Valve är intresserade av Microsofts PC Game Pass

Permalänk
Melding Plague

Valve är intresserade av Microsofts PC Game Pass

I en intervju berättar Gabe Newell att Valve kan tänka sig att arbeta med Microsoft för att ta PC Game Pass till Steam.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

För mycket sammanslagningar, vi behöver mer konkurrens.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Så klart Steam vill hålla kvar användarna hos Steam, för risken med att användarna använder en annan platform och en spelprenumeration är att de stannar kvar på den platformen.

Permalänk
Medlem

Jag har inte något emot Xbox-appen faktiskt. Tycker den fungerar fint och känns mer modern än Steam.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Hade inte haft något emot att använda det tillgängliga Game Pass-biblioteket genom Steam som klient istället för Xbox-appen.

Permalänk
Medlem

Jag är emot alla stora företag som försöker ta ett järngrepp om konsumenter. Hoppas användare inser faran i Gamepass och överger plattformen.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

För mycket sammanslagningar, vi behöver mer konkurrens.

Då får man samma problem som med streaming tjänster. Förr var det bara Netflix, nu är det Netflix, HBO, Disney, Amazon och även svenska streaming tjänster. Nu börjar folk bli trötta på att det är så pass många tjänster man ska hålla koll på, för alla har sitt egna segment.

Det kommer alltid vara ett så kallad "double edged sword" problem, antingen får man ett monopol eller så blir det en allt för splittrad marknad.

Jag skulle inte se något problem om Steam skulle samarbeta med MS och lansera gamepass till Steam. Självklart får MS en mindre kaka av det hela men båda skulle kunna tjäna på det genom att MS får tillgång till en stor spelmarknad med spelare och Steam får ett större utbud av spel.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av JonasT:

Hade inte haft något emot att använda det tillgängliga Game Pass-biblioteket genom Steam som klient istället för Xbox-appen.

Nej, samma här. Dels så saknas ofta funktioner i Xbox-appen (som modstöd -- det verkar ju dock gå åt rätt håll där, men Slay the Spire går inte att modda nu heller), och dels är det allmänt struligt fortfararande.
Kör t ex Minecraft med några kompisar. Det är inte helt ovanligt att bara en eller två av oss får en uppdatering, så kan vi inte köra tillsammans förrän det är löst. Och att tvinga spel att uppdatera i Xbox-appen/MS Store är inte alltid så lätt som det borde vara...

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Thomas:

Nej, samma här. Dels så saknas ofta funktioner i Xbox-appen (som modstöd -- det verkar ju dock gå åt rätt håll där, men Slay the Spire går inte att modda nu heller), och dels är det allmänt struligt fortfararande.
Kör t ex Minecraft med några kompisar. Det är inte helt ovanligt att bara en eller två av oss får en uppdatering, så kan vi inte köra tillsammans förrän det är löst. Och att tvinga spel att uppdatera i Xbox-appen/MS Store är inte alltid så lätt som det borde vara...

Det verkar som att Game Pass-spel är sin "egen" version, där skillnaden tycks vara att allt är paketerat lite annorlunda.

Det är ju minst sagt lite snurrigt med olika Xbox-appar, tydligen finns det flera olika och det är lite oklart vilken som är den primära, men sen får man ändå ladda ned via Microsoft Store. Har inte kört det själv på länge så får ingen direkt klarhet i det. Ur det perspektivet skulle jag åtminstone gärna se att det blev lite mer enhetligt innan det känns aktuellt för mig att plocka upp igen

Permalänk
Avstängd
Skrivet av landmarks:

Det verkar som att Game Pass-spel är sin "egen" version, där skillnaden tycks vara att allt är paketerat lite annorlunda.

Det är ju minst sagt lite snurrigt med olika Xbox-appar, tydligen finns det flera olika och det är lite oklart vilken som är den primära, men sen får man ändå ladda ned via Microsoft Store. Har inte kört det själv på länge så får ingen direkt klarhet i det. Ur det perspektivet skulle jag åtminstone gärna se att det blev lite mer enhetligt innan det känns aktuellt för mig att plocka upp igen

Man har ju inte ens tillgång till spelens mappar. Och allt är typ krypterat när man väl fixat åtkomst.

Permalänk
Medlem

Om alla tjänster hade ett öppet API som man kunde bygga en klient mot, så kunde man söka efter ett spel, se i vilket shop det är billigast, sen köpa vi den. Då kan man i den clienten bygga massa härligt krut som saknas i storefrontsen, typ sammankoppla alla vän-listor, köra Steamlink även fast det är ett Xbox Gamepass spel, etc etc.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nozomi:

Man har ju inte ens tillgång till spelens mappar. Och allt är typ krypterat när man väl fixat åtkomst.

Det har de ändrat ganska mycket på dock.
https://www.theverge.com/2021/11/11/22776024/microsoft-xbox-a...

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fire_Ice:

Jag är emot alla stora företag som försöker ta ett järngrepp om konsumenter. Hoppas användare inser faran i Gamepass och överger plattformen.

är väll ändå snarare en fördel, får gamepass konkurrens så slutar det precis som med filmer och serier där det kräver mer eller mindre att man betalar 800kr i månaden för alla istället för 100kr för en.

så självklart är konkurrens bra men när det kommer till prenumerationstjänster så är det inte en bra sak då det bara slutar med att det blir dyrare för oss som väl använder tjänsterna.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Känns ju rätt självklart med tanke på EA Play finns ju på Steam nu så vore det trevligt att få in xbox game pass också. Är mer gärna glad att få in det på Steam just för en mer bonus och slipper använda Microsoft klient.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Thomas:

Kommer fortfarande inte åt t.ex. Forza Horizon mapparna utan att använda regedit för att ta över ägarskapet för mapparna.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nozomi:

Kommer fortfarande inte åt t.ex. Forza Horizon mapparna utan att använda regedit för att ta över ägarskapet för mapparna.

Du kan låsa upp det.

Tre punkterna för spelet, sen Manage, sen kommer denna upp:

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

För mycket sammanslagningar, vi behöver mer konkurrens.

Mja ... om Valve ändå inte har tänkt dra igång ett eget liknande system så har det väl åtminstone i mina ögon inte så mycket med konkurrens att göra i praktiken. Det vore en HELT annan sak om det handlade om att MS skulle köpa upp Valve eller tvärtom.

För egen del har det ingen betydelse, jag vet knappt ens vad Game Pass är, och är totalt ointresserad av att ta reda på det.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Det här med abonnemangsmodell kanske vore något, men jag har svårt att försvara det med nuvarande månadskostnad. Det blir ju 1200 om året, eller ca 2 spel vid release. Sedan finns ju också katalogen sen innan som man får tillgång till. Men spel brukar vara rätt hårt rabatterade rätt omgående, varför man lätt kan betala avsevärt mindre bara man är någon månad efter release. Än värre blir det om man är som jag, som har sina spel som de kör till leda och bara köper lite då och då. Svårt att se att det kan bli en grej om det inte blir typ 50% av nuvarande pris...

Visa signatur

Allan, please add signature

Permalänk
Medlem

Jag har nästan övergett Steam och PlayStation pga Game Pass.

Har spelat flera titlar som säkert skulle kostat mig flera tusentals kronor om jag hade behövt köpa de.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teicaus:

Då får man samma problem som med streaming tjänster. Förr var det bara Netflix, nu är det Netflix, HBO, Disney, Amazon och även svenska streaming tjänster. Nu börjar folk bli trötta på att det är så pass många tjänster man ska hålla koll på, för alla har sitt egna segment.

Det kommer alltid vara ett så kallad "double edged sword" problem, antingen får man ett monopol eller så blir det en allt för splittrad marknad.

Jag skulle inte se något problem om Steam skulle samarbeta med MS och lansera gamepass till Steam. Självklart får MS en mindre kaka av det hela men båda skulle kunna tjäna på det genom att MS får tillgång till en stor spelmarknad med spelare och Steam får ett större utbud av spel.

Jag tycker klienter som Steam är onödiga mellanhänder, men jag förstår att det finns pengar att spara på att ha en klient till många spel.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk

Skulle va schysst. EA-play finns ju redan via Steam och Xbox-appen till Windows borde aldrig ha släppts i det skick den är i nu (vet att många yngre sweclockare tänker "oooh big buttons shiny, vad modernt! " men många av oss föredrar funktioner över kladdpekskärmsinterface).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Jag har inte något emot Xbox-appen faktiskt. Tycker den fungerar fint och känns mer modern än Steam.

/hulle.

Du måste vara den första som jag hör är positiv till X-box appen.
Själv tycker jag den är otrolig ologisk och faller stort när man ska spela med vänner.

Permalänk
Medlem

Det hade ju vart fint att kunna köpa dlc eller liknande via Steam istället för via xboxappen. För t ex EU4 så tror jag inte ens alla dlc går att köpa...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Jag har inte något emot Xbox-appen faktiskt. Tycker den fungerar fint och känns mer modern än Steam.

/hulle.

ogillar att man inte får några uppdateringar från spel eller patchnotes, vad jag kan hitta iallafall, får ju en massa sån info i steams bibliotek.

annars helt ok hittils

Permalänk
Medlem

Gabe för tusan....skärpning nu! Du ska fokusera på att ta Half Life: Alyx till PSVR2 istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trackmaster:

Du måste vara den första som jag hör är positiv till X-box appen.
Själv tycker jag den är otrolig ologisk och faller stort när man ska spela med vänner.

Jag spelar inte multiplayer iofs. Men vad är ologiskt dock?

Klicka på ett spel, välj installera, klicka på spelet i kolumnen till vänster, spela...

Steam har ju en massa annat tjafs såklart, så gillar man det så har man inte nåt val, men jag vill bara ha en clean launcher med bara spel, inget annat.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Det går att ställa in sökväg manuellt numera?

Ja där har de krympt Steams försprång i funktionalitet till bara något enstaka decennium.

Permalänk
Medlem

Älskar Gamepass men tycker detta låter lurigt.

Permalänk
Medlem

Med andra ord, Halo till Linux kanske?

Visa signatur

Life is so wonderful, Life is so beautiful, Stay a while, No one gets out alive.
Life is so wonderful, Life is so beautiful, Just smile, No one gets out alive.

Permalänk
Medlem

Tycker Steam är väldigt överskattad, speciellt hur de ser 2022, de måste uppdatera gränssnittet men de är nog rädda att göra purister upprörda