Permalänk

Begagnat köpt dator kraschar

Hej,

Köpte en begagnad dator nyligen med följande Specs:

i9 9900k (ej OC enl säljare)
MPG Z390 GAMING PRO CARBON
32gb ram Corsair 3000mhz 4*8
RTX Strix 2070 8gb (ej OC en säljare)

Corsair h100i platinum 240 fläkt (monterad i topp utsug)
(Pump kopplad till CPU_FAN)

PSU Corsair 850 x

3x 140 noctua (2 insug fram 1 utsug bak)
1st SSD evo870 250gb (win 10)

Problem:
Alla spel crashar efter några minuter, de stängs av men ej datorn..
----------------------------------------------------------------------------------------
Har gjort:
Installerat om win 11 till 10, 3 gånger! (Pga jag trott det vart win konto/ program som stört.
Installerat rätt drivrutiner från MSI och GEFORCE EX.

Uppdaterat win.

Gjort rent CPU+kylare med EL sprit, monterat rätt haft ny ny pasta på.

Flyttat CPU pump kontakt till CPU header.
(För att du ej kunde styra fläkten innan)

Resettat bios till default.

----------------------------------------------------------------------
Upptäckt:
Öppnade Intels egna extreme tuning program för att kolla runt, såg att CPU core var satt som default på 4.8..
Körde ett stress test som stängde ner programmet (precis som spelen ) efter 3 min.
Grader låg på runt 80+ vid stress och vid spel 70-80.

I Idle: 60 grader ca.

Då tänkte jag **kan det va så att den automatiskt OC sig?
Det var då jag gjorde bios resett. Till default.

Samma skit igen, i spel verkar den boosta upp sig så att den blir instabil...

Ändrade CPU core till 3.6 (inga fler crasher) funkar hittils på 4.0 utan crash då jag nu provade en OC exakt efter denna länk:
https://www.msi.com/blog/intel-9th-cpu-overclocking-5ghz-with...

Men som sagt den fortsatte att crasha vid 4.7 men sänkte till 4.0 och nu utan crash..

Men jag vill inte OC och hålla på! Bara att den ska funka som normalt, ha den på 3.6 och att den själv boostarn sig vid behov med det funkar inte...

Snälla kan någon hjälpa mig som vet något vettigt eller vart med om liknande.

Jag tror hittils att det är ngt med moderkort/CPU som inte rimmar... Vill gärna inte tro att något är trasigt.. :/

Tack på förhand / Mats

Missade skriva PSU info
Permalänk
Medlem

Någon som har samma moderkort kan nog svara, men risken är att det är någon form av automatisk OC som default. Om inte annat har de säkert stängt av Intels strömgränser, för det gör de alla. Då kan det krascha när man använder som mest ström, vilket ju kan vara i spel.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Dubbelkolla så du inte har några böjda piggar i processorsockeln. Förmodligen osannolikt då det låter som temperaturproblem.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Hedersmedlem

Har du flashat BIOS till senaste? Kan ju vara någon kass version som ligger på...

Permalänk
Medlem

Fungerar pumpen i cpu kylaren? 60 grader i idle är ju alldeles för högt.
Ska ligga 5-7 grader över rumstemp vid idle.

edit: annars kanske den får för hög volt från MB, kan du kolla med HWinfo om du laddar ner den.

Visa signatur

Monster PC (13900K) (RTX4090) (DDR4-3600 64Gb)
LG C1 Oled 48" Skärm

Permalänk
Hedersmedlem

Pumpen ska inte vara kopplad till CPU_FAN, den ska vara kopplad till ett uttag som ger max hela tiden. Alternativt får du ställa in CPU_FAN att ge max hela tiden. Fläkten till AIO'n kan du koppla till CPU_FAN.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av mpat:

Någon som har samma moderkort kan nog svara, men risken är att det är någon form av automatisk OC som default. Om inte annat har de säkert stängt av Intels strömgränser, för det gör de alla. Då kan det krascha när man använder som mest ström, vilket ju kan vara i spel.

Om det nu är så, hur löser man det? Slår på strömgränserna ?

Mvh/Mats

Permalänk
Skrivet av Sarato:

Dubbelkolla så du inte har några böjda piggar i processorsockeln. Förmodligen osannolikt då det låter som temperaturproblem.

Jag trodde det med då spel crashade i va 70-80 grad. Men, nu hade jag ca 50 i spelet då jag slog på högsta rpm på CPU fläkten och det crashade efter 10 minuter enda...

Permalänk
Skrivet av pv2b:

Har du flashat BIOS till senaste? Kan ju vara någon kass version som ligger på...

Via typ dragon center?

Permalänk
Skrivet av giplet:

Pumpen ska inte vara kopplad till CPU_FAN, den ska vara kopplad till ett uttag som ger max hela tiden. Alternativt får du ställa in CPU_FAN att ge max hela tiden. Fläkten till AIO'n kan du koppla till CPU_FAN.

Den va kopplad till pump innan med samma resultat, men provade bara nu, doc så har jag satt den på 100% när den når 50.. blev crash ändå..

Permalänk
Medlem

Aktiverat XMP för minnena?

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X | NH-D15 | 2x16GB @ 3800c16 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | Corsair RM850x
HIDs>> Y27q-20 + 2x G27q-20 1440p | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD + NAS | Sony STR-DN860 | Samsung UE60KS7005
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V B3

Permalänk
Medlem

Testa en ram sticka i taget och i olika slots.

Permalänk
Skrivet av matsperzon:

Hej,

Köpte en begagnad dator nyligen med följande Specs:

i9 9900k (ej OC enl säljare)
MPG Z390 GAMING PRO CARBON
32gb ram Corsair 3000mhz 4*8
RTX Strix 2070 8gb (ej OC en säljare)

Corsair h100i platinum 240 fläkt (monterad i topp utsug)
(Pump kopplad till CPU_FAN)

PSU Corsair 850 x

3x 140 noctua (2 insug fram 1 utsug bak)
1st SSD evo870 250gb (win 10)

Problem:
Alla spel crashar efter några minuter, de stängs av men ej datorn..
----------------------------------------------------------------------------------------
Har gjort:
Installerat om win 11 till 10, 3 gånger! (Pga jag trott det vart win konto/ program som stört.
Installerat rätt drivrutiner från MSI och GEFORCE EX.

Uppdaterat win.

Gjort rent CPU+kylare med EL sprit, monterat rätt haft ny ny pasta på.

Flyttat CPU pump kontakt till CPU header.
(För att du ej kunde styra fläkten innan)

Resettat bios till default.

----------------------------------------------------------------------
Upptäckt:
Öppnade Intels egna extreme tuning program för att kolla runt, såg att CPU core var satt som default på 4.8..
Körde ett stress test som stängde ner programmet (precis som spelen ) efter 3 min.
Grader låg på runt 80+ vid stress och vid spel 70-80.

I Idle: 60 grader ca.

Då tänkte jag **kan det va så att den automatiskt OC sig?
Det var då jag gjorde bios resett. Till default.

Samma skit igen, i spel verkar den boosta upp sig så att den blir instabil...

Ändrade CPU core till 3.6 (inga fler crasher) funkar hittils på 4.0 utan crash då jag nu provade en OC exakt efter denna länk:
https://www.msi.com/blog/intel-9th-cpu-overclocking-5ghz-with...

Men som sagt den fortsatte att crasha vid 4.7 men sänkte till 4.0 och nu utan crash..

Men jag vill inte OC och hålla på! Bara att den ska funka som normalt, ha den på 3.6 och att den själv boostarn sig vid behov med det funkar inte...

Snälla kan någon hjälpa mig som vet något vettigt eller vart med om liknande.

Jag tror hittils att det är ngt med moderkort/CPU som inte rimmar... Vill gärna inte tro att något är trasigt.. :/

Tack på förhand / Mats

Hur ser temps ut på grafikkortet?
Det hela låter lite grafikkorts relaterat tycker jag.

Har du förresten kollat Windows loggar efter felkoder?

Permalänk
Medlem

Ladda ner HVinfo eller liknande program och installera.¨
Så du kan se hur mycket Vcore ligger på vid last o hur det beter sig, samt dina frekvenser, temps osv.

Gå in i Bios och stäng av game boost och sätt auto på allt till cpu typ.
Kolla även minnen när du ändå är inne.

Är du osäker så ta bilder på inställningarna och lägg upp så kanske andra kan se om det är något lusigt.

//MD

Visa signatur

Acer Predator Orion 3000 | Intel i7 10700 | 2x8GB RAM | M.2 1TB | RTX 3060 Ti
Intel i5 8600k @ 4.5ghz 1.255 Vcore | Corsair Vengence 2666mhz CL16 2x8GB RAM @ 3200mhz 1,35V | Kingston A2000 M.2 1TB | ASUS ROG Strix GeForce® GTX 1070 Ti | 750W PSU

Permalänk
Medlem

Kolla i Bios(eller postscreen)vilken bios som du kör med.
Här hittar du den senaste:
https://www.msi.com/Motherboard/mpg-z390-gaming-pro-carbon/su...

Ladda ner och lägg på ett usbminne och flasha sedan från bios.
Den senaste släpptes 2021-11-17 , 7B17v1C2(Beta version)

Permalänk
Skrivet av Pe3:

Fungerar pumpen i cpu kylaren? 60 grader i idle är ju alldeles för högt.
Ska ligga 5-7 grader över rumstemp vid idle.

edit: annars kanske den får för hög volt från MB, kan du kolla med HWinfo om du laddar ner den.

Har laddat ned det med vet ju inte vad jag ska se egentligen.

Jag provade att köra
Core clock 4.5
Ring ratio 4.2
Volt 1.21

Kan man inte typ sätta max boost till lägre än 5.0 då, så den kan jobba från 3.6- till kanske 4.5.. börjar bli less på att inte kunna spela alltså..

Permalänk
Skrivet av Wikai:

Aktiverat XMP för minnena?

Japp

Permalänk
Skrivet av Halvtie:

Kolla i Bios(eller postscreen)vilken bios som du kör med.
Här hittar du den senaste:
https://www.msi.com/Motherboard/mpg-z390-gaming-pro-carbon/su...

Ladda ner och lägg på ett usbminne och flasha sedan från bios.
Den senaste släpptes 2021-11-17 , 7B17v1C2(Beta version)

Tack ska prova det!!

Permalänk
Skrivet av Markus_d:

Ladda ner HVinfo eller liknande program och installera.¨
Så du kan se hur mycket Vcore ligger på vid last o hur det beter sig, samt dina frekvenser, temps osv.

Gå in i Bios och stäng av game boost och sätt auto på allt till cpu typ.
Kolla även minnen när du ändå är inne.

Är du osäker så ta bilder på inställningarna och lägg upp så kanske andra kan se om det är något lusigt.

//MD

tack ska göra bios flash och återställa allt, sammla ihopa all info från programmen strax och posta så får ni kolla !
/mvh mats

Permalänk
Medlem

När du säger att spelen stängs av men inte datorn, menar du att datorn fortsätter köras med blackscreen eller att den återgår till Windows?

Permalänk
Skrivet av aker:

När du säger att spelen stängs av men inte datorn, menar du att datorn fortsätter köras med blackscreen eller att den återgår till Windows?

Det har blivit blue screen kanske 4gg. Nej spelet stängs/ försvinner på 1 sek eller fryser i bild. Win e kvar.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Förstår jag dig rätt om du kör 4.5Ghz och 1.2V, det är dina egna inställningar, rätt?
Är det bara i spel den kraschar? Eller också i ett stresstest?
Har du kört memtest?
Montera om kylare, se om du har smetat ut kylpastan där den inte ska vara.

Permalänk
Medlem

Om du kollar tillförlitlighets historiken i Windows, går det att utläsa varifrån krascherna kommer?

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Förstår jag dig rätt om du kör 4.5Ghz och 1.2V, det är dina egna inställningar, rätt?
Är det bara i spel den kraschar? Eller också i ett stresstest?
Har du kört memtest?
Montera om kylare, se om du har smetat ut kylpastan där den inte ska vara.

gjort precis som guide, och med en kompis som kan. Men enbart i spel, och även i vissa stresstest-.
nej jag har vart väldigt noga när jag gjorde rent med elsprit och hade på ny pasta.
kört memtest utan fel,

Permalänk
Skrivet av Northbane:

Om du kollar tillförlitlighets historiken i Windows, går det att utläsa varifrån krascherna kommer?

har kollat "loggen" men inte sett ngt fel som inte också finns på våra 3 andra datorer i hemmet, har jämfört och kollat utifall det enbart var från min.

Permalänk

Verkar funka nu!

Körde en reset till default i bios, sedan laddat ned nyaste bios från länken ovan, in på rent usb. Flashade om, sedan har jag kört apex i ca 45 utan problem, ca 60 grader, new world i ca 40 min. (har aldrig kunnat lira mer än 15 minuter innan. tempsen låg då på 60-70 men efter ett tag ner på 50 ca. verkar som flashningen gjorde sitt får jag hoppas! körde stress test med utan crash, blir till att spela mer ikväll och kolla! tack alla så länge

Permalänk
Skrivet av Cypress_86:

Hur ser temps ut på grafikkortet?
Det hela låter lite grafikkorts relaterat tycker jag.

Har du förresten kollat Windows loggar efter felkoder?

Gpu ligger på runt 65, men hittils har jag klarat mig utan crash, efter bios flash igår kväll

Permalänk
Skrivet av pv2b:

Har du flashat BIOS till senaste? Kan ju vara någon kass version som ligger på...

Gjorde det igår och nu har allt funkar hittils 👍