Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kasken:

Det där låter helt vrickat enligt mina resonemang, men du är nog något på spåret.

Enligt mig så borde det fungera så att banken stoppar transaktionen om det kommer in en begäran ifrån något som "blippats" om kunden begärt att ha denna tjänst avstängd. Allt annat vore fel.
Den handlare som då valt att ta denna risk vid mindre summor får då helt enkelt även ta konsekvenserna av sitt val.

Hon jag pratade med på banken sist snackade om att vissa mindre köp går igenom även om man stängt av "blippandet" och nämnde just det "offline" som du var inne på. Det handlar ofta om obemannade köp typ toaletter och varuautomater där det handlar om summor runt 5, 10 eller 15:-
Jag kan till viss del förstå resonemanget, men jag köper det inte ändå.
Har jag som kund valt att stänga av detta så ska det vara avstängt och inte fungera. Att jag då tappar möjligheten att nyttja t.ex avgiftsbelagda toaletter och varuautomater det är mitt problem och ingen annans.

Betalkortssystemen är byggda för att kort ska kunna användas helt utan anslutning till omvärlden. Det ska funka att dra ditt kort vare sig du är på ett kryssningsfartyg mitt i indiska oceanen eller vid en bensinpump på den kongolesiska stäppen. Säkerheten för dig är byggd på att du kan reklamera felaktiga transaktioner innan du betalar fakturan och låta kortutfärdaren ta risken för det. Att pengar dras från ett konto direkt och att (nästan) alla betalställen är uppkopplade är något vi är vana vid i Sverige där vi gillar debetkort och drunknar i internet men det är inte alls norm i resten av världen.

Kör på Electron/Maestro om det låter läskigt.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

Hur ska jag gå tillväga då för att lyckas få Nordea att ge mig ett kort utan "blipp"? Upplys mig.

Räcker det med att hota med att flytta allt till annan bank? Jag har idag hela min privatekonomi hos dem med lönekonto, betalkort, hypotekslån, pensionsförvaltning, osv.. Det enda jag har på annat håll är mitt fondsparande.

Jag har det lite uppdelat redan idag med ett par olika konton, bla ett "shoppingkonto" som betalkortet är kopplat till och som jag gör en månatlig överföring till. Så i praktiken skulle en flytt av detta till annan bank innebära mycket liten skillnad för mig.

har redan svarat på den frågan.. säger inte att korten finns där men kan göra det bara att dom inte vill erbjuda dom. Samt har du allt hos dom redan så är det större chans att dom vill ha kvar dig som kund.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Betalkortssystemen är byggda för att kort ska kunna användas helt utan anslutning till omvärlden.
Att pengar dras från ett konto direkt och att (nästan) alla betalställen är uppkopplade är något vi är vana vid i Sverige där vi gillar debetkort och drunknar i internet men det är inte alls norm i resten av världen.

Kör på Electron/Maestro om det låter läskigt.

Jag har inget intresse av att ha möjlighet till att spendera pengar jag inte har.
Just därför har jag ett debitkort och jag förväntar mig att pengar dras direkt från mitt konto i samma sekund som köpet godkänns, då krävs det givetvis en uppkoppling för att det skall fungera, det är en teknisk begränsning som jag accepterar, får inte kortterminalen kontakt med min bank, bekräftat att jag har pengar på kontot och att jag inte har spärrat betalningsmetoden så ska transaktionen stoppas och köpet nekas.
Det är så det ska fungera.

Hur förutsättningarna ser ut i resten av världen ger jag blanka faan i, jag lever och använder mitt kort här i sverige.

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Megamannens:

Näe, det hålet har aldrig funnits, du har fabricerat ett minne

Fanns en app för några år sen till android på playstore som gjorde detta, har också testat och vill minnas den utan större problem läste av allt utom 3 siffrorna på baksidan.

Finns säkert fortfarande liknande appar men kanske inte i officiella butiken....

edit: tror det var denna https://play.google.com/store/apps/details?id=com.github.devn... men devs har cripplat den, läs recensionerna är massa liknande dessa:

"This app used to be a powerfull tool to help demonstrate to people the potential risks involved with contactless cards. Sadly the latest update removed features, severly crippled existing ones to the point where the demonstration is no longer effective, and then asks for money!"

"Dreadful! I used to use this app to demonstrate my RFID shields and I would always scan my own card to show people how easy RFID cards can be read. The paid version only shows the card number when you put in the last 4 to validate. I emailed the developer 3 times explaining this and asked for a refund because the app is useless."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Fanns en app för några år sen till android på playstore som gjorde detta, har också testat och vill minnas den utan större problem läste av allt utom 3 siffrorna på baksidan.

Finns säkert fortfarande liknande appar men kanske inte i officiella butiken....

edit: tror det var denna https://play.google.com/store/apps/details?id=com.github.devn... men devs har cripplat den, läs recensionerna är massa liknande dessa:

"This app used to be a powerfull tool to help demonstrate to people the potential risks involved with contactless cards. Sadly the latest update removed features, severly crippled existing ones to the point where the demonstration is no longer effective, and then asks for money!"

"Dreadful! I used to use this app to demonstrate my RFID shields and I would always scan my own card to show people how easy RFID cards can be read. The paid version only shows the card number when you put in the last 4 to validate. I emailed the developer 3 times explaining this and asked for a refund because the app is useless."

Nu hoppar jag kanske in mitt i diskussionen...

Vad fick man ut för information som är skadlig? Kortnummer + datum men inte koden på baksidan? Vad kan man göra för skada med den informationen? Särskilt om kortet använder 3d-secure och dylikt?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PlogarN97:

Nu hoppar jag kanske in mitt i diskussionen...

Vad fick man ut för information som är skadlig? Kortnummer + datum men inte koden på baksidan? Vad kan man göra för skada med den informationen? Särskilt om kortet använder 3d-secure och dylikt?

Fanns ju en tid då man kunde handla på de flesta ställen utan koden på baksidan, att mer eller mindre alla började kräva även den har väl en anledning, likaså finns det säkert en anledning att fler och fler nu kräver någon form av verifiering som 3d-secure.

Har ingen koll alls på vad man idag kan göra med uppgifterna, men har full förståelse för att de som minns "kortläsarna" med kalkerpapper tycker det känns olustigt att uppgifter de fått lära sig man aldrig ska ge ut till någon plötsligt kan läsas av på flera meters avstånd

alltså dessa jag pratar om:

vilka då ger en kopia på papperskvittot för att bevisa ett köp, och vilka är anledningen till att alla kort fortfarande än idag har upphöjda siffror så de ska fungera med kalkerpappret

Permalänk
Medlem

Detta med kortuppgifter stulna på distans bär ju alla tecken av en modern Klintbergare.

Det är som vanligt ingen som råkat ut för det... förutom en kompis svågers arbetskamrats måg som blev av med alla sina pensionsbesparingar på bussen. 🙄

Sen är det fortfarande ingen som verkar kunna förklara hur en transaktion ska kunna ske utan att den som i så fall debiterar åker fast och/eller får sina tillgångar frusna, eftersom det här bygger på att den som tror att detta är ett problem utanför kvällstidningarnas verklighetsbeskrivning inte förstår hur teknologin fungerar.