Lost Ark når över 1,3 miljoner spelare samtidigt

Permalänk
Medlem

Det levererar spelare just nu på grund av att några streamers får betalt för att visa upp det.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

64 speltid. Fast var det något spel, egentligen?

Allting kändes bara helt off, extremt långtråkigt. Det borde vara någon hook tidigt. När man väl fick kriga lite så satt man bara och tittade på cooldowns mer eller mindre.

Njaaaaaa ... inget för mig.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon291473:

En tyst minut för alla människor som jagar draken i ARPGs istället för att leva livet på riktigt.

Vad ska man istället göra en vardag kväll? Kolla på TV med reklam var 10e minut?

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Skrivet av Raynstorm:

Har 14 timmar spelat enligt steam men bara ca 70 minuter av dessa är faktiskt spelande, resten är köande.

Två dagar i rad har jag suttit timmavis i kö, loggats på precis i tid när det är dags att lägga barnen och sen när man kommer ner 45 minuter senare har man blivit kickad. Bara att ställa sig i 2.5 timmars kö igen...

Ska det vara så här varje dag så kommer jag tröttna snabbt och gå till något annat.

Ska ikväll försöka "tajma" kön så att den är klar strax efter barnen somnat men ska vi slå vad att det blir fel det också

Du kan i inställningarna ändra AFK timeouten till 60 minuter

Visa signatur

Desktop: Fractal Define C / Gigabyte Aorus Elite B550 V2 AMD Ryzen 5800X3D / Be Quiet! Dark Rock Pro 4 / Corsair Vengence 3600MHz 32GB DDR4 / Radeon RX 7900 XT 20GB
Server: SilverStone Grandia GD09 / MSI x470 Gaming Pro Carbon / AMD Ryzen 2700X / Corsair Vengence 3200MHz 16GB DDR4 / Nvidia GT 710

Permalänk
Medlem
Skrivet av eLEMENT:::

Du kan i inställningarna ändra AFK timeouten till 60 minuter

Det var det första jag gjorde men spelet kickade mig ändå efter ca 30 min

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D | GPU: PowerColor RX 6800 Red Dragon 16GB | MB: Asrock B550m Pro4 | RAM: 32GB Kingston Fury Beast 3600mhz CL18 | SSD: Corsair Force MP510B 480GB - 2x Kingston A400 480GB | PSU: Fractal Ion Gold 750W | DSP: Acer 27" Nitro XV272UV QHD IPS 170 Hz | CH: Fractal Design Meshify Mini C | M: Steelseries Aerox 5 Wireless | TB: Logitech G413

Permalänk
Medlem

Kanske kan förtydligas något i artikeln kring dels att det avser "peaks". Satte kaffet i halsen när det uppfattades som att PUBG spelas mest (i dagsläget) av alla spel på steam.
Sen var det också det faktum att det kanske bör nämnas att spelet är free-to-play. Känns relevant i sammanhanget då de flesta andra spel kostar att köpa.

Visa signatur

Dator:
CPU: Intel Core i5 13600K @5,3GHz(P-core) @4.0Ghz (E-core) | Kylning: Corsair Hydro H100x | Minne: G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL40 | GPU: Gainward GeForce RTX 3080 Phoenix | Lagring: 2x Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1024GB (Read: 7000MB/s - Write: 6000MB/s) | Chassi: Corsair 4000D Airflow | Nätagg: Corsair RM850e 850W (Gold)

Tillbehör: Acer 27" Predator XB271HU G-Sync IPS (@ 1440p 165hz) | Microsoft intellimouse 3.0 | Tangentbord: Zon Keyboard1 | Headset: HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awakeruad:

Funkar o funkar... Det går att göra vinst så, servrar kostar nästan ingenting, men det är vansinnigt mycket mindre lönsamt än subscription eller pay-2-win. Misstänker också att det idag är svårt att få spelare att betala fullpris för ett MMO även om det är free to play forever.

Servrarna i sig kostar inte så mycket men det är mer kostnader än så för att driva ett spelföretag.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raynstorm:

Har 14 timmar spelat enligt steam men bara ca 70 minuter av dessa är faktiskt spelande, resten är köande.

Två dagar i rad har jag suttit timmavis i kö, loggats på precis i tid när det är dags att lägga barnen och sen när man kommer ner 45 minuter senare har man blivit kickad. Bara att ställa sig i 2.5 timmars kö igen...

Ska det vara så här varje dag så kommer jag tröttna snabbt och gå till något annat.

Ska ikväll försöka "tajma" kön så att den är klar strax efter barnen somnat men ska vi slå vad att det blir fel det också

Jag blev trött på alla köer och började spela på us east. Inga köer, ping mellan 94-124 samt alla snackar engelska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Vad ska man istället göra en vardag kväll? Kolla på TV med reklam var 10e minut?

Lära sig ett hantverk kanske ?

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem

Är spelet roligt som filthy casual?

Permalänk
Lego Master

Laddade ner innan jag ens kollade en stream eller trailer. Isometriskt?! Urk.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Raynstorm:

Har 14 timmar spelat enligt steam men bara ca 70 minuter av dessa är faktiskt spelande, resten är köande.

Två dagar i rad har jag suttit timmavis i kö, loggats på precis i tid när det är dags att lägga barnen och sen när man kommer ner 45 minuter senare har man blivit kickad. Bara att ställa sig i 2.5 timmars kö igen...

Ska det vara så här varje dag så kommer jag tröttna snabbt och gå till något annat.

Ska ikväll försöka "tajma" kön så att den är klar strax efter barnen somnat men ska vi slå vad att det blir fel det också

Vänta tills nästa stora spel släpps så kommer 90% att lämna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av addek83:

Är spelet roligt som filthy casual?

Smaken är ju som baken, men gillar man att questa i exempelvis WoW och även att kötta monster i Diablo så tror jag man kan gilla Lost Ark.

Jag spelar endast solo men kör även lite dungeons och jag älskar det än så länge (lvl 35) Hur det är på endgame som solospelare återstår att se.

Kan väl tillägga att det än så länge är instant invite till dungeons när du köar som solo och en dungeon tar väl mellan 10-20 min beroendes på hur stor den är. Så passar bra även för casual spelande

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D • ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi• Noctua NH-D15
XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 • MSI Optix MAG271CQR • Dell UltraSharp U2515H
G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 • WD Black SN750 NVMe SSD 1 TB • Crucial P3 Plus NVMe SSD 1 TB
Phanteks P600S • ASUS TUF Gaming 850W Gold • Logitech Craft Keyboard • Logitech MX Master 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av addek83:

Är spelet roligt som filthy casual?

Sitter och spelar på soffan med trådlöst mus & tangentbord och har haft kul mina timmar. Enda jag tycker är jobbigt är att man måste spamma G eller vänster klick för att komma vidare i vissa långdragna dialoger för det inte går vidare av sig själv.

Svårighetsgraden är löjligt enkel i början men efter ett par timmar får man smaka på den första riktiga bossen i graveyard om man vill.

Har inte spenderat en krona och ser det som ett kul tidsfördriv, vad jag förstår det som så är det P2Win men då isåfall om man vill lira på toppen gällande PvE och PvP, och det är jag inte intresserad av för tillfället.

Känns otroligt bra att trycka på spells, det är som en blandning mellan WoW och League/Dota i mina ögon.

Trots spelet är löjligt enkelt i början (lättare än faceroll) så är det fortfarande något som får en hooked

Permalänk
Medlem
Skrivet av eLEMENT:::

Du kan i inställningarna ändra AFK timeouten till 60 minuter

Skrivet av Raynstorm:

Det var det första jag gjorde men spelet kickade mig ändå efter ca 30 min

Det där ändrar bara när ens status ändras till "afk", inte den aktuella logout timern, tyvärr.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av addek83:

Är spelet roligt som filthy casual?

Nu vet jag inte om jag skulle kalla mig själv casual, gått in ganska hårt i spelet ärligt talat hehe..

Men har vänner som helt klart skulle kunna klassas som "casuals", med någon timme spelande här o där. Testa runt med olika klasser samt utforskar spelet. Än så länge verkar alla tycka det är väldigt roligt, trots varierad grad av speltid och målsättning inom spelet.

En trevlig sak är att nästan allt kan göras helt solokvist om man önskar det. Ytterst få end-game-aktiviteter som kräver andra spelare, och rent tekniskt sett kan allt i spelet göras om man är endast 7 personer också (raids). Med andra ord spelar man spelet precis så mycket man vill, göra precis de aktiviteter man vill och när man vill det — Allt i sin egna takt

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk

More like 300k samtida spelare och 1 miljon i kö då kötid räknas som speltid och jag har 4h köande om dagen 🤷‍♂️

Permalänk
Medlem

Har levlat 22 på några kvällar. Är hyfsat underhållen men bortser man från de uppenbara rena strulen med felkoder och köer osv så tycker jag största problemen hittills varit att det är för enkelt. Man får mount typ omgående, kan portala sig enkelt osv. Dör man kan man res-a typ direkt på plats. Finns liksom inga bestraffningar för att göra dåliga beslut. Man kan rida rakt genom mobläger utan att bli avslagen från hästen och därmed dö. (allt det ovanstående var ju verkligheten när jag spelade wow för många år sen)
Lägg därtill att man kan soloköra instanser i hardmode. Igår dog jag för första gången när jag gjorde en idiotpull i en instans solo. De var 3e kvällen tror jag. Sen saknar jag roller som Healers osv. De laginstanser jag kört har mer känts som 4 dps som står och hamrar på kluster av mobs. Liknar mer Diablo än ett mmorpg. Sen tycker jag zonerna hittills känns väldigt små och inte open world men det kanske ändrar sig framåt.

Men ovanstående är väl lite av nackdelarna hittills. Annars är det ju hyfsat snyggt och snabbt och skapligt underhållande om dock lite repeterande.

Visa signatur

Skyflyer: "Du kan även prova att blunda med ena ögat. Då krävs bara halva bandbredden av grafikkortet"
Gigabte B550 Auros Elite, Ryzen 5900x, Celsius S24, PNY RTX 3080, Corsair RM750 V2, Trident Z Neo 3600MHz cl16 16gb, 970 EVO 1tb M.2, Fractal Define Compact TG

Permalänk
Skrivet av Qubeista:

Det där ändrar bara när ens status ändras till "afk", inte den aktuella logout timern, tyvärr.

Jaha, sedär, ja jag tänkte inte på att testa det 😅

Visa signatur

Desktop: Fractal Define C / Gigabyte Aorus Elite B550 V2 AMD Ryzen 5800X3D / Be Quiet! Dark Rock Pro 4 / Corsair Vengence 3600MHz 32GB DDR4 / Radeon RX 7900 XT 20GB
Server: SilverStone Grandia GD09 / MSI x470 Gaming Pro Carbon / AMD Ryzen 2700X / Corsair Vengence 3200MHz 16GB DDR4 / Nvidia GT 710

Permalänk
Medlem

Nöjer mig med att titta på när Asmongold spelar. Synd att man inte kan mute:a en streamer så man bara får spelljud…

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

@Sgart så fort du kommer upp i lvl50 och item level över 500-600 så är abyss dungeons och guardian raids rätt så svåra. Sen för o börja raida om en månad så måste du upp i typ item level 1370.

Min åsikt är att spelet är lite som att man blandat ett roulette-beroende med ”completionist”-anda. Allt smått och gott du kan göra i spelet har påverkan på endgame - vilket gör att det blir väldigt överväldigande. Hittills tycker jag att det fortfarande är roligt, men kan nog bli trött på det i längden.

Edit: plus att ressa direkt på plats kräver en begränsad resurs du sen kommer behöva betala riktiga pengar för att få mer av

Edit 2: vad gäller open-world så är du nog på första kontinenten. Om du zoomar ut i kartan (M) så kan du se ”hela” Arkesia. Det blir mer öppen känsla sen, men du kommer aldrig bort från de instanserade zonerna.

Permalänk
Medlem

Releasen krockade med nya ligan i Path of Exile, så jag har inte testat LA än. Jag tror faktiskt inte att jag är så sugen nu heller efter vad jag sett och hört. Men det är ju gratis, så det blir väl en test om någon månad kanske.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem

Tycker det är ett av dom roligare spelen som har kommit ut på många år.

Visa signatur

5900X | 32GB DDR4 | EVGA T2 1000W | Nvidia 3080Ti

Permalänk
Medlem

Tror detta är bara ett kul spel för dom som inriktar sig mot pvp, pve har för mycket rng och resourse-sinks för att inte behöva öppna plånboken för faktisk minmaxing.

Tyvärr är detta ett koreanskt p2w i sitt esse, jag har större förhoppningar över poe2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buulaa:

Tror detta är bara ett kul spel för dom som inriktar sig mot pvp, pve har för mycket rng och resourse-sinks för att inte behöva öppna plånboken för faktisk minmaxing.

Tyvärr är detta ett koreanskt p2w i sitt esse, jag har större förhoppningar över poe2

Lost ark är en av de snällaste f2p-modellerna någonsin, antagligen snäppet snällare än PoE. RNG är också en av de minst straffande för ett mmorpg (jämför man tex med BDO så går uppgraderingschans bara upp tills den når 100% om man failar, och inget kan nedgraderas, jämför man med tex WoW så är det inga RNG raiddrops man kan förlora månad efter månad etc).

Däremot har lost ark en subscription aura som är smidig att ha, men inte nödvändig. Det enda den egentligen krävs för är att man kan reparera på sin pet om man chainwipar i instanser eller raids, i övrigt ger den billigare fast travel och +2 extra fast travel points.
Det går utmärkt att spela det f2p utan att hamna efter (PoE har ju också väldigt snäll f2p, men i endgame måste man mer eller mindre köpa stash tabs för $40-100, annars blir det jävligt osmidigt och man kan inte lista items i trade, etc)

Man KAN betala pengar och konvertera till ingame-guld, men man får så försvinnande lite för det, att de flesta i framkant i progression gör tvärtom och säljer ingame gold för kristaller (paid2lose-spel?!). Om man ändå försöker "p2win:a" så kanske det kostar en miljon kronor för en character max och då alla endgame raids på högsta svårighetsgrad, samt pvp areanas, har helt normaliserad gear så man får inget ut av det.

Permalänk
Medlem

Polarn tvinga mig testa. Snacka om meningslöst spel

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, Arctic Freezer 280mm AIO
Fury 32GB 3600Mz cl16
X570S Aero G
ASUS TUF 3070 OC Gaming
Corsair RM850 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBE:

Lost ark är en av de snällaste f2p-modellerna någonsin, antagligen snäppet snällare än PoE. RNG är också en av de minst straffande för ett mmorpg (jämför man tex med BDO så går uppgraderingschans bara upp tills den når 100% om man failar, och inget kan nedgraderas, jämför man med tex WoW så är det inga RNG raiddrops man kan förlora månad efter månad etc).

Däremot har lost ark en subscription aura som är smidig att ha, men inte nödvändig. Det enda den egentligen krävs för är att man kan reparera på sin pet om man chainwipar i instanser eller raids, i övrigt ger den billigare fast travel och +2 extra fast travel points.
Det går utmärkt att spela det f2p utan att hamna efter (PoE har ju också väldigt snäll f2p, men i endgame måste man mer eller mindre köpa stash tabs för $40-100, annars blir det jävligt osmidigt och man kan inte lista items i trade, etc)

Man KAN betala pengar och konvertera till ingame-guld, men man får så försvinnande lite för det, att de flesta i framkant i progression gör tvärtom och säljer ingame gold för kristaller (paid2lose-spel?!). Om man ändå försöker "p2win:a" så kanske det kostar en miljon kronor för en character max och då alla endgame raids på högsta svårighetsgrad, samt pvp areanas, har helt normaliserad gear så man får inget ut av det.

Det är mest engravings och gear honing jag tänker på som är galna resource sinks, jag kan leva med alla andra element då det är gratis spel ( inklusive förmågan att skippa tiers med kreditkortet) men just detta tycker jag inte om, även aura skulle kunna ha lite bättre värde då den hanterar timers istället för mer praktiska saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spjakarn:

@Sgart så fort du kommer upp i lvl50 och item level över 500-600 så är abyss dungeons och guardian raids rätt så svåra. Sen för o börja raida om en månad så måste du upp i typ item level 1370.

Min åsikt är att spelet är lite som att man blandat ett roulette-beroende med ”completionist”-anda. Allt smått och gott du kan göra i spelet har påverkan på endgame - vilket gör att det blir väldigt överväldigande. Hittills tycker jag att det fortfarande är roligt, men kan nog bli trött på det i längden.

Edit: plus att ressa direkt på plats kräver en begränsad resurs du sen kommer behöva betala riktiga pengar för att få mer av

Edit 2: vad gäller open-world så är du nog på första kontinenten. Om du zoomar ut i kartan (M) så kan du se ”hela” Arkesia. Det blir mer öppen känsla sen, men du kommer aldrig bort från de instanserade zonerna.

Är 50 nu. Har inte raidat annat än typ världsbossar som ju verkar vara rätt tuffa (oneshottar med vilken attack som helst typ).
En sak som slår mig är hur sjukt "mycket" det finns att ta hänsyn till i spelet. Det är rätt jävla svårt att ens försöka förstå eller hålla reda på allt. Än så länge är spelet rätt underhållande. Har iofs spelat det som ett singelplayerspel än så länge. Det enda man märker av att det är ett MMO är egentligen när man kör instanser och där pratar ingen med någon xD /Area är typ konstant friend requests för ach eller lfm för boss. Verkar vara ganska osocialt i övrigt. I wow minns jag folk stod och pratade i städer om vad som helst typ.

Jag är imponerad av spelet på det viset att det verkar vara GIGANTISKT stort vad gäller mekaniker och mångsidighet osv. Allt ifrån att du kan/måste åka båt mellan areor osv till alla uppbyggnader av kort osv. Även Stronghold (det tycker jag för övrigt mest är irriterande än så länge iofs) men man saknar lite "openworldkänslan" som ett wow gav där man kunde springa, rida, flyga exakt var som helst. Sen måste jag säga att jag på något sätt föredrar att ha focus på target med cast timer snarare än skillshots som det är i LA. När det är många som slåss är hela skärmen full med partikeleffekter och man ser typ inte muspekaren ens (vet att man kan ställa in detta).

Det är rätt fantastiskt iallaf att ett så här stort spel finns gratis att spela. Det måste lagts otroligt mkt tid på att göra spelet. Jag är ju 50 nu och max är väl 60 som jag förstått det och vad det ser ut på kartor har jag ju inte ens besökt en speciellt stor del av världen ens.

Visa signatur

Skyflyer: "Du kan även prova att blunda med ena ögat. Då krävs bara halva bandbredden av grafikkortet"
Gigabte B550 Auros Elite, Ryzen 5900x, Celsius S24, PNY RTX 3080, Corsair RM750 V2, Trident Z Neo 3600MHz cl16 16gb, 970 EVO 1tb M.2, Fractal Define Compact TG

Permalänk
Medlem

@Sgart japp, spelet är väldigt stort på det sättet. Mycket som också blir viktigt att göra i och med hur det går in i endgame. Kom ihåg att lvl50 är bara början på endgame. Du kommer in i Tier 1, men därefter finns Tier 2 och Tier 3. Några ytterligare saker tillkommer i högre tiers. Det finns ändå rätt bra catch-up system för alts när man gått vidare i nästa tier på sin main.