Windows får verktyg för HDR-kalibrering

Permalänk
Melding Plague

Windows får verktyg för HDR-kalibrering

Det kalibreringsverktyg för HDR som Microsoft utvecklat till Xbox får en Windows-version som lanseras inom kort.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Är det vara jag eller ser färgerna sämre ut med det påslaget?

Permalänk
Medlem

ÄNTLIGEN. HDR på pc är så skrämmande eftersatt att det är löjligt.
När det funkar är det amazing. Det är sällan tyvärr.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Bra, detta har varit efterlängtat

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Världens bästa nyhet!
Tack MS. Som jag väntat!

Permalänk
Medlem

Jag försökte slå på HDR i Windows (10) för min TV och efter det vägrade OSet erkänna skärmen som funktionell någonsin igen. Går inte att extenda dit desktop längre ens. Sjukt användarovänligt.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem

Undra om detta fungerar med bra resultat på en TV kopplat via HDMI till datorn. För film. Eller om det ens är nödvändigt i de fallet.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Jag försökte slå på HDR i Windows (10) för min TV och efter det vägrade OSet erkänna skärmen som funktionell någonsin igen. Går inte att extenda dit desktop längre ens. Sjukt användarovänligt.

Tala för dig själv!

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av klotim:

Tala för dig själv!

Nej. Det finns väl tusen anledningar till varför det inte fungerade men den skavande punkten att jag inte får komma åt reglaget för HDR igen och *stänga av* är sjukt användarovänligt

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem

Välkommet, HDR i Horizon Zero Dawn på exempelvis Odyssey Neo G9 ser absolut fantastiskt ut, länge velat ha kalibreringsverktyg i Windows.

Permalänk
Medlem

Underbart. Att man uttryckligen nämner HGiG och samma testmönster som konsolerna använder är perfekt. Sen behöver Windows fortfarande någon form av automatik för att växla HDR av och på. Att hålla på med det manuellt så fort ett spel inte stödjer HDR är väldigt frustrerande.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Det var fan på tiden! Då kanske man står ut att använda HDR...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Är det vara jag eller ser färgerna sämre ut med det påslaget?

Jag får inte till det på min projektor som iofs stöder HDR men så dåligt så det är avstängt.
Den vänstra bilden är kontrasten för dålig på och den vänstra ljuset för högt.
HDR iden är bra, men känns som det generellt fungerat sämre än då HD Ready kom. Säger inte så mycket om bilden, mer än att den kunde ta emot signal i HD Ready fallet. I HDR fallet att den ska stödja fler bitar men berttar inte vad resultaten kommer att bli.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Jag får inte till det på min projektor som iofs stöder HDR men så dåligt så det är avstängt.
Den vänstra bilden är kontrasten för dålig på och den vänstra ljuset för högt.
HDR iden är bra, men känns som det generellt fungerat sämre än då HD Ready kom. Säger inte så mycket om bilden, mer än att den kunde ta emot signal i HD Ready fallet. I HDR fallet att den ska stödja fler bitar men berttar inte vad resultaten kommer att bli.

Nu är jag inte alls insatt i projektorer, men jag tänker spontant att eftersom de varken har per-pixel ljusstyrka som OLED eller local dimming som LED-paneler så måste det bli väldigt svårt att uppnå den kontrast som behövs för att HDR ska fungera ordentligt. Någon som vet mer får hemskt gärna upplysa mig om jag har fel.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Är det vara jag eller ser färgerna sämre ut med det påslaget?

Jag fattar inte heller. Är ens den ena bilden bättre än den andra?

HDR är nog inget för mig.

Visa signatur

9900K - GTX 1080 ti - 64 GB - 3xXB270HU - 1xU2717DA
Yamaha HS7 - HD600 - Focusrite Clarett 8Pre - Akai MPK261 - AT2050
2x Auralex Project 2™ Roominator Kit - Multibrackets Gas Lift Quad
www.soundcloud.com/frozen_orb
www.facebook.com/FrozenOrbMusic

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Är det vara jag eller ser färgerna sämre ut med det påslaget?

Nope, SDR material ser förjävligt ut så fort man slår på HDR i Windows. Inte säker på om det är min skärm som har kasst HDR stöd, eller om det helt enkelt är Windows som är dåligt på att mappa SDR färger till HDR.

Den stora frågan är väl om den nya kalibreringen kommer att göra det bättre

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arzei:

Underbart. Att man uttryckligen nämner HGiG och samma testmönster som konsolerna använder är perfekt. Sen behöver Windows fortfarande någon form av automatik för att växla HDR av och på. Att hålla på med det manuellt så fort ett spel inte stödjer HDR är väldigt frustrerande.

På Win 11 finns funktionen Auto HDR som lägger till HDR kapacitet för många spel som saknar det, vilket du säkert redan vet. Funkar rätt bra med de flesta SDR spel jag testat, även pixelbaserade. Har aldrig behövt stänga av funktionen i Windows sen dess. Tror generellt Win 11 hanterar HDR/SDR bättre än Win 10.

Permalänk
Medlem

Varför är HDR-bilden skarpare? Har ju inget med HDR att göra.

Permalänk
Medlem

Hur vet man om det är felkalibrerat då?

Skulle gjärna veta hur korrekt min skärm är, men den verkar inte vara vidare vanlig. Så känns svårt att hitta info för rätt inställningar i övrigt också.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arzei:

Nu är jag inte alls insatt i projektorer, men jag tänker spontant att eftersom de varken har per-pixel ljusstyrka som OLED eller local dimming som LED-paneler så måste det bli väldigt svårt att uppnå den kontrast som behövs för att HDR ska fungera ordentligt. Någon som vet mer får hemskt gärna upplysa mig om jag har fel.

Tror att det bara är att den stöder 12bitar eller så samt dynamisk ljus.
Har en optoma uhd42. Den har varigt på reparation efter trasiga pixlar och nu fungerar den bättre. Men ser ut att ha ett märke av ett finger på insidan av linsen. Syns bara i extremt mörka senarion. Det är en DLP projektor som är 1080p men med ritar upp bilden i delar i 240hz för att skapa 4k. Blir inte lika skarp som en riktig 4k men bättre än 1080p. Men jag kan låsa den till 1080p 240hz om jag vill spela spel som inte fungerar i 4k pga spelet eller mitt grafikkort snarare..

Jag fick ingen rätsida på nvidias kontroller för HDR och microsoft av och på var ju inget att vara glad över.
Hur som haver så kommer jag testa MS program. Bara för att jag är nyfiken.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Hur vet man om det är felkalibrerat då?

Skulle gjärna veta hur korrekt min skärm är, men den verkar inte vara vidare vanlig. Så känns svårt att hitta info för rätt inställningar i övrigt också.

Det gör vi inte :/
PC och HDR är en djungel just nu. Det bästa vi kan göra är att använda dom inställningar som finns och leva med resultatet.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Eller kör inte HDR på de 98% av skärmar som egentligen inte stödjer det.

Permalänk

Är det bara för mig det tar sjukt lång tid att tabba in och ut ur spel med HDR aktiverat i Windows? Så irriterande att jag valde att stänga av det och har kört utan ett par månader. Kör med en 1440p IPS 165hz gsync skärm tillsammans med ett 3080 över DP
Edit
Skärmen måste alltså söka upp källan trots att den inte står på Auto när jag växlar ut ur spel i Windows.

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem
Skrivet av candybag:

Jag fattar inte heller. Är ens den ena bilden bättre än den andra?

Jag funderade också på det

Finns ingen beskrivning av hur jämförelsen har gjorts eller vilket spel det är ifrån. Det går ju inte att ta screenshots av spel i HDR-läge så jag gissar att en kamera har använts och man fotat skärmen? Fast då blir det ju ändå inte rätt beroende på hur kameran är inställd och om du ser bilden på en HDR-skärm... jätterörigt det här med HDR😂

Visa signatur

◍◯◍ AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz ◍◯◍ Gigabyte RTX 3080 10GB GAMING OC V2.0 ◍◯◍ Gigabyte X570 UD
◍◯◍ Kingston Fury 64GB (2x32GB) DDR4 3600MHz CL18 ◍◯◍ Corsair HX750i 750W
◍◯◍ Logitech G915 TKL Tactile ◍◯◍ 2x Samsung 870 QVO 8TB ◍◯◍ be quiet! Silent Base 601
◍◯◍ Sony 65" KD65XH9005 ◍◯◍ Audio Pro A36 ◍◯◍ Windows 11

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Dem8n:

Är det vara jag eller ser färgerna sämre ut med det påslaget?

Skrivet av candybag:

Jag fattar inte heller. Är ens den ena bilden bättre än den andra?

HDR är nog inget för mig.

Skrivet av ajp_anton:

Varför är HDR-bilden skarpare? Har ju inget med HDR att göra.

Skrivet av Stefan_JL:

Jag funderade också på det

Finns ingen beskrivning av hur jämförelsen har gjorts eller vilket spel det är ifrån. Det går ju inte att ta screenshots av spel i HDR-läge så jag gissar att en kamera har använts och man fotat skärmen? Fast då blir det ju ändå inte rätt beroende på hur kameran är inställd och om du ser bilden på en HDR-skärm... jätterörigt det här med HDR😂

Bilden är från ett test jag gjorde av en skärm som (likt många datorskärmar) gör fel med HDR och överskärper bilden eller på annat sätt filtrerar bilden fel: https://www.sweclockers.com/test/29742-aorus-fi27q-p-elegant-...

Bilden är alltså ett exempel på hur bilden är felaktig i HDR-läget och har egentligen inget som helst med HDR att göra. Än mindre kan den berätta vad som skulle vara bättre med HDR vs. SDR. Gigabyte kom med en fix några månader senare, efter att jag slutade på Geeks.

Fördelarna, styrkorna och pängen med med HDR går självklar inte att visa i en bild på det här sättet. Eftersom bilden (jpeg), distributionsformen (webben) bygger på sRGB som är SDR. Samt att din skärm antagligen inte kör HDR till att börja med utan är fast i sRGB. Blir lite som att "Hej! Kom in i min husvagn så ska jag demonstrera hur rymligt mitt slott är"

För att att förstå HDR vs. SDR måste din ögon fånga fotonerna på plats från en skärm som kör HDR, materialet måste vara framtaget för HDR och skärmen måste vara tillräckligt korrekt för HDR. Det får man i dag främst på en TV i toppklassen. Väldigt få datorskärmar gör rätt med HDR, särskilt när Windows är inblandat.

Tog väl en fem, sex år för Microsoft att fatta detta bara...

Kortfattat:

SDR, det du kör idag: baseras på vad en färg-TV från 60-talet är kapabel till och det dynamiska omfång bildröret kan skapa
HDR, baseras på forskning där man kartlagt hur ögat uppfattar ljus och dynamiskt omfång, vilket är magnituder större än ovan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Bilden är från ett test jag gjorde av en skärm som (likt många datorskärmar) gör fel med HDR och överskärper bilden eller på annat sätt filtrerar bilden fel: https://www.sweclockers.com/test/29742-aorus-fi27q-p-elegant-...

Bilden är alltså ett exempel på hur bilden är felaktig i HDR-läget och har egentligen inget som helst med HDR att göra. Än mindre kan den berätta vad som skulle vara bättre med HDR vs. SDR.

Ah..ok, bilden har inget med Windows att göra utan ska bara visa en monitor som lägger till skärpa, då var det nog fel bild att använda för nyhetsartikeln... eller om det nu inte var för att göra oss ännu mera konfusa om HDR förstås

Jag har min dator kopplad till TV:en och jag har testat HDR lite, Win11 är mycket bättre än Win10 när det gäller HDR... i Win11 så behöver jag inte gå in i TV-menyn för att slå om till HDR manuellt efter att ha valt HDR i display settings.
Spel brukar kräva att man ställt in HDR i Windows display settings redan innan man startat spelet för att få den valmöjligheten i spelet, tyvärr får man då HDR hela tiden i windows GUI:t.
Det enda spelet jag kör med HDR är Destiny 2 för det kräver inte att HDR är valt i Win11 display settings utan spelet slår om TV:en till HDR-läge automatiskt... helt perfekt

Visa signatur

◍◯◍ AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz ◍◯◍ Gigabyte RTX 3080 10GB GAMING OC V2.0 ◍◯◍ Gigabyte X570 UD
◍◯◍ Kingston Fury 64GB (2x32GB) DDR4 3600MHz CL18 ◍◯◍ Corsair HX750i 750W
◍◯◍ Logitech G915 TKL Tactile ◍◯◍ 2x Samsung 870 QVO 8TB ◍◯◍ be quiet! Silent Base 601
◍◯◍ Sony 65" KD65XH9005 ◍◯◍ Audio Pro A36 ◍◯◍ Windows 11

Permalänk
Medlem

Mass Effect LE är faktiskt bra på HDR. Aktiverar sig automatiskt även på win 10 och är inte överdrivet på något vis.
Det blir snyggt i Cyberpunk 2077.

Finns ett litet behändigt program som heter AutoActions som det går att sätta profiler till spel i.
Så HDR slår på automatiskt när spelet startas. Glöm inte slå på HDR i spelet med.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Bilden är från ett test jag gjorde av en skärm som (likt många datorskärmar) gör fel med HDR och överskärper bilden eller på annat sätt filtrerar bilden fel: https://www.sweclockers.com/test/29742-aorus-fi27q-p-elegant-...

Bilden är alltså ett exempel på hur bilden är felaktig i HDR-läget och har egentligen inget som helst med HDR att göra. Än mindre kan den berätta vad som skulle vara bättre med HDR vs. SDR. Gigabyte kom med en fix några månader senare, efter att jag slutade på Geeks.

Fördelarna, styrkorna och pängen med med HDR går självklar inte att visa i en bild på det här sättet. Eftersom bilden (jpeg), distributionsformen (webben) bygger på sRGB som är SDR. Samt att din skärm antagligen inte kör HDR till att börja med utan är fast i sRGB. Blir lite som att "Hej! Kom in i min husvagn så ska jag demonstrera hur rymligt mitt slott är"

För att att förstå HDR vs. SDR måste din ögon fånga fotonerna på plats från en skärm som kör HDR, materialet måste vara framtaget för HDR och skärmen måste vara tillräckligt korrekt för HDR. Det får man i dag främst på en TV i toppklassen. Väldigt få datorskärmar gör rätt med HDR, särskilt när Windows är inblandat.

Tog väl en fem, sex år för Microsoft att fatta detta bara...

Kortfattat:

SDR, det du kör idag: baseras på vad en färg-TV från 60-talet är kapabel till och det dynamiska omfång bildröret kan skapa
HDR, baseras på forskning där man kartlagt hur ögat uppfattar ljus och dynamiskt omfång, vilket är magnituder större än ovan.

Jag skummade genom artikeln och fastnade på bilden så jag förstod inte att det skulle visa att det blir fel.
Fotar en del och har en skärm från Eizo som är bra på det här.
Men artikeln lästes på en mobil, iPhone med HDR-skärm.
Jag tycker bilderna jag tar ser hyfsat likadana ut på datorn som på mobilen.

Jag är dock inte insatt i hur exakt HDR fungerar utan nöjer mig med att se själv att bilderna blir bättre.

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig riktigt förstått hur HDR fungerar, jag menar, hur hög dynamik har egentligen våra ögon. Det måste vara väldigt individuellt, så frågan är om de flesta av oss ens ser någon skillnad. I de fall jag har kollat på HDR-material på en HDR-skärm så har de ljusa partierna i bilden blivit så starka för ögonen att ögat automatiskt bländar och då ser man knappt de mörka partierna. Då har man ju i praktiken får mindre dynamik även om skärmen i sig kanske har högre.

felstav
Permalänk
Medlem
Skrivet av CrazyDriver:

Jag har aldrig riktigt förstått hur HDR fungerar, jag menar, hur hög dynamik har egentligen våra ögon. Det måste vara väldigt individuellt, så frågan är om de flesta av oss ens ser någon skillnad. I de fall jag har kollat på HDR-material på en HDR-skärm så har de ljusa partierna i bilden blivit så starka för ögonen att ögat automatiskt bländar och då ser man knappt de mörka partierna. Då har man ju i praktiken får mindre dynamik även om skärmen i sig kanske har högre.

Klart vi ser skillnad. Ett bra exempel är all neon och reklamskyltar i Cyberpunk 2077.
Där gör HDR stor skillnad för inlevelsen.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.