Moms och tullavgift?

Permalänk
Medlem

Moms och tullavgift?

Jag ska köpa ett tyyyyst nätagg från USA och nu undrar jag hur det funkar med moms och tullavgift med detdär.

Det kostar 83$(~670kr) inkl. frakt. Men jag har ganska bra kontakt med ägaren av affären och jag ska ju betala med kreditkort så jag undrar om det är möjligt att om han skickar det som om det var en present till mig. Kan jag då slippa momsen och nån tullavgift då?

Permalänk
Medlem

hoppla här har du lite info , sen har jag hört ryktes vägen att "present" förfarandet inte funkar så bra längre det är tydligen någon gräns som räknas på varans värde och det skulle enligt ryktet även gälla "presenter" men det gäller ju att dom missar eller inte har tid med paketet oxå

http://www.tullverket.se/Modules/shopping/index.html/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mo0zE
hoppla här har du lite info , sen har jag hört ryktes vägen att "present" förfarandet inte funkar så bra längre det är tydligen någon gräns som räknas på varans värde och det skulle enligt ryktet även gälla "presenter" men det gäller ju att dom missar eller inte har tid med paketet oxå

http://www.tullverket.se/Modules/shopping/index.html/

Men om varan är betald när den passerar gränsen kollar de då? Och om de kollar kommer det med 100% komma moms och tullavgifter(hur mycket?) då?

Permalänk

Tips: när någon är snäll nog att ge dig en direktlänk till hur det funkar så läs för helvete detta och visa tipsaren lite respekt.

Visa signatur

I was sent by god to save the world from ignorance. My first stop is sweclockers.

Permalänk
Medlem

Det spelar ingen roll om varan är betald innan den paserar gränsen.

Skickas paketet med UPS, DHL, FedEX så kommer du med 99% få betala tull + moms på hela värdet (=30%ca)

Skickas det med posten så är det stickprovskontroller som gäller. De kan tom öppna paketet då för att kontrollera värdet.

Visa signatur

Vatten kyler bäst

Permalänk
Medlem

Ett sätt att minska kostnaderna om paketet skulle fastna i tullen är att han som skickar skriver ner värdet med tex 50% på ett medskickat kvitto, då blir det mindre moms och skit. (tror jag )

Permalänk
Medlem

Inte att rekommendera, fastnar paketet så blir det straffavgifter.

Om du skall köpa en produkt från USA skall du betala moms och tull, det finns inget gränsvärde på produkter som inporteras från 3:e and (utanför EU)

En gåva som skickas från 3:e land får vara värd max 400kr.

Om du kommer resande från USA (eller annat land utanför EU)
Får du skatte och tullfritt föra med dig "övriga varor" för max 1700kr.

Mer info finns givetvis på www.tullverket.se

Skall du handla från Tyskland så är det fritt fram, såvida företaget inte är baserat i något skatteparadis.

Tex, Jersy - Storbritannien, Åland - Finland, Kanarieöarna - Spanien.

Dessa platser ligger innanför EG(ja jag har skrivit rätt):s tullområde, men inte skatteområde. Därför tillkommer moms på varor beställda från dessa platser.

Det är därför så många åker på straffavgifter, moms, tull och handläggningsavgifter när det handlar ifrån www.play.com

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte om du syftade på mitt inlägg eller inte, hur skulle det kunna bli straffavgift om man betalar tull och moms på det beloppet som står på kvittot? Dom kan ju inte kolla upp vad varje pryl kostar i butikerna runt om i världen, tvivlar på att det finns resurser till det Man ska väl inte skriva ner värdet så att en grej bara kostar 1$ det är ju bara dumt, men om man tar av en 50% ell så som jag skrev.
Ignorera mitt inlägg om du syftar på om man skriver "gift" på paketet.

Permalänk
Medlem

Kollade lite på länken. Trådlös mus = 0% tull. Gäller samma nätagg?

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk

Jag hade tänkt att beställa en keps från USA för $9.95. Kommer det till mycket avgifter på denna?

Permalänk
Medlem

Om varan är deklarerad som gåva(eng gift) så kan dess värde vara upp till 500kr skattefritt. Så om ägaren av affären deklarerar det som en gåva värde låt oss säga $50 så slipper du undan skatt, det står på www.tullverket.se som många andra har refererat till.

EDIT: Du slipper undan tullavgiten också, alltså 0kr straffavgift.

Permalänk

Jag tror inte att agären gör något sådant eftersom det är en större kedja som säljer denna keps.