Noob som uppskatta bra ljud.

Permalänk
Medlem

Noob som uppskatta bra ljud.

Heja, har haft ett AudioTechnica ATH-M50X + Asus Xonar Essence STX nu för ett tag och vill ta nästa steget. Som jag kan fatta från några timmars youtube tittande att lägga 3-5k på hörlurar och några till till en bra DAC plus kanske en AMP borde ta mig ganska långt.
USE CASE:
Jag spelar FPS+MMO, lyssna på spotify samt kolla YT+ videos. Då borde hörlurar och högtalare skulle användas. På siden om har jag powered högtalare som jag ska behålla tills dem dör, duga jävla bra så länge - Corsair SP-2500.

Då vet ej om de går att få nya hörlurar som skulle ger mig den WOW känslan igen?

Så länge har jag sett att för FPS är det Beyerdynamic DT-880, DT 1990 Pro Over-ear samt Sennheiser HD 800S som är det bästa för gaming. Vet ej om dem har kunde lämpligt för mig? Just nu är DT-880 mest attraktivt. Sen finns det HiFiMAN Sundara Over-ear också som ser fint ute.

Sen kolla jag på DAC och hämna igen och igen på den ifi Zen CAN/DAC 6xx combo? Den ser jävla bra ute med bang för buck och verkar lyfta en redan bra 6XX upp till högre nivå. Kanske kunde slipper den AMP/CAN combo? Jag ser att man kan beställa Massdrop 6XX för 2500kr plus eventuell tull. Då en ZEN dac och kanske jag bli nöjd?

Vet ej om jag borde bara åka till en HIFI butik och kastar penger på dem istället?

Vad säger du?

Visa signatur

>>X3D o sval=yeet^2!

Permalänk
Medlem

Note, Jag borde går över till en lossy streaming tjänst..

Visa signatur

>>X3D o sval=yeet^2!

Permalänk
Medlem
Skrivet av reeson:

Som jag kan fatta från några timmars youtube tittande att lägga 3-5k på hörlurar och några till till en bra DAC plus kanske en AMP borde ta mig ganska långt.

Skrivet av reeson:

Note, Jag borde går över till en lossy streaming tjänst..

Inte kanske en amp. Du klarar dig inte med bara en dac utan en förstärkardel måste finnas för att du ska kunna höra något. Så antingen dac och amp separerade eller en dac/amp combo.

Du vill inte ha en lossy streaming tjänst utan en lossless.

I övrigt tittar du på bra grejer, men den enda som kan säga om det blir bra är du själv. Du behöver lyssna och avgöra om det är det ljud du är ute efter.

Permalänk
Medlem

Välkommen till HIFI världen, den är stooor

Jag kör med Hifiman Ananda tillsammans med Pro-Ject Head Box S2 Digital förstärkare

Jag är mer än nöjd.

Något som jag kan påpeka redan nu innan du har köpt grejer är att bra ljud finns det inget "hur ska bra ljud låta"-manual. Du får testa dig fram

Visa signatur

Black smoke doesnt mean engines broke #diesel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fetskaft:

Inte kanske en amp. Du klarar dig inte med bara en dac utan en förstärkardel måste finnas för att du ska kunna höra något. Så antingen dac och amp separerade eller en dac/amp combo.

Du vill inte ha en lossy streaming tjänst utan en lossless.

I övrigt tittar du på bra grejer, men den enda som kan säga om det blir bra är du själv. Du behöver lyssna och avgöra om det är det ljud du är ute efter.

Tack för info. Har böjrat en tidal trial. Har beställt en iFi zen V2 DAC/AMP combo. Troligtbis kommer beställar en CAM-AMP också efter ett tag. Hörlurar undra jag om de är vanligt att man returera dem? Vill nog har några stycken samtidigt att jämföra... Men behålla bara en.

Visa signatur

>>X3D o sval=yeet^2!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SotarnAnton:

Välkommen till HIFI världen, den är stooor

Jag kör med Hifiman Ananda tillsammans med Pro-Ject Head Box S2 Digital förstärkare

Jag är mer än nöjd.

Något som jag kan påpeka redan nu innan du har köpt grejer är att bra ljud finns det inget "hur ska bra ljud låta"-manual. Du får testa dig fram

Tack! Ja Jag ser en lyssande nya hobby.. Har ingen problem att lägga ute stora summa på saker som ska hålla länge.. Känns som jag har börjat en resa. Har inte varit så "excited" i väntan for en nya pryll sedan kanske min PS2..

Visa signatur

>>X3D o sval=yeet^2!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

oj... de ska jag väl komma till.. men ett steg i taget.. Just nu ska jag lyfta min PC system.. Men tack att du visar mig målet.

Visa signatur

>>X3D o sval=yeet^2!

Permalänk
Medlem

Jag har beställt den iFi Zen v2 dac. Troligtvis ska jag beställa den DT880 cans för att börja med. Men undra vilken jag borde satsa på 600ohm eller 250? Troligtvis komma köpa den passande iFi can amp också..

Visa signatur

>>X3D o sval=yeet^2!

Permalänk
Medlem

Kan rek Hifiman's lurar starkt har själv HE400 som för priset då var/är fantastiska.
Den enda saken som kan ställa till det för många med Hifiman's och andra planar magnetic lurar är att dom är 100% öppna och släpper ut/in extremt mycket ljud jämfört med vanliga öppna lurar.
Dvs det kan vara total stopp för en del folk på grund av detta.

Fördelarna är att man får ett extremt öppet ljudlandskap/ljudbild, och om man tex sitter o slö surfar o hittar nån kort video så behöver man ej ta på sig lurarna för o höra nåt för man hör hyggligt bra ändå om dom hänger inom an armslängd.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Kan rek Hifiman's lurar starkt har själv HE400 som för priset då var/är fantastiska.
Den enda saken som kan ställa till det för många med Hifiman's och andra planar magnetic lurar är att dom är 100% öppna och släpper ut/in extremt mycket ljud jämfört med vanliga öppna lurar.
Dvs det kan vara total stopp för en del folk på grund av detta.

Fördelarna är att man får ett extremt öppet ljudlandskap/ljudbild, och om man tex sitter o slö surfar o hittar nån kort video så behöver man ej ta på sig lurarna för o höra nåt för man hör hyggligt bra ändå om dom hänger inom an armslängd.

Ya, jag är ganske sugen på HIFIman Sundaras, som jag har förstått är en uppföljaren till HE400s. Jag nästan tänka att bry mig inte om gaming perspektiv.. Kan inte vara så illa för gaming.

Visa signatur

>>X3D o sval=yeet^2!

Permalänk

Skulle hålla mig kvar hos audio-technica. Har ett par m50x privat och använder mig av m70x på jobbet. Rekommenderar verkligen de lurarna. Inte lika mycket bas som i m50x men låter i övrigt helt fantastiskt. Angående dac/amp: https://www.thomann.de/se/audient_id4_mkii.htm

Kopplar både mina högtalare hemma och lurarna till denna. Funkar asbra. Låter magiskt.

Permalänk
Medlem

Om du inte tänker använda den integrerade förstärkarens faktiska förstärkare så bör du bara köpa något annat..

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elfsberg:

Om du inte tänker använda den integrerade förstärkarens faktiska förstärkare så bör du bara köpa något annat..

Jag tänkte att köpa till den här. https://www.hembiobutiken.se/produkter/horlurar/horlursforsta...
Dem säger att den funkar fint till det mesta och skulle driva HIFIman Sundaras väl.

Visa signatur

>>X3D o sval=yeet^2!

Permalänk
Medlem

Jag tycker absolut du ska se till att din amp/DAC har digitala ingångar så du kan koppla från din dator digitalt (optiskt/usb)

Permalänk
Medlem
Skrivet av reeson:

Jag tänkte att köpa till den här. https://www.hembiobutiken.se/produkter/horlurar/horlursforsta...
Dem säger att den funkar fint till det mesta och skulle driva HIFIman Sundaras väl.

Så du ska alltså köpa ifi zen dac v2 som har inbyggd hörlursförstärkare och sedan även deras separata hörlursförstärkare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av reeson:

Jag tänkte att köpa till den här. https://www.hembiobutiken.se/produkter/horlurar/horlursforsta...
Dem säger att den funkar fint till det mesta och skulle driva HIFIman Sundaras väl.

Fungerar inte den integrerade som du redan beställt?

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem

@Fetskaft @Elfsberg Nej, jag har gått vilse ned den långa YT hålen... Verkligen Finns så många "rave reviews" av iFi saker. Egentligen ska jag börja med att testa med DACn och ser hur de funkar för några veckor. Sen beställa ett gäng hörlurar för att jämföra. Listen bestå av DT880 300/600 ohm, HIFIman Sundara och Senheisser HD650. Har du en förslag på enskild DAC+AMP som skulle bli bättre för 3700kr?

Visa signatur

>>X3D o sval=yeet^2!

Permalänk
Medlem

Du har redan Xonar Essence STX, ser inte meningen att köpa dac eller amp. Xonar har tillräckligt med juice, lägg alla pengar på hörlurarna istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av headphoneninja:

Du har redan Xonar Essence STX, ser inte meningen att köpa dac eller amp. Xonar har tillräckligt med juice, lägg alla pengar på hörlurarna istället.

Håller med, tror det blir svårt att höra någon skillnad jämfört med en DAC eller förstärkare som teoretiskt sett är bättre då nivån på STX redan är så hög.

Fidelio X2HR är fantastiska hörlurar och kostar bara 1300.

https://www.rtings.com/headphones/reviews/philips/fidelio-x2h...

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Håller med, tror det blir svårt att höra någon skillnad jämfört med en DAC eller förstärkare som teoretiskt sett är bättre då nivån på STX redan är så hög.

Fidelio X2HR är fantastiska hörlurar och kostar bara 1300.

https://www.rtings.com/headphones/reviews/philips/fidelio-x2h...

Angående fristående amp så lade Crinacle ut en video nyligen där han menar på att man inte "behöver" någon.
Jag ställer mig neutral i frågan men jag kan tillägga att jag använder just nu Apple:s lösning, den funkar helt ok faktiskt.
Dock har jag ju Fidelio X2HR som tydligen är "lätt drivna"

https://www.youtube.com/watch?v=a3moaaOpYZM

Edit: Kan tillägga att Apple lightning till 3.5mm och USB-C till 3.5mm är snorbilliga så jag köpte en av varje.

https://www.webhallen.com/se/product/273937-Apple-Lightning-t...
https://www.webhallen.com/se/product/293162-Apple-USB-C-till-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av reeson:

@Fetskaft @Elfsberg Nej, jag har gått vilse ned den långa YT hålen... Verkligen Finns så många "rave reviews" av iFi saker. Egentligen ska jag börja med att testa med DACn och ser hur de funkar för några veckor. Sen beställa ett gäng hörlurar för att jämföra. Listen bestå av DT880 300/600 ohm, HIFIman Sundara och Senheisser HD650. Har du en förslag på enskild DAC+AMP som skulle bli bättre för 3700kr?

Du läser inte vad jag skriver.

Du sa först att du skulle köpa en DAC/AMP, d v s en förstärkare med integrerad DAC. Och sen vill du köra en till AMP till denna DAC/AMP.
Det låter allmänt oklokt.

Ja, det finns hur mycket som helst för runt 2000 kr som är top of the line.

Förslag och recension med mätningar::

https://shenzhenaudio.com/products/topping-dx3pro-bluetooth-5...

https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/re...

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av SotarnAnton:

Välkommen till HIFI världen, den är stooor

Något som jag kan påpeka redan nu innan du har köpt grejer är att bra ljud finns det inget "hur ska bra ljud låta"-manual. Du får testa dig fram

Skrivet av reeson:

Tack! Ja Jag ser en lyssande nya hobby.. Har ingen problem att lägga ute stora summa på saker som ska hålla länge.. Känns som jag har börjat en resa. Har inte varit så "excited" i väntan for en nya pryll sedan kanske min PS2..

Yep viktigaste är vad DU behöver eller önskar.
Ska du prodda? Speciellt
Älskar musik? Vilken typ av musik? osv.

En person kanske vill ha allt i diskant och mellanreg och inte bry sig om bass, medan en annan som vill lyssna bastungt har inget me dem hörlurarna att göra med alls.

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elfsberg:

Du läser inte vad jag skriver.

Du sa först att du skulle köpa en DAC/AMP, d v s en förstärkare med integrerad DAC. Och sen vill du köra en till AMP till denna DAC/AMP.
Det låter allmänt oklokt.

Ja, det finns hur mycket som helst för runt 2000 kr som är top of the line.

Förslag och recension med mätningar::

https://shenzhenaudio.com/products/topping-dx3pro-bluetooth-5...

https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/re...

Hej, ja de fattade jag efter att jag hade skriv.. Durp. Tack på förslag på andra lösningar.

Visa signatur

>>X3D o sval=yeet^2!