Valve har certifierat 622 spel till Steam Deck

Permalänk
Medlem

Ett annat krav för att få den gröna stämpeln är att text ska vara i läsbar storlek!

Visa signatur

"There are 10 kinds of people, those
that understand binary, and those
that do not"

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Om Microsoft skulle göra en apple och helt låsa in operativsystemet (tänk på barnen, virusrisken, och dina personliga uppgifter, men tänk inte på våra 30%...) och då kräva, eller göra det omständigare, att installera saker utanför Microsoft Store då skulle Valve och Steam få ordentliga problem. Vilket gör det helt förklarligt att de väljer Linux istället för Windows. De vill göra sig oberoende av Windows inte knyta sig ännu hårdare till det.

Det är exakt det Gabe Newell har varit orolig för sedan Windows 8. Hans och Valves initiativ att börja supporta Linux började vid den tidpunkten. Förhoppningsvis hjälper ett tapp i marknadsandel för att Microsoft inte ska gå den vägen. MS och Windows behöver riktig konkurrens.

Permalänk
Musikälskare

Bra dom kör QA på det, måste bli enormt mycket handpåläggning

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Det är bara att buga och bocka för Valve som faktiskt tar sig tiden att göra detta hästjobb. Det är vi alla vinnare på i slutändan är jag övertygad om. Att fler titlar funkar å Linux är så kul!

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

"620 titlar av bibliotekets totalt 62 241 stycken spel."

"60K mjölkande Skräpspel" som Steam fyller på med varje dag, fattar inte hur vissa spel får ens existera.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av ernstp:

Ett annat krav för att få den gröna stämpeln är att text ska vara i läsbar storlek!

Ett väldigt bra krav ändå, oläslig text har fått mig att ge upp på spel tidigare. Jag älskar när det går att välja storlek själv, även om jag förstår att det inte alltid rent praktiskt går att implementera på ett bra sätt i alla spel.

Permalänk
Medlem

Det kommer nog bli en hel del till spel som blir "klara" tills att den lanserar.
Men det är ändå mycket för spel för en "konsol"lansering.

Skrivet av JonasT:

Undrar om de behövde någon manuell handpåläggning från Valves sida?

Intressant att vuxenskämt plötsligt inte längre är osmakligt, vill minnas att det vara andra ord när folk "drog", höhöhöhö, skämt när Nvidia tillkännagav nästa kodnamn Lovelace...

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av nikwad:

Det kommer nog bli en hel del till spel som blir "klara" tills att den lanserar.
Men det är ändå mycket för spel för en "konsol"lansering.

Intressant att vuxenskämt plötsligt inte längre är osmakligt, vill minnas att det vara andra ord när folk "drog", höhöhöhö, skämt när Nvidia tillkännagav nästa kodnamn Lovelace...

I sammanhanget med vilka spel det gällde tyckte jag att det var ett ganska smakfullt vuxenskämt.

Permalänk
Medlem

Jag bryr mig inte om Steak Deck. Jag vill ha spelet som syns på bilden .

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

cs:go fungerade inte på veckor/fortfarande inte kanske vet inte? efter gcc uppdaterades (gnu c compiler) på linux datorer kompilerade/skeppade med den versionen av gcc nyligen/ganska nyligen.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem

Försökte rättfärdiga ett köp men lyckades inte, väntar nog på 2.0 med en oled skärm..

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepyoh:

cs:go fungerade inte på veckor/fortfarande inte kanske vet inte? efter gcc uppdaterades (gnu c compiler) på linux datorer kompilerade/skeppade med den versionen av gcc nyligen/ganska nyligen.

Jag har spelat de senaste två månaderna med ett enstaka uppehåll som berodde på en trasig shader (eller något liknande) som varade i <24 h. Är osäker på vad för problem du nämner.

Kör Debian Testing/Sid med gcc från sid eller unstable beroende på vilken som är nyast.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Man vill INTE ha Windows.

Verkligen inte. Hoppas att Valve eldar på spelstödet på Linux rejält med den här potentiellt fantastiska produkten så att man kan dumpa Microsofts digitala ohyra innan support för 10 går ut.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

"620 titlar av bibliotekets totalt 62 241 stycken spel."

Dvs. endast 1% är verifierade vid lansering! Detta är alldeles på tok för dåligt!

Detta är precis orsaken till att jag hade föredragit att Valve använde Windows på Steam Deck som standard, eller minimum som ett alternativ att beställa.

Provade för skojs skull att söka på PSP (PlayStation Portable) som referens att jämföra mot.

List of PlayStation Portable games
"There are currently 1913 games on this list."

Men då är ju inte PSP nylanserad...
PSP lanserades December 2004 i Japan och under 2005 på andra marknader.

PSP Launch Titles
Sony's Playstation Portable website kindly lists all 24 titles you can buy on March 24th alongside the launch of their handheld:

.
Så Steam Deck har över 25 gånger så många launch spel som PSP hade och nästan en tredjedel som många som PSP fick totalt under sin livstid.

Jag känner inte till någon annan konsol som har haft fler lanseringsspel.

Visst, man kan klaga på någon som sätter världsrekord, att de inte sätter ett bättre världsrekord.
Men är inte det lite småaktigt ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Provade för skojs skull att söka på PSP (PlayStation Portable) som referens att jämföra mot.

List of PlayStation Portable games
"There are currently 1913 games on this list."

Men då är ju inte PSP nylanserad...
PSP lanserades December 2004 i Japan och under 2005 på andra marknader.

PSP Launch Titles
Sony's Playstation Portable website kindly lists all 24 titles you can buy on March 24th alongside the launch of their handheld:

.
Så Steam Deck har över 25 gånger så många launch spel som PSP hade och nästan en tredjedel som många som PSP fick totalt under sin livstid.

Jag känner inte till någon annan konsol som har haft fler lanseringsspel.

Visst, man kan klaga på någon som sätter världsrekord, att de inte sätter ett bättre världsrekord.
Men är inte det lite småaktigt ?

Lanseringsspel som redan finns på många andra plattformar dock

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Lanseringsspel som redan finns på många andra plattformar dock

Visst,
Men säg att du köper en steam deck, du har 500 spel att spela på den, du sover i snitt 6 timmar och 30 minuter per dygn, du lägger ner 100 timmar per spel och du äter kyckling på fredagar.
Kommer chefen märka att du är borta från jobbet ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Visst,
Men säg att du köper en steam deck, du har 500 spel att spela på den, du sover i snitt 6 timmar och 30 minuter per dygn, du lägger ner 100 timmar per spel och du äter kyckling på fredagar.
Kommer chefen märka att du är borta från jobbet ?

Absolut, jag är helt nöjd med listan, men känns som att andra lanseringar är lite skillnad. Typ Switch har ju unika upplevelser