Rösta fram årets datorbutik 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Ja, varför inte?

https://edition.cnn.com/2021/11/26/tech/amazon-workers-strike...

Permalänk
Medlem

Ska man medvetet välja bort amazon pga personalhantering så ska man nog ta en titt på samtliga aktörer, hur många av dina techprylar/prylar hemma tror du inte gjorts av diverse lågavlönade arbetare i u länder? Kan ta med ev barnarbete också. Tyvärr ser världen ut så idag OT men börjar bli rätt tröttsamt, vi kan sluta konsumera helt, eller så kan vi tills dess bedöma vilken butik som är bäst för oss kunder och lämna det andra för andra forumtrådar.

Permalänk
Medlem

Ja Amazon är ju knappast ensam om detta fenomen (tyvärr). Då kan man antagligen inte handla något från andra stora aktörer heller (oavsett vad dom säljer) då det ofta rapporteras om såna här missförhållanden eller att dom misshandlar planeten på andra sätt.

Oavsett om det är hårda bud hos Amazon så är deras kundservice både trevliga och tillmötesgående även om man nu behöver kommunicera på engelska. Så deras arbetare tycker jag gör ett väldigt bra jobb och väldigt synd om dom pressas hårt. Oavsett så är dom ändå bra att ha att göra med som kund, så all respekt till dom som har så hårt tryck på sig och ändå gör ett väldigt bra jobb.
Sen för alla som vill dissa dom som bolag hur mycket dom vill, men tror bara det pressar arbetarna mer snarare än tvärtom..

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Du har inte handlat på Amazon under det gångna året, men vet ändå att dom är dåliga?

Vad syftar du på?

Ja, varför inte? Dom har ett utbud som få kan mäta sig med. Jag handlar på Amazon när jag behöver något som typ ingen annan har till rimliga priser.

Normalt sett köper jag det mesta host Inet, men jämför självklart priser och handlar även på Dustin, Netonnet och komplett om dom har bättre priser. Men Inet har bra kundservice. Det har också Amazon dock. Jag har fått några smashade paket tack vare PostNord och paket som kommit bort. Har aldrig varit ett problem hos Amazon. Får tillbaka pengarna direkt utan trassel. Leveranserna går fort, sjukt fort ibland och sällan något strul. Hittar jag en vara hos någon svensk aktör så väljer jag oftast den framför Amazon, men Amazon har så mycket grejer som saknas hos många och då är det kanon att kunna handla det där.
Tycker det är smått intressant att så många dissar Amazon utan att ens ha testat butiken.

I slutändan faller min röst på Inet. Dom har bra utbud, skapliga priser och bra kundservice. Kundservice har aldrig lagt sig på tvären om det varit något. Dock finns det butiker med billigare priser om man tittar lite.

Man vet ju redan från början att det är en ansiktslös butik med noll chans till personlig service om något skulle gå galet. Och som Svensk stödjer jag hellre Svenska butiker än ett göda en redan rik Amerikansk dollarmiljardär. Det är där skon klämmer för mig och många andra. Det och att deras webbsida ser ut som något skolprojekt. Vill de slå på svenska marknaden måste de också anpassa design och navigering till vad vi är vana vid i Sverige.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av SanTeoX:

Vad syftar du på?

Bara det att Amazon tillåter scalpers och scammers härja fritt säger en hel del.
EDIT: Så här går ett av bedrägerierna till:

  1. Bedragaren startar en Amazon-butik.

  2. De väntar sedan något år utan att sälja något för att butiken ska se mer trovärdig ut.

  3. De köper sedan fake reviews för att öka trovärdigheten ytterligare.

  4. Sedan listar de t.ex. GPUer till något bättre pris än seriösa butiker.

  5. När någon ovetande kund sedan köper produkten avbryter bedragarna ordern och skickar ut ett mail att de inte kan leverera produkten till köparens adress via Amazon. De säger sedan att de kan göra en separat beställning via mail eller bedragarens egna webbshop.

  6. Bedragaren tar pengarna och sticker och eftersom att beställningen inte gjorts via Amazons egna sida bryr sig inte Amazon ett piss.

Har rapporterat 2-3 stycken sådana bedragare men Amazon brydde sig inte och deras amazon-butiker fanns fortfarande uppe ett år senare.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Amazon
Varför?
Efter två månader pajade en SSD för 4k.
Efter kontakt med Amazon skickade de en sprillans ny samma dag
utan att fått in den defekta.

Ingen pingvinstång, men detta kallar jag kundservice.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Man vet ju redan från början att det är en ansiktslös butik med noll chans till personlig service om något skulle gå galet. Och som Svensk stödjer jag hellre Svenska butiker än ett göda en redan rik Amerikansk dollarmiljardär. Det är där skon klämmer för mig och många andra. Det och att deras webbsida ser ut som något skolprojekt. Vill de slå på svenska marknaden måste de också anpassa design och navigering till vad vi är vana vid i Sverige.

Rent skitsnack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Man vet ju redan från början att det är en ansiktslös butik med noll chans till personlig service om något skulle gå galet. Och som Svensk stödjer jag hellre Svenska butiker än ett göda en redan rik Amerikansk dollarmiljardär. Det är där skon klämmer för mig och många andra. Det och att deras webbsida ser ut som något skolprojekt. Vill de slå på svenska marknaden måste de också anpassa design och navigering till vad vi är vana vid i Sverige.

Återigen har du inget erfarenhet av de och din åsikt saknar grund. Personlig service finns

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Rent skitsnack.

Skrivet av Ryssfemma:

Återigen har du inget erfarenhet av de och din åsikt saknar grund. Personlig service finns

Kul att noll procent av er kommenterade på det här med att hellre stödja Svenska butiker än att göda redan rika Amerikanska dollarmiljonärer eller att deras websida är kaos,

I rest my case.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Kul att noll procent av er kommenterade på det här med att hellre stödja Svenska butiker än att göda redan rika Amerikanska dollarmiljonärer eller att deras websida är kaos,

I rest my case.

För svenska återförsäljare hade tackat nej till dominans Erbjuder man inte servicen kunder förtjänar så får man helt enkelt acceptera de man själv bäddat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

För svenska återförsäljare hade tackat nej till dominans Erbjuder man inte servicen kunder förtjänar så får man helt enkelt acceptera de man själv bäddat.

Nu är det väl inte så att Amazon direkt har någon dominans i Sverige? Snarare blev det en ganska misslyckad lansering och de svenska butikerna verkar må fortsatt bra. Så vad syftar du på egentligen?

Visst finns det de som älskar Amazon även i Sverige men det går inte alls ett jämföra med hur det ser ut i till exempel USA där de är helt dominerande.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Kul att noll procent av er kommenterade på det här med att hellre stödja Svenska butiker än att göda redan rika Amerikanska dollarmiljonärer eller att deras websida är kaos,

I rest my case.

Stackars "svenska" internetbutiker som ägs av ett norskt miljardföretag :sob: och stackars ägarna i Komplett som bara kan plocka ut miljarder i kronor mätt, inte dollar.

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB

Permalänk

Amazon? De borde kvala in för årets SÄMSTA datorbutik...
Finns det ens något som är bra med dem?

Permalänk
Sötast

Jag röstade faktiskt på Amazon, trots att det känns fel då titeln är "datorbutik".

Amazon må ha flera dåliga rykten. Men mot kund är de fantastiska. Låga priser, snabba leveranser och en fullständig no-bullshit attityd till support/reklamation och övrigt. Att vara kund hos dem är tryggt.

Dustin blir min tvåa, stort utbud av grymma produkter. Fantastisk kundservice och de osar av stolthet för sitt namn.

Inet är som en lillebror, kommer alltid älska honom. Om jag vill besöka en butik så är det tveklöst Inet jag besöker. + De flesta delarna i min dator är köpta därifrån

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Kul att noll procent av er kommenterade på det här med att hellre stödja Svenska butiker än att göda redan rika Amerikanska dollarmiljonärer eller att deras websida är kaos,

I rest my case.

Kul att du med noll procent erfarenhet av Amazon ändå vet att de inte har någon personlig kundservice alls. Du snackar ju bara massa goja utan att ha någon koll.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av TriggerHappy:

Amazon? De borde kvala in för årets SÄMSTA datorbutik...
Finns det ens något som är bra med dem?

Berätta gärna varför de är sämst enligt dig, än att bara spy ur dig att de är sämst.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

Bara det att Amazon tillåter scalpers och scammers härja fritt säger en hel del.
EDIT: Så här går ett av bedrägerierna till:

  1. Bedragaren startar en Amazon-butik.

  2. De väntar sedan något år utan att sälja något för att butiken ska se mer trovärdig ut.

  3. De köper sedan fake reviews för att öka trovärdigheten ytterligare.

  4. Sedan listar de t.ex. GPUer till något bättre pris än seriösa butiker.

  5. När någon ovetande kund sedan köper produkten avbryter bedragarna ordern och skickar ut ett mail att de inte kan leverera produkten till köparens adress via Amazon. De säger sedan att de kan göra en separat beställning via mail eller bedragarens egna webbshop.

  6. Bedragaren tar pengarna och sticker och eftersom att beställningen inte gjorts via Amazons egna sida bryr sig inte Amazon ett piss.

Har rapporterat 2-3 stycken sådana bedragare men Amazon brydde sig inte och deras amazon-butiker fanns fortfarande uppe ett år senare.

Det du beskriver är ju inte Amazon som gör mot dig. Undvik att handla utanför plattformen om nu den butiken inte kan leverera under Amazon.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Kul att du med noll procent erfarenhet av Amazon ändå vet att de inte har någon personlig kundservice alls. Du snackar ju bara massa goja utan att ha någon koll.

Efter att ha läst dina svar till andra med liknande synpunkter så är det rätt tydligt att en fortsatt diskussion bara är slöseri med tid.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av SanTeoX:

Det du beskriver är ju inte Amazon som gör mot dig. Undvik att handla utanför plattformen om nu den butiken inte kan leverera under Amazon.

Vad amazon inte gör är att de inte håller plattformen ren från scammers. Hur kan du försvara dem för det?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Efter att ha läst dina svar till andra med liknande synpunkter så är det rätt tydligt att en fortsatt diskussion bara är slöseri med tid.

Absolut, håller med. Man bör inte yttra sig om saker man inte har en aning om.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

Vad amazon inte gör är att de inte håller plattformen ren från scammers. Hur kan du försvara dem för det?

Det gör jag inte. Men låter folk bli att gå utanför plattformen så blir det väl ett icke-problem?
Sköter sig ett företag inte på plattformen så tror jag Amazon rensar ut rätt fort. Men så kanske inte är fallet. Om jag handlar på Amazon så handlar jag bara sånt som hanteras av Amazon. Annars kan det ta sjukt lång tid att få grejerna. Brukar väl typ skeppas från China. Det är en klar nackdel, men shoppar man bara sådant som skeppas av Amazon själva så har iaf jag haft 0 problem.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Absolut, håller med. Man bör inte yttra sig om saker man inte har en aning om.

Där är vi i alla fall överens. Vad bra. Men om du fått betalt för att få fler att gilla Amazon eller bara gör det för att du tycker de är bra så är väl mitt stalltips att droppa din attityd. Man övertygar ingen om något genom att bete sig som du gör. Utan det gör bara att folk blir stålsatta i sin inställning ännu mer.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av SUMITOMO:

Amazon
Varför?
Efter två månader pajade en SSD för 4k.
Efter kontakt med Amazon skickade de en sprillans ny samma dag
utan att fått in den defekta.

Ingen pingvinstång, men detta kallar jag kundservice.

Wow det var faktiskt enormt bra service av amazon, hatten av

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Saknade 1 sladd till mitt nya moderkort. Hörde av mig hos inet kundservice och frågade om de kunde få fram en sladd extra till moderkortet. Efter ett tag så kom det ett paket i postlådan. Sladden passade så nu har jag 2 sladdar och kortet går bra och jag tordes köpa en m.2-disk, supersnabb med 7 Gb läshastighet. Datorn startar klart på ½ minut.

Permalänk
Skäggig legend

Återigen kommer Inet vinna och det är ju kul för dom!

Men, jag står fast i att jag tycker Inet har varit under all kritik de ändå, rätt många gånger, som jag handlat där. Senast var mitt RTX 3070 som har en defekt lampa där jag frågade om och om igen - hur en reparation eller dylik skulle fungera. Ifall jag kommer få vänta likt sist i kön på ett nytt grafikkort, skickas den i till leverantör för reparation osv. Jag fick alltid samma svar: Ifall du lämnar in den får vi se. Liknande har hänt Inet med en mus, tangentbord och minnen minnen.

Samma sak har hänt Webhallen. De ser på produkten, tittar på mig och säger: Aight! vill du ha pengarna tillbaka eller utbytt produkt?

Webhallen all in. Fysisk butik eller genom postorder

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

Lustigt att alla verkar hålla fram Inet som någon form av ledande då det gäller kundservice.

Jag handlar inte längre hos dem så de har kanske bättrat sig, men de gånger jag haft problem har de varit helt ointresserade av att ens ta i ärendet.

Mina upplevelser hos Dustin å andra sidan har alltid varit professionella och bra. Varför de inte är med i listan tycker jag verkar lite underligt då de fram tills nyligen väl var den största e-handlaren i denna bransch?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bacardi_avt:

Lustigt att alla verkar hålla fram Inet som någon form av ledande då det gäller kundservice.

Jag handlar inte längre hos dem så de har kanske bättrat sig, men de gånger jag haft problem har de varit helt ointresserade av att ens ta i ärendet.

Mina upplevelser hos Dustin å andra sidan har alltid varit professionella och bra. Varför de inte är med i listan tycker jag verkar lite underligt då de fram tills nyligen väl var den största e-handlaren i denna bransch?

Det var en tråd där man kunde motivera och nominera butiker, alla med tre nomineringar fick en plats i denna omröstning

Permalänk
Medlem

Lägger min röst på amazon

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 1700 OC - 32 - 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Där är vi i alla fall överens. Vad bra. Men om du fått betalt för att få fler att gilla Amazon eller bara gör det för att du tycker de är bra så är väl mitt stalltips att droppa din attityd. Man övertygar ingen om något genom att bete sig som du gör. Utan det gör bara att folk blir stålsatta i sin inställning ännu mer.

Varför skulle jag få betalt av Amazon? Tror du på det själv? Den som brukar ha negativ attityd här är väl i så fall du som muttrar om det mesta och då även om butiker du inte har erfarenhet av.
Jag varken jobbar för Amazon eller har något som helst samarbete med dom. Hade gjort precis samma sak om någon pratar ner andra butiker utan att ens ha någon erfarenhet om dom.

By the way, min röst föll på Inet som jag skrev tidigare i tråden.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Varför skulle jag få betalt av Amazon? Tror du på det själv? Den som brukar ha negativ attityd här är väl i så fall du som muttrar om det mesta och då även om butiker du inte har erfarenhet av.
Jag varken jobbar för Amazon eller har något som helst samarbete med dom. Hade gjort precis samma sak om någon pratar ner andra butiker utan att ens ha någon erfarenhet om dom.

By the way, min röst föll på Inet som jag skrev tidigare i tråden.

Det påstod jag inte. Jag bara menar att det inte är vidare konstruktivt att bete sig så om man vill få folk att tänka om, och det du gör är att försöka miskreditera folk med en annorlunda upplevelse än din.

Oavsett om allt det övriga du sa är sant så gillar jag dem inte ändå då de är kända för dåliga förhållanden för de anställda, är som sagt inte en svensk kedja och deras hemsida är väldigt rörig och lever inte upp till "Svensk standard". Inet eller Netonnet, webhallen är mycket mer lättnatigerad.

Sen håller jag med andra om att Amazon bär ett ansvar för dåliga butiker som de tillåter på sin plattform. Om folk handlar genom Amazon så blir det Amazons ansvar, oavsett om det egentligen är en annan säljare. Det gäller inte bara Amazon utan även CDON har det ju så.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.