AMD lanserar Ryzen 6000 "Rembrandt" för bärbara datorer

Permalänk
Melding Plague

AMD lanserar Ryzen 6000 "Rembrandt" för bärbara datorer

Med arkitekturen Zen 3+ och grafikdel ur RDNA 2-familjen säger sig AMD ta ledarposition på marknaden för bärbara datorer.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ja, har en med 2500U, alldeles för långam för mina behov. Så en 6X00H skulle inte sitta helt fel. Gärna i en Framework-laptop

Permalänk

Jag hade ingen aning om att dessa cpuer var på ingång. Om jag snart skulle köpa en laptop så hade det nog blivit en sådan.
Men jobbdatorn lär bli en Intel för att tillverkaren av dessa laptop brukar köra Intel.

Det finns mycket övrigt nytt jag gillar. USB 4, LRDDR5, Wifi 6 E, Bluetouth 5.2. Vilket gör att datorn är framtidssäker länge och ingen nytt större kommer hända som gör att man ångrar sitt val.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Jag är mest intresserad av att se hur den integrerade grafikdelen presterar i verkligheten. Tycker det är spännande med framsteg på den fronten.

Permalänk
Medlem

Väntar med spänning på 6800U.
Jag undrar hur många som kommer köra DP 2.0 i första vevan för sina modeller, det verkar som det dröjt alldeles för länge/varit för lågt intresse för den standarden mot vad det borde vara kan jag tycka.

Permalänk
Viking
Skrivet av JonasT:

Jag är mest intresserad av att se hur den integrerade grafikdelen presterar i verkligheten. Tycker det är spännande med framsteg på den fronten.

Verkar prestera dubbelt så bra som Iris Xe i Forza Horizon 5:

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | Xiaomi Mi 34" 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Donnerstal:

Verkar prestera dubbelt så bra som Iris Xe i Forza Horizon 5:
https://youtu.be/wNSFKfUTGR8

Ser ju lovande ut! Hade varit intressant att se jämförelse "gen on gen" mot Vega i Ryzen 5000 dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Verkar prestera dubbelt så bra som Iris Xe i Forza Horizon 5:
https://youtu.be/wNSFKfUTGR8

Lite som att jämföra vilken 5-liters V8 som drar minst soppa, när en liten turbo-fyra (läs M1) kanske presterar ännu bättre i de flesta fallen och drar mindre än halva energin i många fall

Permalänk
Medlem

När kommer AMD Ryzen 5800X3D ?

Känns som Intel har ett kraftigt övertag.

Permalänk
Medlem

Det är ett intressant år för laptops både AMD och Intel har mycket nyheter.
Det ser lovande ut att kunna köpa bra laptops med AMD+AMD eller Intel+Intel då jag som linuxanvändare gärna undviker nvidia.
Exempelvis ser nya ASUS ROG Zephyrus G14 är intressant men får vänta och se vad en bra laptop kostar samt hur väl de stöds i linux, både AMD och Intel brukar ha bra linuxstöd men det återstår att se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Lite som att jämföra vilken 5-liters V8 som drar minst soppa, när en liten turbo-fyra (läs M1) kanske presterar ännu bättre i de flesta fallen och drar mindre än halva energin i många fall

Nu jämför du datorer med äpplen

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Sitter på hp omen 15 med ryzen 4800u och ett rtx2060. Om grafikdelen är bra så är jag rätt sugen på att byta till en tunnare klient utan dedikerad grafik. Ser fram emot tester!

Visa signatur

Chassi;Mobo;RAM: NZXT H7 Flow, Asus Crosshair Hero x670E;Ryzen 7 7700X
RAM;PSU: G.Skill TridentZ 64 GB DDR5 6000MHz;BQ Dark Power 13 1000W
Kylare: Corsair AIO 360 med RGB...
GPU: MSI RTX 4090 Suprim X

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Nu jämför du datorer med äpplen

Det är helt korrekt, men är det okej att jämföra en dator med en ARM? Tänker att M1 borde kunna matcha vad Qualcomm kommer släpp framöver

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rapidact:

När kommer AMD Ryzen 5800X3D ?

Känns som Intel har ett kraftigt övertag.

Ska nog se att 5800X3D blir en otroligt kortlivad produkt iom att zen4 ryktas komma redan i sommar.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Verkar prestera dubbelt så bra som Iris Xe i Forza Horizon 5:
https://youtu.be/wNSFKfUTGR8

Såg just den videon.

Jag är en sådan där som lägger stor vikt vid Ös per Watt.

Intressant testning av LTT-Alex.

Det är nog lyckligt för Intel att det har börjat experimenteras med slö-kärnor för det skulle sannolikt vara inte bara lite utan betydligt värre annars med dessa wattslafsare. Hoppas att det förbättras med mindre tillverkningsprocess osv.

Visa signatur

Citera för svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Ska nog se att 5800X3D blir en otroligt kortlivad produkt iom att zen4 ryktas komma redan i sommar.

Lite OT, men jag tror den kommer leva kvar för att fylla den nodens allokering oxå till dess att nog många 7000 kan levereras.

Visa signatur

MB: Asus ROG Hero | CPU: i4770@4,6GHz | RAM: 16GB@1600 | GPU: 6970 | STORAGE: 2*120GB SSD | COOLING: Custom, Water

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Ska nog se att 5800X3D blir en otroligt kortlivad produkt iom att zen4 ryktas komma redan i sommar.

För den som redan har ett AM4 moderkort som är Ryzen 5000 kompatibelt, men en äldre Ryzen processor så kan det vara en intressant uppgradering.

Jag har själv en dator med "för bra" moderkort i förhållande till processorn den har.
(Ett ihop plock med billigaste begagnade Ryzen processorn jag hittade och ett bra X570S moderkort).

Hade tänkt att senare skaffa en 5600X eller 5800X.
Men om AMD släpper 5800X3D i år så kanske det blir en sån istället.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Donnerstal:

Verkar prestera dubbelt så bra som Iris Xe i Forza Horizon 5:
https://youtu.be/wNSFKfUTGR8

Var bara tvungen att jämföra Blender-resultatet mot M1 (alltså den enklaste Apple-silicon modellen).

2:37 för att rendera samma BMW-scen, det med ~17 W från väggen och ~13 W om man summerar DRAM+GPU+CPU+package rapporterat från Apples 'powermetrics'. D.v.s. snabbare än Intel/AMD mäktade med vid 70 W till ~1/5 av effekten... Det är verkligen 70-tals V8 mot modern turbo-bil!

Edit: och här är orsaken till att de som gör tester av CPUer måste släppa program som Blender samt benchmarks som Cinebench. Samma scen som de bästa laptops AMD/Intel kan uppbringa renderar på ~2,5 minut renderar en 3090 på 7 sekunder...

Har ändå en 5950X som CPU, men den är så mycket långsammare på detta jämfört med 3090 att om man kör CPU+GPU rendering ökar tiden till 8-9 sekunder... På M1 kan man komma ned till 2 minuter blankt om man kör CPU+iGPU

Risken finns faktiskt att AMD/Intel ibland väljer lösningar som ger bättre utslag på populära tester. Blender/Cinebench etc bör därför bytas ut mot t.ex. tester av kompilering.

Programutveckling är en relativt vanligt last på högpresterande bärbara, till skillnad från rendering är det något som inte fungerar att avlasta till GPU. Men kompilering stressar andra delar av CPUn jämfört med rendering, det är heltalslaster i stället för flyttalslaster (de "små" kärnorna både på Alder Lake och även M1 är relativt svaga på flyttal, de är klart bättre på heltal relativt de "stora" kärnorna).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Var rätt nöjd med att kunna få tag på en laptop med 5800H utan separat grafikkort kring Jul. Om typ en med 6800H går att få tag på inom en rimlig framtid så kanske man suktar lite. Men jag skulle inte bli förvånad om det dröjer 9-12 månader innan en sådan laptop blir lätt att få tag på.

Permalänk
Medlem

Nu börjar det verkligen likna något! Bara att vänta tills desktop-versionen kommer Jag sitter på ett gtx1060 och en r5 2600, och det blir lagom att uppgradera till en 6800G (när/om den kommer). Då blir det en itx-nas/server/streamer/gaming-burk (spelar gw2 sporadiskt) allt-i-ett för en billig penning

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av Rapidact:

När kommer AMD Ryzen 5800X3D ?

Känns som Intel har ett kraftigt övertag.

Var finns det kraftiga övertaget då? Jag har verkligen försökt motivera för mig själv att överväga en intel för flera byggen men det har skitit sig varje gång.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

En sån här i NUC format blev man riktigt sugen på.
Typ R7 H eller R9 HX att köra som HTPC och lite Steam vore kalas.
Med möjlighet till eGPU i framtiden via USB-C eller åtkomlig PCI-e port.

Typo
Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem

Skulle kanske vara intressant med en APU av rembrant

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trigger:

Var finns det kraftiga övertaget då? Jag har verkligen försökt motivera för mig själv att överväga en intel för flera byggen men det har skitit sig varje gång.

När det gäller budgetsegmentet är Intes nya i3-12100F och 12300 utan större konkurrens i kombo med ett 660 moderkort.
Intels variant med inbyggt grafikkort verkar också fixa spelande i 720, vilket i dagens prisläge egentligen duger. Det känns som att AMD övergivit segmentet där de tidigare härskat. AMD satsar sedan länge endast på produkter som ger hög lönsamhet och lämnar fältet öppet för Intel. Med dagens grafikkortspriser ligger ett bygge väldigt långt i framtiden, om ens någonsin. Min bärbara med GTX1060 6GB (köpt begagnad för strax under 3000 kr innan prisraketen tog fart) och min andra dator med Ryzen APU får duga.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Trigger:

Var finns det kraftiga övertaget då? Jag har verkligen försökt motivera för mig själv att överväga en intel för flera byggen men det har skitit sig varje gång.

Skulle nog inte kalla det "kraftigt övertag", men nog har Intel övertagit prestandatronen med Alder Lake.

Det absolut viktigaste AMD uppnådde med 5000-serien var att man gick förbi eller minst matchade (varierade beroende på last) Intel i prestanda per kärna.

Tester av CPUer fokuserar oproportionerligt mycket på all-core prestanda, än idag är en förkrossande majoritet av lasterna på skrivbordet långt mer begränsade av prestanda per kärna än all-core prestanda. Självklart finns undantag, men de är på det stora hela just fall som avviker som normen.

Ur ett PR-perspektiv är det säker superviktigt för Intel att även prestera bra i t.ex. Cinebench, här har man ju lyckats adressera det m.h.a. de "små" kärnorna (4 "små" kärnor tar kiselytan av 1 stor, men de presterar ~50 %).

Men det som gör att i alla fall jag tycker Intel tagit tillbaka ledartröjan på x86 är att Golden Cove verkar prestera 15-20 % bättre än Zen3 räknat per kärna.

AMD lär ligga bättre till i slutet av året då Zen4 ska, enligt AMD, vara ungefär samma lyft som Zen2->Zen3. Samtidigt förväntas Raptor Cove (verkar som det är namnet på efterföljaren till Golden Cove) få relativt blygsam ökning i prestanda per kärna, ~5 % max 10 % är att vänta.

Intel är faktiskt de enda som har CPUer som, ignorerat effekt, slår Apples A15 (d.v.s. en CPU för mobiler...) och M1 i prestanda per kärna. För desktop är det en otroligt viktig egenskap, för bärbara är dock perf/W kritiskt.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Skulle nog inte kalla det "kraftigt övertag", men nog har Intel övertagit prestandatronen med Alder Lake.

Det absolut viktigaste AMD uppnådde med 5000-serien var att man gick förbi eller minst matchade (varierade beroende på last) Intel i prestanda per kärna.

Tester av CPUer fokuserar oproportionerligt mycket på all-core prestanda, än idag är en förkrossande majoritet av lasterna på skrivbordet långt mer begränsade av prestanda per kärna än all-core prestanda. Självklart finns undantag, men de är på det stora hela just fall som avviker som normen.

Ur ett PR-perspektiv är det säker superviktigt för Intel att även prestera bra i t.ex. Cinebench, här har man ju lyckats adressera det m.h.a. de "små" kärnorna (4 "små" kärnor tar kiselytan av 1 stor, men de presterar ~50 %).

Men det som gör att i alla fall jag tycker Intel tagit tillbaka ledartröjan på x86 är att Golden Cove verkar prestera 15-20 % bättre än Zen3 räknat per kärna.

AMD lär ligga bättre till i slutet av året då Zen4 ska, enligt AMD, vara ungefär samma lyft som Zen2->Zen3. Samtidigt förväntas Raptor Cove (verkar som det är namnet på efterföljaren till Golden Cove) få relativt blygsam ökning i prestanda per kärna, ~5 % max 10 % är att vänta.

Intel är faktiskt de enda som har CPUer som, ignorerat effekt, slår Apples A15 (d.v.s. en CPU för mobiler...) och M1 i prestanda per kärna. För desktop är det en otroligt viktig egenskap, för bärbara är dock perf/W kritiskt.

I denna test ser det ut som att alder Lake är bättre än M1 i dom flesta testerna där man kan jämföra resultaten.
Utom då i energi förbrukning eftersom Intel kan fläska på ordentligt med Watt.
Frågan är varför kan inte Apple öka effekten på M1? brinner den upp då eller klarar den helt enkelt inte mera effekt.
Med tanke på att M2 inte ser ut att bli snabbare än M1 känns det lite som att Apple närmar sig "väggen".

https://www.youtube.com/watch?v=OYvXx6x3AKc

Edit:Glömde länken

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av Yoshman:

Skulle nog inte kalla det "kraftigt övertag", men nog har Intel övertagit prestandatronen med Alder Lake.

Det absolut viktigaste AMD uppnådde med 5000-serien var att man gick förbi eller minst matchade (varierade beroende på last) Intel i prestanda per kärna.

Tester av CPUer fokuserar oproportionerligt mycket på all-core prestanda, än idag är en förkrossande majoritet av lasterna på skrivbordet långt mer begränsade av prestanda per kärna än all-core prestanda. Självklart finns undantag, men de är på det stora hela just fall som avviker som normen.

Ur ett PR-perspektiv är det säker superviktigt för Intel att även prestera bra i t.ex. Cinebench, här har man ju lyckats adressera det m.h.a. de "små" kärnorna (4 "små" kärnor tar kiselytan av 1 stor, men de presterar ~50 %).

Men det som gör att i alla fall jag tycker Intel tagit tillbaka ledartröjan på x86 är att Golden Cove verkar prestera 15-20 % bättre än Zen3 räknat per kärna.

AMD lär ligga bättre till i slutet av året då Zen4 ska, enligt AMD, vara ungefär samma lyft som Zen2->Zen3. Samtidigt förväntas Raptor Cove (verkar som det är namnet på efterföljaren till Golden Cove) få relativt blygsam ökning i prestanda per kärna, ~5 % max 10 % är att vänta.

Intel är faktiskt de enda som har CPUer som, ignorerat effekt, slår Apples A15 (d.v.s. en CPU för mobiler...) och M1 i prestanda per kärna. För desktop är det en otroligt viktig egenskap, för bärbara är dock perf/W kritiskt.

Det var just det där ordvalet om kraftiga övertaget som jag funderade på och som jag har svårt för att hålla med om.
1200 serien har helt klart sina styrkor men som helhet för desktop så tycke inte jag att det skiner om den. Även om jag skulle vilja att det var så...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Lite som att jämföra vilken 5-liters V8 som drar minst soppa, när en liten turbo-fyra (läs M1) kanske presterar ännu bättre i de flesta fallen och drar mindre än halva energin i många fall

Dock så kommer 4an gå upp i rök långt före 8an

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem

Varje gång man påpekar att Alder lake är bättre än Apple M1 i dom flesta testerna blir man ignorerad.
Apple evangelisterna blir helt tysta.
Inte ens ett svar, varför höjer inte Apple frekvenserna så dom blir snabbare än intel.
Är inte det viktigt för Apple att visa att man är bra i cinebench som många brukar spela?
Är svaret, dom kan inte…??

Edit: Då kanske ni tänker, men M1 har ju bättre batteri tid, hur ofta är ni o pluggade med laptopen?

Edit2: jag citerade till och med eran favorit Yoshman, kanske den främsta Apple evangelisten på detta forum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daark:

Dock så kommer 4an gå upp i rök långt före 8an

Så fruktansvärt sant, du kan klämma ut 1k hk ur en Honda k motor men en V8 på 5.7 liter klarar det och några hundra till.