Sid Meier kritiserar spelbranschens fokus på nya finansiella modeller

Permalänk
Medlem

De skulle nog sälja väldigt många mer spel om de tillät folk spela det på Geforce NOW.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Minthon:

Är du typ en "val" i/för Genshin Impact?

Googlade "Genshin Impact" och det verkar vara ett spel som inte alls faller mig i smaken någonstans. Gissar att det är någon slags betalningsmodell som saknar en övre gräns för hur mycket man kan spendera på spelet?

Civilization har likt så många andra spel engångskostnader runt några dollar för extra expansioner för den som är otålig och inte kan vänta in de stora uppdateringarna där man får allt för tiotalet dollar. Det finns en tydlig övre gräns för hur mycket man faktisky kan betala där. Slår jag ut dessa kostnader per timmar spelade är det runt 2 kronor timmen för Civ 6. Och runt 0,5 kronor timmen för alla timmar Civ jag spelat sedan version 1.

Permalänk
Medlem

Alltså, den jäkeln borde följa sina egna råd.
1. De har övergett Civ: Beyond Earth istället för att fixa det.
2. De släpper massvis med DLCs som bara introducerar lite extra civs.
3. Spelen är inte kul/färdiga förrän man skaffat sig några content-DLCs.
4. Nätverksproblem med multiplayer.
Etc etc

Att han sen är så egocentrisk att han måste ha sitt namn på allt de släpper även om han inte varit involverad gör inte saken bättre.
Så vänligen håll truten, herr Meier

Permalänk
Medlem

Word.

Visa signatur

[Låda: NZXT H630 Ultra Tower Silent] [MB: ASRock Z590 Velocita] [CPU: Intel 10900K] [CPU-kylning: Arctic Cooling Liquid Freezer II 360] [Mem: 32 GB 34666 MHz CL15] [GPU: XFX Speedster Merc 319 6950 XT] [Lagring: 180 GB Intel+128 GB Corsair SSD, 525 GB Crucial M.2] [Bildskärm: LG 4k 43" bildskärm] [Ljudkort: inbyggt, med extern hörlursförstärkare/DAC] [Högtalare: Edifier S530D] [Lurar: Beyerdynamic Amiron Home]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

EA har ju lagt upp de riktigt snyggt också med early access. De berättar ju hela tiden att man ska invänta day 1 patch, men de ju ett sätt för de att tackla återköpsfönstret, briljant taktik.

Efter Anthem (2018) köper jag personligen inte ett EA-spel som inte varit ute minst sex månader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toarulle:

ROFL! Precis vad jag gick in för att skriva!

Visa signatur

MSI MAG B550M Mortar, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Corsair LPX 32GB (4x8GB) 3200MHz cl16, Sapphire rx580 4gb, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750x v2, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem

Helt klart och lyckas man med det så kommer pengarna naturligt.

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosplay:

Antalet s-tier spel har väl varit på en ganska jämn nivå(?), men antalet dåliga spel är mycket högre nu än då så det kändes som om spelen var bättre förr för det inte fanns oändligt många skitspel som gjorde det svårare att hitta bra spel.

Fast skillnaden är att internet finns numera.

Om det finns ett roligt spel så blir det populärt och känt utan att jag behöver ge mig ner i träsket av moneygrabs på Steam för att försöka hitta några guldkorn själv. Tänk Minecraft, en random snubbe som släpper en klon på ett annat spel vilket sedermera tar världen med storm på kort tid.

Permalänk

Tycker alltid man glömmer bort konsumenternas roll i sånt här. Att du köper sakerna betyder ju, i en kapitalism, att du tycker om det.

Mest skyldig är faktiskt konsumenten i slutänden. Gå inte och gnäll utan köp helt enkelt inte skiten. Enkelt.

Och nej, spel är inte livsviktigt. Jag skulle förstått om det handlade om liv och död...

Permalänk
Medlem

Hm, ja. Jag köpte en hel del spel på barnens surfplattor för en del år sedan. Betalar gärna 30-40kr för att "låsa upp" alla banor, slippa reklam etc.

Men nu har många spel blivit prenumerationer, och det tänker jag absolut inte dra på mig. Cut the rope ville väl ha typ en hundring i månaden. Inte heller betalar jag för "smurfbär". Går alltså knappt att köpa ens barnspel längre.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Hur många spel är idag inte Quictime events?
Jag har inte något emtot dem men det ska fungera däremellan också så länga jag inte trycker sönder fingrarna. på XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYVVVVVVVVVVVVVVVVVVAAAAAAAAAAAAAAABBBBBBBBBBBBBBBB Up Ner Up Ner Vänster höger B A Start.

Då spelen kom på CD som man skulle göra beslut snarare än att spela för att se en interaktiv film. Slog det inte.
DÅ det kom till DVD slog det inte även om det var porr reklam indirekt. Reklamen se saker i olika vinklar, vilka filmmakare brukar vilja ha det=? Slog inte.
I en hel del konsol spel har det slott men då brukar det vara en lite mer tight story.
Jag kommer nog få skit för det här men då Starwars New Order kom så funkade inte spelet så jag avinstallerade efter inte alt för många minuter. Men nu då det är patchat gillade jag att spela igenom det. Lite åt gången fast det var en massa film sekvenser.
Det var en historia i alla fall, inte helt logisk men när är ett spel det. Det är ett spel.
Jag håller med om att är det inte kul att spel utan bara grafiskt tråkar man väldigt snart. Fungerar spelet inte ens så ja... Inte bra.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Jag har ingenting emot att företag vill tjäna pengar på spelen dom har utvecklat men det har gått för långt. Mina två barn spelar mest Xbox (One S och One X) och det är galet hur ofta man i princip MÅSTE betala flera gånger för att få den totala upplevelsen. Jag betalar gärna för ett bra spel men en gång får räcka. Det är helt sjukt hur dyrt det är att vara gamer idag med alla extra kostnader i form av diverse "tillägg" som måste köpas till.

Permalänk
Skrivet av Hellspawned:

Alltså, den jäkeln borde följa sina egna råd.
1. De har övergett Civ: Beyond Earth istället för att fixa det.
2. De släpper massvis med DLCs som bara introducerar lite extra civs.
3. Spelen är inte kul/färdiga förrän man skaffat sig några content-DLCs.
4. Nätverksproblem med multiplayer.
Etc etc

Att han sen är så egocentrisk att han måste ha sitt namn på allt de släpper även om han inte varit involverad gör inte saken bättre.
Så vänligen håll truten, herr Meier

Amen för punkt 4
Jo, har försökt spela Civ6 multiplayer med en kompis. Vi båda kör linux men spelet blir helt ospelbart för mig. Det laggar otroligt mycket för mig men inte för honom. Flyter hur bra som helst för oss båda i single player. Att köra windows versionen via proton funkar lite bättre långt ifrån lika bra som solo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whitepilledoomer:

Tycker alltid man glömmer bort konsumenternas roll i sånt här. Att du köper sakerna betyder ju, i en kapitalism, att du tycker om det.

Mest skyldig är faktiskt konsumenten i slutänden. Gå inte och gnäll utan köp helt enkelt inte skiten. Enkelt.

Och nej, spel är inte livsviktigt. Jag skulle förstått om det handlade om liv och död...

Finns ju enormt många bra spel av mindre, oberoende utvecklare och små utgivare, så man behöver inte överge spel bara för att undvika att stötta storföretagen.

Var åratal sedan jag köpte något s.k. "AAA"-spel för fullpris. Oftast köper jag dem inte alls helt enkelt därför att de inte intresserar mig. Någon enstaka gång har jag köpt dem flera år senare, när spelen är färdigutvecklade och man kan få den kompletta utgåvan med alla DLC för en bråkdel av vad spelet kostade när det kom ut.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Har ingen respekt för de som förbeställer eller köper AAA-spel idag. De flesta köpare idag har aldrig spelat spel under tiden de var bra, 1980-00-talet.

Förköpa ska man aldrig göra någonsin, där gör jag inga undantag, men AAA-titlar köper jag (normalt efter minst 6 månader dock, då de flesta buggar mosats) och har inget egentligt emot dem i sig.

Jag har varit med från 80-talet men jag håller personligen inte med, det fanns otroligt mycket skit då också och kraven var mycket lägre ställda. Det har hänt fler än en gång när jag plockat fram en gammal favorit att jag ifrågasatt hur fanken jag kunde tycka det var så bra egentligen. Det här med rosenfärgade nostalgibrillor ...

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosplay:

Jag var intresserad av att göra spel för många år sen men inte längre. Spelen idag spelas så kort och sen går de vidare till nåt annat (generellt) och det finns hur många spel som helst.

Jobba i flera år och hypen dör nästan direkt när spelet släpps, speciellt om det är single player.
Om man faktiskt bryr sig om vad man har skapat så måste det kännas jävligt otacksamt.
(Inte för att nån är skyldig att vara tacksam, men det måste kännas så.)

Det varierar ju dock kraftigt beroende på typ av spel. Själv brukar jag halvt på skoj säga att det inte är ett riktigt spel om det inte tar minst 100 timmar att köra igenom. Just nu kör jag t.ex. Divinity Original Sin 2, hittills 160 timmar nedlagda, så det är ett riktigt spel.

Visa signatur

5950X, 3090