Centaurs sista x86-processor testad

Permalänk
Melding Plague

Centaurs sista x86-processor testad

Utförsäljning av företagets utrustning har hamnat hos entusiast som testar prestandan på Centaur CNS.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

"Jämförelsevis ligger en Intel Core i9-12900K på runt 0,613 per tråd,"

Att jämföra Intel med big+little i skalning mot en homogen processor design blir ju väldigt skevt. Självklart kommer Alder lake ha sämre skalning när det är en ensam stark tråd vs en mix.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

"Jämförelsevis ligger en Intel Core i9-12900K på runt 0,613 per tråd,"

Att jämföra Intel med big+little i skalning mot en homogen processor design blir ju väldigt skevt. Självklart kommer Alder lake ha sämre skalning när det är en ensam stark tråd vs en mix.

Dom ligger ändå bättre till än en Ryzen 9 5950 tex. som ligger på ca 0.589.
En Ryzen 5 5600X verkar något bättre med 0.606.

Permalänk
Medlem

Utan Centaur blir det svårt att utveckla något, det var Centaurs patent som gav Via licens så vill Via vara kvar får de anställa nytt team och ingick förhoppningsvis i någon form av avtal när de avyttra.

Permalänk
Medlem

Kommer det modeller för vanliga konsumenter med möjlighet till "stöd för minst 2 processorsocklar", då är jag intresserad!!

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av TheLostSwede:

Dom ligger ändå bättre till än en Ryzen 9 5950 tex. som ligger på ca 0.589.
En Ryzen 5 5600X verkar något bättre med 0.606.

Jo, men fortsatt så är det en rätt ointressant jämförelse.
Både Intel Core och AMD Ryzen använder sig friskt av turbofrekvenser och effektbegränsningar. Dvs, en kärna i 5,3 GHz skalar ju inte 1-till-1 när hela multicore-lasten snurrar i en betydligt lägre frekvens. Tar vi siffrorna på: https://www.sweclockers.com/test/31553-intel-core-i9-11900k-c...

Så verkar ju dock det vara samma ballpark (64% per tråd) av någon anledning, vilket jag inte hade väntat mig.
Troligen snackar vi väl fördelen med Small cores i alderlake som inte räknas som "två trådar" då de saknar HT.

Jag gissar att detta är vad vi ser i ditt exempel med Ryzen då varje tråd delar på en fysisk resurs med en annan tråd
Gissningsvis borde man kunna härleda mer till frekvensfallet i Multi vs Singel-last men det kan jag inte läsa ut med hjälp av värdena från den länkade artikeln.

Om inte annat en intressant CPU, gått mig helt under radarn.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Utan Centaur blir det svårt att utveckla något, det var Centaurs patent som gav Via licens så vill Via vara kvar får de anställa nytt team och ingick förhoppningsvis i någon form av avtal när de avyttra.

Eftersom dom sålde till Intel, så antar jag att dom har kommit överens hur det där ska fortsätta.
Enligt det som har kommit fram så såldes inte hela Centaur till Intel, men det är som sagt inte så mycket information som har kommit ut och dom jag känner som jobbade på Centaur vill inte säga så mycket om vad Intel köpte, eftersom dom nu jobbar för Intel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Jo, men fortsatt så är det en rätt ointressant jämförelse.
Både Intel Core och AMD Ryzen använder sig friskt av turbofrekvenser och effektbegränsningar. Dvs, en kärna i 5,3 GHz skalar ju inte 1-till-1 när hela multicore-lasten snurrar i en betydligt lägre frekvens. Tar vi siffrorna på: https://www.sweclockers.com/test/31553-intel-core-i9-11900k-c...

Så verkar ju dock det vara samma ballpark (64% per tråd) av någon anledning, vilket jag inte hade väntat mig.
Troligen snackar vi väl fördelen med Small cores i alderlake som inte räknas som "två trådar" då de saknar HT.

Jag gissar att detta är vad vi ser i ditt exempel med Ryzen då varje tråd delar på en fysisk resurs med en annan tråd
Gissningsvis borde man kunna härleda mer till frekvensfallet i Multi vs Singel-last men det kan jag inte läsa ut med hjälp av värdena från den länkade artikeln.

Om inte annat en intressant CPU, gått mig helt under radarn.

Tror inte man kommer upp till samma siffror även om man stänger av Hyperthreading etc. men jag kunde inte hitta något sånt test lite snabbt. Just därför jag nämnde det hela till att börja med, eftersom Centaur verkar ha klurat ut hur man får ut maxad prestanda när man använder alla kärnorna. Nu är den ju som sagt också begränsad till 2.2 GHz, men Cinebench brukar ju inte maxa frekvensen på någon processor. Kollade på lite överklockade processorer och inte ens dom kommer upp i den här verkningsgraden.

Tyvärr verkar det ha gått som det mesta VIA har hållit på med "too little too late". Dom är dumsnåla och vill inte investera 100% i det dom håller på med, så projekt blir försenade och går över budget och till slut blir det en misslyckad soufflé (för jag tycker pannkaka inte platsar).

Men jo, mycket potential där, som tyvärr verkar bortslängd nu.

Permalänk
Medlem

Vad har dessa bolag (Centaur, och har väl varit ett par andra processortillverkare också) haft för sorts intäkter egentligen? Både vi konsumenter och företag kör väl i princip Intel/AMD, så hur har de gått runt?

Permalänk

Har VIA gått över till ARM då?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheLostSwede:

Eftersom dom sålde till Intel, så antar jag att dom har kommit överens hur det där ska fortsätta.
Enligt det som har kommit fram så såldes inte hela Centaur till Intel, men det är som sagt inte så mycket information som har kommit ut och dom jag känner som jobbade på Centaur vill inte säga så mycket om vad Intel köpte, eftersom dom nu jobbar för Intel.

Ligger patenten kvar hos Centaur/Via är de nog OK med att försvara sig mot Intel.

Via och Zhaoxins planer får nog de själva svara på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CymbalCrasher:

Vad har dessa bolag (Centaur, och har väl varit ett par andra processortillverkare också) haft för sorts intäkter egentligen? Både vi konsumenter och företag kör väl i princip Intel/AMD, så hur har de gått runt?

Centaur var ägt av VIA i Taiwan. Deras enda jobb var att utveckla nya processorarkitekturer åt VIA, så med andra ord så hade dom noll i intäkter, eftersom dom inte sålde några produkter.
VIA har inte lagt ner några större pengar på det hela fram tills kinesiska Zhaoxin visade intresse för deras x86 licens och dom två företagen började jobba ihop. Centaur utvecklade CHA/CNS i stort sett för den kinesiska marknaden, men jag är inte säker på om dom vart helt klara eller inte, innan Intel köpte upp delar av företaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Har VIA gått över till ARM då?

Nej. Dom tillverkar vissa produkter med Arm baserade processorer från andra tillverkare som NXP och Mediatek.
För ett antal år sedan utvecklade dom även några i och med att dom ägde Wondermedia, men det fanns inget intresse av dom processorerna utanför VIA, så det företaget verkar ha stängts. VIA sålde en dator dom kallade APC Paper baserat på en av processorerna från Wondermedia.
https://apc.io/products/paper/
https://en.wikipedia.org/wiki/WonderMedia

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Ligger patenten kvar hos Centaur/Via är de nog OK med att försvara sig mot Intel.

Via och Zhaoxins planer får nog de själva svara på.

Jo, men det är oklart som sagt, eftersom varken VIA eller Intel har varit specifika om vad som såldes/köptes och vad som gäller efter det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheLostSwede:

Tror inte man kommer upp till samma siffror även om man stänger av Hyperthreading etc. men jag kunde inte hitta något sånt test lite snabbt. Just därför jag nämnde det hela till att börja med, eftersom Centaur verkar ha klurat ut hur man får ut maxad prestanda när man använder alla kärnorna. Nu är den ju som sagt också begränsad till 2.2 GHz, men Cinebench brukar ju inte maxa frekvensen på någon processor. Kollade på lite överklockade processorer och inte ens dom kommer upp i den här verkningsgraden.

Någon får rätta mig om jag har fel, men vad jag vet så är Cinebench en s.k. pinsamt parallelliserbar uppgift. D.v.s. det sker ingen egentlig kommunikation mellan kärnorna utan varje kärna får bara sin egen del av bilden att rendera.

Så det är inte som att Centaur hittat på någon revolutionerande multicore-teknik vad jag vet, processorn saknar bara boost och HT. Boost ger högre singlecore-poäng medan HT ger högre multicore-poäng totalt men sämre per tråd, och även om båda är positiva för prestandan så ger det sämre skalning per tråd som CB mäter det. Stänger man av boost och HT på en modern Intel- eller AMD-processor så lär man få nära perfekt skalning i CB också (med undantag för Alder Lake med E-kärnor).

Permalänk
Medlem

VIA's liscens

VIA behöver ingen licens för att tillverka och utveckla x86 processorer, de har rätt att göra det i perpituitet (för evigt) så länge de fortsätter äga "Cyrix" som gjorde en helt "in house" implementation av x86, utan information eller hjälp från intel.

Detta är avgjort i federal patentdomstol redan 1994. (Cyrix Corp. v. Intel Corp., 846 F. Supp. 522 (E.D. Tex. 1994))

https://law.justia.com/cases/federal/district-courts/FSupp/84...

Även överklagandet föll helt i Cyrix favör.

Däremot om de vill använda amd64 instruktionerna så måste de betala licens till AMD, vilket de har och gör.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Det finns en artikel från 2019.om arkitekturen på WikiChip.

En intressant detalj är att den är den första och hittills enda icke-Intel CPU med stöd för varianter av AVX-512, men med lägre prestanda än Intel. Centaur hade valt att dela upp instruktionerna i två µops som körs parallellt i en 256-bittars AVX2-enhet vardera. Ett problem som Intel-processorer annars har med AVX-512 är att på dem så alstrar instruktionerna så signifikant mer värme att processorerna behöver gå ner i hastighet - vilket drabbar andra enheter och t.om. andra kärnor också. Genom att dela upp så här så håller man värmen under kontroll, och man kan utnyttja de andra finesser som AVX-512 har förutom den dubbla vektorlängden.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

VIA behöver ingen licens för att tillverka och utveckla x86 processorer, de har rätt att göra det i perpituitet (för evigt) så länge de fortsätter äga "Cyrix" som gjorde en helt "in house" implementation av x86, utan information eller hjälp från intel.

Detta är avgjort i federal patentdomstol redan 1994. (Cyrix Corp. v. Intel Corp., 846 F. Supp. 522 (E.D. Tex. 1994))

https://law.justia.com/cases/federal/district-courts/FSupp/84...

Även överklagandet föll helt i Cyrix favör.

Däremot om de vill använda amd64 instruktionerna så måste de betala licens till AMD, vilket de har och gör.

De bråkade om det på 2000-talet och då avgjorde Centaurs patent.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

VIA behöver ingen licens för att tillverka och utveckla x86 processorer, de har rätt att göra det i perpituitet (för evigt) så länge de fortsätter äga "Cyrix" som gjorde en helt "in house" implementation av x86, utan information eller hjälp från intel.

Detta är avgjort i federal patentdomstol redan 1994. (Cyrix Corp. v. Intel Corp., 846 F. Supp. 522 (E.D. Tex. 1994))

https://law.justia.com/cases/federal/district-courts/FSupp/84...

Även överklagandet föll helt i Cyrix favör.

Däremot om de vill använda amd64 instruktionerna så måste de betala licens till AMD, vilket de har och gör.

Njae, det är inte helt sant, eftersom det har tillkommit en massa saker sedan dess och för att vara kompatibla så måste dom ha en licens från Intel. VIA blev stämda av Intel på slutet av 90-talet och kom överens 2003 om att VIA skulle få fortsätta att licensiera x86, eftersom VIA hade några patent som Intel måste ha tillgång till för att kunna tillverka sina processorer.
https://en.wikipedia.org/wiki/VIA_Technologies#Legal_issues

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Så det är inte som att Centaur hittat på någon revolutionerande multicore-teknik vad jag vet, processorn saknar bara boost och HT. Boost ger högre singlecore-poäng medan HT ger högre multicore-poäng totalt men sämre per tråd, och även om båda är positiva för prestandan så ger det sämre skalning per tråd som CB mäter det.

Tack för att du skrev det och formulerade det bra.
Då behöver inte jag skriva det och klura ut en begriplig formulering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Kommer det modeller för vanliga konsumenter med möjlighet till "stöd för minst 2 processorsocklar", då är jag intresserad!!

Jag har haft en Intel Pentium III dator med dubbla Socket 370.
SDR (Single Data Rate) SDRAM var vanligt på Pentium III
Men moderkortet jag hade körde med DDR 266.
Tanken var att 133+133=266, så om man körde med dubbla processorer så kunde,
åtminstone teoretiskt, båda processorerna köra fullt blås mot minnet samtidigt.

Coolt på sin tid.
På singelcore tiden, åtminstone om man körde Windows, så hände det ibland att program ballade ur och tog 100% av en tråd och hade man, som de flesta på den tiden, bara 1C/1T.
Då blev datorn väldigt oresponsiv och ibland fick man starta om hela datorn för att kunna använda den igen.
Något som oftare gick att lösa om man hade dubbla processorer.
För då om programmet tog 100% av ena processorn/kärnan/tråden så kunde fortfarande den andra processorn hantera andra saker.
Som exempelvis köra task manager och döda den/det process/program som segade ner hela systemet. Så man slapp starta om hela datorn.

Men sen när jag skaffade Core 2 Duo så hade man ju 2 kärnor i en enda processor och dessutom kärnor som var mycket snabbare per kärna en en Pentium III.
Core 2 Quad var också ett alternativ för att få 4 kärnor och sen dröjde det inte länge innan det fanns Core i5 och Core i7 med 4 kärnor.

Idag går det att skaffa en Threadripper med 64C/128T.

Det är klart att det finns behov inom server/kluster/HPC för mer än 64 kärnor.
Men generellt känns det som behovet av datorer med flera CPU socklar blev betydligt mer nischat när antal kärnor per processor stiger.
Till skillnad från den tiden när en processor bara hade 1-4 kärnor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Jag har haft en Intel Pentium III dator med dubbla Socket 370.
SDR (Single Data Rate) SDRAM var vanligt på Pentium III
Men moderkortet jag hade körde med DDR 266.
Tanken var att 133+133=266, så om man körde med dubbla processorer så kunde,
åtminstone teoretiskt, båda processorerna köra fullt blås mot minnet samtidigt.

Coolt på sin tid.
På singelcore tiden, åtminstone om man körde Windows, så hände det ibland att program ballade ur och tog 100% av en tråd och hade man, som de flesta på den tiden, bara 1C/1T.
Då blev datorn väldigt oresponsiv och ibland fick man starta om hela datorn för att kunna använda den igen.
Något som oftare gick att lösa om man hade dubbla processorer.
För då om programmet tog 100% av ena processorn/kärnan/tråden så kunde fortfarande den andra processorn hantera andra saker.
Som exempelvis köra task manager och döda den/det process/program som segade ner hela systemet. Så man slapp starta om hela datorn.

Men sen när jag skaffade Core 2 Duo så hade man ju 2 kärnor i en enda processor och dessutom kärnor som var mycket snabbare per kärna en en Pentium III.
Core 2 Quad var också ett alternativ för att få 4 kärnor och sen dröjde det inte länge innan det fanns Core i5 och Core i7 med 4 kärnor.

Idag går det att skaffa en Threadripper med 64C/128T.

Det är klart att det finns behov inom server/kluster/HPC för mer än 64 kärnor.
Men generellt känns det som behovet av datorer med flera CPU socklar blev betydligt mer nischat när antal kärnor per processor stiger.
Till skillnad från den tiden när en processor bara hade 1-4 kärnor.

Trevligt. Personligen har jag haft ett ABIT BP6 som kördes med dubbla Celeron.

Visst, behovet av dubbla processorer är väl inte så stort hos vanliga konsumenter, men du måste ju hålla med om att det skulle vara skoj

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheLostSwede:

Njae, det är inte helt sant, eftersom det har tillkommit en massa saker sedan dess och för att vara kompatibla så måste dom ha en licens från Intel. VIA blev stämda av Intel på slutet av 90-talet och kom överens 2003 om att VIA skulle få fortsätta att licensiera x86, eftersom VIA hade några patent som Intel måste ha tillgång till för att kunna tillverka sina processorer.
https://en.wikipedia.org/wiki/VIA_Technologies#Legal_issues

Om man vill använda dessa såklart. till exempel SiS har även dem en clean house implementering av x86 efter att de köpte rISE. deras multicore cpus går så vitt jag vet till 1.2ghz men har bara 386 instuktioner och nån hembakt version av mmx och sse1. Så man behöver tekniskt sett i dessa två företags fall inte licensiera nått från intel. men prestandan på deras chip blir ju därefter och kan skapa stora kompatibilitetsproblem med viss mjukvara som krräver utökade instruktionsset. Men även en 386a är ju x86 såklart.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Trevligt. Personligen har jag haft ett ABIT BP6 som kördes med dubbla Celeron.

Visst, behovet av dubbla processorer är väl inte så stort hos vanliga konsumenter, men du måste ju hålla med om att det skulle vara skoj

Jo, det är något coolt med en dator med 2 eller fler processorer/socklar.

Hade en gång planer på att bygga ett Opteron system.
Köpte 2st begagnade Socket 940 Opterons.
Men sen var de moderkorten jag ville ha antingen för dyra eller säljare som inte ville skicka till Sverige.

Men nu när man kan få tiotals kärnor i en enda processor så tror jag inte att det finns en marknad för för datorer med flera processorer för vanliga konsumenter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Om man vill använda dessa såklart. till exempel SiS har även dem en clean house implementering av x86 efter att de köpte rISE. deras multicore cpus går så vitt jag vet till 1.2ghz men har bara 386 instuktioner och nån hembakt version av mmx och sse1. Så man behöver tekniskt sett i dessa två företags fall inte licensiera nått från intel. men prestandan på deras chip blir ju därefter och kan skapa stora kompatibilitetsproblem med viss mjukvara som krräver utökade instruktionsset. Men även en 386a är ju x86 såklart.

Nvidia ägde och sålde faktiskt ULIs M6117C ett tag.

De hade för övrigt när som helst kunnat ta Transmetas väg och köra x86 genom översättningslager, de gjorde det ju med ARM i och med Denver och Carmel.

Vortex86DX3 är inte 386-baserade/kompatibel för övrigt, går att köra Windows 7 på de. De andra serierna kom aldrig upp i den prestandan/klockfrekvensen du pratar om.

386 och 486 (-kompatibla) var intressant inom inbyggda system ett tag, går att bygga effektsnåla system (de är relativt enkla) på dessa, men det var ju ett tag sedan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Ett problem som Intel-processorer annars har med AVX-512 är att på dem så alstrar instruktionerna så signifikant mer värme att processorerna behöver gå ner i hastighet - vilket drabbar andra enheter och t.om. andra kärnor också.

Ovanstående var mer eller mindre enbart ett problem på Skylake som var den första generationen med AVX-512. På nyare mikroarkitekturer är detta inget bekymmer.

https://travisdowns.github.io/blog/2020/08/19/icl-avx512-freq...

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

VIA behöver ingen licens för att tillverka och utveckla x86 processorer, de har rätt att göra det i perpituitet (för evigt) så länge de fortsätter äga "Cyrix" som gjorde en helt "in house" implementation av x86, utan information eller hjälp från intel.

Detta är avgjort i federal patentdomstol redan 1994. (Cyrix Corp. v. Intel Corp., 846 F. Supp. 522 (E.D. Tex. 1994))

https://law.justia.com/cases/federal/district-courts/FSupp/84...

Även överklagandet föll helt i Cyrix favör.

Däremot om de vill använda amd64 instruktionerna så måste de betala licens till AMD, vilket de har och gör.

Cyrix fick endast tillverka och marknadsföra sin CPU genom partners som hade en x86 licens, att Cyrix arkitektur var utvecklad från scratch utan användande av eller bakåt engineering gav per automatik inte tillåtelse att fritt tillverka eller sälja arkitektur/produkt.

Däremot x86-64 ägs av AMD, från vilket dom även har licens.

Skrivet av TheLostSwede:

Njae, det är inte helt sant, eftersom det har tillkommit en massa saker sedan dess och för att vara kompatibla så måste dom ha en licens från Intel. VIA blev stämda av Intel på slutet av 90-talet och kom överens 2003 om att VIA skulle få fortsätta att licensiera x86, eftersom VIA hade några patent som Intel måste ha tillgång till för att kunna tillverka sina processorer.
https://en.wikipedia.org/wiki/VIA_Technologies#Legal_issues

VIA har sin x86 licens som följde med vid köp av Centaur, utökningen x86-64 har dom via licens från AMD.

Stämningen handlade inte om ISA utan om FSB, interfacet mellan CPU och chipset (nordbryggan), orsaken var att Intel var i färd med att lansera/ta fram egna chipset. Något dom tidigare lämnat till tredje part såsom ALi, Nvidia (N-Force), VIA med flera.

Det som kan utläsas från Wikipedia länken är ju att VIA vid köpen av Centaur blev ägare till 3-st patent som fanns i Intels dåvarande CPU arkitektur, stämningen gav en period på 10-år av korslicensering, samt att VIA kunde fortsätta med "Intel socket infrastructure" (FSB) under en fortsättning av 3-år.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Nvidia ägde och sålde faktiskt ULIs M6117C ett tag.

Mer rätt är nog "Nvidia köpte och dödade faktiskt ULIs chipset's", då det tog mindre än 3-månade från köpet tills support var helt borta.
Sitter färskt i minnet hos mig då jag några månader tidigare köpt ett moderkort med ULi/ALi chipset, som under den korta tiden utan tvekan var en av dom bättre moderkort jag ägt.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Jo, det är något coolt med en dator med 2 eller fler processorer/socklar.

Hade en gång planer på att bygga ett Opteron system.
Köpte 2st begagnade Socket 940 Opterons.
Men sen var de moderkorten jag ville ha antingen för dyra eller säljare som inte ville skicka till Sverige.

Men nu när man kan få tiotals kärnor i en enda processor så tror jag inte att det finns en marknad för för datorer med flera processorer för vanliga konsumenter.

Jag hade ett Athlon MP-system en gång i tiden. Körde 2st moddade Athlon XP 1600+ tillsammans med 2GB ECC.
Ganska kul system, tyvärr var AMD-760MP chipsetet ingen höjdare. Låg effektivitet både i minnesbandbredd och över pci-bussen.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB