Permalänk
Medlem
Skrivet av hockexx:

Ah, Ad Hominem. Fronten av utveckling.
Det är bättre om du förklarar något jag missat så kan vi diskutera det.
Jag har inget emot att ha fel.

det faktum att du redan hade massa folk som försökte förklara för dig att 3000 serien har enorma spikes och länkade till exakt samma sida innan jag länkade, läs sidan, vad det ser ut som så ligger spikarna 570w på BARA GPU, så lägger du till nya intel i9 på den som drar runt 370w, det är 940w bara för GPU och CPU, och här kommer du och säger "850w är overkill"

för att klargöra ALLA 3000 seriens GPU'er har sjuka ström-pikar jämfört med alla andra tidigare serier och det har lett till problem för vissa, och som jag tidigare skrivit, inga problem för andra, dem kan köra ett RTX 3090 och en intel CPU på 550w-650w.

läs sidan som 20 pers har länkat istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

det faktum att du redan hade massa folk som försökte förklara för dig att 3000 serien har enorma spikes och länkade till exakt samma sida innan jag länkade, läs sidan, vad det ser ut som så ligger spikarna 570w på BARA GPU, så lägger du till nya intel i9 på den som drar runt 370w, det är 940w bara för GPU och CPU, och här kommer du och säger "850w är overkill"

för att klargöra ALLA 3000 seriens GPU'er har sjuka ström-pikar jämfört med alla andra tidigare serier och det har lett till problem för vissa, och som jag tidigare skrivit, inga problem för andra, dem kan köra ett RTX 3090 och en intel CPU på 550w-650w.

läs sidan som 20 pers har länkat istället.

Jag kan garantera dig att ett PX 850W klarar spikar på 950watt+.
Njah, det diskuterades hur vida RTX 3000-serien spikade några 700W+. Hur mycket resten av systemet drar är totalt irrelevant.
TS söker nätaggregat för ett 3080 och där är ett PX 850W ett mycket bra val med god marginal.

Det är okej att ha fel, du behöver inte bli frustrerad på mig för det.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D | 64GB G.Skill Trident Z Royal | 7900 XTX | Asrock Nova X870E

Permalänk
Medlem
Skrivet av hockexx:

Jag kan garantera dig att ett PX 850W klarar spikar på 950watt+.
Njah, det diskuterades hur vida RTX 3000-serien spikade några 700W+. Hur mycket resten av systemet drar är totalt irrelevant.
TS söker nätaggregat för ett 3080 och där är ett PX 850W ett mycket bra val med god marginal.

Det är okej att ha fel, du behöver inte bli frustrerad på mig för det.

vet inte om du trollar, du måste trolla nu, du borde nog gå tillbaks i tråden och läsa det jag skrivit mot det du skrivit så ser du svart på vitt vem som har fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

vet inte om du trollar, du måste trolla nu, du borde nog gå tillbaks i tråden och läsa det jag skrivit mot det du skrivit så ser du svart på vitt vem som har fel.

Jag tänker inte sitta här och bråka med dig. Du får ha dina teorier, min erfarenhet är någon annan. Ett nätaggregat skall klara spikar över spec annars är det ett dåligt nätaggregat.

Jag har själv kört min signatur på ett 7 år gammalt 500W under felsökning och det kraschade inte vid belastning. Folk överskattar generellt hur pass starka nätaggregat man behöver. Det är inte fel att ha spelrum, men det finns folk som köper 1000W till en 5600X med ett 3060~ och det är både ineffektivt och onödigt.

Köper du ett bra 850W nätagg så klarar det i princip alla konfigurationer av konsumentdatorer idag. Om du nu inte sitter med en 2990WX och dubbla 3090, men det är förmodligen 0.01% av alla användare som har en sådan konfiguration.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av hockexx:

men det finns folk som köper 1000W till en 5600X med ett 3060~ och det är både ineffektivt och onödigt.

Hade jag köpt ett nytt agg idag så hade jag förmodligen köpt ett be quiet! Dark Power Pro 12 1200W, men absolut inte för att jag behöver det utan mest för att tillfredsställa mitt materiella habegär.

Edit:
Men jag håller med dig!

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem

Går du inte ut på AliExpress och köper det billigare 850w agget du hittar så kommer det räcka bra men sen skulle jag väga in framtiden lite då psu är väl en av de enda komponenterna som går att framtidssäkra. Sett från min gamla 9900K till 12900K har förbrukningen ökat med cirka 30w per generation, från 250 till 340 och GPU har ökat ännu mer. Inom ett par år kommer 1000w förmodligen vara precis på gränsen, 3090/12900K kan dra upp mot 850w utan inräknade spikar. Ska du fortsätta med datorspel framöver skulle jag satsa på minst 1000w idag om det nu inte är så att du kommer ha burken kvar i kanske 8 år då är det bara köra på 850 eller spara några kronor och köra 750 sen byta allt när det beger sig.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D 5.4Ghz +NH-D15 Chromax
MSI RTX 5080 Gaming Trio OC 3390mhz
Asus ROG Strix X870-F Gaming WIFI
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair RM850X ATX 3.1

Permalänk
Medlem

Använde ett 3080 tillsammans med ett EVGA Supernova G3 750W i ett och ett halvt år. Hade aldrig något problem öht. Så det funkar. Dock finns det vissa agg som får problem just pga de strömspikar som vissa har skrivit om.

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600S | Mobo: MSI Z-690 Edge Wifi DDR4 | RAM: 32GB | GPU: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4090 OC | CPU: Intel i7 12700K | Kylning: Phanteks Glacier One 360MP HALOS | SSD: Samsung 980 Pro 1TB + 970 Evo 2TB | HDD: 8TB+4TB WD Red/Blue intern + 500GB WD extern | PSU: ASUS Rog Strix 1000W | Skärm: Samsung 75Q95T (TV)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Hade jag köpt ett nytt agg idag så hade jag förmodligen köpt ett be quiet! Dark Power Pro 12 1200W, men absolut inte för att jag behöver det utan mest för att tillfredsställa mitt materiella habegär.

Edit:
Men jag håller med dig!

Det är absolut inget fel i det, det är väldigt framtidssäkert och nu är det svårt att spekulera men jag skulle hoppas på åtminstone 2 generationer. Nu har du ju dock en dator som redan idag drar skapligt med kräm, så då blir det än mer logiskt.

Men har man en begränsad budget anser jag det vettigare i att lägga pengarna på processor/grafikkort i första hand så länge man inte snålar allt för hårt på moderkort. Sen drar det lite mer effekt i sett till verklig förbrukning att underbelasta ett väldigt kraftfullt nätaggregat, även om det börjar bli marginellt med dagens utveckling av komponenter.

Men det beror ju även på vad köparen har för långsiktig plan med sitt bygge. Har man tänkt att första bygget skall vara ett mellanklass med möjligheter att uppgradera till nästa generations high-end så är det absolut värt att fokusera på ett bra och starkt nätaggregat. Men då tillkommer ju frågan om det inte är värt att spara två-tre månader till och kunna kliva på high-end segmentet redan idag, med kanske aning sämre grafikkort men då ha möjligheten att bara byta det vid nästa generation.

Det finns väl egentligen inget svart på vitt vad gäller datorbygge.

Skrivet av Rico01:

Använde ett 3080 tillsammans med ett EVGA Supernova G3 750W i ett och ett halvt år. Hade aldrig något problem öht. Så det funkar. Dock finns det vissa agg som får problem just pga de strömspikar som vissa har skrivit om.

Bra nätaggregat får aldrig problem med spikar ~20% över spec. Jag kör min signatur med 6SSD's 7 fläktar, maxad PBO och ett hårt pressat 3070 med ett i gemene man "bra" nätaggregat på 650W, enligt entusiaster ett medelmåttigt nätagg på 650W.
Det har åtminstone 10-års garanti. Men det ligger först i uppgraderingslistan. Fisket råkade komma före och båtar och särskilt båtmotorer är löjligt dyra. Ja kraven på nätaggregat har ökat, men du behöver inte ett 1000W Titanium för att köra 99% av folkets konfigurationer, ett Seasonic PX 850W skulle täcka det.

Jag spelade för tusan under felsökning Assassins creed odyssey med denna signatur med ett hårt pressat 3070 och ett 7 år gammalt nätaggregat på 500W. Ett Fractal Design Tesla R2 500W för att vara exakt. Med PBO aktivt.

Att överdimensionera nätaggregat skadar inget annat än elräkningen. Men skall du tumma på nätagg för att offra ett 3070 istället för 3060 så uppstår en avvägning. Långsiktigt? Ja, kortsiktigt nej.

Men folk har rekommenderat överdrivet starka nätaggregat i minst 2 decennium.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av hockexx:

Det är absolut inget fel i det, det är väldigt framtidssäkert och nu är det svårt att spekulera men jag skulle hoppas på åtminstone 2 generationer. Nu har du ju dock en dator som redan idag drar skapligt med kräm, så då blir det än mer logiskt.

Men har man en begränsad budget anser jag det vettigare i att lägga pengarna på processor/grafikkort i första hand så länge man inte snålar allt för hårt på moderkort. Sen drar det lite mer effekt i sett till verklig förbrukning att underbelasta ett väldigt kraftfullt nätaggregat, även om det börjar bli marginellt med dagens utveckling av komponenter.

Men det beror ju även på vad köparen har för långsiktig plan med sitt bygge. Har man tänkt att första bygget skall vara ett mellanklass med möjligheter att uppgradera till nästa generations high-end så är det absolut värt att fokusera på ett bra och starkt nätaggregat. Men då tillkommer ju frågan om det inte är värt att spara två-tre månader till och kunna kliva på high-end segmentet redan idag, med kanske aning sämre grafikkort men då ha möjligheten att bara byta det vid nästa generation.

Det finns väl egentligen inget svart på vitt vad gäller datorbygge.

Bra nätaggregat får aldrig problem med spikar ~20% över spec. Jag kör min signatur med 6SSD's 7 fläktar, maxad PBO och ett hårt pressat 3070 med ett i gemene man "bra" nätaggregat på 650W, enligt entusiaster ett medelmåttigt nätagg på 650W.
Det har åtminstone 10-års garanti. Men det ligger först i uppgraderingslistan. Fisket råkade komma före och båtar och särskilt båtmotorer är löjligt dyra. Ja kraven på nätaggregat har ökat, men du behöver inte ett 1000W Titanium för att köra 99% av folkets konfigurationer, ett Seasonic PX 850W skulle täcka det.

Jag spelade för tusan under felsökning Assassins creed odyssey med denna signatur med ett hårt pressat 3070 och ett 7 år gammalt nätaggregat på 500W. Ett Fractal Design Tesla R2 500W för att vara exakt. Med PBO aktivt.

Att överdimensionera nätaggregat skadar inget annat än elräkningen. Men skall du tumma på nätagg för att offra ett 3070 istället för 3060 så uppstår en avvägning. Långsiktigt? Ja, kortsiktigt nej.

Men folk har rekommenderat överdrivet starka nätaggregat i minst 2 decennium.

Varför skulle ett större agg dra mer kräm?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D 5.4Ghz +NH-D15 Chromax
MSI RTX 5080 Gaming Trio OC 3390mhz
Asus ROG Strix X870-F Gaming WIFI
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair RM850X ATX 3.1

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Knotvillage:

Nätaggregat är som allra mest effektiva (ha hög verkningsgrad) runt 50-70% belastning. Om du har ett rejält överdimensionerat nätaggregat (t.ex 1200W till ett enkelt 3080 som vissa föreslår här) och du bara använder, säg 400W - så kommer nätaggregatet inte var fullt lika effektivt, det kommer alltså att förbruka mer än motsvarande "svagare" nätaggregat för att kunna leverera dessa 400W till dina komponenter.

Du kan se t.ex. i detta test under rubriken "verkningsgrad". Där ser du att nätaggregatet tappar verkningsgrad vid låg last: https://www.sweclockers.com/test/31926-cooler-master-v850-sfx...

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5700X3D RAM Corsair Vengance 32GB @ 36000 MHZ
GPU Gigabyte 4070 Super Gaming OC Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Jag kör på seasonic focus gx 850w, kör väldigt fint enligt mig, inet brukar också rabattera dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sopaKREEM:

Som rubriken lyder så behöver jag uppgradera mitt nätagg och har idag ett Fractal Design Integra M 650W, har ett presentkort hos Inet på 1500kr och kikade lite på nätagg men är lite kluven om vilket jag ska införskaffa.

Har kikat på dessa:
Corsair RM750X 750W v2 - 799kr
Corsair RM850 850W (2019) - 949kr
Seasonic Focus GX 750W - 969kr
Corsair RM850X 850W v2 - 1290kr
Seasonic Focus GX 850W - 1390kr

Vilket hade ni valt och varför? Tack på förhand!

Jag har ett sådant Corsair RM850X 850W v2 - 1290kr och kommer självklart rekommendera det. Körts i många år och aldrig krånglat.
*peppar, peppar*

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Beror på individuella aggregatet, men säger vi att datorn drar 100W vid lätt normal belastning (surf, worddokument, hårddiskar, SSD) så är effektiviteten på ett 1200W-PSU under 80%, då 80+ inte har krav på effektivitet vid så låga belastningar. Förutom svindyra Titanium.
https://www.tomshardware.com/news/what-80-plus-levels-mean,36...

Det är lika korkat att köpa ett överdimensionerat PSU som ett underdimensionerat.
Till TS ger jag rådet att köra med sitt gamla PSU och kolla hur det funkar. HW monitor+stresstest borde ge en bra bild hur burken funkar med ett 600W (tror jag det var) PSU TS hade. Koppla in en "killawatt" (energimätare) mellan dator och vägg för att mäta vad burken egentligen drar vid hög belastning. Agera efteråt utifrån detta. (Behålla PSU eller byta PSU).

https://www.kjell.com/se/produkter/el-verktyg/el-produkter/st...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Det är lika korkat att köpa ett överdimensionerat PSU som ett underdimensionerat.

Beror på vad överdimensionerat betyder, är det något som är 100-200w mer än vad datorn behöver eller vid 500+? Man betalar lite mer och effektiviteten blir någon % sämre eller så kanske du sitter med ett begagnat nätagg, du måste köpa nytt och kablar ska dras om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesen:

Beror på vad överdimensionerat betyder, är det något som är 100-200w mer än vad datorn behöver eller vid 500+? Man betalar lite mer och effektiviteten blir någon % sämre eller så kanske du sitter med ett begagnat nätagg, du måste köpa nytt och kablar ska dras om.

Mitt exempel var 1200W. Givetvis så är någon enstaka hundra watt inget att tänka över. Antagligen går ett lite överdimensionerat aggregat också tystare vid "belastning". Men man bör tänka på vilken belastning man har "normalt" på datorn, och dimensionera PSU efter detta. Jag gamar ett par timmar (2-3) i veckan, resten av tiden surfar jag och jobbar (mest word) på mina datorer. Alltså dimensionerar jag PSU så energieffektiviteten är som bäst vid "låg effekt". PSU på denna burk jag skriver på är BeQuiet! 650W Gold. En simpel i5-11400 med Asus Strix B560-F och WD750 Black 1TB Nvme. (Upplåst "strömkurva" på CPU) -Min "tredjeburk" här hemma i rangordningen. Den drar inte många watt! Men är kapabel utan problem att klara ett RTX3080. Den kommer antagligen få ärva ett GTX 1660S, som sitter i min "huvudburk", väntar fortfarande på GPU-marknaden ska få vettigare priser. (Köpte 1660S som "placeholder" sommaren 2020, för jag väntade på den höstens lansering av 3080),, Väntar fortfarande..

Men generellt så är ett PSU på runt 700W lagom för de flesta, såvida man inte tänker toköverklocka en intel i9 och köra RTX3090 i SLI eller sånt..

Många överdimensionerar sina burkar i onödan idag. (Jag är lika stor syndare, till och med rena surfburkar bygger jag "starkare" än vad som egentligen behövs)

Edit: Kom att tänka på TS fråga: 600W med ett R7-3700X och RTX3080 bör funka finfint! Min Ryzen (samma CPU), Asus Strix B550F, 1TB Kingston A2000 Nvme, 28TB WD Red+ (2HDD på 14TB) och Palit 1660super GPU, drar inte mer än 260W max vid maximal stress. PSU är ett Corsair 600W semimodulärt brons. Kylfläkten låter inte ens vid stresstest.

Så ett bra 600W-PSU ska väl funka bra för TS, bortkastade pengar att byta PSU.

En grej till: Min urgamla 4670K@4GHz, med MSI Z97 Gaming3 mobo, köpte jag ett nytt PSU nyligen på rena (Webbhallen). Ett Collermaster 750W brons. Var tvungen att byta PSU, då det gamla PSU var från 2007, 450W och gav nu år 2022 bara 11 volt på "tolvvolten". Allt funkade klockrent, men 2007 är rätt länge sedan idag, så jag bytte PSU. Det nya PSU:t (Coolermaster 750-non modular, 500 spänn på Webbhallen) lider tyvärr av Coil whine vid lägre belastningar. Då min gamla burk inte kör dedikerad GPU, så hör jag coil-whine. Får sätta den som filserver i garderoben eller något sådan.

Vad jag ville säga med det sista: Vid låg belastning så ger vissa PSU ifrån sig "coil-whine". Är säker på om jag stoppar in grafikkort i burken försvinner "whinet". Denna PSU coilwhinar, oj 799 nu, jag betalade 500-ish en månad sen..

Alltså kan man råka ut för coil-whne om man belastar ett överdimensionerat PSU med låg last. Rätt störande. "Jag får bli hårdrockare och köra Sabaton på 1000W i en månad så jag blir döv och slipper coil-whine.."