Intel planerar molntjänst för grafikprestanda

Permalänk
Melding Plague

Intel planerar molntjänst för grafikprestanda

Intel "Project Endgame" kan bli utmanare till Nvidias Geforce Now och ska ge användare tillgång till grafikkorten Arc genom molnet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Någon som vet vad det är för chassi på bilden i nyheten, eller om det är någon CGI-only modell?

Permalänk
Medlem

Antar att det är cloud gaming och inte att din cpu skall skicka data till en GPU i molnet och vänta på den informationen innan du får bild i skärmen. Linus gjorde en video "My GPU is 1000ft Away!" där han testa detta, gick inge bra.
Har för mig Microsoft sa att deras cloudservrar skulle hjälpa rendera spel men det blev ju ingenting av. Rätta mig om jag har fel.

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av ChaosClocker:

Antar att det är cloud gaming och inte att din cpu skall skicka data till en GPU i molnet och vänta på den informationen innan du får bild i skärmen. Linus gjorde en video "My GPU is 1000ft Away!" där han testa detta, gick inge bra.
Har för mig Microsoft sa att deras cloudservrar skulle hjälpa rendera spel men det blev ju ingenting av. Rätta mig om jag har fel.

Ja precis, det är sannolikt som hur typ alla andra liknande tjänster fungerar, dvs du "hyr" motsvarande prestanda från en server som kör dina spel/program och sedan streamar detta till valfri enhet

Permalänk
Medlem
Skrivet av tozz:

Någon som vet vad det är för chassi på bilden i nyheten, eller om det är någon CGI-only modell?

Rätt säker på att hela bilden är CGI.

Citat:

Är du intresserad av att "hyra" ett Arc-grafikkort genom molnet?

Nej

Permalänk
Medlem

Stopp och belägg Intel, sälj grafikkorten till gamers istället för att bygga molnservers av dom!

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av tozz:

Någon som vet vad det är för chassi på bilden i nyheten, eller om det är någon CGI-only modell?

Det är med största sannolikhet CGI där dessvärre Dubbelkollade med självaste Chassi-Jesus a.k.a @JonasT som inte heller kände igen det som någon verklig modell.

Permalänk
Medlem

Se där, där har vi 3,5 miljoner av alla 4 miljoner kort dom ska leverera ^^

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Skrivet av ChaosClocker:

Antar att det är cloud gaming och inte att din cpu skall skicka data till en GPU i molnet och vänta på den informationen innan du får bild i skärmen. Linus gjorde en video "My GPU is 1000ft Away!" där han testa detta, gick inge bra.
Har för mig Microsoft sa att deras cloudservrar skulle hjälpa rendera spel men det blev ju ingenting av. Rätta mig om jag har fel.

Det är finns så många programvaror där man kan skicka upp datan i molnet, sedan fortsätta jobba och efter en stund får man tillbaka resultatet.

En konsumentuppgift kan vara. Man har ett foto på sig själv, man har en foto på en bil. Man vill att det ska se ut som man kör denna bil. Med otroligt mycket datakraft och Ai så går detta fixa. Användaren har inte ett krav på att serverlösningen ska utföra jobbet inom 5ms eller så, det kan tom få ta en vecka om det blir bra. (ens jobb hamnar i en jobbkö, där de som betalar mer får gå före i jobbkön)

Permalänk
Medlem
Skrivet av xc:

Stopp och belägg Intel, sälj grafikkorten till gamers istället för att bygga molnservers av dom!

För mig får de gärna göra detta sålänge de är bra nog för att folk ska låta bli att köpa egna grafikkort. Blir ju i snitt färre kort per person om man delar på dem.

Permalänk
Medlem

endgame? Snarare "end gamers". Otroligt klumpigt och taktlöst att planera en sådan här lansering när det är diskreta grafikkort i sina egna datorer som folk vill ha, men nu binder man upp en del av dessa i "molnet" istället. Gud så taffligt och plumpt av dem. Verkligen smaklöst.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Det är med största sannolikhet CGI där dessvärre Dubbelkollade med självaste Chassi-Jesus a.k.a @JonasT som inte heller kände igen det som någon verklig modell.

Misstänkte det, attans, det var ju väldigt fint 😕

Permalänk
Medlem

Verkar ändå rimligt att få lite konkurrens på marknaden efter att Nvidia gick apeshit med prissättningen under pandemin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChaosClocker:

Antar att det är cloud gaming och inte att din cpu skall skicka data till en GPU i molnet och vänta på den informationen innan du får bild i skärmen. Linus gjorde en video "My GPU is 1000ft Away!" där han testa detta, gick inge bra.
Har för mig Microsoft sa att deras cloudservrar skulle hjälpa rendera spel men det blev ju ingenting av. Rätta mig om jag har fel.

Crackdown 3 använde målnet.

Jag väntar på att AI i rollspel kommer avlastas i molnet, där datorstyrda gubbar kan få information beräknat av molnet om vad dom ska göra de närmsta 10-15 minuterna. Men det är väl inte så påfrestande med klientens hårdvara då man inte behöver se eller veta vad 99% av karaktärer i ett RPG faktiskt gör.... utanför skärmen.

Jag menar.... Bethesda lyckas ju göra det någorlunda dugligt, det tycker iallafall den stora massan.

Permalänk
Medlem

Härligt, blir nog som filmtjänsterna där alla gillade Netflix i början, sen kom 9857293874957493879 miljarder nya streamingstjänster som måste skaffas för att få det Netflix hade i början....

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

endgame? Snarare "end gamers". Otroligt klumpigt och taktlöst att planera en sådan här lansering när det är diskreta grafikkort i sina egna datorer som folk vill ha, men nu binder man upp en del av dessa i "molnet" istället. Gud så taffligt och plumpt av dem. Verkligen smaklöst.

Det finns ju att beställa skapliga grafikkort från 4000+moms och uppåt cirka.
Lägger man korten i fluffet så kan de användas till lite av varje och det mycket effektivare.
Säljer du till en pacmanspelare så kommer de bara att användas tidvis och då enbart till spel. Alltså dåligt nyttjande av en ändlig resurs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Det finns ju att beställa skapliga grafikkort från 4000+moms och uppåt cirka.
Lägger man korten i fluffet så kan de användas till lite av varje och det mycket effektivare.
Säljer du till en pacmanspelare så kommer de bara att användas tidvis och då enbart till spel. Alltså dåligt nyttjande av en ändlig resurs.

Tyvärr så är detta inte en utveckling som kommer fungera långsiktigt. IFALL detta slår och blir populärt så kommer nya företag öppnas som köper upp en massa kort, sedan kommer kontent köpas upp, låsas och splittas till tusen olika streaming företag. Ungefär samma utveckling som skett med film och serie streaming tjänsterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tozz:

Någon som vet vad det är för chassi på bilden i nyheten, eller om det är någon CGI-only modell?

Thermaltake Core P6

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)