Cooler Master lanserar nätaggregat i SFX-format på 1 300 watt

Permalänk
Melding Plague

Cooler Master lanserar nätaggregat i SFX-format på 1 300 watt

Cooler Masters V1100 och V1300 är kompakta nätaggregat i SFX- och SFX-L-format med 12VHPWR-stöd för PCI Express 5.0.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Snusfri

De skulle ha gjort ett 1337W, missed opportunity 😉

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Nu! Börjar vi snacka

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

1300 är det nya 650.

Permalänk
Medlem

Hoppas dom är bättre än deras tidigare SFX. Dom har en del att bevisa här.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Kungjaevel:

Hoppas dom är bättre än deras tidigare SFX. Dom har en del att bevisa här.

De behöver verkligen se till att fläktkurvan är vettig denna gång.

Permalänk

Äldre agg

Skrivet av Kungjaevel:

Hoppas dom är bättre än deras tidigare SFX. Dom har en del att bevisa här.

Är inte deras V850 SFX Gold väldigt uppskattat eller är jag ute och cyklar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

De skulle ha gjort ett 1337W, missed opportunity 😉

Sant, men helt plötsligt hade jag nog upplevt det agg:et som oseriöst faktiskt ... _xXx_1360W__no_sC0pE_xXx_ kanske?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Sant, men helt plötsligt hade jag nog upplevt det agg:et som oseriöst faktiskt ... _xXx_1360W__no_sC0pE_xXx_ kanske?

Gärna i ett färgschema ala gamla Lanparty också då snackar vi..

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem

SFX brukar kosta så mycket mer vad jag kan komma ihåg.

Varför är de ofta så pass mycket dyrare? Mindre volymer? Det är väl samma komponenter i dem eller är det kylningen som lägger på på priset?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Jösses, min dator kommer inte ens upp till 10 % utnyttjande av detta kraftpaket.
Minns tillbaka till 80-talet och datorer som hade agg på 5 V 120 A
TTL-kretsarna drog kräm, jajamensan.

Någon som vet hur mycket effekt det var i DEC och IBM rackarna på den tiden?

Permalänk
Medlem

Finns det faktiskt efterfrågan för 1300W i SFX? Känns som att värmeutvecklingen blir ett problem före brist på strömtillförsel...

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

SFX brukar kosta så mycket mer vad jag kan komma ihåg.

Varför är de ofta så pass mycket dyrare? Mindre volymer? Det är väl samma komponenter i dem eller är det kylningen som lägger på på priset?

Mer effekt på mindre yta är svårare o dyrare att bygga.

Permalänk
Medlem

Skönt att det kommer nu istället för när alla feeeeeta grafikkort redan har släppts och vi i SFF världen inte kan driva dom. Förhoppningsvis kommer corsair bli tvingade till detta nu också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kungjaevel:

Hoppas dom är bättre än deras tidigare SFX. Dom har en del att bevisa här.

Håller med.

Skrivet av Chrillz89:

Är inte deras V850 SFX Gold väldigt uppskattat eller är jag ute och cyklar?

Jag köpte deras V850 SFX Gold med höga förväntningar. Fläktkurvan var helt åt helvete. Detta skulle ha åtgärdats med deras V2 men har inte helt riktigt gjorts. För att citera följande artikel av @JonasT.

Citat:

Fadäsen med den irriterande fläktkurvan har rättats till i revisionen av aggregatet vi testat här idag, men samtidigt känns det inte som en perfekt lösning sett till att man helt slopat den semi-passiva driften. Fläktens varvtal vid låg last är något hög i förhållande till den minimala värmeutvecklingen, och här hade vi gärna sett en mer finpolerad fläktkurva i de lägre registren – något som kanske även kräver ett fläktbyte till en modell som har lägre startspänning

Bytte personligen till ett Corsair SF750 och tittade aldrig tillbaka.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av livsnjutaren:

Gärna i ett färgschema ala gamla Lanparty också då snackar vi..

Ja, något som kan matcha ens cyberdogkläder.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

De behöver verkligen se till att fläktkurvan är vettig denna gång.

Svårt att se att man kan kyla 1300W*0.1 ≈ 130W med en 92mm i så tight skal som SFX utan konsekvenser. Tror dock SFX-L varianterna kan vara vettiga vid lagom laster

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kungjaevel:

Hoppas dom är bättre än deras tidigare SFX. Dom har en del att bevisa här.

Precis min tanke!

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av medbor:

Svårt att se att man kan kyla 1300W*0.1 ≈ 130W med en 92mm i så tight skal som SFX utan konsekvenser. Tror dock SFX-L varianterna kan vara vettiga vid lagom laster

Absolut, och jag har inga problem med att fläkten behöver dra på rejält vid hög belastning för den typen av kompakta högeffektsagg. Problemet Cooler Master har haft är vid låg belastning, där modellerna saknar semi-passiv drift och har en onödigt högt varvtal på fläkten – något som gör att agget blir det som låter mest i hela systemet vid typ slösurfande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

SFX brukar kosta så mycket mer vad jag kan komma ihåg.

Varför är de ofta så pass mycket dyrare? Mindre volymer? Det är väl samma komponenter i dem eller är det kylningen som lägger på på priset?

Skulle tro att det är en samverkan av tre grejer

  1. Dyrare komponenter. Köper du elektronik kan du välja mellan prestanda, pris och storlek. Högeffekt i så liten volym låser prestanda och storlek, så pris blir lidande

  2. Mindre utrymme = svårare att designa för producerbarhet. De behöver säkert välja vissa volymeffektiva lösningar över en som är enkel att montera

  3. Kylningen som du säger. Kan även här tänka mig att det är mer "producerbarhet" än att kylningen behöver vara bättre. Tänk en specialskuren/fräst kylfläns istället för en kapad standard aluminuimprofil du ofta ser i andra nätagg

Se så spelar det nog in att kunder som låser sig till den formfaktorn redan bestämt att pris inte är lika viktigt. Mer priskänsliga konsumenter i mindre marknad gör det såklart enklare att ta mer "premium" för en produkt. Det finns inte precis en uppsjö alternativ

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Absolut, och jag har inga problem med att fläkten behöver dra på rejält vid hög belastning för den typen av kompakta högeffektsagg. Problemet Cooler Master har haft är vid låg belastning, där modellerna saknar semi-passiv drift och har en onödigt högt varvtal på fläkten – något som gör att agget blir det som låter mest i hela systemet vid typ slösurfande.

Jag håller med dig helt. Vid hög drift så låter oavsett min GPU men det var oerhört frustrerande att höra fläkten på nätagget när man sitter och skriver på ett word-dokument och har en obetydlig last. Tycker det är en väldigt märklig lösning de gjorde.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

SFX brukar kosta så mycket mer vad jag kan komma ihåg.

Varför är de ofta så pass mycket dyrare? Mindre volymer? Det är väl samma komponenter i dem eller är det kylningen som lägger på på priset?

SFX-nätagg måste ha hög verkningsgrad då kylningen är lite mer begränsad. Det kräver dyrare komponenter.

Jämfört med andra 80+ platinum-nätagg är Corsairs serie bland de billigaste på marknaden.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sando:

Finns det faktiskt efterfrågan för 1300W i SFX? Känns som att värmeutvecklingen blir ett problem före brist på strömtillförsel...

Knappast men folk överdimenskonerar ju ofta PSU. 12900k och RTX3090 är ju möjligt i några få mitx chassin men inte ens med de komponenterna kommer man ju i närheten av detta

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Knappast men folk överdimenskonerar ju ofta PSU. 12900k och RTX3090 är ju möjligt i några få mitx chassin men inte ens med de komponenterna kommer man ju i närheten av detta

Tja, jag undrar faktiskt om det är möjligt med 12900k och 3090 i ett riktigt SFF-chassi. De builds jag sett med custom loops i NR200 verkar få värmeproblem med 12900K och 3080, och då oftast med undervolt.

Men Jo, överdimensionering är ju en vanlig grej.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sando:

Tja, jag undrar faktiskt om det är möjligt med 12900k och 3090 i ett riktigt SFF-chassi. De builds jag sett med custom loops i NR200 verkar få värmeproblem med 12900K och 3080, och då oftast med undervolt.

Men Jo, överdimensionering är ju en vanlig grej.

Det beror bara på vad du är villig att acceptera för de komponenterna går att kyla med luft i det chassit om det är en speldator

Permalänk
Medlem
Skrivet av mudde:

SFX-nätagg måste ha hög verkningsgrad då kylningen är lite mer begränsad. Det kräver dyrare komponenter.

Jämfört med andra 80+ platinum-nätagg är Corsairs serie bland de billigaste på marknaden.

Det finns ju flera SFX/SFX-L som inte har 80+. Konsekvensen är att de låter mer skulle jag kunna tänka mig,.

Corsair SF600 Gold 600W kan man få för 1149 enligt prisjakt. På ATX-sidan har Corsair 80+ Guld i prisspannet 699-1389kr.

Menar du att man behöver andra dyrare komponenter för att kunna göra en högre verkningsgrad i mindre PSUer? Jag misstänker att de andvänder exakt samma komponenter till både stora och små.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Det finns ju flera SFX/SFX-L som inte har 80+. Konsekvensen är att de låter mer skulle jag kunna tänka mig,.

Med "måste" syftar jag såklart på att det i teorin går att tillverka SFX-nätatt med lågre verkningsgrad, men med 92mm-fläkt skulle det låta riktigt illa (alt. behöva avancerad/dyr kylfläns) så fort den ger lite effekt.
Det är riktigt ont om sfx-nätagg över 450W som inte har minst 80+ Gold av den anledningen.

Citat:

Corsair SF600 Gold 600W kan man få för 1149 enligt prisjakt. På ATX-sidan har Corsair 80+ Guld i prisspannet 699-1389kr.

80+ Gold-agg finns det flera billigare i ATX-storlek. För samma pris som Corsairs gamla SF600 Gold 600W får man ju deras nya 80+ platinum-klassade agg och den står sig mycket väl i konkurrensen.

Det är nästan underligt att ATX-nätagg med högre än 80+ gold-klassning är så dyra, men det har nog med marknadspositionering och efterfrågan att göra. Efterfrågan, och därmed också volymerna, för lite bättre ATX-nätagg med "normal" effekt kanske inte är så stor.

Citat:

Menar du att man behöver andra dyrare komponenter för att kunna göra en högre verkningsgrad i mindre PSUer? Jag misstänker att de andvänder exakt samma komponenter till både stora och små.

Det har jag inte sagt. I de fall där kylningen sätter gränsen får man mindre effekt ut motsvarande SFX-agg. Ska man få samma effetk med samma ljudnivå krävs däremot bättre komponenter.
I verkligheten är det en kombination av komponenter och kylning som sätter effekten, så ett SFX-nätagg borde kosta detsamma som ett likvärdigt men lite kraftfullare ATX-nätagg om alla andra faktorer är likvärdiga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mudde:

Med "måste" syftar jag såklart på att det i teorin går att tillverka SFX-nätatt med lågre verkningsgrad, men med 92mm-fläkt skulle det låta riktigt illa (alt. behöva avancerad/dyr kylfläns) så fort den ger lite effekt.
Det är riktigt ont om sfx-nätagg över 450W som inte har minst 80+ Gold av den anledningen.

80+ Gold-agg finns det flera billigare i ATX-storlek. För samma pris som Corsairs gamla SF600 Gold 600W får man ju deras nya 80+ platinum-klassade agg och den står sig mycket väl i konkurrensen.

Det är nästan underligt att ATX-nätagg med högre än 80+ gold-klassning är så dyra, men det har nog med marknadspositionering och efterfrågan att göra. Efterfrågan, och därmed också volymerna, för lite bättre ATX-nätagg med "normal" effekt kanske inte är så stor.

Det har jag inte sagt. I de fall där kylningen sätter gränsen får man mindre effekt ut motsvarande SFX-agg. Ska man få samma effetk med samma ljudnivå krävs däremot bättre komponenter.
I verkligheten är det en kombination av komponenter och kylning som sätter effekten, så ett SFX-nätagg borde kosta detsamma som ett likvärdigt men lite kraftfullare ATX-nätagg om alla andra faktorer är likvärdiga.

Tack ... Har googlat på det, men inte fått något mer än en förklaringar på en helikopternivå. Mindre komponenter som skall göra samma sak, etc. Är lite mer intresserad av EXAKT vad som blir dyrare. Att man måste använda andra kondensatorer, eller att spolarna måste vara gjorde med ett annat material eller något sådant.

Är PSU:er något som delvis byggs för hand eller?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?