Permalänk
Medlem

Söker ny processor+moderkort

Hejsan clockers, skulle behöva hjälp att hitta ny processor och ett nytt moderkort. Kan pilla med datorn men är ej tillräckligt kunnig om just själva delarna och vad som gör de bättre än den andra. Detta är vad jag har i nuläget (pls no flame):

16 gb RAM
ASUS Z170-P (https://www.inet.se/produkt/1902873/asus-z170-p)
Intel Core i5-6600K CPU @ 3.50GHz
En PSU med 750W
Till sist ett graffe, ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC

Tackar så hjärtligt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av j0ne:

Hejsan clockers, skulle behöva hjälp att hitta ny processor och ett nytt moderkort. Kan pilla med datorn men är ej tillräckligt kunnig om just själva delarna och vad som gör de bättre än den andra. Detta är vad jag har i nuläget (pls no flame):

16 gb RAM
ASUS Z170-P (https://www.inet.se/produkt/1902873/asus-z170-p)
Intel Core i5-6600K CPU @ 3.50GHz
En PSU med 750W
Till sist ett graffe, ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC

Tackar så hjärtligt!

Vad lirar du, skall den enbart användas till spel? Budget?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Om du nu ändå vill byta grejerna och har lagt pengar på en K-Modell så kan du ju lika gärna i alla fall prova att klocka processorn och se hur långt det tar dig. Kan du skippa CPU byte frigör det väldigt mycket pengar att lägga på den förstörda GPU marknaden.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av j0ne:

Hejsan clockers, skulle behöva hjälp att hitta ny processor och ett nytt moderkort. Kan pilla med datorn men är ej tillräckligt kunnig om just själva delarna och vad som gör de bättre än den andra.

Vad är det du vill ha hjälp med, att hitta en specifik modell av moderkort?

Valfri Intel-CPU mellan typ i5-12400 och i5-12600K kommer ge din GPU utrymme att prestera som bäst.

Vad har ditt DDR4-RAM för specifikationer, och vilken CPU-kylare har du?

Skrivet av Cruentusa:

Kan du skippa CPU byte frigör det väldigt mycket pengar att lägga på den förstörda GPU marknaden.

Fast det finns ju redan ett RTX 2080 i datorn så där föreligger ju knappast något akut bytesbehov.

Permalänk

kan du troligen använda dina befintliga DDR4 minnen.

eller om du sitter på nå gamla slöa raminnen på typ 2333Mhz eller nått och vill ha nyare snabbare minnen + mer lägg till minnen.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Vad är det du vill ha hjälp med, att hitta en specifik modell av moderkort?

Valfri Intel-CPU mellan typ i5-12400 och i5-12600K kommer ge din GPU utrymme att prestera som bäst.

Vad har ditt DDR4-RAM för specifikationer, och vilken CPU-kylare har du?
Fast det finns ju redan ett RTX 2080 i datorn så där föreligger ju knappast något akut bytesbehov.

Har en trött Coolermaster hyper tx3 så ska väl eventuellt byta ut det med. Har 3600 mHz på mina RAM-minnen.
Tänkte väl mest på vilket moderkort som är prisvärt. Är sugen på att uppgradera så det klarar Elden Ring.

Permalänk
Medlem

Instämmer i att en 12600k och ett rimligt prissatt Z690 (DDR4 variant) är en bra kombo!

Här är ett Asus om du vill ha inbyggt WIFI till samma peng:
https://www.komplett.se/product/1198169/datorutrustning/dator...

Permalänk
Medlem

Tack för alla svaren, ska se över mina alternativ

Permalänk
Medlem
Skrivet av j0ne:

Har en trött Coolermaster hyper tx3 så ska väl eventuellt byta ut det med. Har 3600 mHz på mina RAM-minnen.
Tänkte väl mest på vilket moderkort som är prisvärt. Är sugen på att uppgradera så det klarar Elden Ring.

Ja en bättre CPU-kylare är trevligt, TX3:an är inte mycket att hänga i granen tyvärr. Skulle montera en sån som ersättare i en äldre dator för ett tag sedan men lämnade tillbaka och bytte mot en BeQuiet! Pure Rock 2 p.g.a. att TX3:an hade ojämn basplatta samt en klen monteringsanordning.

RAM-minnena kan du med gott samvete behålla, en utgift mindre.

Jag hade kollat på Z690-moderkort på Prisjakt, sorterat efter pris, och sen valt något av de ca 15 st modeller under 2500 kr som hade de anslutningar jag var ute efter, för det är primärt det som skiljer mellan olika modeller och tillverkare.

Själv är jag böjd åt att köpa moderkort från Asus eftersom de brukar ha trevliga finesser samt BIOS med bra inställningsmöjligheter, och tycker att Asus Prime Z690-P som föreslås ovan är ett bra alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Ja en bättre CPU-kylare är trevligt, TX3:an är inte mycket att hänga i granen tyvärr. Skulle montera en sån som ersättare i en äldre dator för ett tag sedan men lämnade tillbaka och bytte mot en BeQuiet! Pure Rock 2 p.g.a. att TX3:an hade ojämn basplatta samt en klen monteringsanordning.

RAM-minnena kan du med gott samvete behålla, en utgift mindre.

Jag hade kollat på Z690-moderkort på Prisjakt, sorterat efter pris, och sen valt något av de ca 15 st modeller under 2500 kr som hade de anslutningar jag var ute efter, för det är primärt det som skiljer mellan olika modeller och tillverkare.

Själv är jag böjd åt att köpa moderkort från Asus eftersom de brukar ha trevliga finesser samt BIOS med bra inställningsmöjligheter, och tycker att Asus Prime Z690-P som föreslås ovan är ett bra alternativ.

Vilka kylare är det som fungerar på en LGA1700 socket?

Permalänk
Medlem
Skrivet av j0ne:

Vilka kylare är det som fungerar på en LGA1700 socket?

Typ alla kylare fungerar, man måste bara skaffa ett kit från dess leverantör.
Vissa nya modeller släppta efter 12th gen har dessa kit med sig vid ny köp

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Skrivet av j0ne:

Vilka kylare är det som fungerar på en LGA1700 socket?

Ifall du fortfarande söker så har jag en Asus B550-F Gaming och Ryzen 5600x båda är oöppnade.