Google planerar begränsa spårning i Android

Permalänk
Melding Plague

Google planerar begränsa spårning i Android

Google följer i Apples spår och ska begränsa tredjepartsaktörers möjlighet till datainsamling och spårning på Android-enheter.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Google vill få monopol på spårning i Android. Ja, det låter vettigt.

Permalänk
Medlem

Gissar att Google kommer fortsätta spåra alla och ge riktad reklam men att apparna i sig inte vet vilken reklam som visas.
Då kommer Google att fortfarande få in mycke information om alla användare men kunna säga att ingen annan får det.

Gissar som sagt men skulle inte bli förvånad om det blir så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Google vill få monopol på spårning i Android. Ja, det låter vettigt.

Ja, det är helt klart ett tveäggat svärd detta. Det är bra att färre kan spåra en, men det är mindre bra att googles monopol fortsätter stärkas.

Permalänk
Medlem

Skaffa tillägget i DuckDuckGo's app så kan man även blockera Googles spårningsförsök

Permalänk
Medlem

"Vill du ha en funktion likt IOS spårningsblockering i Android?"
Well, ja det hade jag velat ha, men även om det fanns så hade jag inte litat på att det är effektivt även mot Google..

Edit: typo..

Permalänk
Medlem

Trött på att google ska kopiera allt apple gör, år in och år ut. Har google någonsin egna ider?

Permalänk
Medlem

Google kan säga vad de vill, deras historik visar att företaget inte går att lita på. Budskap ändras, men avsikt består.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hcz:

Gissar att Google kommer fortsätta spåra alla och ge riktad reklam men att apparna i sig inte vet vilken reklam som visas.
Då kommer Google att fortfarande få in mycke information om alla användare men kunna säga att ingen annan får det.

Gissar som sagt men skulle inte bli förvånad om det blir så.

Det blir väl isåfall ett dråpslag för konkurrerande annonsnätverk, när Google är de enda som kan ge riktad reklam.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belgaar:

Trött på att google ska kopiera allt apple gör, år in och år ut. Har google någonsin egna ider?

Ja, vad sägs om deras idéer om att ersätta cookies? Annars är det väl en bra idé att följa Apple när det gäller att begränsa spårning. Lite jobbigt för Meta bara...

Permalänk
Medlem

Det jag vill ha är att kunna dräpa ihjäl ALL form av spårning, jag vill helst inte se en enda reklamsnutt till i hela mitt liv, jag betalar MYCKET hellre.

Död åt all reklam, för evigt, amen.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Hellre spårad av Apple (som inte har samma kommersiella intressen av min data) än Google.

Ser dock fram emot att byta ut min iPhone mot en de-Googlad Androidtelefon när alla appar jag använder fungerar ordentligt.

Permalänk
Medlem

Enligt artikeln på ArsTechnica så är Privacy Sandbox frivilligt för annonsörer 🤦‍♂️

Permalänk
Medlem

En fundering jag haft sedan jag personligen bytte till Iphone för första gången någonsin efter ca 10 år med Android. Samlar Apple fortfarande information om mej ifall jag stänger av all spårning jag kan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belgaar:

Trött på att google ska kopiera allt apple gör, år in och år ut. Har google någonsin egna ider?

Bara en fanboi är blind inför att Apple har kopierat massor från Android också...

Permalänk
Medlem

Google likt Apple vill ha monopol på din data

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Ska google göra sig av med sin största inkomstkälla? Jo tjena

Visa signatur

Ryzen 5600X | Asus B550-F Gaming | 32GB G.Skill Trident Z 3600mhz | Powercolor 6800 XT | Seasonic Prime TX 850W

Athlon 64, du har alltid en plats i mitt hjärta. <3

Permalänk
Medlem

Det man vill ha är ju Android utan google, men fortfarande ha en vettig app-butik och att appar fungerar...

Varför skulle man vilja ha bolaget som spårar mest (hela deras affärsidé) att spåra på OS-nivå?

Synd att inte Sailfish eller ens Windows lyckades ta lite andelar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belgaar:

Trött på att google ska kopiera allt apple gör, år in och år ut. Har google någonsin egna ider?

Ja, det fanns väl vissa. Typ mer eller mindre samtliga grundfunktioner i iOS är i grunden från Android (notifikationer, drawer, popup notiser, snabbåtkomst etc)
Finns en hel lista med grejer dem snott från varandra här

När det kommer till spårningskydd så är det rätt tydligt att detta såklart är inget som Google vill ha, då användaren är produkten i en större bemärkelse än hos Apple.
Man har väl sett hur många som vill ha denna funktionen och byter ekosystem, och den flykten vill man väl lidra så gott det går

Edit*

Skrivet av Moton:

En fundering jag haft sedan jag personligen bytte till Iphone för första gången någonsin efter ca 10 år med Android. Samlar Apple fortfarande information om mej ifall jag stänger av all spårning jag kan?

Korta svaret är ja, definitivt.
Långa svaret har väl mer att göra med vilken typ av information du delar med dig av ofrivilligt samt frivilligt, då du i dagens samhälle alltid läcker information på ett eller annat sätt.

Jag minns inte exakt men tror spårningsskydded i iOS egentligen bara "spoofar" ditt annonsID, vilket gör att det bara gör att dina annonser inte knyts till dig, men du får fortfarande annonser och delar fortfarande data i samma grad som tidigare.

Sammanfogade senare svar.
Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Tror inte en sekund på att Google av alla skulle försvåra spårning av individer.
De lägger till det här men spårar på annat sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moton:

En fundering jag haft sedan jag personligen bytte till Iphone för första gången någonsin efter ca 10 år med Android. Samlar Apple fortfarande information om mej ifall jag stänger av all spårning jag kan?

Här kan du se den data du delar med Apple:
https://privacy.apple.com/account

Skrivet av SuperSverker:

Korta svaret är ja, definitivt.
Långa svaret har väl mer att göra med vilken typ av information du delar med dig av ofrivilligt samt frivilligt, då du i dagens samhälle alltid läcker information på ett eller annat sätt.

Jag minns inte exakt men tror spårningsskydded i iOS egentligen bara "spoofar" ditt annonsID, vilket gör att det bara gör att dina annonser inte knyts till dig, men du får fortfarande annonser och delar fortfarande data i samma grad som tidigare.

Apples private relay gör lite mer än så:
https://support.apple.com/en-us/HT212614

Permalänk
Medlem

Begränsar Google sig själva också då? 70% av alla trackers Safari blockerar kommer från Google…

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Nästan 2 år gammal podd men rekommenderas starkt! Handlar i slutet om Googles geolocation.

https://open.spotify.com/episode/4NTbpaMX5dNdPVqIoeruWC

Visa signatur

Chassi: Define C ll RAM: Vengeance CL15 16GB ll Kylare: Noctua ND14 ll Mobo: Asus prime z270-p ll CPU: i5 7600k ll PSU: Supernova G3 650w ll GPU: MSI GTX 1060 6GB Gaming X ll Lagring: Samsung 850 EVO 250GB, Seagate 1TB HDD

Permalänk
Medlem
Citat:

Google planerar begränsa spårning i Android

Översatt till svenska: Vi tänker göra det svårare för folk att se att vi spårar dom, eftersom vi lever trots allt på statistik genererad utav människors vanor.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.