Snabbkoll: Vilken lansering ser du mest fram emot i år?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Jag tror AMD/Nvidia vill göra de nya priserna den nya normen. Kan man få folk att köpa dyra mobiler hela tiden så kan man säker få dem att betala detsamma för grafikkorten.

Absolut se på trådarna här på sweclockers där folk är nöjda att de köpte för 10000:- när de nu kostar 12000:- (som exempel)
Många tycker det är bra köp tom så det finns absolut noll incitament att sänka priserna.

Permalänk
Medlem

Jag vill ju gärna byta ut min åldrande AMD 1950X threadripper som nu går på 4 året.

Men 2020-21 har varit ett rent ut sagd shitshow när det gäller priser på elektronik, och komponent bristen gör att all elektronik framöver ett gott tag kommer till att ligga LÅNGT över det normala, så jag ser faktisk inte fram emot att köpa nåt som helst överhuvudet de nästa kommande år, tills läget blir normaliserat igen.

Permalänk
Medlem

Jag ser fram emot alla! Tekniken går framåt!

Hoppas bara det blir mer ordning på priser och tillgång...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem

Ett nytt VR headset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Jag vill ju gärna byta ut min åldrande AMD 1950X threadripper som nu går på 4 året.

Men 2020-21 har varit ett rent ut sagd shitshow när det gäller priser på elektronik, och komponent bristen gör att all elektronik framöver ett gott tag kommer till att ligga LÅNGT över det normala, så jag ser faktisk inte fram emot att köpa nåt som helst överhuvudet de nästa kommande år, tills läget blir normaliserat igen.

What? Byta ut gamla Bettan? När räcker inte 1950X till för dig? Jag har svårt hitta genuina flaskhalsar för min 1950X.

Genuint intresse av att höra vilka begränsningar du ser.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

Är väldigt nöjd med hur mitt 3070 presterar i spelen jag spelar, men ska bli kul att se hur 4000-serien presterar, så kanske blir att köpa ett 4070 om priserna går ner till det normala.

Annars är det min 8700k som börjar kännas lite gammal, även fast den fortfarande är en kämpe! Då tänker jag mest för produktion och inte spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

What? Byta ut gamla Bettan? När räcker inte 1950X till för dig? Jag har svårt hitta genuina flaskhalsar för min 1950X.

Genuint intresse av att höra vilka begränsningar du ser.

Processorer blir bättre och snabbare som du vet. Min kompis har en Non-threadripper 5950x men med 16-cores som 1950x också har, men hans testar i cinebench får nästan dubbelt så mkt. som min prestanda.

Dessutom kan jag se det när jag arbetar med Animation i Blender, visst kör det mesta på 3090's skuldror, men flaskhalsen blir riktig synlig när avancerade beräkningar såsom Rigging-Animation och begräsningar av skelett vinklar o animation i kombination dyker upp, så ser man det direkt.

Permalänk
Medlem

Halverade priser på grafikkort vore trevligt. Hur det går till spelar ingen roll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Processorer blir bättre och snabbare som du vet. Min kompis har en Non-threadripper 5950x men med 16-cores som 1950x också har, men hans testar i cinebench får nästan dubbelt så mkt. som min prestanda.

Dessutom kan jag se det när jag arbetar med Animation i Blender, visst kör det mesta på 3090's skuldror, men flaskhalsen blir riktig synlig när avancerade beräkningar såsom Rigging-Animation och begräsningar av skelett vinklar o animation i kombination dyker upp, så ser man det direkt.

Okej, tack! Min 1950X kör Linux och jag har en 5950X, men för Windows. Jag kanske skall sätta mig vid den mer...

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Therpid:

Absolut se på trådarna här på sweclockers där folk är nöjda att de köpte för 10000:- när de nu kostar 12000:- (som exempel)
Många tycker det är bra köp tom så det finns absolut noll incitament att sänka priserna.

Det är svårt att veta hur många som helt enkelt slutat köpa. Liksom det är svårt att få siffror på vad höjda prisnivåer betyder för återväxten av ”PC-entusiaster”. Nu är inte mina barn intresserade av att alls äga PC-burkar, men om de vore skulle jag inte vara speciellt lockad att uppmuntra det idag.

Många här tycker helt enkelt att det är kul att shoppa. När prylarna känns gamla är det kul att byta ut dem och köra några benchmarks. Men i grunden rör det sig då om underhållning, och någonstans har de flesta en punkt där de börjar ställa sig frågan vad de annars skulle kunna göra med pengarna de spenderar. Kul-per-krona kvoten är inte så hög på att shoppa en ny datorkomponent och ger ingenting i form av nya upplevelser, man sitter kvar på baken och glor på skärmen. Det har man gjort förr, så när det dessutom börjar kosta så att det begränsar ens möjligheter till annat så kommer åtminstone en andel av köparna att börja fundera över sina köpmönster.

Hur stor andel? Som sagt svårt att veta. Men det är ganska självklart att kundkretsen inte blir större när priserna rusar i höjden.

Permalänk
Medlem

Jag ser fram emot att gå över från x86 till RISC-V på desktop även om det innebär att jag blir sittande med HiFive UnMatched.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk

Såg fram emot galaxy unpacked, kul att Noten är tillbaka.

Visa signatur

9900k @4.7GHz VCore: 1.185v. Rtx 2080 gaming X trio. Corsair vengeance pro white 2x8gb @3200mhz. Gigabyte Aorus z390 Master. Corsair Obsidian 500D. NZXT kraken x72.

Permalänk
Medlem

Zen 4. Allt annat känns som mellanting tills dess. Det kanske blir en uppgradering av datorn tills det släppet då man fortfarande sitter på en 6700K.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

RTX4000 serien ser jag nog fram emot mest av allt. Jag vill ha ett nytt grafikkort och spela med RT påslaget.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900x [Noctua NH-D15S chromax.black] | ASUS Crosshair VIII Dark Hero | 2x16GB G.SKILL Trident Z Neo [F4-3600C16D-32GTZN] | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | ASUS PG279Q | ASUS Thor 850W | WD Black SN750 1TB | Fractal Design R4

Permalänk
Medlem

mini-LED skärmar! Prestanda har vi, återgivning av våra perfekt renderade bilder? Not so much! Mini-led är så j**la efterlängtat i en skärm-marknad som inte fått kärlek på bra länge.

Visa signatur

i7 8700K | MSI 3080 SUPRIM X | Corsair 32GB DDR4 | STRIX Z370-H | Seasonic FOCUS GX 750W | Phanteks 300A | OS: Windows 10

Permalänk
Medlem

OLED!!! Dells Samsung-variant eller en 42”-LG. Eller båda. Jag är rik! Ge mig!

Visa signatur

Stationär.

Permalänk
Medlem

Hoppas Intel med sina nya gpus kommer göra något med marknaden.
Tycker priserna är helt åt skogen.

Kommer ihåg när jag köpte GTX 690 för runt 10k och då var det dubbla kärnor.

Så svaret på frågan är att jag ser fram emot Intel Arc

Visa signatur

Spelar Just Nu: INGET Väntar På: HL 3, Grand Theft Auto VI
Moderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX CPU: Intel Core i7 13700K 3.4GHz Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360
Internminne:
Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance GPU: Asus RTX 4090 TUF GAMING
SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Samsung 860 EVO 1TB OS: Windows 11 Skärm: LG C2 42"

Permalänk
Medlem

Jag ser alltid fram emot snabbare processorer och grafikkort, i det här fallet är nog Intel Alchemist intressantast även om jag inte har några direkta planer på att skaffa ett sådant.

Visa signatur

◍◯◍ AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz ◍◯◍ Gigabyte RTX 3080 10GB GAMING OC V2.0 ◍◯◍ Gigabyte X570 UD
◍◯◍ Kingston Fury 64GB (2x32GB) DDR4 3600MHz CL18 ◍◯◍ Corsair HX750i 750W
◍◯◍ Logitech G915 TKL Tactile ◍◯◍ 2x Samsung 870 QVO 8TB ◍◯◍ be quiet! Silent Base 601
◍◯◍ Sony 65" KD65XH9005 ◍◯◍ Audio Pro A36 ◍◯◍ Windows 11

Permalänk
Medlem

Nya Threadripper-processorer är jag egentligen mest sugen på.

Permalänk
Medlem

Threadrippers så jag kan köpa moderkort för mer än 1 16x pcie4 plats. Dagens ungdom! *Hytter med näven och skakar käppen*

Permalänk
Medlem

Jag hoppas kunna hitta ett passivt kylt RX460. Alternativt väldigt tyst fläktat. Min dator behöver en lättare uppgradering.

I övrigt:
Jag hoppas visserligen RDNA3 kan ta täten, Nvidia behöver en snyting - precis som Intel behövde det; marknadsledare ska skakas om ibland. Att Intel rör om i GPU-grytan är bra.

Men egentligen är jag rätt blasé gällande CPU och GPU i år känns det som.

Det som jag väntar på är en bra desktop-PC som kör Windows på ARM64 (eller motsvarande/Risc-V) med prestanda som matchar eller överstiger Apples. Det finns såklart PC med ARM64, med många kärnor dessutom, men nu menar jag att datorn ska köra konsument-Windows också. Trodde Windows 11 skulle baseras på ARM64, men inte. Å andra sidan vet jag inte vad Intel etc har i lager. Jag gissar att Microsoft vill hålla alla dörrar öppna och borde ha rätt bra koll på vad Intel/AMD(?) har på gång i närtiden.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7