Vill ha ett snyggt skrivbord med Compiz effekter, Beryl mm

Permalänk
Medlem

Vill ha ett snyggt skrivbord med Compiz effekter, Beryl mm

Hej!

Eftersom jag är barnsligt förtjust i skeuomorphism, kristalleffekter och blanka saker så vill jag ha ett Linuxskrivbord som ser ut som kunde göra 2010

Eftersom jag är Linux-noob så vet jag inte vilket skrivbord, distro etc etc som fungerar idag, det är ett virrvarr av stöd som brutits och olika nedlagda projekt överallt.

Jag tycker den platta stilen som är överallt nu är förbaskat tråkig och det är otroligt att vi 2022 har lika ikoner som vi hade i Windows 3.1. Men andra gillar det, smaken är olika och det är underbart att GNU finns.

Någon som kan hjälpa mig ?

Visa signatur

FX-8350, GTX970.

Permalänk
Medlem

Jag håller med idag att allting är tråkigt platt. All GUI idag är så simpelt att det kan göras av en femåring. Tror det handlar om en kostnadsfråga...

Som svar på din fråga så finns det en hel del skrivbordseffekter inbyggt i KDE Plasma med skrivbordskuber, animeringar när man minimera/maximera fönster och så vidare. Sedan finns ju Cairo dock att installera till de flesta distarna som var en av grejerna i filmklippet.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

Jag håller med idag att allting är tråkigt platt. All GUI idag är så simpelt att det kan göras av en femåring. Tror det handlar om en kostnadsfråga...

Som svar på din fråga så finns det en hel del skrivbordseffekter inbyggt i KDE Plasma med skrivbordskuber, animeringar när man minimera/maximera fönster och så vidare. Sedan finns ju Cairo dock att installera till de flesta distarna som var en av grejerna i filmklippet.

Ja, jag menade inte att starta nån debatt men de enkla ikoner vi har idag är troligt "minsta gemensamma nämnare" för alla de usla skärmar som finns i bilar, IOT-prylar på dammsugare och kylskåp etc som man hoppas kränga operativen på . Det är alltså profiten man tänker på som vanligt.
En strategi som Nokia körde på sina telefoner (Symbian!) för 15 år sedan, de erkände det själv. Vi vet ju vad som hände sen...
När man tänker på vilka snygga interface vi skulle kunna ha idag med de megapixel vi sitter med på skrivborden,,,,
Men i GNU/Linux finns ju valmöjligheter, om man kan med det.

KDE har vad jag har sett många av effekterna men kan man även få ikonerna och det med kwin?

Visa signatur

FX-8350, GTX970.

Permalänk
Medlem

Modet förändras med tiden, just nu är det minimalism som gäller inom GUI-design men snart kommer säkert alla hemska 3D-effekter och "kreativa" skeumorfismer tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Modet förändras med tiden, just nu är det minimalism som gäller inom GUI-design men snart kommer säkert alla hemska 3D-effekter och "kreativa" skeumorfismer tillbaka.

Ja många som gillar minimalismen också, med GNU har man ju valfrihet vilket är underbart!

Nu har jag hittat " Wayfire" vilket är det projekt som jobbar med att få över effekterna till Gnome/ Wayland...om jag förstår rätt?

Visa signatur

FX-8350, GTX970.

Permalänk
Medlem

Compiz? Vilket år är det här?

Kul dock att nån gjort det för Wayland så du slapp sitta fast med Xorg.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Du kan ju köra typ skrivbordmiljöerna XFCE, Cinnamon eller MATE och byta ut fönsterhanteraren till Compiz Lite osäker om Cinnamon, men med XFCE och MATE är jag hundra på att det går.
Installera Compiz och skriv "compiz --replace" i terminalen så skall den byta fönsterhanterare om det fungerar som tänkt.

Permalänk
Medlem

Svarar mig själv här om nu någon, mot förmodan, är intresserad. Det finns en officiell Fedora MATE compiz-version. Innehåller det mesta av Compiz. Förmodligen det enklaste sättet att få effekterna utan att installera och krångla själv.
Men effekter och "bling" känns ganska borta från Linux-världen och det är platta och matta färger som gäller numera, det som finns är old stuff.

Visa signatur

FX-8350, GTX970.