ARM:s avskedade Kina-VD försvårar börsintroduktion

Permalänk
Melding Plague

ARM:s avskedade Kina-VD försvårar börsintroduktion

Att sakna kontroll över en ansenlig del av ARM är problematiskt för ägaren Softbank, som söker lösningar inför börsintroduktion.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
DingDongerMcDongface

Det här är så fruktansvärt full circle absurt på något vis att jag inte kan göra något annat än skratta?

För den som vill ha lite mer bakgrund i galenskaperna kan jag förresten rekommendera den här videon, går även igenom hur företagssigillen fungerar ungefär halvvägs igenom

Permalänk
Medlem

Med tanke på deras övervakningssamhälle och förmåga att köra över medborgaren i allt så borde de väl kunna kapa alla identiteter och allt på honom, utfärda en riktig hög bounty på honom, och skicka insatsstyrkan så fort något poppar upp? Eller har de inte ens koll på var han är? Är ju löjligt att det tagit så lång tid att få tag på honom, speciellt i ett land där alla övervakar alla och där staten spionerar på allt.

Men det är verkligen skrattretande att en enda person kan hålla hela företaget gisslan på detta sätter och så här länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrpijey:

Med tanke på deras övervakningssamhälle och förmåga att köra över medborgaren i allt så borde de väl kunna kapa alla identiteter och allt på honom, utfärda en riktig hög bounty på honom, och skicka insatsstyrkan så fort något poppar upp? Eller har de inte ens koll på var han är? Är ju löjligt att det tagit så lång tid att få tag på honom, speciellt i ett land där alla övervakar alla och där staten spionerar på allt.

Men det är verkligen skrattretande att en enda person kan hålla hela företaget gisslan på detta sätter och så här länge.

Om kinesiska staten var intresserade av att ta fast killen skulle de säkert kunnat göra det för länge sen. Men kinesiska staten är antagligen bara glada över att en del av ARMs IP är under kinesisk kontroll.

Permalänk
Medlem

Okey!
Jag har länge undrat vad som hänt med VD'n och hans kidnappning.

Blir intressant att följa

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Långsiktigt kommer detta skada kina.

Bolag utanför kina kommer ju tänka till en extra gång innan man går in i kina.
Giganterna som apple kollar ju garanterat över sin strukturer för att inte bli utsatta också.

Permalänk
Medlem

Jag vet, vill lägger produktion osv i kina. Där behöver vi inte betala höga löner.
Vänta va? Kunde DET vara något negativt? Vem kunde aaaaaaaana? 🙄

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Jag vet, vill lägger produktion osv i kina. Där behöver vi inte betala höga löner.
Vänta va? Kunde DET vara något negativt? Vem kunde aaaaaaaana? 🙄

Ja men typ så. Vi får betala ett högt pris för det (uppenbarligen), och då har vi bara börjat nosa på eländet…

Permalänk

Rätt så fascinerande ändå, man tror ju inte att något sånt här kan hända i dagens samhälle.

Permalänk
Medlem

Det blir bara mer och mer bisarrt varje gång man läser om detta XD

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Jag vet, vill lägger produktion osv i kina. Där behöver vi inte betala höga löner.
Vänta va? Kunde DET vara något negativt? Vem kunde aaaaaaaana? 🙄

Jag tycker det är lite talande att det under 20-25 års tid har pratats högt om hur dåligt det är att lägga för mycket produktion i Kina pga mänskliga rättigheter, arbetsvillkor, IP-respekt osv. men som har viftats bort så länge "våra" västerländska företag var dom som profiterade på det hela.

Nu när kinesiska företag är dom som istället tjänar på det och konkurrensen mot "våra" västerländska företag blir hård så är det ett problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Om kinesiska staten var intresserade av att ta fast killen skulle de säkert kunnat göra det för länge sen. Men kinesiska staten är antagligen bara glada över att en del av ARMs IP är under kinesisk kontroll.

Det skulle inte förvåna mig om det är staten som bett honom göra så här. Om det var pengar han var ute efter skulle han kunna tacka ja till de stora belopp han blivit lovad om han lämnar tillbaka det han snott. Han är nog en bricka inet större spel gissar jag.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickosaurus:

Rätt så fascinerande ändå, man tror ju inte att något sånt här kan hända i dagens samhälle.

Det är skillnad på samhälle och samhälle.

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zargoz:

Det är skillnad på samhälle och samhälle.

Som Jag fattar det så är det helt enkelt deras utdaterade lagar om ägande och sigillet som är problemet.

Kort och gott dem som har företagets sigill har all bestämmanderätt på sin sida, sen hur du lyckades komma över sigillet spelar ingen roll den som har det in sin ägo har sista ordet. Utan sigillet är det omöjligt att göra beslut och dokument juridiskt bindande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ringman:

Som Jag fattar det så är det helt enkelt deras utdaterade lagar om ägande och sigillet som är problemet.

Kort och gott dem som har företagets sigill har all bestämmanderätt på sin sida, sen hur du lyckades komma över sigillet spelar ingen roll den som har det in sin ägo har sista ordet. Utan sigillet är det omöjligt att göra beslut och dokument juridiskt bindande.

Å andra sidan så är kinesiska staten knappast känd för att bry sig om lagar som går emot deras intressen.

Går dom in med militär i och med våld tar över flera städer så kan man nog räkna med att dom inte brytt sig ett dugg om vem som har sigillet eller inte.
Skulle lägga min sista slant på att CCP ser något positivt i den här röran och därför lägger sig medvetet inte i det hela.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Om kinesiska staten var intresserade av att ta fast killen skulle de säkert kunnat göra det för länge sen. Men kinesiska staten är antagligen bara glada över att en del av ARMs IP är under kinesisk kontroll.

Helt riktigt. Är nog inte ens för långsökt konspiration att gissa på att det är tom. de som inofficiellt står bakom och planerat det hela. Vad CCP/Kina säger officiellt, och sedan gör inofficiellt, kan vara två helt motsatta saker.

Hade detta varit mot CCPs intressen så hade byggnaden stormats på 1 timme och sedan hade vi aldrig mer fått se röken av den VD:en.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Skrivet av Jackbob:

Å andra sidan så är kinesiska staten knappast känd för att bry sig om lagar som går emot deras intressen.

Går dom in med militär i och med våld tar över flera städer så kan man nog räkna med att dom inte brytt sig ett dugg om vem som har sigillet eller inte.
Skulle lägga min sista slant på att CCP ser något positivt i den här röran och därför lägger sig medvetet inte i det hela.

Finns vissa rättigheter som verkar vara heliga, ägande är sådan. Därför det finns en del bilder på hus mitt i en motorväg mm
Hur och varför minns jag tyvärr inte

Har dock inga problem att se CCP bakom det hela.

Permalänk
Medlem

Undra hur detta hade fixats om nvidia köpte arm?

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Undra hur detta hade fixats om nvidia köpte arm?

Vet inte. Nvidia kanske hade haft större makt (men tvivlar på det) mot CCP?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Nu när kinesiska företag är dom som istället tjänar på det och konkurrensen mot "våra" västerländska företag blir hård så är det ett problem.

Antar att du syftar just på företagsledare då?
För jag iallafall har tyckt det är en dålig idé sen början av 2000-talet när det skulle outsourcas allt. Oerhört kortsiktigt tänkt enligt mig.

Permalänk
Medlem

Om CCP inte kan kontrollera säkerheten på kinesiska kontor som tas som gisslan av kinesiska VD:ar med vapen, så undrar man hur det skall gå nu när de tar över säkerhetskontrollen på Arlanda!

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/kinesiskt-bolag-tar-over-s...

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/AL5e15/kinesiska-nuctech...

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickosaurus:

Rätt så fascinerande ändå, man tror ju inte att något sånt här kan hända i dagens samhälle.

Kina är inte dagens samhälle, många lagar är helt tandlösa där pga. att det inte sker någon tillämpning. Poliser bryr sig knappt om att hjälpa dig om du inte är en sån där irriterande jävel som kontaktar dom stup i kvarten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Om CCP inte kan kontrollera säkerheten på kinesiska kontor som tas som gisslan av kinesiska VD:ar med vapen, så undrar man hur det skall gå nu när de tar över säkerhetskontrollen på Arlanda!

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/kinesiskt-bolag-tar-over-s...

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/AL5e15/kinesiska-nuctech...

Vad jag förstått det som, så är det mer utrustningen de ska "ta över"/byta ut och inte personalen i säkerhetskontrollen

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beltet:

Antar att du syftar just på företagsledare då?

Jag syftar på majoriteten av av medborgare som röstar samt världsledare, ekonomer, skribenter och alla andra som styr den allmäna debatten.

Den så kallade "anti-globaliseringsrörelsen" som handlade om just detta förlorade debatten och sedan hösten 2001 så har den debatten varit i princip död när det kommer till den breda samhällsdebatten.

Så det är inte bara företagsledare som tyckt att det varit bra utan en bred och dominant majoritet av i princip alla demografier som har tyckt att det varit bra.

Skrivet av Beltet:

För jag iallafall har tyckt det är en dålig idé sen början av 2000-talet när det skulle outsourcas allt. Oerhört kortsiktigt tänkt enligt mig.

Som jag sade, "det har under 20-25 års tid pratats högt om hur dåligt det är att lägga för mycket produktion i Kina" men i väldigt små grupper och den breda, allmänna samhällsdebatten har inte tyckt att det varit ett problem förrens på senare år då Kinesiska företag susat upp och gått om vissa av våra västerländska företag.

Tongivande debattörer som Johan Norbergs argument om att frihandel automatiskt leder till mer demokrati är liksom det som har dominerat mainstreamperspektivet under ca 15 år.

T.ex. när Carl Bildt hyllade Erdogan som en väg framåt för demokrati och modernisering inte bara i Turkiet utan i hela Mellanöstern trots väldigt få reformer som inte handlade om avregleringar och "frihandel" och hela etablissemanget höll med och än idag så försvaras hans uttalande av "experter" som Marcus Oscarsson. Trots att Kurder i såväl Sverige som Turkiet, sekulära Turkar, hela vänstern i Turkiet och många många andra varnade för exakt det som skett och att Erdogan hela tiden haft odemokratiska ideal. Men idag skyller dom ifrån sig och låtsas som att ingen varnade för det.

Men, så här drygt 20 år efter globaliseringsdebatten, vem hade rätt egentligen?

Har det blivit mer demokrati i Ryssland? I Kina? I Turkiet? Hjälpte deras ekonomiska avregleringar och "frihandel" till med demokratiutvecklingen? Hur ser det ut i Hong Kong?

Eller hur ser det ut med Demokratin i Polen? I Ungern?

Eller för den delen resten av Europa: https://www.europaportalen.se/teman/demokrati-i-europa

Ja, vi har varit många som under dessa dryga 20 försökt belysa att det inte blev som utlovat utan att utvecklingen varit den motsatta, men det är liksom inte riktigt något som syns så mycket i samhällsdebatten.