Ny dator, no post, stannar vid att VGA led lyser

Permalänk
Medlem

Ny dator, no post, stannar vid att VGA led lyser

Hej!

Jag tänkte "äsch, nu tar jag tag och vågar mig på det där med att bygga själv!"..
Jodå.. såå stolt över mig själv vid första knapptryckningen på powerknappen. Datorn går igång, fläktar (inkl. kylare) funkar, Moderkort lyser, RAM lyser. so far so good.. Men.. nada dyker upp på skärmen. Självförtroendet i botten direkt haha.

Moderkortet går igenom: RAM - check, CPU - check, VGA - här stannar den och lyser ilsket vitt. Går inte och har aldrig gått vidare till boot.

Jag misstänker att mitt beslut att använda mitt antika Asus RX460 Dual OC, i väntan på bättre prisbilder på marknaden, är problemet? Men har innan köp och nu efter försökt lista ut varför det i så fall INTE skulle funka och kan liksom inte hitta något som tyder på att det inte skulle det? eller? Kan det ha och göra med att det är ett kort utan extra strömförsörjning? Men kortet går igång och fläktar snurrar så.. ja jag vette tusan.

Kan det ha med att RAM är 3600? Läste mig till att detta inte skulle vara några problem att ställa in i bios..men kommer ju inte till bios. *sad*

Jag har provat
- HDMI, Displayport
- olika PCIe slots
- En RAM-sticka, bytt till andra stickan, provat annan slot än utsagd första slot osvosv.
- Kontrollerat kablar till moderkort och CPU (GPU är utan extra strömförsörjning, se ovan)
- Utan GPU (i ren desperation, vet ej varför dock?.. har ju inte integrerad grafik i processorn)
- kontrollerat pins, slots, om moderkort skulle röra chassi...

- Moderkortet ska ju vara Ryzen 5000 ready.. behöver jag uppdatera bios ändå tro?
- Cmos har jag inte återställt men kortet är ju nytt, kan det verkligen behövas då?
- Kan SSDn strula till det? borde den inte kunna boota till bios utan den?

Jag förväntar mig det värsta, hoppas på det bästa!
Om inte annat har jag skaffat mig kunskap i alla fall.. även om jag förväntade mig njuta av datorn i ett spel hellre
---------
KOMPONENTER
Moderkort: Rog strix x570-f (märkt "Ryzen 5000 ready")
Processor: AMD Ryzen 5800X
Kylare: Noctua NH-U12A chromax
SSD M.2: Samsung 980 PRO 1TB
RAM: Kingston Fury Beast 16GB (2x8GB) DDR4 3600MHz
PSU: NZXT C850 modulärt (lite overkill men tanken var framtidssäkra)
GPU: Asus RX460 Dual OC

Permalänk
Medlem

Om du kan låna ett grafikkort från en kompis vore det ju kanon för att utesluta. Funkar det inte ändå med ett verifierat fungerande grafikkort är det nog moderkortet som är defekt.

Permalänk
Medlem

RX480 är ju inte antikt att det borde orsaka något strul tycker jag, även om man hört att riktigt gamla GPU:er inte alltid lirar med nya brädor. Att det inte har extra strömförsörjning borde inte spela någon roll; det drar ju knappast några större mängder från PCIE-sloten vid boot.

Är moderkortet märkt "Ryzen 5000 ready" så ska det ju vara det, men brädan stödjer ju USB Flashback så hjälper inget annat kan det väl vara idé att prova att uppdatera BIOS. Som @Northbane säger vore det ju kanon om du kunde fixa ett annat grafikkort att testa med eftersom den stannar på VGA check, men det är ju inte så enkelt kanske.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av fefere:

Kan det ha med att RAM är 3600? Läste mig till att detta inte skulle vara några problem att ställa in i bios..men kommer ju inte till bios.

- Moderkortet ska ju vara Ryzen 5000 ready.. behöver jag uppdatera bios ändå tro?
- Cmos har jag inte återställt men kortet är ju nytt, kan det verkligen behövas då?

KOMPONENTER
Moderkort: Rog strix x570-f (märkt "Ryzen 5000 ready")

Moderkortet brukar köra minnena i den lägsta hastigheten första gången man startar systemet, dvs 2133MHz för DDR4, om nu BIOS-versionen ställer in den hastigheten som standard. Fast om det var något problem med minnena så skulle nog moderkortet lysa upp RAM istället för VGA :/

Om du återställer CMOS så försäkrar du dig att moderkortet använder standardinställningarna. Det är inte omöjligt att någon på Asus råkade ändra någonting, fast samtidigt så låter det inte troligt.

För att bekräfta att BIOS-versionen är tillräckligt ny så kan det ibland finnas ett nummer runt omkring batteriet på moderkortet. Om det var tillverkat förra året så gissar jag att siffrorna kan vara antingen 4002, 4005 eller 4021, som motsvarar vilken BIOS-version det är.

Och som andra har sagt, så får du nog försöka att testa ett annat grafikkort om inget annat hjälper.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Medlem

Tack för svaren! Då provar jag helt enkelt CMOS-återställning (kan väl inte göra skada), bios uppdatering och ska se om jag kan få tag i en annan GPU att prova med om inget av det andra hjälper.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fefere:

Tack för svaren! Då provar jag helt enkelt CMOS-återställning (kan väl inte göra skada), bios uppdatering och ska se om jag kan få tag i en annan GPU att prova med om inget av det andra hjälper.

Ett vanligt problem är att moderkortet behöver sättas manuellt till pci-e 3.0

Otroligt många som har haft problem med att dom inte får bild för att man haft "fel" version av pci-e när den står på auto som den gör som standard.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Ett vanligt problem är att moderkortet behöver sättas manuellt till pci-e 3.0

Otroligt många som har haft problem med att dom inte får bild för att man haft "fel" version av pci-e när den står på auto som den gör som standard.

Ah! Det skulle ju kunna vara något. Men då behöver jag alltså ett grafikkort av 4.0? det tror jag inte jag någon i min vänskapskrets har dessvärre.. Så då måste plånboken fram ändå

Permalänk
Medlem

VGA kan betyda strul med PCIe allmänt. Testa utan NVMe-driven.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X | MSI RTX 3060 Ti Gaming X Trio | Cooler Master HAF 912 Plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av fefere:

Ah! Det skulle ju kunna vara något. Men då behöver jag alltså ett grafikkort av 4.0? det tror jag inte jag någon i min vänskapskrets har dessvärre.. Så då måste plånboken fram ändå

ja asså har personligen varit med om det i omvänd ordning, dvs att 4.0 kort vägrar ge bild men kan ändå vara värt ett försök. Sen vill jag inte vara den men med en 5800x så är det nästan att dom borde införa fängelsestraff på att kombinera det med ett RX460 av allt =o

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

ja asså har personligen varit med om det i omvänd ordning, dvs att 4.0 kort vägrar ge bild men kan ändå vara värt ett försök. Sen vill jag inte vara den men med en 5800x så är det nästan att dom borde införa fängelsestraff på att kombinera det med ett RX460 av allt =o

Haha ja, tanken är ju inte att 460n ska vara kvar jättelänge men blev så ivrig att skruva ihop allt och eftersom byta ut gpu när jag får fatt i ett nytt. Hoppas komponentpolisen har överseende

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patriksan:

VGA kan betyda strul med PCIe allmänt. Testa utan NVMe-driven.

ska prova!

Permalänk
Medlem
Skrivet av fefere:

ska prova!

vet inte om du fått igång det men vad har du för chassi? råkar inte vara som så att du använder dig av en Pci-e riser ?

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Ett vanligt problem är att moderkortet behöver sättas manuellt till pci-e 3.0

Otroligt många som har haft problem med att dom inte får bild för att man haft "fel" version av pci-e när den står på auto som den gör som standard.

Det där är ett vanligt problem för folk som kör med PCI-E risers, ja.

@fefere Kan det vara så att grafikkortet är gammalt nog för att sakna UEFI GOP-stöd i sin VBIOS? Om du har en annan dator du kan testa kortet i kan du se om du får en UEFI-checkbox i GPU-Z. Moderna moderkort har ju sedan lanseringen av Windows 11 ändrat standardinställningen för CSM (tänk "Legacy mode") till Off, dvs. de bootar i UEFI mode. Kan vara värt att undersöka i alla fall, och i så fall lösas genom att flasha en uppdaterad VBIOS med atiflash, alternativt boota med ett annat kort och aktivera CSM.

EDIT: Står förvisso att VBIOS-versionen som finns uppladdad på TechPowerUp har UEFI-stöd ser jag nu.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av fefere:

ska prova!

Provat utan, ingen skillnad. Bios-proceduren är det enda hittills som gett någon typ av framstegskänsla när det blinkade grönt och man ser att nått händer, men ingen skillnad när den väl var klar. CMOS återställning gjorde ingen skillnad heller.

Skrivet av norrby89:

vet inte om du fått igång det men vad har du för chassi? råkar inte vara som så att du använder dig av en Pci-e riser ?

Inte igång och använder inte någon riser eller extender eller så. Ett NZXT h510 flow.

Skrivet av blunden:

@fefere Kan det vara så att grafikkortet är gammalt nog för att sakna UEFI GOP-stöd i sin VBIOS? Om du har en annan dator du kan testa kortet i kan du se om du får en UEFI-checkbox i GPU-Z. Moderna moderkort har ju sedan lanseringen av Windows 11 ändrat standardinställningen för CSM (tänk "Legacy mode") till Off, dvs. de bootar i UEFI mode. Kan vara värt att undersöka i alla fall, och i så fall lösas genom att flasha en uppdaterad VBIOS med atiflash, alternativt boota med ett annat kort och aktivera CSM.

EDIT: Står förvisso att VBIOS-versionen som finns uppladdad på TechPowerUp har UEFI-stöd ser jag nu.

Kan kolla! Som tur är funkar min gamla skruttdator fortfarande

Men det känns onekligen som att man får tänka om och ba köpa ett nytt grafikkort.. och/eller skicka tillbaka cpu och moderkort. Börjar känns ovärt tiden man lägger på detta haha :D.. nåväl

Permalänk
Medlem
Skrivet av fefere:

Hej!

Jag tänkte "äsch, nu tar jag tag och vågar mig på det där med att bygga själv!"..
Jodå.. såå stolt över mig själv vid första knapptryckningen på powerknappen. Datorn går igång, fläktar (inkl. kylare) funkar, Moderkort lyser, RAM lyser. so far so good.. Men.. nada dyker upp på skärmen. Självförtroendet i botten direkt haha.

Moderkortet går igenom: RAM - check, CPU - check, VGA - här stannar den och lyser ilsket vitt. Går inte och har aldrig gått vidare till boot.

Jag misstänker att mitt beslut att använda mitt antika Asus RX460 Dual OC, i väntan på bättre prisbilder på marknaden, är problemet? Men har innan köp och nu efter försökt lista ut varför det i så fall INTE skulle funka och kan liksom inte hitta något som tyder på att det inte skulle det? eller? Kan det ha och göra med att det är ett kort utan extra strömförsörjning? Men kortet går igång och fläktar snurrar så.. ja jag vette tusan.

Kan det ha med att RAM är 3600? Läste mig till att detta inte skulle vara några problem att ställa in i bios..men kommer ju inte till bios. *sad*

Jag har provat
- HDMI, Displayport
- olika PCIe slots
- En RAM-sticka, bytt till andra stickan, provat annan slot än utsagd första slot osvosv.
- Kontrollerat kablar till moderkort och CPU (GPU är utan extra strömförsörjning, se ovan)
- Utan GPU (i ren desperation, vet ej varför dock?.. har ju inte integrerad grafik i processorn)
- kontrollerat pins, slots, om moderkort skulle röra chassi...

- Moderkortet ska ju vara Ryzen 5000 ready.. behöver jag uppdatera bios ändå tro?
- Cmos har jag inte återställt men kortet är ju nytt, kan det verkligen behövas då?
- Kan SSDn strula till det? borde den inte kunna boota till bios utan den?

Jag förväntar mig det värsta, hoppas på det bästa!
Om inte annat har jag skaffat mig kunskap i alla fall.. även om jag förväntade mig njuta av datorn i ett spel hellre
---------
KOMPONENTER
Moderkort: Rog strix x570-f (märkt "Ryzen 5000 ready")
Processor: AMD Ryzen 5800X
Kylare: Noctua NH-U12A chromax
SSD M.2: Samsung 980 PRO 1TB
RAM: Kingston Fury Beast 16GB (2x8GB) DDR4 3600MHz
PSU: NZXT C850 modulärt (lite overkill men tanken var framtidssäkra)
GPU: Asus RX460 Dual OC

En fråga. Hur har du gjort med bootsekvensen och hur är windows installerat?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

En fråga. Hur har du gjort med bootsekvensen och hur är windows installerat?

Han har mig veterligen inte kommit så långt än. Datorn POST:ar inte ens efter att den precis byggts ihop.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Han har mig veterligen inte kommit så långt än. Datorn POST:ar inte ens efter att den precis byggts ihop.

Men sa du inte att den botar till BIOS?
Och efter det måste den gå vidare enligt bootsekvens annars kommer ju inget hända?
Annars har jag missförstått.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av griid:

Men sa du inte att den botar till BIOS?
Och efter det måste den gå vidare enligt bootsekvens annars kommer ju inget hända?
Annars har jag missförstått.

Nope inte ens dit kommer han: "Läste mig till att detta inte skulle vara några problem att ställa in i bios..men kommer ju inte till bios. *sad*"

TS: Kan vara vad som helst, troligen relaterat till PCIE-banorna. Du måste börja byta delar i datorn.

Skrivet av fefere:

Provat utan, ingen skillnad. Bios-proceduren är det enda hittills som gett någon typ av framstegskänsla när det blinkade grönt och man ser att nått händer, men ingen skillnad när den väl var klar. CMOS återställning gjorde ingen skillnad heller.

Var blinkar det grönt? Vid UEFI/BIOS update direkt från moderkort?

Spana in: https://www.reddit.com/r/ASUS/comments/k4lok3/fix_asus_mother...

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Men sa du inte att den botar till BIOS?
Och efter det måste den gå vidare enligt bootsekvens annars kommer ju inget hända?
Annars har jag missförstått.

Mina tips byggde tyvärr på att han hittade något annat grafikkort som fungerade så att han kunde justera i BIOS samt delvis en spekulation till potentiell orsak, om det var det du undrade.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Det där är ett vanligt problem för folk som kör med PCI-E risers, ja.

@fefere Kan det vara så att grafikkortet är gammalt nog för att sakna UEFI GOP-stöd i sin VBIOS? Om du har en annan dator du kan testa kortet i kan du se om du får en UEFI-checkbox i GPU-Z. Moderna moderkort har ju sedan lanseringen av Windows 11 ändrat standardinställningen för CSM (tänk "Legacy mode") till Off, dvs. de bootar i UEFI mode. Kan vara värt att undersöka i alla fall, och i så fall lösas genom att flasha en uppdaterad VBIOS med atiflash, alternativt boota med ett annat kort och aktivera CSM.

EDIT: Står förvisso att VBIOS-versionen som finns uppladdad på TechPowerUp har UEFI-stöd ser jag nu.

Kollat och får UEFI-check!

Skrivet av tcntad:

Nope inte ens dit kommer han: "Läste mig till att detta inte skulle vara några problem att ställa in i bios..men kommer ju inte till bios. *sad*"

TS: Kan vara vad som helst, troligen relaterat till PCIE-banorna. Du måste börja byta delar i datorn.

Var blinkar det grönt? Vid UEFI/BIOS update direkt från moderkort?

Spana in: https://www.reddit.com/r/ASUS/comments/k4lok3/fix_asus_mother...

Ja, lite otydligt kanske, blinkar grönt när jag flashar bios, inte att det gått vidare till att boota.

Asså, jag får tacka alla som försökt hjälpa mig men nu får jag nog tänka om helt enkelt och börja byta ut delar som sagt..
Jag ska försöka komma ihåg och uppdatera här när jag, förhoppningsvis inom en inte alltför lång tid får gång har datorn, vet vad felet var.

Som sagt, om inte annat har jag lärt mig något i och med allt felsökande och tips och jag har skruvat isär och skruvat ihop min gamla dator till fungerande ett antal gånger nu så åtminstone där känns det som en framgång

Hon tackar för sig för denna gång

Permalänk
Medlem

Juste ja!

Visade sig att processorn från fyndhörnan inte fungerade. Fick ny på garantin!

Blev ett grafikkortsköp ändå också, ett 3070ti (även om budgeten spräcktes rätt rejält där då...) Så @norrby89 kan va lugn no more 460.

Så nu känns det som att jag sitter vid ett rymdskepp om man utgår från det jag hade tidigare.

Nåväl! kunskap förvärvad alltid nått!

Permalänk
Medlem

Härligt att det funkar nu.

Felsökning av död CPU är alltid svårt om man inte råkar ha en annan kompatibel CPU att testa med, vilket man i många fall givetvis inte har. Hoppas att du inte blev helt avskräckt från datorbyggande i framtiden.

Skrivet av fefere:

Hon tackar för sig för denna gång

Haha, jag ber om ursäkt för det felaktiga antagandet. Ibland ändrar jag medvetet meningsbyggnaden för att undvika att behöva skriva "han/hon", men bevisligen inte denna gång.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Härligt att det funkar nu.

Felsökning av död CPU är alltid svårt om man inte råkar ha en annan kompatibel CPU att testa med, vilket man i många fall givetvis inte har. Hoppas att du inte blev helt avskräckt från datorbyggande i framtiden.

Haha, jag ber om ursäkt för det felaktiga antagandet. Ibland ändrar jag medvetet meningsbyggnaden för att undvika att behöva skriva "han/hon", men bevisligen inte denna gång.

haha det är lugnt

Ärligt så har det tvivlats en hel del under tiden hehe men i slutändan ändå värt det, nu kan jag ju min dator utan och innan

Permalänk
Medlem
Skrivet av fefere:

Nåväl! kunskap förvärvad

Önskar att jag också kunde tänka så när något liknande drabbar mig. Jag brukar oftast tänka "Jag och min jävla otur.. alltid är det något".

Permalänk
Medlem
Skrivet av fefere:

haha det är lugnt

Ärligt så har det tvivlats en hel del under tiden hehe men i slutändan ändå värt det, nu kan jag ju min dator utan och innan

Helt rätt inställning!

Den typen av problem är knappast standard, men ibland har man helt enkelt otur.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q