du kan uppgradera för en kostnad istället för att sälja och köpa ny.
Som någon skrev så hoppas jag att när den är uppläst och sälja vidare så är den fortsatt det, annars är det inte ok.

Angående lägenheten så är det ju exakt så det fungerar. Du betalar för ett rum och vill du ha fler betala för mer.

Om du flyttar ja. Men det här skulle vara som att flytta in i en lägenhet med låsta rum som du kan få nyckeln till för en högre hyra. Det fenomenet existerar inte.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Det är som om hyresvärdar skulle hyra ut en tvåa med ett låst rum i som man kan få tillgång till i utbyte mot högre hyra. Ingen skulle acceptera det och folk skulle tycka det är sjukt.

Ta och googla "plomberat rum". Det är ett sätt att anpassa utbudet till efterfrågan. Om hyresvärden har treor och folk vill hyra tvåor så går det att lösa...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Om du flyttar ja. Men det här skulle vara som att flytta in i en lägenhet med låsta rum som du kan få nyckeln till för en högre hyra. Det fenomenet existerar inte.

Jo det gör det, men kanske inte så vanligt.
Hyr ett hus men bara nedervåningen, får du en nyckel till ovanvåningen så får du betala mer. Eller du har en inneboende och sen flyttar den och du får betala för hela. Lite haltande exempel…

Du hakar upp dig för mycket på hårdvara vs mjukvara.
Du har accepterat hårdvara och alla dess sätt för att skapa segment på diverse kreativa sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Jo det gör det, men kanske inte så vanligt.
Hyr ett hus men bara nedervåningen, får du en nyckel till ovanvåningen så får du betala mer. Eller du har en inneboende och sen flyttar den och du får betala för hela. Lite haltande exempel…

Du hakar upp dig för mycket på hårdvara vs mjukvara.
Du har accepterat hårdvara och alla dess sätt för att skapa segment på diverse kreativa sätt.

Ja, jämförelsen haltar. Saker existerar inte om du måste skohorna in påhittade saker för att få det att gå ihop. Dem som dessa artificiella begränsningar är bra för är bara företagen sparar de pengar på det så tar se dem själva. Det kommer inte oss till gagn.

Vist finns det artificiell begränsning i hårdvara. Men då handler det om att hårdvaran manipulerats fysiskt. Folk kan inte låsa upp sina 3060Ti till att bli 3070TI bara för att de använder samma krets i botten. Men det här är typ det. Köpa ett 3060TI som kan läsas upp till ett 3070Ti ock allt däremellan för en kostnad. Folk skulle aldrig acceptera det. Hårdvara som en tjänst är inget annat än en dirty cash grab. Hyr man någon annans hårdvara så ok men har man köpt den ska det ju vara ens egen.

Ska det vara brottsligt då att låsa upp hårdvaran utan att betala? Ta LHR-varianter av grafikkort till exempel. Jag hatar fenomenet kryptovalutor och allt vad det innebär. Men om någon köpt ett LHR-kort och sedan manipulerar det för att få högre hash rate så är det deras jävla rättighet som ägare av sin egen hårdvara de själva köpt och äger.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ozzed:

Folk kan inte låsa upp sina 3060Ti till att bli 3070TI bara för att de använder samma krets i botten.

Jag vet förvisso inte hur det är i just det fallet, men förr har det ju i alla fall fungerat just så (numera är det säkert betydligt svårare att kringgå dock). Tanken är väl ofta främst att använda defekta kretsar till budgetkort som ändå inte behöver de dåliga delarna, men om efterfrågan blir för stor (eller processkvaliteten för hög) får man använda fullt fungerande kretsar och strypa dem på konstgjord väg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja, jämförelsen haltar. Saker existerar inte om du måste skohorna in påhittade saker för att få det att gå ihop. Dem som dessa artificiella begränsningar är bra för är bara företagen sparar de pengar på det så tar se dem själva. Det kommer inte oss till gagn.

Vist finns det artificiell begränsning i hårdvara. Men då handler det om att hårdvaran manipulerats fysiskt. Folk kan inte låsa upp sina 3060Ti till att bli 3070TI bara för att de använder samma krets i botten. Men det här är typ det. Köpa ett 3060TI som kan läsas upp till ett 3070Ti ock allt däremellan för en kostnad. Folk skulle aldrig acceptera det. Hårdvara som en tjänst är inget annat än en dirty cash grab. Hyr man någon annans hårdvara så ok men har man köpt den ska det ju vara ens egen.

Ska det vara brottsligt då att låsa upp hårdvaran utan att betala? Ta LHR-varianter av grafikkort till exempel. Jag hatar fenomenet kryptovalutor och allt vad det innebär. Men om någon köpt ett LHR-kort och sedan manipulerar det för att få högre hash rate så är det deras jävla rättighet som ägare av sin egen hårdvara de själva köpt och äger.

Du betalar för 3060Ti sen betalar du en mellanskillnad och får ett 3070TI. Det kan ju vara kanon. Sen är frågan om det är värt det och om det är bättre för miljön men varför inte.

Om du köper ett kort och lyckas modda det så att du får prestanda som ett bättre kort så kör på. Men du får ingen garanti och får antagligen betala mer i felsökning osv.

Nu har jag inte koll på hur grafikkort eller processorer tillverkad men gissar att om det är samma nod så selekteras det ut beroende på mängden transistorer och blir olika modeller. Sen om de lyckas tillräckligt bra (tror det hände för AMD med deras tre-kärniga för tio år sedan) då stryper de vissa kretsar för att kunna sälja i de billigare segmenten. Är det skillnad om det är gjort via mjukvara eller hårdvara? Via mjukvara kan du alltid få erbjudande om att köpa till sen. Ser verkligen inte problemet.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Vist finns det artificiell begränsning i hårdvara. Men då handler det om att hårdvaran manipulerats fysiskt. Folk kan inte låsa upp sina 3060Ti till att bli 3070TI bara för att de använder samma krets i botten. Men det här är typ det. Köpa ett 3060TI som kan läsas upp till ett 3070Ti ock allt däremellan för en kostnad. Folk skulle aldrig acceptera det. Hårdvara som en tjänst är inget annat än en dirty cash grab. Hyr man någon annans hårdvara så ok men har man köpt den ska det ju vara ens egen.

Jag förstår inte varför du är så manisk i den här frågan? Du skulle ju veta precis vilka förutsättningar som gällde när du köpte hårdvaran. Du kan köpa

  • pryl A med en viss prestanda för X KSEK

  • pryl B med lägre prestanda för Y KSEK.

  • pryl C med samma prestanda som B för Y KSEK.

Ponera att C är ett mjukvarulåst A som du senare kan uppgradera till A. B kan mycket väl vara samma chip, men att de fusat bort några av exekveringsenheterna så att det inte går att uppgradera till A? Båda kommer lösa samma problem/fylla samma behov. Vad är skillnaden mellan B och C? På vilket sätt är B helt OK men C en dirty cash grab?

Permalänk

Nvidia skulle aldrig våga sätta sina nuvarande funktioner bakom en betalvägg på nya kort. Bara konkuransen mot tidigare generationer kort skulle få försäljningen att sjunka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BritishTeaparty:

Nvidia skulle aldrig våga sätta sina nuvarande funktioner bakom en betalvägg på nya kort. Bara konkuransen mot tidigare generationer kort skulle få försäljningen att sjunka.

De har ju gjort det när de introducerade LHR kort. Istället kan du köpa deras miningkort som är mycket dyrare

Permalänk
Medlem

De kommer inte lägga funktioner i FPGA. FPGA är långsamt, ytoeffektivt, energiineffektivt och dyrt i jämförelse med CPU-funktioner i en vanlig CPU.

Visa signatur

Elektronikingenjör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cad_edis:

Nvidia har länge sysslat med detta, där ex. de professionella korten i ex. Quadro-serien varit betydligt dyrare än konsument-korten i Geforce serien trots att de bygger på samma kretsar.

Principen är att du genom att köpa ett kort där vissa funktioner är spärrade då kan få köpa kortet billigare än vad det annars hade kostat.

Fast när det gäller Quadro så finns det en väldigt dyr och tidskrävande certifierings-process med olika mjukvaruutvecklare i bakgrunden.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem

Det kan ju ofta ses som "elakt" men samtidigt beror det ju på vad det är relativt till kostnad för utveckling mm.
Det är oftast mycket billigare att ha en produktlinje framför två eller fler, funktionalitet som inte är nödvändig för många kunder men som drar upp priset på enheten stoppar därmed köp från vissa aktörer. Man väljer då istället för att ta 20000 för en CPU, så låser man av delar som alla inte behöver och säljer den för 15000 med val att uppgradera om man får behovet, detta är ju för att minimera tillverkningskostnader samtidigt som man inte tar ut fullt från köpare som inte har behov av just de funktionerna.
Alternativet vore ju annars att antingen gimpa CPUn från start hårdvarumässigt vilket skulle kosta mer antingen i ett extra produktionssteg eller en lägga till en helt ny design och linje vilket kostar mer och därmed kräva att man tar ut mer för produkten.

Artificiella begränsningar är inte bara av ondo, det finns genuina skäl till dem så som att minska kostnaderna, inte lägga kostnaderna på fel kund osv.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood