Överföringshastigheten är så otroligt slö (Synology)

Permalänk
Medlem

Överföringshastigheten är så otroligt slö (Synology)

Jag fattar verkligen inte vad som är fel. Har snackat med Synology supporten och fick en massa tips där, men det hjälper inte. Att föra över 26GB tar 1 timme. Det är helt orimligt?

Har två NAS en Synology 218play och en Synology 920+

Vet inte vad jag ska skriva för mer specs för att lättare förstå? Detta är vad jag gått igenom som jag fick från supporten. Det enda jag inte riktigt hänger med på är gateway och att min router är konfigurerad...

Citat:

[NTP]
Please ensure that your Regional Options are configured correctly. To check this, please browse to Main Menu > Control Panel > Regional Options and then check that your timezone is set correctly and you are pulling the correct time down from an NTP time server.
[IPv6]
Please also ensure that you have disabled IPv6 on your network interface if your country does not support IPv6 routing (the UK for example does not support IPv6 routing). To do this, please browse to Main Menu > Control Panel > Network > Network Interface > [Select NIC] > Edit > IPv6 and then set the IPv6 setting to 'Off'.
[DNS]
(Ignore this if your NAS is jointed to a domain) Please ensure that you are using Google's DNS servers to ensure that there is no issue with any DNS name resolution as a result of using your ISP's DNS servers. To change this, please browse to Main Menu > Control Panel > Network > General > Enable ‘Manually configure DNS server’ and then set the primary and secondary DNS options to the following:
Preferred: 8.8.8.8
Alternative: 8.8.4.4
[Gateway]
Ensure that your Default Gateway setting has been properly configured to your router's IP address. This can be changed by browsing to Main Menu > Control Panel > Network > Network Interface > [Select NIC] > Edit and then modify the Gateway option.
[Bond]
Disable any advanced network configuration options such as Jumbo Frames or Link Aggregation. Jumbo Frames can be disabled under Main Menu > Control Panel > Network > Network Interface > [Select NIC] > Edit and then disable the ‘Set MTU value manually’ option.
Link Aggregation can be disabled by deleting the bonded link under Main Menu

Permalänk
Medlem

Har väldigt nyligen köpt min första NAS, en Synology DS220J. Det är brutalt långsam överföringshastighet. Det hänger knappast på hårddiskarna och känns tveksamt att det skulle vara wifi som begränsar.
Ska läsa det du fick från supporten lite noggrannare imorgon.

Permalänk
Medlem

Så... hur har ni saker ihopkopplade, och exakt vad är det som är långsamt? (Överföring från X till Y? Från Y till X? Från X till Z? Alltihopa?)

Permalänk
Medlem

Misstänker att du kör överföringen på wifi, använd en trådad anslutning istället.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Medlem

26GB/h motsvarar ca 60Mbit/s om jag räknar rätt. Det är en rätt rimlig överföringshastighet på ett halvkasst Wi-Fi-nät, fullt normalt till och med, om man kör 2,4GHz och 20MHz kanalbredd. Det är också en rätt rimlig hastighet om man överför något över internet på ett normalt abbonemang. Eftersom supporten jiddrar om Googles DNS och IPv6, som inte direkt har någon inverkan på prestandan på ditt lokala nätverk, använder NAS:en någon molntjänst när du överför filer?

Permalänk
Medlem

Som andra sagt, lite mer detaljer. Hur kopierar du? Hur är allt anslutet? Vad kopierar du? Har du precis startat upp den? Vad för modell och diskar har du i den? Vad kör du för raid? Vad för klient använder du?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Eclipse:

Jag fattar verkligen inte vad som är fel. Har snackat med Synology supporten och fick en massa tips där, men det hjälper inte. Att föra över 26GB tar 1 timme. Det är helt orimligt?

Vet inte vad jag ska skriva för mer specs för att lättare förstå? Detta är vad jag gått igenom som jag fick från supporten. Det enda jag inte riktigt hänger med på är gateway och att min router är konfigurerad...

Det mesta av det du fått hjälper inte på något särskilt sätt mot överföringshastigheten.

Men som tidigare sagts, berätta utförligt om hur du kopplat samt vad du överför från och till.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eclipse:

Och du har samma problem med båda? Rätt uppenbart att felet är någon annan stans än nasarna då..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

Och du har samma problem med båda? Rätt uppenbart att felet är någon annan stans än nasarna då..

Är också inne på detta, närmare bestämt riktas mina tankar åt switchen jag köpte i samma veva som 920an för att jag bara har en nätverkskabel dit där dom står.

Men switched ska ju klara 10/100/1000?

Jag har inte haft tid/ork att testa enbart med kabeln....ska ta mig ork att göra det snart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eclipse:

Jag har inte haft tid/ork att testa enbart med kabeln....ska ta mig ork att göra det snart.

Vad är det för switch? De flesta har en indikator som visar länkhastigheten. En kass kabel kan göra att den istället drar ned till 100Mbit.
Hur de visar det beror på switch. T.ex. har https://www.dustinhome.se/product/5010047588/prosafe-gs108 två lampor ovanför porten. Lyser vänstra är det 10mbit, högra 100mbit och båda 1000mbit. Andra kan ha t.ex. grönt = 100, orange = 1000. Finns många varianter.

Du kan även testa att kopiera mellan nasarna. Dvs NAS1 -> switch -> NAS2. Gör du det via inbyggda File Station (tools -> mount remote folder) istället för typ windows utforskaren så vet du om det är/inte är NAS1, switch eller NAS2 eftersom enbart de är inblandade.
Bara för att förtydliga: Om du öppnar ett share från nasarna på din dator och kopierar filer mellan kommer de gå NAS1 -> dator -> NAS2 och utesluter alltså egentligen ingenting alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

Vad är det för switch? De flesta har en indikator som visar länkhastigheten. En kass kabel kan göra att den istället drar ned till 100Mbit.
Hur de visar det beror på switch. T.ex. har https://www.dustinhome.se/product/5010047588/prosafe-gs108 två lampor ovanför porten. Lyser vänstra är det 10mbit, högra 100mbit och båda 1000mbit. Andra kan ha t.ex. grönt = 100, orange = 1000. Finns många varianter.

Du kan även testa att kopiera mellan nasarna. Dvs NAS1 -> switch -> NAS2. Gör du det via inbyggda File Station (tools -> mount remote folder) istället för typ windows utforskaren så vet du om det är/inte är NAS1, switch eller NAS2 eftersom enbart de är inblandade.
Bara för att förtydliga: Om du öppnar ett share från nasarna på din dator och kopierar filer mellan kommer de gå NAS1 -> dator -> NAS2 och utesluter alltså egentligen ingenting alls.

Denna: https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/natverk/natverks...

Alla lampor på switchen lyser grönt.

Ska testa att göra en share mellan båda NAS.

Edit: Hur ska jag göra för att överföra "rätt mellan dom? File station -> montera fjärrmapp? Sedan NFS? v3 eller v4 osv?

Edit 2: Gjorde en test bara för att testa och föra över från den ena disken till den andra i samma NAS. Alltså från 12tb till 4tb, båda sitter i 218play.

Överföringshastigheten ligger på 130-140 mb/s...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eclipse:

Jag tolkar märkningen som att enbart den vänstra ska lysa om det är 1000, men att båda lyser kanske är close enough.

Citat:

Ska testa att göra en share mellan båda NAS.

Edit: Hur ska jag göra för att överföra "rätt mellan dom? File station -> montera fjärrmapp? Sedan NFS? v3 eller v4 osv?

Gör en share först, NFS är bra. v3 eller v4 kvittar i det här sammanhanget. Sedan montera fjärrmapp, stämmer!.

Citat:

Edit 2: Gjorde en test bara för att testa och föra över från den ena disken till den andra i samma NAS. Alltså från 12tb till 4tb, båda sitter i 218play.

Överföringshastigheten ligger på 130-140 mb/s...

Mb / Mbit eller MB / Mbyte? Stor eller liten bokstav skiljer 8X och av någon anledning använder olika platser olika format. T.ex. kör windows överföring i megabyte, jag är osäker på file station.
130-140MByte låter normalt för en enkel disk, det motsvara ungefär 1 Gbit nätverksöverföring

Permalänk

Lan 1000Mbit/s =125Mbyte/s

Sen kan disköverföringen droppa rätt hårt beroende på hur dana filer det handlar om.

Har mekaniska 7200rpm er som kan ligga på nära dina mätvärden med småfiler men bromsa ner tillfälligt too 10-20Mbyte/s närde kommer mmer en stor fil.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Har mekaniska 7200rpm er som kan ligga på nära dina mätvärden med småfiler men bromsa ner tillfälligt too 10-20Mbyte/s närde kommer mmer en stor fil.

Jag tror du menar tvärt om. En stor sammanhängande fil är mycket mycket enklare att skriva än tusen små.

Permalänk
Skrivet av Kamouflage:

Jag tror du menar tvärt om. En stor sammanhängande fil är mycket mycket enklare att skriva än tusen små.

kan så va.

vet bara att filstorleken brukar kunna avgöra mycket på hur snabbt det går och dippar är mer eller mindre oundvikbart.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Hej

Jag hade samma problem so du hade, det var extremt långsamt att kopiera filer mellan två NAS. Hade en Synology och Netgear.
Oh fy fan vilka hastigheter. Sålde allt och investerade i två NAS med 128GB ram minne. Kör TrueNAS på båda två. Samt öppnade plånboken i investerade i 10Gb nätverk.
Att flytta 20GB fil tar ungefär 45 sekunder.

mvh
Njanja

Visa signatur

Server
FUJITSU PRIMERGY TX100 S3P XE E3-1220V2 3.5-8MB 24GB

Permalänk
Medlem

Jag är en idiot. Helt otroligt.

Upptäckte vad det var av en händelse nu när jag skulle para mina nya hörlurar. Då ser jag att mitt wifi på datorn är anslutet till 2,4ghz och inte 5ghz som den ska...

Givetvis så blev det en jävla skillnad att föra över till NAS:arna när jag var på 5ghz igen........

Permalänk
Medlem
Skrivet av BengaBang:

Misstänker att du kör överföringen på wifi, använd en trådad anslutning istället.

Skrivet av Eclipse:

mitt wifi på dator

Du hade svaret på mindre än 7 timmar, och dessutom kl 00-07

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

Du hade svaret på mindre än 7 timmar, och dessutom kl 00-07

Sant. Men det som gjorde mig förundrad var att det har ju funkat bra med wifi. Varför skulle det helt plötsligt sluta...Sen att jag nte tänkte på att kolla vilken frekvens...

Ja jävlar. Känner mig riktigt korkad. Nåja. Kanske får dra en nätverkskabel till datorn ändå för att vara safe. Jävla bök bara då det är en 20m kabel som ska fixas med att sätta snyggt runt lister osv...