Permalänk
Avstängd

Byta IP-adress temporärt

Så här är det
Där jag jobbar så behöver man då och då koppla upp sig mot vissa enheter och konfigurera dessa via webinterface och givetvis så ligger de inte i samma IP-range som jag använder. Jag har 192.168.1.XXX hemma och de enheter jag då behöver koppla upp mig till ligger under 192.168.60.XXX.
Det är alltid ett jädra strul varje gång jag ska koppla upp mig på dessa och skulle då vilja ha någon form av virtuellt nätverkskort i datorn eller på annat sätt så jag slipper ändra IP-adress varje gång så frågan är vad jag egentligen behöver för att lösa mitt problem och om någon kan informera hur jag gör detta så även en idiot som jag förstår?

Jag kör Win 10 på datorn, internet kör jag via wifi så anslutning till enheterna sker alltid med kabel.

På min gamla dator med Win 7 med samma inställningar som på min nya så funkar det klockrent.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Stefflo:

Så här är det
Där jag jobbar så behöver man då och då koppla upp sig mot vissa enheter och konfigurera dessa via webinterface och givetvis så ligger de inte i samma IP-range som jag använder. Jag har 192.168.1.XXX hemma och de enheter jag då behöver koppla upp mig till ligger under 192.168.60.XXX.
Det är alltid ett jädra strul varje gång jag ska koppla upp mig på dessa och skulle då vilja ha någon form av virtuellt nätverkskort i datorn eller på annat sätt så jag slipper ändra IP-adress varje gång så frågan är vad jag egentligen behöver för att lösa mitt problem och om någon kan informera hur jag gör detta så även en idiot som jag förstår?

Jag kör Win 10 på datorn, internet kör jag via wifi så anslutning till enheterna sker alltid med kabel.

På min gamla dator med Win 7 med samma inställningar som på min nya så funkar det klockrent.

Du kan prova att tilldela nätverkskortet ipnummer manuellt under avancerade inställningar förutsatt att det funkar att använda statiska ip.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

om du kör wifi till internet, varför kan du inte bara lämna ip-adressen på ditt kabel-nic till 192.168.60.x?

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Du kan prova att tilldela nätverkskortet ipnummer manuellt under avancerade inställningar förutsatt att det funkar att använda statiska ip.
https://i.imgur.com/Fl1csc9.png

Funkade tyvärr inte och testade flera olika men får ändå inte kontakt med min andra enhet.

Skrivet av Haptic:

om du kör wifi till internet, varför kan du inte bara lämna ip-adressen på ditt kabel-nic till 192.168.60.x?

Har testat det också men står hela tiden "Nätverksåtkomst saknas" i inforutan för mitt nätverkskort. Så här ser det ut.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Stefflo:

Funkade tyvärr inte och testade flera olika men får ändå inte kontakt med min andra enhet.

Har testat det också men står hela tiden "Nätverksåtkomst saknas" i inforutan för mitt nätverkskort. Så här ser det ut.

https://i.imgur.com/AF93G8M.png

https://i.imgur.com/3Ev6Oes.png

https://i.imgur.com/seNqRTf.png

Satte du så du verkligen fick flera olika ip som visades även med ipconfig i kommandotolken efter en omstart av datorn?
Och kan du sätta statiska ip så det inte kolliderar med din dhcpservers funktion ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Satte du så du verkligen fick flera olika ip som visades även med ipconfig i kommandotolken efter en omstart av datorn?
Och kan du sätta statiska ip så det inte kolliderar med din dhcpservers funktion ?

Jag testade det men startade inte om datorn, kanske där problemet ligger. Trodde inte det behövdes.
På de bilderna jag lagt upp så har jag tagit bort den extra ip-adressen.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Hedersmedlem

Om du inte kan köra som mrqaffe föreslår, tjacka en usb-dongel som du använder för jubb-prylarna endast?

edit: läste nu ditt inlägg igen och förstår inte riktigt var problemet ligger.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Stefflo:

Jag testade det men startade inte om datorn, kanske där problemet ligger. Trodde inte det behövdes.
På de bilderna jag lagt upp så har jag tagit bort den extra ip-adressen.

Man brukar behöva starta om eller vänta på att dhcplån omförhandlas för att lanet ska fatta att det hänt nått.

Prova också att pinga och inte bara att nå interfacet i webbläsaren.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Du lär ju behöva skriva in en DNS, antingen 1.1.1.1 och/eller 8.8.8.8 och sedan standard-gateway 192.168.60.1 för att "internet" ska fungera också. Sedan ser vi inte om du lagt in extra adresser under avancerad vy. Visa den skärmbilden också.

Dock ska du väl inte behöva ändra till statisk IP, utan behåll DHCP påslaget och sedan lägg in extra-adresserna i avancerat bara.

Permalänk
Medlem

enklaste lösning här är:

USB-Ethernet dongel med statisk adress på 192.168.60.x/24 nätet låt den alltid sitta i bara, sen kör den utan Gateway.
Då är det bara koppla in den då kommer du ha internet kvar på din dator samtidigt som du når webui på den andra.

**missade att du hade wifi som standard anslutning

Permalänk
Medlem

Det här lilla programmet använde jag förr vid liknande scenario, inte säkert det löser ditt problem men kanske?

https://ipchange.net/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Funkade tyvärr inte och testade flera olika men får ändå inte kontakt med min andra enhet.

Har testat det också men står hela tiden "Nätverksåtkomst saknas" i inforutan för mitt nätverkskort. Så här ser det ut.

https://i.imgur.com/AF93G8M.png

https://i.imgur.com/3Ev6Oes.png

https://i.imgur.com/seNqRTf.png

Det brukar krävas att man anger standardgateway när man har statisk IP-adress.

Permalänk
Medlem

Du pratar om jobb och hemma. Är du uppkopplad med VPN till jobbet eller var finns de andra enheterna du behöver komma åt?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Man brukar behöva starta om eller vänta på att dhcplån omförhandlas för att lanet ska fatta att det hänt nått.

Prova också att pinga och inte bara att nå interfacet i webbläsaren.

Tänk vad en liten omstart kan göra
Hade säkert gjort rätt 10 gånger men då inte startat om datorn mellan, ändrade bara IP-adressen till 192.168.60.100 på nätverkskortet och startade om och allt hoppade igång kalas.
Tack för hjälpen och givetvis till alla er andra som kom med olika förslag.

Då jag aldrig använder kabel till datorn i vanliga fall utan endast när jag kopplar in dessa enheter så kan jag köra trådlösa mot mitt eget nät och nätverkskortet mot företagets enheter som kräver en annan IP-range.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10