Permalänk
Medlem

Defekt Intel Core i5-9600K

Defekt i5-9600K bortskänkes/säljes.

Köpt idag av en person på Marketplace för 1000kr.
Hade lite för bråttom och missade att syna den ordentligt. Väl hemma nu ser jag att två ?transistorer? är skadade. Den ena lossnade och den andra sitter endast fast med ena benet. Ingen aning om hur illa det kan bli pga detta, eller om den ens fungerar. Har inget Z390 kort att testa den i. Säljaren påstår att den fungerade igår senast. Om det stämmer eller ej låter jag vara osagt. Jag pallar inte pilla med det eller lägga ner mer pengar. Bara att ta förlusten och gå vidare.

Den säljes som den är utan någon möjlighet till återköp.
Kan skicka med ett misshandlat Z370 som säljaren så vänligt skickade med. 🤣

Läs hela annonsen här

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem

Hur är moderkortet misshandlat? Låter som en tuff affär du gjort

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lunkan90:

Hur är moderkortet misshandlat? Låter som en tuff affär du gjort

Haha. Ja du, where to begin..

Killen hade prollen ute till försäljning. Frågade bara om han hade något moderkort liggandes, och det hade han, men visste inte om det fungerade eller ej. Så jag bad om att få med det vilket var ok. Väl framme har jag lite brådis att komma iväg så han kommer ner i porten, vi snackar lite smått, jag tittar snabbt på grejerna och drar vidare. Misshandeln syns mest på baksidorna av båda sakerna. 🤣 har pratat med säljaren om felen men får inte riktigt vibbarna av att ett återköp är aktuellt och jag pallar fan inte ens hålla på.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem

Killen har skruvat monteringsplattan för kylaren för kung och fosterland så baksidan av moderkortet blivit skadat.

Moderkortets ena USB header saknar plasten runt sig och pinsen är lite bända åt olila håll, men porten går antagligen att använda om man orkar. Finns iaf 2 till minst att ta av istället.
I övrigt ser jag inga fel, men finns säkert.
Fick bända tillbaka en pin i moderkortssocketen också. Men det var det minsta problemet med kortet 🤣 kan plåta grejerna senare idag.

Visa signatur

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av mrnez:

Defekt i5-9600K bortskänkes/säljes.

Köpt idag av en person på Marketplace för 1000kr.
Hade lite för bråttom och missade att syna den ordentligt. Väl hemma nu ser jag att två ?transistorer? är skadade. Den ena lossnade och den andra sitter endast fast med ena benet. Ingen aning om hur illa det kan bli pga detta, eller om den ens fungerar. Har inget Z390 kort att testa den i. Säljaren påstår att den fungerade igår senast. Om det stämmer eller ej låter jag vara osagt. Jag pallar inte pilla med det eller lägga ner mer pengar. Bara att ta förlusten och gå vidare.

Den säljes som den är utan någon möjlighet till återköp.
Kan skicka med ett misshandlat Z370 som säljaren så vänligt skickade med. 🤣

Läs hela annonsen här

Det är två kondensatorer som lossnat. Troligen helt ok att bara plocka bort dessa på ett snyggt sätt så kommer processorn att funka precis som tidigare. Ser ut som processorn har tappats. Om du är sugen så kan jag löda loss dessa kondensatorer och returnera till dig.

Har inget moderkort att testa den i dock 😄

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Det är två kondensatorer som lossnat. Troligen helt ok att bara plocka bort dessa på ett snyggt sätt så kommer processorn att funka precis som tidigare. Ser ut som processorn har tappats. Om du är sugen så kan jag löda loss dessa kondensatorer och returnera till dig.

Har inget moderkort att testa den i dock 😄

Kul att höra. Kanske är värt att testa den då iaf. Är det någonting man borde ersätta med nya eller är det meningslöst menar du? Nån funktion borde dom ju ha tänker jag

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrnez:

Kul att höra. Kanske är värt att testa den då iaf. Är det någonting man borde ersätta med nya eller är det meningslöst menar du? Nån funktion borde dom ju ha tänker jag

Jag har faktiskt en äldre burk med nån Core i3:a där det saknas två kondensatorer efter en liten olycka. Kan tänka mig att du stöter på problem först när/om du försöker överklocka och ändra med voltage och sånt så det kan mycket väl stämma att förre ägaren talar sanning att den fungerade nyligen.

Visa signatur

Intel inside ✔ Intel i5 14400F | Intel Arc B580 12GB Steel Legend OC | Corsair Vengeance LPX 32GB 3600MHz | Kingston KC3000 2TB NVME | Windows 11 + Fedora

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av mrnez:

De är en del av kraftförsörjningen på kretsen, det är främst för stabilitet vid elaka situationer, kraft finns men den blir bättre med fler kondingar. Har svårt att se att man skulle behöva ersätta dessa, förmodligen fungerar processorn med typ 10-30% av kondingarna bortplockade.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

min 4790K hade trasiga kondensatorer, jag fick boot-loop. Datorn startade aldrig.

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Skrivet av CreativeX:

min 4790K hade trasiga kondensatorer, jag fick boot-loop. Datorn startade aldrig.

Låt hoppet finnas kvar. Köp absolut billigaste segmentet av moderkort för processorn och testa. Går den att boota så kör👍

Visa signatur

The Breath of True

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

De är en del av kraftförsörjningen på kretsen, det är främst för stabilitet vid elaka situationer, kraft finns men den blir bättre med fler kondingar. Har svårt att se att man skulle behöva ersätta dessa, förmodligen fungerar processorn med typ 10-30% av kondingarna bortplockade.

Härligt att höra. Det ger mig lite hopp iaf. Var precis förbi en kille och hämtade en i5-8400 som testprolle för moderkortet. Funkar det flashar jag z370 brädan och provar med 9600k:n ikväll.. fan, #yolo 🤣🤣

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Och den ser iaf hel ut 🤣🤣🤣

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Så där då. Provat båda prollarna på z370 brädan och det lyser bara vit led på brädan där det står CPU (check light) så det är nog bara att kasta det är som sagt skadat så förvånade mig inte alls.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av mrnez:

Så där då. Provat båda prollarna på z370 brädan och det lyser bara vit led på brädan där det står CPU (check light) så det är nog bara att kasta det är som sagt skadat så förvånade mig inte alls.

OH nej fan vad trist

Visa signatur

The Breath of True

Permalänk
Medlem
Skrivet av djdennistm:

OH nej fan vad trist

Trist, javisst. Nu fick jag med det på köpet så ingen större skada skedd men hade varit gött ifall det rullade. Har nollat BIOS och lyft batteriet men utan framgång. :/

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Bjuder 50kr inklusive frakt! Kan bli en schysst nyckelring

Permalänk
Medlem

Uppdatering: prollen gick igång med ett Prime Z390-A mobo ska göra lite tester och se om den bootar upp korrekt varje gång men kul att det inte var stendött iaf.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrnez:

Uppdatering: prollen gick igång med ett Prime Z390-A mobo ska göra lite tester och se om den bootar upp korrekt varje gång men kul att det inte var stendött iaf.

Inte en total förlust iaf, skönt att höra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Inte en total förlust iaf, skönt att höra!

Jätteskönt. Har snurrat på sen igår. Tar därmed bort annonsen och avvaktar med försäljning.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Annonsen är avslutad

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Glömde bort att fråga om någon vill ha Z370 brädan? Får som sagt inte igång det och det är skador på det, men kanske en massa komponenter att plocka på det? Kastar det annars i veckan

Visa signatur