Intel frångår fastlödda processorer med NUC 12 Extreme

Permalänk
Melding Plague

Intel frångår fastlödda processorer med NUC 12 Extreme

Senaste tillskottet i NUC-familjen får mycket nytt under huven då Intel frångår fastlödda processorer men väljer bort DDR5-minne.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Intel NUC började som en minidator och är på väg mer o mer åt en ITX maskin tycker jag.

Och personligen är det ett bra val. Jag vill se datorstickor med rimlig prestanda att köra windows som mediadator och sedan små små ITX maskiner med stor prestanda.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Inb4 anti inteldöskalle-posting

Permalänk
Inaktiv

Tjusningen med NUC har ju varit formfaktorn och integrerad grafik. Nu kan man ju lik gärna bygga en mitx

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesoj:

Inb4 anti inteldöskalle-posting

Bort med döskallen!

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem

Gillar formatet som sådant, men är det inte dags att hitta på ett nytt namn snart? Om NUC är de gamla som är stora som en Mac mini ungefär så är det här något annat. 8L är ju inte direkt ITX heller, men något däremellan.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Skulle kunna bli en trevlig OPNsense router

Permalänk
Medlem

Det enda intressanta med detta för min del är 10 gbps nic (som alltså inte ens är Intel, utan Marvell i det här fallet), som jag hoppas ska börja dyka upp på itx-plankor, om någon plankfirma tar lite inspiration från det här.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av fesoj:

Inb4 anti inteldöskalle-posting

We hates it !

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesoj:

Inb4 anti inteldöskalle-posting

Den har ju sett tramsig ut i runt femton år (vet inte exakt när de började, men där någonstans), man kan ju faktiskt tycka att de också skulle tröttna någon gång.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Intel NUC började som en minidator och är på väg mer o mer åt en ITX maskin tycker jag.

Och personligen är det ett bra val. Jag vill se datorstickor med rimlig prestanda att köra windows som mediadator och sedan små små ITX maskiner med stor prestanda.

Skrivet av anon201296:

Tjusningen med NUC har ju varit formfaktorn och integrerad grafik. Nu kan man ju lik gärna bygga en mitx

Alla NUC är inte NUC Extreme.
Det finns fortfarande vanliga NUC.

Exempelvis:
NUC Kit 11 Pro Kit 2X Lan (utan kabel) I3-1115G4 (Dustinhome)

Men afaik så har de inte släppt någon Alderlake baserad vanlig NUC ännu.

Intel "Alder Lake" intar bärbara datorer i mars

Troligtvis ska dessa släppas först innan det kommer någon ny NUC av de som inte är "Extreme".

Permalänk
Medlem

förstår inte vitsen med dessa nya nucs. Dock har jag varit sugen på ett moderkort i nuc storleken med pci-e port å det e vad vi eg får här.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

Ni som är NUC:are, hur är ljudnivån på dem egentligen? Har funderat på att skaffa en sådan och ha på kontoret. Tänkte en 10710. Även kollat ASUS PN50/51 med Ryzen, men de ska tydligen låta som fan.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Jag får väl gå mot strömmen och säga att det är bra att de blir större och mer modulära. Det ger utrymme för bättre prestanda så det är inget att gnälla om. Små datorer kan väl vara praktiska men för egen del så går gränsen vid om man måste börja tumma på prestanda för att minska storleken. Och Intel har väl också fattat det nu vilket mina ögon ökar respekten för dem.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Intel NUC är ju ett dyrt sätt att lösa samma problem som man gör med mITX-system, förutsatt att man inte köper något hipsterchassi tillverkat av dvärgar i underjorden. En ytterligare faktor som talat emot NUC varje gång för min egen del är att de bara erbjuder klena mobil-CPUer p.g.a. sin begränsade kylförmåga, samtidigt som deras kyllösningar haft en tendens att låta som ett reaplan under någon som helst belastning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Ni som är NUC:are, hur är ljudnivån på dem egentligen? Har funderat på att skaffa en sådan och ha på kontoret. Tänkte en 10710. Även kollat ASUS PN50/51 med Ryzen, men de ska tydligen låta som fan.

Jag hade en liknande modell fast i5 och några generationer äldre och den ylade nåt fruktansvärt, typ som ovanligt högljudd laptop. Blev att köpa nytt chassi med passivkylning, helt oanvändbar som HTPC åtminstone.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem

Förstår jag det hela rätt om i9an har två Ethernetportar, både 10G och 2,5G? Riktigt najs i så fall, känns som en perfekt burk att köra virtualiserade router- och serverlösningar i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Ni som är NUC:are, hur är ljudnivån på dem egentligen? Har funderat på att skaffa en sådan och ha på kontoret. Tänkte en 10710. Även kollat ASUS PN50/51 med Ryzen, men de ska tydligen låta som fan.

Har en PN50 med 4300U. Generellt skulle jag säga att Ryzen-«NUC»s slår Intel hur lätt som helst i prestanda och energieffektivitet, och definitivt prestanda/pris också.
ASUS kunde absolut ha fixat kylningen bättre, men ”låter som fan” håller jag inte med om. Ja den hörs, men hur det upplevs beror ju på placering och vad man använder den till. Har min körande på 100% CPU med WorldCommunityGrid under skrivbordet utan att jag blir väldigt störd.
Gigabytes senaste Brix-serie med Ryzen 5000 ska vara mycket bättre. https://www.gigabyte.com/Mini-PcBarebone/GB-BER7HS-5700#kf
men jag har inte sett den i Sverige ännu.

Om du inte måste köpa just nu skulle jag nog vänta på nästa generation Ryzen APUer som ska ha mycket bättre grafik, men min 4300U funkar redan nu bra till mindre krävande spel som t.ex. Blizzards. Har testat Starcraft 2, Overwatch och Heroes of the storm i 1080p utan problem. Låga inställningar runt 90 fps och medium runt 50 om jag inte minns fel, men varierar ju givetvis med olika kartor.

Om man vill ha flera ethernet-portar för att använda som router eller miniserver finns t.ex. ASRock 4x4 Box 4300/4500/4700/4800.
Den största nackdelen med Ryzen tycker jag är att de inte haft Thunderbolt, men det ska komma iom nästa serie.

Visa signatur

Jag hade mer RAM än du. Sen insåg jag att det var fullständigt onödigt, så jag sålde hälften.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Ni som är NUC:are, hur är ljudnivån på dem egentligen? Har funderat på att skaffa en sådan och ha på kontoret. Tänkte en 10710. Även kollat ASUS PN50/51 med Ryzen, men de ska tydligen låta som fan.

Jag har en äldre NUC.
Den har låg ljudnivå.
Har gått in i BIOS/UEFI och justerat fläktkurvan.
Satt 0 rpm som lägsta hastighet och sen kunde jag ställa vilken temperatur där den ska öka och hur många % den ska öka per grad.
Vid lättare användning så ligger temperaturen oftast under där fläkten startar, förutom varma sommardagar när det är varmare i rummet.

Har både M.2 SSD och 2.5" HDD i min.
Tyvärr hör man HDD om man försöker komma åt något som ligger på den.
Annars när HDD har spunnit ner och processorn inte är för varm är den ljudlös.
Om man inte avsiktligt kör något som ska ge konstant 100% CPU load så är det sällan fläkten varvar upp så pass att den låter påtagligt mer än HDD.

Det är en vanlig NUC jag har.
Inte dessa ~*EXTREME*~
Samt en modell med Core i3 (2C/4T).
Det är inte min enda dator (eller primära).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Intel NUC är ju ett dyrt sätt att lösa samma problem som man gör med mITX-system, förutsatt att man inte köper något hipsterchassi tillverkat av dvärgar i underjorden. En ytterligare faktor som talat emot NUC varje gång för min egen del är att de bara erbjuder klena mobil-CPUer p.g.a. sin begränsade kylförmåga, samtidigt som deras kyllösningar haft en tendens att låta som ett reaplan under någon som helst belastning.

Håller absolut inte med. Ljudnivå är iofs subjektivt men det du säger låter som hörsägen. Jag hade en NUC (NUC6CAYS) som htpc tidigare och den var i princip helt tyst även under belastning. Den var definitivt billigare än en hembygd dator också. Nu är det en ganska klen processor i den som inte drar så många watt och det har säkert bidragit till tystnaden. Jag bytte den till en Asrock A300 Mini med en Ryzen 3 3200G som är betydligt kraftfullare och något större än en NUC. Denna låter inte heller speciellt mycket förutom när man spelar på eller belastar den hårt. Då spinner fläkten upp ganska duktigt. Men man kan såklart inte både ha kakan och äta den. Kraftfulla processorer alstrar mer värme och denna måste ventileras bort. Om du är ute efter en tyst NUC ska du nog hålla dig en som inte har den värsta processorn och kolla tester på exempelvis Youtube.

Permalänk
Medlem

Så...kan man kasta in en sån här i vanliga datorns pcie-plats och därmed få ett vanligt tower med allt vad det innebär, som dessutom har en integrerad router?
Ser potentialen med att stoppa in minidatorer i Pci-e platser faktiskt...

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Datavetare
Skrivet av kelthar:

Ni som är NUC:are, hur är ljudnivån på dem egentligen? Har funderat på att skaffa en sådan och ha på kontoret. Tänkte en 10710. Även kollat ASUS PN50/51 med Ryzen, men de ska tydligen låta som fan.

Har bara testat ASUS PN50 med 4800U, den låter definitivt ”som fan” under last (plus att den ”laggar” när alla 8 kärnor är lastade då den klockar ned sig till ~2,0 GHz). Så den är oduglig som desktop-dator, men fungerar riktigt bra som en ultrakompakt server (förutsatt att man kan placera den så ljudnivån inte är ett problem)!

ASUS PN50 med 4800U låter klart värre än den NUC med i7-8559U jag har hemma som kompakt server. Och den är inte heller speciellt tyst (borde ha valt i5-modellen…).

Men gissar att samma sak gäller här som för Intel NUCs: man kan få rätt olika svar. Dels då folk uppfattar ljud väldigt olika, men dels (och tror detta är väldigt viktigt i detta kontext) så är ofta ”topp-modellerna” pushar förbi den punkt som är vettigt för formfaktorn.

Intel i5 NUC:arna presterar i praktiken väldigt nära i7 modellerna, det trots rätt stor skillnad i maxfrekvens. Problemet med i7-modellerna är att de pushar prestanda in i gränsen för vad kylningen klarar -> de throttlar, låter därför mer, ligger i område där perf/W är sämre etc. Gissar att samma sak gäller för Ryzen-baserade system.

Skrivet av FlyingFinn:

Jag hade en liknande modell fast i5 och några generationer äldre och den ylade nåt fruktansvärt, typ som ovanligt högljudd laptop. Blev att köpa nytt chassi med passivkylning, helt oanvändbar som HTPC åtminstone.

Var den 7:e generationen eller äldre eller 8:e och senare? Kylningen gjordes om en hel del till 8:e generationen, något som sänkte ljudnivån en hel del under last. Men 8:e generationen är absolut inte ”tyst” under last, framförallt inte i7-modellerna.

Enda sättet man kan få bra prestanda under last i ”NUC” format är nog med M1 MacMini (den har en fläkt, har aldrig hört den ens när både GPU och CPU är lastade).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av danielwerner:

Förstår jag det hela rätt om i9an har två Ethernetportar, både 10G och 2,5G? Riktigt najs i så fall, känns som en perfekt burk att köra virtualiserade router- och serverlösningar i.

Ja, det har den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Så...kan man kasta in en sån här i vanliga datorns pcie-plats och därmed få ett vanligt tower med allt vad det innebär, som dessutom har en integrerad router?
Ser potentialen med att stoppa in minidatorer i Pci-e platser faktiskt...

Svar: Nej.

Permalänk
Medlem

Ljudet är hemskt i min nuc 10. Det är inte så ofta fläkten startar men när den väl gör det så behöver man ringa tornet på arlanda för starttillstånd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceji:

Håller absolut inte med. Ljudnivå är iofs subjektivt men det du säger låter som hörsägen. Jag hade en NUC (NUC6CAYS) som htpc tidigare och den var i princip helt tyst även under belastning. Den var definitivt billigare än en hembygd dator också. Nu är det en ganska klen processor i den som inte drar så många watt och det har säkert bidragit till tystnaden. Jag bytte den till en Asrock A300 Mini med en Ryzen 3 3200G som är betydligt kraftfullare och något större än en NUC. Denna låter inte heller speciellt mycket förutom när man spelar på eller belastar den hårt. Då spinner fläkten upp ganska duktigt. Men man kan såklart inte både ha kakan och äta den. Kraftfulla processorer alstrar mer värme och denna måste ventileras bort. Om du är ute efter en tyst NUC ska du nog hålla dig en som inte har den värsta processorn och kolla tester på exempelvis Youtube.

Senast var hösten 2020 när en Intel NUC med Intel Core i5-10210U kostade 5000 kr som barebone. Då köpte jag istället en Intel i3-10100 (30% snabbare CPU), ASRock H470M-ITX/ac moderkort, 16 GB DDR4-3200, 1 TB NVMe-SSD och ett InWin Chopin med 150W nätdel för totalt 5000 kr.

InWin-chassit är på 3,3 liter (knappt femdubbla volymen av NUC-chassit), men det medförde att det gick montera en normal CPU-kylare (upp till drygt 50 mm hög, lite beroende på hur nära meshgallret man vill ha den), och blev därmed en tystare och betydligt snabbare enhet för mindre pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av geuken:

Ljudet är hemskt i min nuc 10. Det är inte så ofta fläkten startar men när den väl gör det så behöver man ringa tornet på arlanda för starttillstånd.

Jag hade samma problem med min NUC 10 (i7) som jag använder för hemmaserver-grejer. Inte mycket till last men ändå går fläkten igång på högvarv vissa perioder. Sen gick jag in i BIOS och ändrade fläktprofilen till silent och stängde av Intel Turbo Boost helt. Sen dess är den mer eller mindre knäpptyst.

Do recommend, om du använder den till liknande saker och inte behöver 100% kräm från den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danielwerner:

Jag hade samma problem med min NUC 10 (i7) som jag använder för hemmaserver-grejer. Inte mycket till last men ändå går fläkten igång på högvarv vissa perioder. Sen gick jag in i BIOS och ändrade fläktprofilen till silent och stängde av Intel Turbo Boost helt. Sen dess är den mer eller mindre knäpptyst.

Do recommend, om du använder den till liknande saker och inte behöver 100% kräm från den.

Tack, ska testa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheLostSwede:

Svar: Nej.

Men sluta nu, det gör det ju visst .

Svara inte på sånt du inte har en aning om, speciellt inte i dessa tider

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av geuken:

Tack, ska testa.

Mycket av prestandan går förlorad när CPUn går ner till grundfrekvensen, som är så låg som 1,1 GHz på i7-10710U.