Permalänk
Medlem

Bankkort utan "blipp"

Finns det inga svenska banker som erbjuder bank/betal/kreditkort utan "kontaktlösa betalningar" längre?

Alla påstår att funktionen går att stänga av så det spelar ingen roll.....

Men jag har nu mina kort hos Nordea, trots att "blipp-funktionen" är avstängd så fungerar det att handla kontaktlöst i en del sammanhang. Är det bättre hos någon annan?

Det bästa vore dock om det går att få tag i ett kort utan detta vansinne, då jag inte är helt bekväm med att ha en inbyggd radiosändare som ständigt sänder ut mina kortuppgifter, hur "säkert" alla än påtalar att det är.

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig upptäckt att blippfunktionen är aktiv efter jag stängde av den, hur upptäckte du det?

Permalänk
Inaktiv

Infon som finns på chippet är krypterad och vid betalning skickas ett unikt transaktionsnummer istället för att skicka dina faktiska kortuppgifter. Så du har nog missförstått lite på den punkten.

Och om någon bank erbjuder kort utan blipp, nej. Det är standard.

Permalänk
Medlem

Jag har Länsförsäkringar och där fungerar det att stänga av blipp, men jag tror det ligger något i det Korppi skriver...

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem

Du kan använda betalning via mobilen, då aktiveras bara funktionen om du startar betalappen.

Permalänk
Medlem

Finns plånböcker som skärmar av så folk inte kan gå förbi och 'kopiera' din data.
Nog enklare än att hitta en bank med äldre kort.

Permalänk
Medlem

En bekant som hade samma inställning som dig angående kontaktlösa betalkort tog en borr och gjorde ett välplacerat hål i kortet för att kapa av antennen.
Med en stark lampa går det att lysa igenom kortet och se antennslingan för att märka ut den ifall du vill göra samma sak.

Ett mindre oåterkalleligt alternativ är annars skimningsskydd för plånboken. Det skyddar även övriga kort som är fyllda med radiosändare och inte bara bankkortet.

Permalänk
Medlem

Går det inte att borra ett hål just där blipptekniken finns?

Permalänk
Medlem

Måste man inte ange kod första gången "blipp" används? Prova nästa gång du får ditt kort utbytt att bara säga nej om så är fallet. Eller är systemet så listigt byggt att den tar en vanlig kortbetalnings-kod som accept för "blipp" i framtiden. Jag använder själv inte "blipp", tappar jag kortet vill jag inte bjuda någon på gratis öl!

Lättare att tappa/glömma kortet än plånboken, därav absolut-kod-krav!
Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Går det inte att borra ett hål just där blipptekniken finns?

Detta alternativt såga en skåra i kanten av kortet där antennen för kontaktlösa funktionen går.

Vidare läsning i ämnet: https://bumbu.me/physically-disabling-contactless-card

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Sötast
Skrivet av Kasken:

Finns det inga svenska banker som erbjuder bank/betal/kreditkort utan "kontaktlösa betalningar" längre?

Alla påstår att funktionen går att stänga av så det spelar ingen roll.....

Men jag har nu mina kort hos Nordea, trots att "blipp-funktionen" är avstängd så fungerar det att handla kontaktlöst i en del sammanhang. Är det bättre hos någon annan?

Det bästa vore dock om det går att få tag i ett kort utan detta vansinne, då jag inte är helt bekväm med att ha en inbyggd radiosändare som ständigt sänder ut mina kortuppgifter, hur "säkert" alla än påtalar att det är.

Varför använda en bank överhuvudtaget? De har IT-system som kan hackas, nog bäst att ha guld, det brinner inte iallafall.

Om du är kund hos en bank så bör du väl lita på att deras infrastruktur fungerar och att kortet du fått är tryggt. Varför skulle det inte vara det?

Tror inte att banken satt ner inför releasen av blippkort och sa "Fan, det kommer ju kosta oss miljarder då teknikern egentligen är osäker, men den är så ball att vi kör på ändå!!"

Oavsett, dina pengar är försäkrade. Blir du rånad vare sig fysiskt med kniv eller via blipp så får du pengarna tillbaka.

Förlåt om jag låter löjlig/sur/bitter eller vad som. Jag tycker bara genuint synd om folk som sitter hemma med dödsångest om icke problem som aldrig någonsin kommer att hända/påverka men ändå spenderas timmar, dagar, veckor, månader eller år med att oroa sig över 'det där' vad det än är :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

då jag inte är helt bekväm med att ha en inbyggd radiosändare som ständigt sänder ut mina kortuppgifter.

Jag tror bankerna behöver dela med sig av sin batteriteknik när de kan göra ett så litet batteri som driver en sändare i flera år

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Jag tror bankerna behöver dela med sig av sin batteriteknik när de kan göra ett så litet batteri som driver en sändare i flera år

NFC är passivt, den som vill läsa ger automatiskt energi till kortet...

*inte NFT, det drar ofantligt med energi

Permalänk
Medlem

Det går att dräpa blippfanskapet fysiskt, det är var jag gör med mina kort.

Ta fram en rejäl ficklampa, lys bakifrån och försök hitta antennvindlingarna. Om de går att se, sök rätt på ett ställe nära chippet där du kan göra ett hål (jag använder bälteshåltagare) som bryter antenn-loopen. Det fungerar dock inte på alla kort, exempelvis inte Santanders senaste fanskap, men det visade sig i praktiken vara ännu enklare att dräpa antennen på den, genom att skrapa/skära bort antennkopplingen på chippets framsida. Finns flera instruktionsvideos på YouTube.

Sen är det bara att verifiera med en NFC-läsare att det är heltdött. De flesta telefoner har stöd för det så det behövs bara en lämplig app.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Infon som finns på chippet är krypterad och vid betalning skickas ett unikt transaktionsnummer istället för att skicka dina faktiska kortuppgifter.

Så har det inte varit när jag kollat med NFC-läsare. Sambons Swedbank-kort fick jag exempelvis ut kreditkortsnummer + transaktionshistorik och allt möjligt ifrån.

Men bankerna har kanske slutat vara totalt hjärndöda på senare tid, och har täppt till det gigantiska hålet?

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hejss:

Du kan använda betalning via mobilen, då aktiveras bara funktionen om du startar betalappen.

I min mobil så funkar det att betala så länge telefonen är upplåst (Google Pay)

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

NFC är passivt, den som vill läsa ger automatiskt energi till kortet...

Absolut, men det var inte riktigt vad TS skrev.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Hos Nordea kan man be dom stänga av blippfunktionen, borde funka hos alla banker

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton studs:

Hos Nordea kan man be dom stänga av blippfunktionen, borde funka hos alla banker

Alla banker erbjuder inte den möjligheten, Santander är en sådan skitbank.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

Måste man inte ange kod första gången "blipp" används? Prova nästa gång du får ditt kort utbytt att bara säga nej om så är fallet. Eller är systemet så listigt byggt att den tar en vanlig kortbetalnings-kod som accept för "blipp" i framtiden. Jag använder själv inte "blipp", tappar jag kortet vill jag inte bjuda någon på gratis öl!

Accept/aktivering av blippfanskapet brukar/kan ske när man använder chip + kortkod första gången i en kortläsare. Om man stänger av funktionen hos banken innan man använder chip + kortkod första gången så kan NFC-kretsen fortsätta vara inaktiv på kortet, det testade jag med Länsförsäkringar Banks kreditkort + NFC-läsare.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Ok, då har bankerna medvetet kodat det så att blippen är aktiv så snart du använder kortet på något sätt.
Surt. Jag önskar ha en mer personlig kontroll över mina betalnings- och identifikations-alternativ, men det går tydligen stick i stäv med bankernas syften.

Permalänk
Medlem

Skulle vilja se utrustningen som krävs för att kunna läsa av ett kort på längre avstånd än någon cm.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Så har det inte varit när jag kollat med NFC-läsare. Sambons Swedbank-kort fick jag exempelvis ut kreditkortsnummer + transaktionshistorik och allt möjligt ifrån.

Men bankerna har kanske slutat vara totalt hjärndöda på senare tid, och har täppt till det gigantiska hålet?

Låter otroligt märkligt, du får gärna säga hur du gjorde så ska jag försöka göra samma med mitt kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Låter otroligt märkligt, du får gärna säga hur du gjorde så ska jag försöka göra samma med mitt kort.

Telefon med NFC-stöd + "Credit Card Reader NFC (EMV)", en Androidapp av Julien Millau, men det finns fler.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Hos Revolut styr man kortets alla funktioner i realtid ifrån Revolutprogrammet för Android eller iOS, inkl. beröringsfritt läge, magnetremsa m.m.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Så har det inte varit när jag kollat med NFC-läsare. Sambons Swedbank-kort fick jag exempelvis ut kreditkortsnummer + transaktionshistorik och allt möjligt ifrån.

Men bankerna har kanske slutat vara totalt hjärndöda på senare tid, och har täppt till det gigantiska hålet?

Jag har med testat en gång. Det var länge sedan och är lite rädd för att testa igen, man kan ju inte lita på de där NFC-apparna med massa reklam. Något säger mig att jag fick ut kreditkortsnummer och cvv-koden men var när blipp var nytt

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton studs:

Hos Nordea kan man be dom stänga av blippfunktionen, borde funka hos alla banker

Tack för alla svar hittills.

Jag har just Nordea och jag har mycket riktigt "stängt av" detta... Det går dock fortfarande utan minsta problem att handla hej vilt via "blippande" i gotteautomaten i lunchrummet på jobbet.

När jag ringer kundtjänst o ber om hjälp så kan de bara bekräfta att "blippen" är avstängd, de kan inte på något sätt förklara varför det fungerar att handla på vissa ställen...

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

då jag inte är helt bekväm med att ha en inbyggd radiosändare som ständigt sänder ut mina kortuppgifter

Blipperiet funkar via induktion, kortet innehåller med andra ord ingen energikälla och avger ingen strålning av sig självt, närkontakt med kompatibel mottagare krävs.
Tycker dock det är dåligt att det inte går att stänga av till 100% då det faktiskt finns fula jävlar som stryker omkring med NFC-läsare, enklaste metoden är nog en sköldad plånbok/korthållare

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

Finns det inga svenska banker som erbjuder bank/betal/kreditkort utan "kontaktlösa betalningar" längre?

Alla påstår att funktionen går att stänga av så det spelar ingen roll.....

Men jag har nu mina kort hos Nordea, trots att "blipp-funktionen" är avstängd så fungerar det att handla kontaktlöst i en del sammanhang. Är det bättre hos någon annan?

Det bästa vore dock om det går att få tag i ett kort utan detta vansinne, då jag inte är helt bekväm med att ha en inbyggd radiosändare som ständigt sänder ut mina kortuppgifter, hur "säkert" alla än påtalar att det är.

nu vill jag inte vara den men vet du ens hur dessa kort fungerar? för om du nu tror att ditt kort konstant sänder ut dina uppgifter så är det väldigt fel.

Det funkar som så att när du har kortet i fickan så sänds inget ut, finns ingen form av batteri i kortet så hur skulle det kunna sändas ut något? Det fungerar som så att i kortet sitter det en spole som när den kommer tillräckligt nära en terminal så laddas den upp via induktion (precis som att ladda mobilen trådlöst) och först då aktiveras chippet i kortet.

Värt även att tillägga är att NFC har en maximal räckvidd på ca 20cm, men när det kommer till kort så behöver du vara betydligt närmare för att spolen ska få tillräckligt med energi för att kunna aktivera chippet. Så skulle våga påstå att nfc är nog betyderligt säkrare och det är större risk att någon lyckas se ditt kort och skriva av siffrorna istället och använda kortet på det viset.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

Jag har just Nordea och jag har mycket riktigt "stängt av" detta... Det går dock fortfarande utan minsta problem att handla hej vilt via "blippande" i gotteautomaten i lunchrummet på jobbet.

När jag ringer kundtjänst o ber om hjälp så kan de bara bekräfta att "blippen" är avstängd, de kan inte på något sätt förklara varför det fungerar att handla på vissa ställen...

Haha, vafan, det låter ju tryggt.

För den som blint litar på banker och tror att de har pejl på tekniken: tänk igen.

Egentligen borde du kanske gå till någon grävande journalist med det där, för det skulle inte skada att belysa problematiken.

Skrivet av norrby89:

Värt även att tillägga är att NFC har en maximal räckvidd på ca 20cm

Stämmer icke, det fungerar på längre avstånd, men man måste ha högeffektutrustning (och högkänslig). Ska se om jag kan hitta källan, har för mig att det var något brittiskt universitet som hade testat.

Tillägg: Äsch, kan fanken inte hitta det ... det enda jag hittar är NFC-vulnerabilities hos Wikipedia:

https://en.wikipedia.org/wiki/Near-field_communication#Vulner...

Enligt vad som står där så kan passiv NFC ha uppåt 1 meters räckvidd (aktiv NFC 10 meter). Jag har siffran 5 meter i bakhuvet, men utan källhänvisning är det förstås ett tämligen substanslöst påstående.

Visa signatur

5950X, 3090