SweClockers utser Inet till årets datorbutik 2021

Permalänk
Medlem

Grattis Inet, klart välförtjänt, för några år sedan hade jag verkligen inte sagt det samma men de har för mig rest sig ordentligt på under senaste åren. Tycker nog det tom gör det extra välförtjänt att blivit bättre

Permalänk
Medlem

Nice! Komplett, NetOnNet och Webhallen är väl numera samma fast ändå inte

Visa signatur

Kan vara lite slö att svara på PMs, försöker kolla dagligen dock.

OS: Win 10 x64 CPU: Intel i5 11400F MINNE: Corsair Vengeance 3000mhz 32gb RGB MODERKORT: MSI MAG B560 TOMAHAWK GPU: Sapphire RX 6700 XT HDDs: Corsair MP600 Core PSU: Cooler Master MWE 750W CHASSI: Phanteks 500A (Svart)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Jo, men visst. Säkert så sitter Inet och sätter upp skalbolag i skatteparadis för att kunna bygga sitt triljonkronersbolag ännu större utan att betala för det.

Skärp dig, visst att svenska små ÅF kan planera skatten på samma sätt,men att det är ens i närheten samma sak är bara löjligt.

Snarare ett bolag som komplett som skulle kunna utföra omfattande skatteplanering. Inte som så att de skulle tacka nej till den positionen amazon har idag med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Snarare ett bolag som komplett som skulle kunna utföra omfattande skatteplanering. Inte som så att de skulle tacka nej till den positionen amazon har idag med.

Det skulle väl ingen göra.
Men jag resonerar att om jag betalar 100kr mer (Sällan dem är dyrare) för att köpa från ett svenskt bolag med svenska ägare (Inet som exempel), så är sannolikheten större att detta går tillbaka som skatt i Sverige eller genererar annan positiv påverkan i Sverige, snarare än ett bolag som har ett börsvärde på 100 miljarder kronor, och som är ökända att äta upp sin konkurrens med hjälp av tveksamma metoder och allmän skattesmitning, så gör jag det.
Upp till var och en, men det finns få positiva saker med att Amazon får större fotfäste här (Jämför när MediaMarkt gick in och tog kål på mindre handlare)

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Skrivet av noobs:

Som alltid. Ni som röstar varför är inet så kärt?

Tycker deras support är oslagbar. Andra butiker är säkert billigare, t ex netonnet, men min känsla är att Inet drivs av datorentusiaster inte säljare som lika gärna kunnat jobba på Elgiganten.

Permalänk
Medlem

Snacka om urtvättad titel vid det här laget. Lite som om BigMac skulle vinna "Sveriges bästa hamburgare" i en omröstning bland utvalda kunder på en McDonald's-restaurang.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crazy Ferret:

Snacka om urtvättad titel vid det här laget. Lite som om BigMac skulle vinna "Sveriges bästa hamburgare" i en omröstning bland utvalda kunder på en McDonald's-restaurang.

Ehm, nej? Om Inet själva hade hållt i tävlingen så hade din jämförelse varit relevant, men inte nu.

Visa signatur

ETT @ CPU: i7-10700K - RAM: 32GB - GPU: RTX 3080 - MON: 32" 1440p 144Hz
TVÅ @ CPU: i9-9900K - RAM: 64GB - GPU: GTX 1660 Ti - MON: 49" 1440p 120Hz
TRE @ CPU: i7-6700K - RAM: 16GB - GPU: GTX 1080 - MON: 27" 1080p 144Hz
FYRA @ CPU: i7-11700 - RAM: 128GB - GPU: RTX 3060 - MON 49" 1440p 120Hz
FEM @ CPU: i7-11800H - RAM: 16GB - GPU: RTX 3070 - MON 15,6" 1440p 165Hz

Permalänk
Medlem

Välförtjänt ändå!

För mig är @Inet bäst på att fånga mitt hjärta som entusiast eftersom de tydligt förstår målgruppen. Det spelar ingen roll om jag går in i butik eller pratar med kundtjänst så förstår dom snabbt vad som är problemet och kan föreslås en rimlig lösning om något har strulat. Går jag in Netonnet eller ibland även Webhallen så känns det ibland som att det ungefär lika mycket om PC hårvara som min morsa vilket ju inte är så betryggande när något är fel.

Vidare så är det omöjligt att inte uppskatta att man som SweC-medlem får fria hemleveranser och då och då exklusiva riktigt feta erbjudanden. Ett tydligt exempel på hur Inet känner och uppskattar oss entusiaster bäst i branschen var skillnaden mellan deras senaste SweC-kampanj och den @Komplett hade i förra veckan, där Inet bjöd på helt sjukt bra erbjudanden som de garanterat såldes med förlust för att göra oss riktigt nöjda medan komplett gav helt OK erbjudanden som var hypeade till skyarna. Det är inte det att det på något sätt var usla erbjudanden från Komplett utan visade snarare på en avsaknad av kännedom och fingertoppskänsla gentemot den kräsna och prismedvetna målgruppen här på SweC. Jag tror att det är helt rätt väg att gå från @Inet att ge tillbaka lite till oss entusiaster, i kombination av god service så är valet enkelt när man ska hjälpa en familjemedlem, vän eller bekant att sätta ihop en dator vilken butik i alla fall jag väljer.

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av noobs:

Som alltid. Ni som röstar varför är inet så kärt?

Min röst i år var väl egentligen inte helt genomtänkt då jag inte handlat något därifrån på rätt länge, men jag har heller inte handlat mer än någon enstaka pryl på andra ställen heller och inte haft något särskilt supportärende under de senaste åren så dom fick min röst på gamla meriter.

Mitt förhållande till Inet sträcker sig nog mer än 20 år bakåt i tiden då min Pappa bodde i Göteborg och brukade köpa datorprylar och tillbehör i deras butik. Och han blev aldrig pålurad något dumt, varje gång vi pratade och han pratade om vad han hade köpt och vad dom hade rekommenderat så kändes det helt rimligt och bra. Det är något som är rätt sällsynt.

Nu kan man ju inte leva kvar på 20 år gamla meriter men jag tycker dom har haft kvar den grundtanken, ha viss kompetens och försöka lyssna på kundens behov istället för att bara försöka sälja.

Mina 5 senaste datorer har jag köpt färdigbyggda ifrån dom och varit nöjd med bygget alla gånger. Dom har lyssnat på önskemål och gett bra alternativ om önskemålet inte funkat.

Dom gånger någonting har strulat på något sätt så har dom varit hjälpsamma, trevliga och kunniga. Som när en dator hade skadats hos posten.

Den här typen av långvarig trovärdighet och bra kundservice ska löna sig.

Webhallen, Komplett och Netonnet har jag också varit väldigt nöjd med, ingen skugga ska falla på något av dom företagen från min sida. Men Inet är lite lite bättre helt enkelt och erbjuder tjänster och service som dom andra inte gör i lika god utsträckning.

Dustinhome tycker jag har tappat mycket i pris och utbud så dom är snäppet längre ner i mina ögon. Deras grej har ju alltid varit företag först och främst men känns som dom helt övergivit home-konceptet på senare år.

CDON har gått ner sig fullständigt och borde brinna i helvetet.

Glömmer jag någon konkurrent?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murvel:

Ehm, nej? Om Inet själva hade hållt i tävlingen så hade din jämförelse varit relevant, men inte nu.

Nej, i så fall hade McD själva hållt sin tävling.
Att Inet hyllas som gudar här på forumet är knappast någon hemlighet, och har gjort sedan de började med fri frakt till SweC-medlemmar i en tid där fri frakt inte var normen - ett drag som gav en trogen (för att ta till i underkant) kundbas.

Eller är det verkligen så att du tror att just Inet är så signifikant mycket bättre än konkurrenterna att de tagit hem denna utmärkelse med överväldigande marginal sedan 2009?

Don't get me wrong, jag har inget mot Inet, och har handlat där mycket genom åren, men att de tar hem den här titeln år efter år med så extrema siffror har jag tyvärr svårt att attribuera till annat än en trogen kult (se exempel i inlägget ovan) som jag själv (utan att ens tänka på det) varit del av. Inte märkligare än att man får en Mac som rekommendation på datorinköp om man frågar på ett applefokuserat forum, eller att Iphone aldrig skulle bli utsedd till årets bästa telefon på ett androidforum.

Edit: Nu blev jag ju tvungen att kolla upp när de började med fraktfritt (vid över 500:-) till Sweclockersmedlemmar ... https://www.inet.se/produkt/6101343/fraktfritt-sweclockers-kl...

"Upplagd 2009-08-26 14:01" ... surprise.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Välförtjänt antar jag men jag gillar inte att ett enskilt företag har sån "dominans".
Hade varit bättre om det fanns fler företag som var lika populära och att Inet bara vann med några procent, med max 30% eller nåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crazy Ferret:

Nej, i så fall hade McD själva hållt sin tävling.
Att Inet hyllas som gudar här på forumet är knappast någon hemlighet, och har gjort sedan de började med fri frakt till SweC-medlemmar i en tid där fri frakt inte var normen - ett drag som gav en trogen (för att ta till i underkant) kundbas.

Eller är det verkligen så att du tror att just Inet är så signifikant mycket bättre än konkurrenterna att de tagit hem denna utmärkelse med överväldigande marginal sedan 2009?

Don't get me wrong, jag har inget mot Inet, och har handlat där mycket genom åren, men att de tar hem den här titeln år efter år med så extrema siffror har jag tyvärr svårt att attribuera till annat än en trogen kult (se exempel i inlägget ovan) som jag själv (utan att ens tänka på det) varit del av. Inte märkligare än att man får en Mac som rekommendation på datorinköp om man frågar på ett applefokuserat forum, eller att Iphone aldrig skulle bli utsedd till årets bästa telefon på ett androidforum.

Edit: Nu blev jag ju tvungen att kolla upp när de började med fraktfritt (vid över 500:-) till Sweclockersmedlemmar ... https://www.inet.se/produkt/6101343/fraktfritt-sweclockers-kl...

"Upplagd 2009-08-26 14:01" ... surprise.

Eller så kan det ju vara så att Inet faktiskt utmärker sig och många tycker att Inet är en bättre datorbutik än konkurrenterna? De har t.ex. vunnit Prisjakts utmärkelse "Årets Butik" inom kategorin "Datorer och Mobilt" 2021, 2020, 2019, 2018, 2017 och 2014. Innan dess vann de årets nätbutik 2010, 2011, 2012 och 2013.

Så det verkar inte bara vara folk på Swec som tycker de är bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Eller så kan det ju vara så att Inet faktiskt utmärker sig och många tycker att Inet är en bättre datorbutik än konkurrenterna? De har t.ex. vunnit Prisjakts utmärkelse "Årets Butik" inom kategorin "Datorer och Mobilt" 2021, 2020, 2019, 2018, 2017 och 2014. Innan dess vann de årets nätbutik 2010, 2011, 2012 och 2013.

Så det verkar inte bara vara folk på Swec som tycker de är bra.

Ännu en popularitetstävling som handlar om att få en skara trogna kunder att rösta. Generellt är vi människor vanedjur; vi handlar där vi alltid handlar, såvida det inte uppkommer en god orsak att ändra det beteendet, och vi älskar att känna att vi valt rätt (även när vi inte gjort det).

Märk väl att jag varken kritiserar Inet eller deras kunders fanatism, jag kritiserar utmärkelser av den här typen - av den enkla anledningen att de inte säger något om att en butik skulle vara bäst, bara att de bryr sig om utmärkelser och lyckats bäst att få sin fanbase att rösta (inte bara i SweC:s omröstning utan även i andra, även om röstläggarna i många fall sannolikt är desamma) eftersom de (och vi kunder, så länge vinnarna är de vi är kund hos) bryr sig om att de kan visa upp sina jääättehäftiga utmärkelser och emblem.

[edit]Nu säger jag inte att Inet aktivt säger "gå in och rösta på oss här", åtminstone inte här på SweC där de faktiskt ombedes att inte göra det, jag säger att de inte behöver göra det tack vare att de redan köpt in sig genom sitt "engagemang för vår community" sedan 2009.[/edit]

Och nej, det kan inte vara så att de faktiskt utmärker sig så här mycket. Skulle de siffror de vunnit med reflektera verkligheten skulle konkurrenterna ha gått under för länge sedan.
En omröstning med en enda röst på fem kandidater kommer att ge ett skevt resultat, och som vi har sett i kommentarstrådarna så är det många som röstar "på gammal vana", och säkerligen många trots att de inte ens handlat på butiken i fråga under givet år.

Edit 2: Dagens tips till forumets medlemmar: vill ni ha ännu mer "engagemang" framöver, rösta på någon annan butik nästa gång och invänta Inets nästa drag. Om de nu är så genuint bra så kommer de ju i värsta fall bara att fortsätta på nuvarande linje, inte sant?

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crazy Ferret:

Ännu en popularitetstävling som handlar om att få en skara trogna kunder att rösta. Generellt är vi människor vanedjur; vi handlar där vi alltid handlar, såvida det inte uppkommer en god orsak att ändra det beteendet, och vi älskar att känna att vi valt rätt (även när vi inte gjort det).

Märk väl att jag varken kritiserar Inet eller deras kunders fanatism, jag kritiserar utmärkelser av den här typen - av den enkla anledningen att de inte säger något om att en butik skulle vara bäst, bara att de bryr sig om utmärkelser och lyckats bäst att få sin fanbase att rösta (inte bara i SweC:s omröstning utan även i andra, även om röstläggarna i många fall sannolikt är desamma) eftersom de (och vi kunder, så länge vinnarna är de vi är kund hos) bryr sig om att de kan visa upp sina jääättehäftiga utmärkelser och emblem.

[edit]Nu säger jag inte att Inet aktivt säger "gå in och rösta på oss här", åtminstone inte här på SweC där de faktiskt ombedes att inte göra det, jag säger att de inte behöver göra det tack vare att de redan köpt in sig genom sitt "engagemang för vår community" sedan 2009.[/edit]

Och nej, det kan inte vara så att de faktiskt utmärker sig så här mycket. Skulle de siffror de vunnit med reflektera verkligheten skulle konkurrenterna ha gått under för länge sedan.
En omröstning med en enda röst på fem kandidater kommer att ge ett skevt resultat, och som vi har sett i kommentarstrådarna så är det många som röstar "på gammal vana", och säkerligen många trots att de inte ens handlat på butiken i fråga under givet år.

Edit 2: Dagens tips till forumets medlemmar: vill ni ha ännu mer "engagemang" framöver, rösta på någon annan butik nästa gång och invänta Inets nästa drag. Om de nu är så genuint bra så kommer de ju i värsta fall bara att fortsätta på nuvarande linje, inte sant?

Så vad är då "bäst datorbutik" om inte den butik som flest kunder tycker är bäst? Vad är din egentliga poäng? Försöker du hävda att Inets kunder är mer benägna att rösta i omröstningarna än andra butikers kunder? Att fler Inetkunder vet hur man röstar?

För rent analysmässigt skulle man behöva ha på fötter för att hävda att det skulle vara skevt urval till en butiks fördel i den här typen av undersökningar. Vad stödjer du din teori på för data?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Så vad är då "bäst datorbutik" om inte den butik som flest kunder tycker är bäst? Vad är din egentliga poäng? Försöker du hävda att Inets kunder är mer benägna att rösta i omröstningarna än andra butikers kunder? Att fler Inetkunder vet hur man röstar?

För rent analysmässigt skulle man behöva ha på fötter för att hävda att det skulle vara skevt urval till en butiks fördel i den här typen av undersökningar. Vad stödjer du din teori på för data?

Jag säger att jag finner det högst osannolikt att om man objektivt kvantifierar kvaliteter hos fem väletablerade butiker med gott anseende (åtminstone fyra av dem) och ställer dessa mot varandra så kan vi statistiskt förvänta oss en betydligt lägre marginal för vinnande part, framför allt över en så lång tidsram som vi talar om här (då eventuella stora faktiska skillnader i kundbemötande, service, och så vidare, torde ha jämnats ut med tiden).

Skulle Inet vara så mycket bättre än exempelvis Webhallen så att mer än två av tre kunder anser Inet vara den föredragna butiken av de två, så borde inte deras omsättning vara hälften så stor (eller mindre än en femtedel i fallet Netonnet). Och nej, jag säger inte att omsättning är vare sig den enda eller bästa siffran att bedöma "bäst" utifrån, så försök inte lägga de orden i min mun. Jag säger bara att siffrorna talar emot röstfördelningen.

Så ja, jag säger att "Bäst datorbutik" är den som 1) flest kunder tycker är bäst, inte den butik som 2) råkar ha flest röstbenägna nöjda kunder.
Här på SweC så är Inet definitivt i kategori 2, men de två kategorierna är inte nödvändigtvis "mutually exclusive".
"Årets datorbutik" däremot är en utmärkelse som enbart mäter kategori 1, och såvida inte Inet börjar exempelvis skeppa vapen till Ryssland (eller något annat som verkligen inte uppskattas i vår kära community) så kommer de att fortsätta vinna utmärkelsen år efter år, oavsett hur objektivt bra de faktiskt är relativt konkurrenterna.

#sväraikyrkan

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crazy Ferret:

så kommer de att fortsätta vinna utmärkelsen år efter år, oavsett hur objektivt bra de faktiskt är relativt konkurrenterna.

Vad spelar det för roll då?

De flesta potentiella köpare har nog lite fler kriterier än att butiken ifråga fått en utmärkelse på SweClockers, framförallt i en tid när prisjämförelsetjänster blivit standard. Affärsmässigt är det en utmärkt idé med såna här jippon, inte minst för SweClockers, så jag vet inte vad det finns att klaga på rent objektivt?

Antar att du är ute efter någon slags social datorkomponentsåterförsäljarrättvisa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crazy Ferret:

Jag säger att jag finner det högst osannolikt att om man objektivt kvantifierar kvaliteter hos fem väletablerade butiker med gott anseende (åtminstone fyra av dem) och ställer dessa mot varandra så kan vi statistiskt förvänta oss en betydligt lägre marginal för vinnande part, framför allt över en så lång tidsram som vi talar om här (då eventuella stora faktiska skillnader i kundbemötande, service, och så vidare, torde ha jämnats ut med tiden).

Skulle Inet vara så mycket bättre än exempelvis Webhallen så att mer än två av tre kunder anser Inet vara den föredragna butiken av de två, så borde inte deras omsättning vara hälften så stor (eller mindre än en femtedel i fallet Netonnet). Och nej, jag säger inte att omsättning är vare sig den enda eller bästa siffran att bedöma "bäst" utifrån, så försök inte lägga de orden i min mun. Jag säger bara att siffrorna talar emot röstfördelningen.

Så ja, jag säger att "Bäst datorbutik" är den som 1) flest kunder tycker är bäst, inte den butik som 2) råkar ha flest röstbenägna nöjda kunder.
Här på SweC så är Inet definitivt i kategori 2, men de två kategorierna är inte nödvändigtvis "mutually exclusive".
"Årets datorbutik" däremot är en utmärkelse som enbart mäter kategori 1, och såvida inte Inet börjar exempelvis skeppa vapen till Ryssland (eller något annat som verkligen inte uppskattas i vår kära community) så kommer de att fortsätta vinna utmärkelsen år efter år, oavsett hur objektivt bra de faktiskt är relativt konkurrenterna.

#sväraikyrkan

Hur skulle du kunna objektivt mäta vilken datorbutik som är bäst? Hela utmärkelsen är en subjektiv sådan då det helt utgår från kundernas bedömning av butikerna och olika kunder värdesätter olika saker.

Sedan är din slutsats angående omsättningen felaktig, för att de skall vara jämförbara i denna kontext av "årets datorbutik" så skulle fördelningen av försäljning inom olika produktkategorier behöva vara likvärdig hos de olika aktörerna. Det är det dock inte och både Webhallen och Netonnet har mycket bredare sortiment som i många fall inte alls är sådana saker som en "datorbutik" måste sälja.

Däremot är det såklart så att beroende på var omröstningen görs och vilken typ av butik den gäller så kommer man ha olika demografier som lämnar sina svar. Omröstningen på Sweclockers lär t.ex. inte vara tillämpbar ifall man vill bedöma vad en genomsnittlig datorbutikskund tycker, där kommer nog Prisjakt närmare sanningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Vad spelar det för roll då?

De flesta potentiella köpare har nog lite fler kriterier än att butiken ifråga fått en utmärkelse på SweClockers, framförallt i en tid när prisjämförelsetjänster blivit standard. Affärsmässigt är det en utmärkt idé med såna här jippon, inte minst för SweClockers, så jag vet inte vad det finns att klaga på rent objektivt?

Antar att du är ute efter någon slags social datorkomponentsåterförsäljarrättvisa?

Det spelar ingen som helst roll, jag trodde jag hade varit övertydlig med det. Jag tycker att det är en nonsensutmärkelse som urvattnar hela konceptet med rekommendationer och utmärkelser (lite som när hela klassen får guldstjärnor utan att faktiskt ha utmärkt sig, bara för att dra till med ännu en liknelse som inte alls håller ).
Dessutom är det kul att folk blir så provocerade när man ifrågasätter det hela med åtminstone ett sammanträffande som var lite för vältajmat för att bara vara just ett sammanträffande.

Hade Inet haft butik här i stan så hade jag säkerligen handlat betydligt mindre på de butiker som finns här (vilket är en av mina största kriterier för att få min röst), så jag lägger absolut ingen värdering i att Inet lyckats köpa sig en nischad marknadsandel genom att bjuda på frakt och flörta lite med ett community. Tvärt om så är det något kvantitativt och mätbart som nästan förtjänar en utmärkelse i sig.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Inet är min favoritbutik och jag röstar på dem.
Det blev dock en plump inprotokollet vid senaste köpet, pigvinstången hade mintsmak!!! Värsta besvikelsen någonsin!
Jag gillar Inet bäst ändå och kommer vara en trogen kund....men mintsmak...det får ni ändra på!

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crazy Ferret:

Det spelar ingen som helst roll, jag trodde jag hade varit övertydlig med det. Jag tycker att det är en nonsensutmärkelse som urvattnar hela konceptet med rekommendationer och utmärkelser (lite som när hela klassen får guldstjärnor utan att faktiskt ha utmärkt sig, bara för att dra till med ännu en liknelse som inte alls håller ).
Dessutom är det kul att folk blir så provocerade när man ifrågasätter det hela med åtminstone ett sammanträffande som var lite för vältajmat för att bara vara just ett sammanträffande.

Hade Inet haft butik här i stan så hade jag säkerligen handlat betydligt mindre på de butiker som finns här (vilket är en av mina största kriterier för att få min röst), så jag lägger absolut ingen värdering i att Inet lyckats köpa sig en nischad marknadsandel genom att bjuda på frakt och flörta lite med ett community. Tvärt om så är det något kvantitativt och mätbart som nästan förtjänar en utmärkelse i sig.

En sån här utmärkelse är subjektiv, framförallt eftersom den baseras på en subjektiv shoppingupplevelse. Det här blir som att börja skriva långa uppsatser om att Kelloggs Cornflakes "minsann inte alls är bäst fast att dom skriver det på paketet".

För informerade kunder fyller utmärkelser möjligen syftet att man kanske undersöker en vara som ett alternativ när man letar efter en relaterad produkt. Om någon okritiskt köper saker baserat på utmärkelser så är det inte ett problem med själva utmärkelsen, så att säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Sedan är din slutsats angående omsättningen felaktig, för att de skall vara jämförbara i denna kontext av "årets datorbutik" så skulle fördelningen av försäljning inom olika produktkategorier behöva vara likvärdig hos de olika aktörerna. Det är det dock inte och både Webhallen och Netonnet har mycket bredare sortiment som i många fall inte alls är sådana saker som en "datorbutik" måste sälja.

Du menar sådär som Inet säljer dammsugare, sällskapsspel och luftrenare?
Min slutsats är inte felaktig, jag sade uttryckligen att det inte var en bra siffra att isolerat bedöma "bäst" utifrån. Men, för att ha 38% av Inets antal röster så tycker jag ändå att dubbel omsättning är lite väl skevt, givetvis enbart baserat på gissningsdata i hur fördelningen av vad som säljs som enligt allsmäktige Aktsu definieras som vad en datorbutik måste sälja.
Men, återigen missar du poängen.
Lyckligtvis hittade du den här:

Citat:

Däremot är det såklart så att beroende på var omröstningen görs och vilken typ av butik den gäller så kommer man ha olika demografier som lämnar sina svar. Omröstningen på Sweclockers lär t.ex. inte vara tillämpbar ifall man vill bedöma vad en genomsnittlig datorbutikskund tycker, där kommer nog Prisjakt närmare sanningen.

Precis. Den är icke tillämpbar och inte alls baserad på något som förärar den "Årets", särskilt inte när delar av de som röstar inte ens handlat på butiken i fråga under året.
Ge Inet omdömet "Sweclockers Rekommenderar" som standardiserad märkning, håll en omröstning årligen och se om de får behålla den i stället.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

En sån här utmärkelse är subjektiv, framförallt eftersom den baseras på en subjektiv shoppingupplevelse. Det här blir som att börja skriva långa uppsatser om att Kelloggs Cornflakes "minsann inte alls är bäst fast att dom skriver det på paketet".

För informerade kunder fyller utmärkelser möjligen syftet att man kanske undersöker en vara som ett alternativ när man letar efter en relaterad produkt. Om någon okritiskt köper saker baserat på utmärkelser så är det inte ett problem med själva utmärkelsen, så att säga.

Ja, självklart är den subjektiv, och det är inte det som jag har "problem" med. Problemet jag har är att utmärkelsen blir en parodi på sig själv när resultatet utfaller som det gör och dessutom baseras på data som inte ens rör "Året" trots namnet.

Om nu inte syftet är att invagga kunderna i trygghet i att handla från butiken i fråga, då kanske man skulle låta Inet få hålla utmärkelsen på sin långa vägg snarare än att låta dem använda det som ett förtroendeingivande emblem vid sidan av "Trygg E-Handel" högst upp på sin sida.
På deras vägg gör den sig utmärkt för att visa vårat communitys uppskattning för deras jobb - vilket åtminstone jag ser som dess främsta syfte.

Men ja, som sagt ... Jag var mest ute efter att lufta min åsikt om det hela, svära lite i kyrkan så att säga. Nitpicking? Absolut!

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Missade omröstningen helt, annars hade det varit en enkel poäng till åt vinnaren trots att det är en uppenbar front för någon förfärlig entitet som vill sprida lakritspingvinstångsterror.

Skämt åsido, så vansinnigt bra support varje gång och man tänker ofta att "det här hade ingen annan gjort", särskilt om det är besvärligt eller inte 100% vinstmaximerande på kort sikt. Går absolut inte obemärkt förbi och man prioriterar att kolla Inet när man är ute efter något nu. Utmärkta betal- och fraktalternativ också. Vill bara ha en "kan ni ta in X produkt"-sida eller något också, så man kan be om t.ex. en bordsarm till skärmen.

Visa signatur

torzelan.com | instagram.com/torzelan | youtube.com/torzelan | En fragmovie från 2021, jisses!
AMD 5900X, Gigabyte RTX 3080 Gaming OC, G.Skill 32 GB 3600 MHz CL14 Ripjaws, 1 & 2 TB WD Black SN850 Gen 4, Samsung Odyssey NEO G9 49" 240Hz, Pwnage Stormbreaker Magnesium Wireless, Endgame Gear KB65HE, SteelSeries Arctis Nova Pro Wireless (m.fl.), etc.

Permalänk
Medlem

Beställer från alla, men kollar först om inet har för de är absolut snabbast och jag vill ju ha grejerna NU

Visa signatur

No1. Intel Core i7-11700K @5ghz - Msi MPG Z590 Gaming Plus
- 32gb DDR4-3200MHz - GIGABYTE RTX 3080 Ti EAGLE
--------------------------------------------------------------------------------
No2. Intel Core i7-10700K @5GHz - Msi MPG Z490 Gaming Carbon WIFI
- 32GB DDR4-3200MHz - ZOTAC RTX 2080 Ti ArcticStorm

Permalänk
Medlem

Omröstningen handlade om den bästa datorbutiken. Kan bara instämma i att Inet är en bra butik. Men om omröstningen hade handlat om bästa datorbyggaren sån hade Inet kommit sist. Senaste tre datorerna har jag byggt själv för det visade sig vara superenkelt. Dessförinnan två försök från Inet. Oj vad många fel det blev. Men, som sagt, det är en annan omröstning. Grattis till en välförtjänt titel som bästa butik.

Visa signatur

R7 2700, X470 Aorus G5, 16GB, RX6700XT, RM750x, Phanteks P400S, CQ32G1 32" 1440p@144Hz
i7 9700, Z390 Gaming X, 32GB, RTX 2060, Phanteks 300, S70A 27" 4K@60Hz
i3 9100F, Z390-i Auros Pro, 16GB, GTX1660ti, NZXT h200i, 275E1S 27" 1440p@75Hz

Permalänk
Medlem

Grattis @Inet! Det är ni värda!

Visa signatur

AMD Ryzen 7800x3d | Asus Strix X670E-F | G.Skill DDR5 2x32GB @6000MT/s CL30 | RTX 4090 TUF | Sound Blaster AE-7 | WD SN850x 4TB | Corsair HX1500i | NZXT H7 Flow | Logitech G915 TKL | G502 X Lightspeed | LG 42" C2 OLED | Logitech Z-5500 | Epos H6Pro | Windows 11 Pro

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Crazy Ferret:

Det spelar ingen som helst roll, jag trodde jag hade varit övertydlig med det. Jag tycker att det är en nonsensutmärkelse som urvattnar hela konceptet med rekommendationer och utmärkelser (lite som när hela klassen får guldstjärnor utan att faktiskt ha utmärkt sig, bara för att dra till med ännu en liknelse som inte alls håller ).
Dessutom är det kul att folk blir så provocerade när man ifrågasätter det hela med åtminstone ett sammanträffande som var lite för vältajmat för att bara vara just ett sammanträffande.

Hade Inet haft butik här i stan så hade jag säkerligen handlat betydligt mindre på de butiker som finns här (vilket är en av mina största kriterier för att få min röst), så jag lägger absolut ingen värdering i att Inet lyckats köpa sig en nischad marknadsandel genom att bjuda på frakt och flörta lite med ett community. Tvärt om så är det något kvantitativt och mätbart som nästan förtjänar en utmärkelse i sig.

Men nu fick ju inte alla butiker guldstjärnor, bara Inet. Så vad är din ”rant”. Allt folk blir provocerade är ju ett tydligt tecken att det är rent nonsens från din sida.

Permalänk
Medlem

Välförtjänt! Inte alltid billigast men pålitliga och bra service. Kul typer som jobbar där också. Synd att Petra slutade.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies