Tre nya Mac-datorer dyker upp i databas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Vore jobbigt om MBA m1 utan fläkt/mekaniska grejer började låta vid tung drift!

Jag vet. Jag syftade på att det funkar vid musikproduktion utan att väsnas. Värst vad alla ska citera mig när jag diskuterar med någon helt annan.

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Medlem
Skrivet av BadNewsBrod:

Det var inte dig jag svarade… *confused noises*

Sorry

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

[...]
Tyvärr får man nog räkna med att Apple behåller 16 GB RAM begränsningen för MBA, det ihop med begränsningen till en extern skärm (som går att komma runt numera).

Nu är väl MBA segmenterad till den reguljäre användaren med ett par webbflikar och Apples egna appar på sin höjd, men 8 GB är en skam för hela systemet att dela på. 16 GB bör vara minimum i dessa maskiner.

Frugan är sen i början av förra året tilldelad en MBP 13" M1 med 8 GB via jobbet och i många av hennes arbetssituationer (mestadels via webbläsare, men även lättare fotoredigering) svär hon heligt över att den blir seg som sirap. Hon går ibland tillbaka till sin privata Intel dual-core MPB 13" 16 GB från 2017 för att få vissa saker gjorda utan frustration.

Datorn i sig; batteritid, skärm, tgb mm är fantastiskt, men så fort det blir lite mycket att hålla reda på kroknar den som sagt illa kvickt. Att MBP 13" M1 än idag säljs med 8 GB som standard och enbart två TB-portar (precis som MBA) är makalöst. Hon håller tummarna att kommande insteg av MPB/MBA får minimum 16 GB som standard (och ett par extra portar) med bibehållet pris - då blir det lite enklare att argumentera för en uppgradering.

Visa signatur

"The irony of the Information Age is that it has given new respectability to uninformed opinion."

Permalänk
Medlem
Skrivet av epple:

Datorn i sig; batteritid, skärm, tgb mm är fantastiskt, men så fort det blir lite mycket att hålla reda på kroknar den som sagt illa kvickt. Att MBP 13" M1 än idag säljs med 8 GB som standard och enbart två TB-portar (precis som MBA) är makalöst. Hon håller tummarna att kommande insteg av MPB/MBA får minimum 16 GB som standard (och ett par extra portar) med bibehållet pris - då blir det lite enklare att argumentera för en uppgradering.

Förbered argumenten för att få loss en dyrare maskin för bibehållna priser är ganska kört skulle jag tro :/

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Inaktiv

En uppdaterad macbook air utan kameranotch hade varit fint men det lär nog inte hända

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Låter som något är seriöst fel, eller så måste den arbetslasten vara fundamentalt annorlunda än t.ex. kompilering som använder alla kärnor.

Ser ingen tendens till "throttling" vare sig på M1 MBA eller M1 MacMini (där det ska finnas en fläkt, men har än så länge aldrig hört den starta)

Ser detta

➜ build sudo powermetrics -i 1000 -n 60 -s cpu_power | grep 'CPU [0-9] frequency' CPU 0 frequency: 2064 MHz CPU 1 frequency: 2064 MHz CPU 2 frequency: 2064 MHz CPU 3 frequency: 2064 MHz CPU 4 frequency: 3204 MHz CPU 5 frequency: 3204 MHz CPU 6 frequency: 3204 MHz CPU 7 frequency: 3204 MHz

D.v.s alla kärnor håller sina maxfrekvenser när alla är 100 % lastade av kompilering

Hej jag måste "pudla" (skämskudde) fick en mindre utskällning vid fikabordet pga mitt tidigare inlägg.
Datorn som jag var så arg på för att den inte kunde kyla sig själv var från 2019 och inte den nya från 2021.
Den gamla hade bara en Intel 9gen i9 och inte den nya M1 modellen, känns väldigt pinsamt nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stan Carley:

Hej jag måste "pudla" (skämskudde) fick en mindre utskällning vid fikabordet pga mitt tidigare inlägg.
Datorn som jag var så arg på för att den inte kunde kyla sig själv var från 2019 och inte den nya från 2021.
Den gamla hade bara en Intel 9gen i9 och inte den nya M1 modellen, känns väldigt pinsamt nu.

2019 MBP är sniken för det är VRM som överhettar, speciellt om man försöker belasta CPU och GPU samtidigt (eg rendering eller spel). Då beordrar den CPU att gå på knäna och det kan gå så lågt som 1.2GHz!

Sniklösningen är att lägga thermal pads mellan VRM och aluminiumbotten. Blir avsevärt bättre men botten blir förstås varm. Glad vi lämnar den eran, förstås.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980