Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Jag dricker inte kaffe eller te. Just nu är det bara Vatten, mjölk och cola.

Jag testade att köpa en soda streamer men vattnet blev bara äckligare med den. Så den samlade damm i en låda några år innan den gick till tippen.

Sen de bytte recept på Coca Cola Zeron gick jag över till Pepsi Max eftersom den nya colan inte var lika god.

Men varje gång jag går till ica/willys så kastar jag ner mer. För mitt tanke sett är att "detta förtjänar jag idag" efter en lång dag på jobbet eller något annat min hjärna kommer på. Även om jag bestämde mig under dagen att jag inte ska köpa en.

Min vikt beror nog mest på chips jag kan köpa för sug men trycker i mig hela påsen utan vidare motstånd. Även om jag ångrar mig starkt efteråt.

Just nu har jag 1 st Pepsi Max burk i kylen. Ska trappa ner på detta. Sluta tvärt vet jag inte om jag klarar.
Ska låta burken stå i kylen för då vet jag att jag har "hemma" ifall suget kommer på affären och sedan när jag kommer hem kanske jag får en tankeställare.

Eftersom light-dryckerna faktiskt inte innehåller kalorier så har jag svårt att tänka mig att läsken har en direkt påverkan på din vikt. Däremot finns det forskning som visar på att läsk leder till ökad aptit.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av goa200:

Känns som att många här jämför sockersötad cola med cola zero. Att dricka cola zero är bortsett från slitage på emalj och ekonomi ganska oproblematiskt och jag känner att det inte ska jämföras med beroende av t.ex. cigg lr sockersötad läsk.

Till TS,
Hur kommer det sig att du vill sluta med cola zero? du nämner att du dricker 1.5l om dagen vilket jag känner inte är speciellt farliga mängder.
Om det är viktnedgång du är ute efter så drick mer cola zero
Annars ersätt colan med vatten

Riktigt cola slutade jag med strax efter zeron kom till Sverige, då gick jag ner 20 kg på rekordfart.

Jag vill mest sluta för jag känner mig dålig efter slängt i mig 1.5 liter under en pizza eller chipspåse. Chips vill jag sluta med att spontant köpa. Mår riktigt piss efter en påse, brukar byta ut en påse emot kvällsmat när sambon och barnen inte är hemma.. finns inget tråkigare än att laga mat till en person.

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Riktigt cola slutade jag med strax efter zeron kom till Sverige, då gick jag ner 20 kg på rekordfart.

Jag vill mest sluta för jag känner mig dålig efter slängt i mig 1.5 liter under en pizza eller chipspåse. Chips vill jag sluta med att spontant köpa. Mår riktigt piss efter en påse, brukar byta ut en påse emot kvällsmat när sambon och barnen inte är hemma.. finns inget tråkigare än att laga mat till en person.

"i feel you"
hatar att laga mat till mig själv så det blir mackor oftast

Men du skriver att du mår dåligt när du klämt i dig 1.5l cola under en pizza lr chipspåse. Kanske är pizzan lr chipspåsen som får dig att må dåligt?
Klämmer ju själv flera 33cl zero om dagen. Men jag läser lite mellan raderna att du vill tappa lite mer i vikt. då är mitt tips att dra ner en app till mobilen tex. lifesum men behöver inte vara den, finns ett gäng. Sen i några dagar så väger du allt du äter så du får en uppfattning om hur mkt kalorier saker innehåller.
Här kan du räkna ut ditt ungefärliga energibehov sen drar du av så mkt kalorier du känner dig bekväm med helt enkelt.

Permalänk
Snusfri

Efter att ha varit snusfri i 13 månader nu så ska jag försöka ge mig på att trappa ner på socker, kommer att bli betydligt tuffare.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Efter att ha varit snusfri i 13 månader nu så ska jag försöka ge mig på att trappa ner på socker, kommer att bli betydligt tuffare.

spontant tycker jag det borde väl vara tuffare att lägga ner snusning än att trappa ner sockerkonsumtionen ??

Permalänk
Medlem

Jobbigt det där med beroende.

Jag slutade tvärt med allt onyttigt. Det var tufft första månaden, men med lite pannben så kommer man över det tillslut, och det är jag glad över, på lite mer än två år gick jag från 160kg till 82kg.

Så vill du sluta, så kan du sluta, gäller att bara hitta rätt inställning!

Lycka till

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjobbo:

Jobbigt det där med beroende.

Jag slutade tvärt med allt onyttigt. Det var tufft första månaden, men med lite pannben så kommer man över det tillslut, och det är jag glad över, på lite mer än två år gick jag från 160kg till 82kg.

Så vill du sluta, så kan du sluta, gäller att bara hitta rätt inställning!

Lycka till

Snyggt jobbat!!

Permalänk
Medlem

Pepsi gjorde det åt mig när de började ha i massa vidrigt sötningsmedel i den vanliga varianten också, fyfan! Annars rekommenderar jag smaksatt mineralvatten, tycker Ramlösa Vattenmelon fungerar hur bra som helst som ersättare till läsk när man vill ha något kolsyrat med lite smak.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Riktigt cola slutade jag med strax efter zeron kom till Sverige, då gick jag ner 20 kg på rekordfart.

Jag vill mest sluta för jag känner mig dålig efter slängt i mig 1.5 liter under en pizza eller chipspåse. Chips vill jag sluta med att spontant köpa. Mår riktigt piss efter en påse, brukar byta ut en påse emot kvällsmat när sambon och barnen inte är hemma.. finns inget tråkigare än att laga mat till en person.

Vilka konkreta åtgärder som funkar för just dig är svårt att svara på, men några mer allmänna förslag kan jag försöka mig på i alla fall:

1. Var tydlig med vad ditt mål är. Är det att dricka mindre läsk, äta mindre chips eller är det att bli av med kroppsfett?
Om det är att bli mindre fet finns det sedan olika sätt att göra det på.

2. Hur ska du göra för att nå ditt mål? Här kan det vara idé att fundera på dieten, kom med konkreta matförslag. Jag ogillar att laga mat och gör därför matlådor för en vecka i taget.

3. Fundera på VAD du ska göra mer än vad du INTE ska göra. Det brukar vara lättare klara ett mål om vägen dit ses som en integrerad del av målet.

4. Det är lättare att byta en vana mot en annan än att bara sluta.

5. Rent psykologiskt fungerar det att göra något först, även om du saknar motivation just där och då, och sedan i efterhand fundera på varför du gjorde så.

Här är en länk till ett Youtube-klipp som jag tycker beskriver målsättningar och genomförande rätt bra: https://youtu.be/vBLb2rw3XsY

Jag kan även tipsa om psykologipodden ”Dumma människor”, som har avsnitt om att bryta vanor.

Som någon skrev tidigare måste man verkligen genuint vilja bryta ett beroende (vilket är något annat än bara en vana), att bara inse förnuftigt att det vore bra att bryta ett beroende räcker sällan.

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Medlem

Jag gick över till Pepsi Max, sodastream varianten, sedan så började jag blanda läsken svagare och svagare, och efter ett tag så slutade jag helt med att blanda Pepsi i bubbelvattnet. Det fungerade kanon för mig.

Visa signatur

Phanteks Eclipse G500A Vit | i9 13900K | RTX 4090 FE | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | DeepCool GAMMAXX L360 A-RGB Vit | 5TB M.2 | X34A |

Permalänk
Medlem

Att trappa ner, och inte förneka sig själv helt, är en viktig framgångsindikator såsom många andra redan är inne på.

För viktminskning så kan jag förorda att äta från asietter. Ni förstår nog varför.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Antingen eget bubbelvatten, eller vanligt vatten som du ställer i kylen. Riktigt kallt vatten är fan det godaste som finns när man är riktigt törstig.

Helt rätt men bara om det inte finns kall öl för då är det godast

Permalänk
Medlem

Var själv i samma sits.
Bytte lightläsken mot kolsyrat vatten på affären (Icas är riktigt bra, brukar kosta 15:- för 2x 1.5 liter eller 20:- för 3x 1.5 liter)
Sedan gick jag över till Te och nu är det kranvatten som gäller

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stan Carley:

Helt rätt men bara om det inte finns kall öl för då är det godast

Nja, jag föredrar faktiskt nog vatten främst.
Till grillat däremot slår ingenting en kall bärs

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Hur orkar man ens bära hem all läsk när man dricker flera liter per dag, egentligen? Bortser man från att jag blivit för snål för att kosta på mig sådant alltför ofta så är nog det ett av mina större hinder från att falla i denna fällan (inklusive hålla på att panta också).

Inte för att jag är så värst nära normalvikt för den sakens skull. Var på väg dit innan pandemin, sen blev man ju stugsittare i nästan två år (men nu är det på väg neråt igen iaf).

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem

Sen denna tråd har jag bara druckit två burkar. Känns bra att inte hälla i sig mängder. Märker att jag njuter mer av smaken ifall man begränsar sig. Men min feta bov är chips. Ska banta ner på chips med.

Permalänk
Medlem

Sluta köpa läsk/vatten helt - det är inte bara onyttigt och miljöförstörande utan svindyrt också. Drick det som kommer ur kranen hemma - smakar det inte optimalt fixar du en filterkanna och ställer i kylen. Ska du prompt ha nån smak på vätskan köp citronjuice på flaska och skvätt i, eller varför inte riktiga citroner/lime.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niivpzi:

Sodrastreamer och köra bara citron/frukt/bärsmakerna utan socker, som hemmagjord Loka/ramlösa typ?
Kanske idiotiskt men ev funkar det för vissa:
Jag når "gränser" rätt lätt, så prova dra i dig 6-8 liter så det blir på tok för mycket så kanske du inte vill se det något mer efter X dagar..? Funkat för Cigg och Snus efter grövre fyllor, rör inte dessa två saker för hjärnan sagt "detta får dig spy"

Finns även artiklar som detta, går fördjupa sig i men du gräver dig djupare med maten och drickan i längden:
https://theweek.com/articles/495669/junk-food-more-addictive-...

Vi kör på Fun Light som tillsats när vi göra "Dricka" här hemma, funkar klockrent.

// Marcus

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80