SweClockers utser Inet till årets datorbutik 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragonflame:

Pingvinstång 😁

De gånger jag köper grejerna billigare någon annanstans så brukar jag köpa Pingvinstänger för mellanskillnaden.

Sist blev det ett drygt femtiotal Pingvinstänger, var n-ä-s-t-a-n så jag tröttnade på dem för gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon228747:

Vad hände med Dustin? Blev de andra bättre eller blev Dustin sämre?

Dom blev aldrig direkt sämre utan ändrade bara målgrupp och därmed även sortiment. Så anledningen till att man sällan ser rekommendationer och erbjudanden från dustin är då dom primärt riktar sig mot företag numera.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Dom blev aldrig direkt sämre utan ändrade bara målgrupp och därmed även sortiment. Så anledningen till att man sällan ser rekommendationer och erbjudanden från dustin är då dom primärt riktar sig mot företag numera.

En gång i forntiden var ju Dustin unika med att leverera beställningar nästa dag, medan andra ”datorbutiker” kunde ta flera veckor på sig att leverera en order.

Idag är det ju inte så längre, utan det normala är leverans inom 1-2 vardagar hos de seriösa aktörerna, samt att de har en riktig kundservice istället för att man skickar ett mail som hanteras av godtycklig lådknuffare.

Permalänk
Medlem

Förra gången jag beställde från Inet fick jag Polka, ett sjätte sinne är vad dom har. Självklart högsta betyg.

Permalänk
Inaktiv

Att komplett ligger på lågt talar sitt tydliga språk. Sen de slaktade den svenska divisionen och flyttade allt till Norge så har de parkerat sig i den nedre regionen. De har trots allt värvat Emil, men ändå ligger de så lågt.

Permalänk
Medlem

Helt rätt!

Permalänk

svenska datorbutiker borde enas om donationer till rödakorset osv ang Ukraina
sorry om det inte redan skett.

Visa signatur

Corsair 750D, iNTEL 6950X@4Ghz, Corsair H110iGTX, Corsair 64GB 2133mhz, Asus Rampage V Edition 10 , Optane 480gb, MSI 4070 , ASUS XG-C100C, 1tb Intel ssd something =)

Permalänk
Musikälskare

Grattis, kanske inte oväntat men välförtjänt

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Hur f*n kan Amazon ligga där.
Avbryt hörni! Stöd de svenska ÅF istället för skattesmitande giganter.

F.ö är det synd att se att Komplett fortfarande kämpar. Jag gissar visserligen att de är störst sett till volym men de saknar mycket av det som gör Inet / NoN bra.
(Ja, tyvärr blev ju NoN uppköpta...)

Köpte min samsung 980 pro 2tb för 3000kr på amazon. Kostade 4800kr på inet.

Inet är för dyra, fattar inte varför dom vinner.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

Köpte min samsung 980 pro 2tb för 3000kr på amazon. Kostade 4800kr på inet.

Inet är för dyra, fattar inte varför dom vinner.

Alla kan inte vara billigast på allt hela tiden.

Nu skiljer det 273 kr till Inets nackdel. Betalar hellre de pengarna för att stödja ett svenskt företag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Alla kan inte vara billigast på allt hela tiden.

Nu skiljer det 273 kr till Inets nackdel. Betalar hellre de pengarna för att stödja ett svenskt företag.

Med tanke på att en del av pengarna går till Copyswede om man handlar från en svensk återförsäljare så ser jag det som en god gärning att inte handla produkter belagda med kassettskatt i Sverige.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Avstängd
Skrivet av noobs:

Som alltid. Ni som röstar varför är inet så kärt?

Brukar normalt inte rösta (och har inte ens bott i Sverige alla dessa år)
Fick bra deals på sn850, 3070 bl.a.
Plus de returer jag har gjort, samt trasigt moderkort fixades smidigt.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av noobs:

Som alltid. Ni som röstar varför är inet så kärt?

För den otroliga kundservice samt hjälp vid minsta problem. Även vid iq-fiskmås frågor när du bygger själv för första gången sedan 15 års åldern. Fick full support i telefon via Göteborg att hitta rätt portar på mitt moderkort när jag knappt förstod vad beteckningen stod för det jag letade efter. Även hjälp med tweaks i bios.

Dvs 1,5 timmes tålmodig support medans jag grät blod och satt fast de sista prylarna och startade upp.

Värt vart enda krona.

Som tack beställde jag två längder fikabröd till supporten i Sisjön på bageriet som de fick hämta i mitt namn.

Detta var förvisso 2020 men minnet av det samtalet sitter kvar.

Köpte en laptop där senast och hade en fråga angående ominstallation på Windows till offlineläge som tyvärr inte gick. Men gissa förvåning om den trevlige killens röst var där i telefon samt samma hjälpsamhet och trevliga bemötande. Kommer aldrig byta butik från Inet. Alla returer går utan att ifågasättas, vid vidareförsäljning så lägger de in garanti till nya ägaren under mitt namn med en notis på mitt konto.

Allt detta gör att jag utan problem och med glädje stöttar deras affärsidé. Sveriges bästa service vid köp av teknik! Tack för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Hur f*n kan Amazon ligga där.
Avbryt hörni! Stöd de svenska ÅF istället för skattesmitande giganter.

Så du menar att Komplett ASA inte är en gigant? Creades som äger Inet är väl knappast välgörenhet heller.

Jag köper mina pryttlar av primärt Webhallen, Inet och Amazon. Dock så märker jag att jag köper lite olika saker av dem. Webhallen/Inet primärt sådant som är av "större" karaktär och som jag vill ha bra garanti på IT-pryttlar rätt jämnt fördelat på dem båda, husgeråd/småel definitivt mer på webbhallen eftersom det är lättare att reklamera lokalt när sånt går sönder.

Amazon tycker jag däremot är svårslaget på saker som laddare, kablar, väskor etc etc -- löjligt bra lagernivåer och snabba leveranser... Där blir jag dessutom lite snål när en Samsung 25W-laddare kostar 130 kr på Amazon med frakt till dörren senare på kvällen när Inet eller Webbis tar 249 kr för samma pryl!

Sen tycker jag konkurrens är bra. Kolla bara hur mycket bättre Inets/Webhallens leveranser blivit senaste året tack vara Amazons intåg, med upprättning i leden hos såväl Postnord, Airmee och Budbee...

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem

Gott! Grattis Inet. Nöjd kund här sedan en tid via webben. Besökte för första gången Inet Ringön i Gbg. häromdagen och fick tålmodig hjälp att plocka ihop en ny AMD-baserad burk. Trevliga och hjälpsamma.

Visa signatur

Moderkort: Asus x570 Crosshair VIII extreme
Grafikkort: Aorus 3090 WB
Processor: Rysen 5950X
Minne: 128 GB G.Skill Trident Z Neo DDR4-3600 C16

Permalänk
Medlem

Kanske kommer Webhallen kontra med att också börja lägga upp videos som Inet? Webhallen och Inet är klart de bästa fysiska butikerna och bra online med men med ett plus för Inet och deras videos.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av NinTrance:

svenska datorbutiker borde enas om donationer till rödakorset osv ang Ukraina
sorry om det inte redan skett.

Svenska datorbutiker har generellt papperstunna vinstmarginaler. Tycker vi kan extrahera pengarna direkt från våra plånböcker istället för att lasta det på dem.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem

Bra priser, snabba leveranser, outstanding kundservice jämfört med #2.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem

@inet det enda som saknas för mig är möjligheten att markera sitt konto med "Gillar inte lakrits"

Permalänk
Medlem

@inet Det märks verkligen att ni jobbar för att kunden ska bli nöjd de gånger jag besökt era butiker (Göteborg) även oss som kommer med dumma frågor ibland 😄 och det spelar ingen roll vilken tid på dagen eller om det är mycket kunder eller ej, har alltid fått bra service, ni har klart rätt folk som jobbar hos er.
Har tyvärr aldrig träffat personalen som jobbar med postorder så kan ju inte uttala mig om dem, men det har alltid fungerat smidigt och snabba leveranser.
Kan inte säga något om garanti och support då jag ännu aldrig har behövt utnyttja det, har haft tur med mina delar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Hur f*n kan Amazon ligga där.
Avbryt hörni! Stöd de svenska ÅF istället för skattesmitande giganter.

F.ö är det synd att se att Komplett fortfarande kämpar. Jag gissar visserligen att de är störst sett till volym men de saknar mycket av det som gör Inet / NoN bra.
(Ja, tyvärr blev ju NoN uppköpta...)

Du tror inte svenska åf ”skatteplanerar”?

Permalänk
Medlem
Skrivet av noobs:

Som alltid. Ni som röstar varför är inet så kärt?

Har du pratat med kundservice någon gång?
Har du besökt någon av deras butiker?

För det första så kan dom oerhört mycket om sina produkter.
För det andra så känns det som att prata med en kunnig polare, inte säljare som ljuger och behöver läsa innantill på en specs-lapp jämte produkten.
De kommer med rekommendationer.
De pratar om vädret - och - när du beställt något så får du en pingvinstång.
Dom är fruktansvärt serviceminded.
Dom är folkliga - lite på samma sätt som Ingvar Oldsberg var eller som Lasse Kronér, Claes Malmberg och Lasse Berghagen är - Inet är svåra att inte tycka om.

Sagt det innan och säger det igen, allt ovan måste, alltså MÅSTE, vara mer värt än en hundralapp hit eller dit eller om ett datorbygge totalt sett kostar 1000:- mer än om du plockar delar från olika butiker.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Riggad tävling. Var helt övertygad om att Amazon skulle vinna. 🤷‍♂

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Elakekocken:

Har du pratat med kundservice någon gång?
Har du besökt någon av deras butiker?

För det första så kan dom oerhört mycket om sina produkter.
För det andra så känns det som att prata med en kunnig polare, inte säljare som ljuger och behöver läsa innantill på en specs-lapp jämte produkten.
De kommer med rekommendationer.
De pratar om vädret - och - när du beställt något så får du en pingvinstång.
Dom är fruktansvärt serviceminded.
Dom är folkliga - lite på samma sätt som Ingvar Oldsberg var eller som Lasse Kronér, Claes Malmberg och Lasse Berghagen är - Inet är svåra att inte tycka om.

Sagt det innan och säger det igen, allt ovan måste, alltså MÅSTE, vara mer värt än en hundralapp hit eller dit eller om ett datorbygge totalt sett kostar 1000:- mer än om du plockar delar från olika butiker.

Jag brukar glida in på Sveavägen och slänga lite käft med de. Alltid lika trevliga! Den butiken som gått ned sig mest, tillsammans med Dustin är faktiskt Komplett. Minns när Magnus jobbade på Komplett och deras returpolicy var helt galet bra. Sen dess har priserna gått upp och det har gått söderut.

Permalänk

Jag är långsint så ett grinigt bemötande vid reklamationsärende 2016 räckte för att jag ska undvika Inet tills helvetet fryser till is.

Visa signatur

Corsair Obsidian 750D | EVGA Z790 Classified | G.Skill Ripjaws S5 6000 MHz CL30 64GB DDR5 @6600 MHz CL30 | i9-13900KF @5.6 GHz | PNY GeForce RTX 3080Ti XLR8 Gaming Revel Epic-X RGB @2055 MHz, 19902 MHz | Cooler Master V1200 | CPU+GPU-kylning: EK Custom loop | BenQ XL2410T + LG UltraGear 34GP950G |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrico:

Så du menar att Komplett ASA inte är en gigant? Creades som äger Inet är väl knappast välgörenhet heller.

Jag köper mina pryttlar av primärt Webhallen, Inet och Amazon. Dock så märker jag att jag köper lite olika saker av dem. Webhallen/Inet primärt sådant som är av "större" karaktär och som jag vill ha bra garanti på IT-pryttlar rätt jämnt fördelat på dem båda, husgeråd/småel definitivt mer på webbhallen eftersom det är lättare att reklamera lokalt när sånt går sönder.

Amazon tycker jag däremot är svårslaget på saker som laddare, kablar, väskor etc etc -- löjligt bra lagernivåer och snabba leveranser... Där blir jag dessutom lite snål när en Samsung 25W-laddare kostar 130 kr på Amazon med frakt till dörren senare på kvällen när Inet eller Webbis tar 249 kr för samma pryl!

Sen tycker jag konkurrens är bra. Kolla bara hur mycket bättre Inets/Webhallens leveranser blivit senaste året tack vara Amazons intåg, med upprättning i leden hos såväl Postnord, Airmee och Budbee...

Om du hade citerat hela inlägget så hade du sett hur jag även kommenterar att Komplett är enormt

Amazon är svårslaget på laddare, kablar etc då man ofta saknar saker som elsäkerhetsmärkning , samt övriga problem vid inköp från tveksamma marknadsplatser där den billiga kostnaden kan ha ett högre pris .

Så, du betalar 100kr mindre för en laddare som kan kosta dig och din familj livet, men att det är därför de är bra?
Självklart finns det autentiska delar också, men hur nära tittar du på dina laddare när skillnaden oftast är svår att se ?

Inets och Webbhallens leveranser har alltid varit bra, oavsett om Amazon kommit in eller inte. Jag har alltid fått delar nästa dag från Inet och NoN, detta har inget med Amazon att göra.

Edit*
Jag förespråkar således svenska / skandinaviska ÅF framför denna vidriga entitet, då jag vet att om mitt hus brinner ner på grund av en felaktig laddare så är det bra mycket enklare att få resning om det riktar sig mot Inet eller Komplett, än mot Amazon.
Dessutom, så vet jag att risken för att detta sker, är monumentalt lägre från riktiga ÅF, än marknadsplatsskiten som Amazon eller CDON sysslar med. Det är värt 100kr extra per laddare för mig i alla fall

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Du tror inte svenska åf ”skatteplanerar”?

Jo, men visst. Säkert så sitter Inet och sätter upp skalbolag i skatteparadis för att kunna bygga sitt triljonkronersbolag ännu större utan att betala för det.

Skärp dig, visst att svenska små ÅF kan planera skatten på samma sätt,men att det är ens i närheten samma sak är bara löjligt.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Så, du betalar 100kr mindre för en laddare

En annan fråga man kan fundera på är hur ofta man behöver köpa laddare, och om den besparingen har någon avgörande ekonomisk betydelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av noobs:

Som alltid. Ni som röstar varför är inet så kärt?

Bra reklamationshantering, kunniga, snabb hemleverans.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

En annan fråga man kan fundera på är hur ofta man behöver köpa laddare, och om den besparingen har någon avgörande ekonomisk betydelse.

Med tanke på det jag går in på ovan med elsäkerhetsvarningar etc så kan den besparingen ha en ganska avgörande betydelse.
Spara 100kr på en laddare men betala med datorn, mobilen, livet eller huset...

Visa signatur

Krusidullen är stulen