Fractal design torrent, är det onödigt att sätta in en extra 140mm fläkt bak för att hjälpa dra ut luften?

Permalänk
Medlem

Fractal design torrent, är det onödigt att sätta in en extra 140mm fläkt bak för att hjälpa dra ut luften?

Kollat väldigt länge på detta chassit och har egentligen bara 2 frågor..

https://www.inet.se/produkt/6904954/fractal-design-torrent-wh...

Vad skulle ni tycka om att sätta in en extra 140mm fläkt där bak för att hjälpa dra ut luften eftersom det är så många inblås? Fördelar/nackdelar med det?

Sen undrar jag bara ifall PSUn inte kommer bli varm eftersom den sitter längst upp och kommer dra in sin luft från chassiutrymmet där det är varmare än utanför chassit. Jämnfört med standard där den sitter i botten och drar in kall luft under chassit

Brukar nätaggregat kunna bli varma? Är dålig på datordelar så har ingen aning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gx rade:

Vad skulle ni tycka om att sätta in en extra 140mm fläkt där bak för att hjälpa dra ut luften eftersom det är så många inblås? Fördelar/nackdelar med det?

Inte sett någon som testat det, men misstänker starkt att det är överflödigt. Det är ett enormt övertryck som måste ut i bak ändå.

Citat:

Sen undrar jag bara ifall PSUn inte kommer bli varm eftersom den sitter längst upp och kommer dra in sin luft från chassiutrymmet där det är varmare än utanför chassit. Jämnfört med standard där den sitter i botten och drar in kall luft under chassit

Med det luftflödet lär man knappast behöva oroa sig för det.

Citat:

Brukar nätaggregat kunna bli varma? Är dålig på datordelar så har ingen aning

Moderna nätaggregat är relativt effektiva och även ett agg i mellanklassen som är klassat enligt 80+ Gold ligger på ~90% verkningsgrad från 20-100% belastning. Så vid "normala" effektuttag handlar det om ganska blygsamma mängder spillvärme.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem

Jag satte en 140mm där pga att jag bara kör en fläkt på min dh15 så ville ha lite mer drag mellan tornet och chassit. Hade den vart full (2x 120mm på ytterdelen eller vad det är man kan ha) så hade jag inte brytt mig om bakre fläkten alls. Vill du inte lägga ut pengarna så gör inte det. Annars värsta fall har du en extra fläkt haha.

Toppen IMO är en designmiss på chassit som ingen verkar påpeka, så är väl inte så stort problem egentligen. Men ja mitt blir rätt varmt och allt samlas i toppen i onödan (inte så mycket värme från insidan pga rätt så extremt luftflöde så håller sig svalt, men att PSU helt enkelt blir varm vid load). Perforeringar över PSUn tror jag hade hjälpt mycket för att inte stänga in värmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gx rade:

Kollat väldigt länge på detta chassit och har egentligen bara 2 frågor..

https://www.inet.se/produkt/6904954/fractal-design-torrent-wh...

Vad skulle ni tycka om att sätta in en extra 140mm fläkt där bak för att hjälpa dra ut luften eftersom det är så många inblås? Fördelar/nackdelar med det?

Sen undrar jag bara ifall PSUn inte kommer bli varm eftersom den sitter längst upp och kommer dra in sin luft från chassiutrymmet där det är varmare än utanför chassit. Jämnfört med standard där den sitter i botten och drar in kall luft under chassit

Brukar nätaggregat kunna bli varma? Är dålig på datordelar så har ingen aning

Att sätta in en 140mm fläkt är en marginell kostnad när du köper ett dyrare chassi såsom Torrent. Köper du dessutom en fläkt av god kvalité så håller den i 5-10 år, jag anser att det med lätthet är värt pengarna

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Jag satte en 140mm där pga att jag bara kör en fläkt på min dh15 så ville ha lite mer drag mellan tornet och chassit. Hade den vart full (2x 120mm på ytterdelen eller vad det är man kan ha) så hade jag inte brytt mig om bakre fläkten alls. Vill du inte lägga ut pengarna så gör inte det. Annars värsta fall har du en extra fläkt haha.

Toppen IMO är en designmiss på chassit som ingen verkar påpeka, så är väl inte så stort problem egentligen. Men ja mitt blir rätt varmt och allt samlas i toppen i onödan (inte så mycket värme från insidan pga rätt så extremt luftflöde så håller sig svalt, men att PSU helt enkelt blir varm vid load). Perforeringar över PSUn tror jag hade hjälpt mycket för att inte stänga in värmen.

Mja blir en ganska ful top panel med perforeringar och hjälper inte speciellt mycket visst så skulle det hjälpa PSU ifall den fick ta luft från rummet som är svalare men chassi luft är inte så pass mycket varmare att det spelar någon större roll och ifall man monterar PSU som Fractal har tänkt med fläkten vänt mot insidan av chassiet så agerar PSU som en utsug fläkt.

Edit Ett annat problem är man behöver ett damm filter ifall man ska köra perforeringar på top panelen.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

Mja blir en ganska ful top panel med perforeringar och hjälper inte speciellt mycket visst så skulle det hjälpa PSU ifall den fick ta luft från rummet som är svalare men chassi luft är inte så pass mycket varmare att det spelar någon större roll och ifall man monterar PSU som Fractal har tänkt med fläkten vänt mot insidan av chassiet så agerar PSU som en utsug fläkt.

Edit Ett annat problem är man behöver ett damm filter ifall man ska köra perforeringar på top panelen.

Jag menade inte insug, bara så att värme kan stiga passivt upp från toppen av chassit istället för sitta där och jäsa. Ett enkelt magnetiskt dammfilter man slänger på skulle vara trivialt. Behövs ju inte ens anpassass för fläkt eller nåt. Men visst roterad PSU med insug i toppen skulle också vara en idé.