Rykte: Windows 12-utvecklingen påbörjas i mars

Permalänk
Medlem

Första Windows förutom Windows Millennium som jag inte vill köpa, alla andra Windows har varit bra vad än den gråa massan säger, är den bakåtkompatibel med 16 bit applikationer & att säkerhets uppdateringar är evigt åtkomna ska jag tänka om.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Blobster:

är den bakåtkompatibel med 16 bit applikationer

Huh, XP-mode (och 16-bitars stöd) försvann ju efter Windows 7?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hasenfrasen:

Huh, XP-mode (och 16-bitars stöd) försvann ju efter Windows 7?

DOSBOX!

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av snajk:

Det står inte (c) Microsoft på den mjukvaran. Att tvingas köra 32-bitars Windows 12 och sen aktivera mha DISM /online /enable-feature /all /featurename:NTVDM låter inte speciellt lockande.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hasenfrasen:

Det står inte (c) Microsoft på den mjukvaran. Att tvingas köra 32-bitars Windows 12 och sen aktivera mha DISM /online /enable-feature /all /featurename:NTVDM låter inte speciellt lockande.

Tja, det finns ju enkla sätt att köra gammal mjukvara för de som behöver, i en VM är väl rekommenderat, då kan man ju köra MS-mjukvara också. Sen kan det vara problem med väldigt gammal hårdvara som förväntar sig en direktkoppling till datorn eller så, vilket ju ofta är de system man behöver hålla igång, men då kanske man får investera lite i utveckling eller inköp av ny hårdvara.

Permalänk
Medlem

Skipp

Kommer skippa denna med då det säkert kväver tpm. En bajsig nuc med två cores och 2gb ram kan köra windows 11 medans min 44c/88t 256gb ram inte kan köra det. LOL.

Nä tack och adjöss. SteamOS 3 kommer snart ut för generellt användande, kortfattat "arch" för vanligt folk, och min steam deck kommer med posten såsmåningom.

Directx dog med windows 7, alla kör med vulkan nu när det stöds från allt från android, macos, bsd, amiga, haiku, playstation, xbox och allt annat under solen, till och med QNX och wind river RTOS. Portning blir så mycket enklare och snabbare samt att man behöver inte grotta in si i den kompletta skithög som directx är att programmera för.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blobster:

Första Windows förutom Windows Millennium som jag inte vill köpa, alla andra Windows har varit bra vad än den gråa massan säger, är den bakåtkompatibel med 16 bit applikationer & att säkerhets uppdateringar är evigt åtkomna ska jag tänka om.

Vista var banne mig inte bra i början, ej heller NT 3.5 som helt overhaulades med 3.5.1. ME var en låda bajs påkletat på 9x kerneln. Var efter i tiden och hade inte ens SMP (beos hade pervasive multithreading, vilket inte windows ens har idag redan 1993) till och med Xenix från microsoft slog XP i smp och threading, men tyväg genom genlocking och inte riktig threading. De kunde inte heller i 1999 åstadkomma multitasking i ME, utan körde mac modellen från 1987 med cooperativ multitasking fastän amigan visat vart skåpet skulle stå redan 1985.

Nä 95,98 och ME var katastrofvarelser mer yta än substans. Men på den tiden var åtminstone fänstrena och skrollbarsen snyggare än idag. NT4 var närmast vad man kan komma till David Cutlers vision, hade både MT och SMP, var relativt billigt till skillnad till windows 2000. Hade alla funktioner som var relevanta och ett mycket enkelt sätt att konfigurera (alla options var objekt, dessa objekt var lätta atrt sätta gui för och var separata program i en mapp som hette kontroll) NT4 körde bättre dos än windws 9x (krävde mer ram) precis som OS/2, kostade samma summa (fast du fick 12 månader support för nt4 i priset)

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av danedi:

Vista var banne mig inte bra i början

Misstaget man gjorde med Vista var att man försökte starta alla tjänster samtidigt vid uppstart och vrääälden tyckte att 2 GB interminne var tillräckligt. "Stora" skillnaden mellan Vista och Windows 7 var att man satte "Automatic (Delayed Start)" på många tjänster som gjorde att 7'an kändes rappare. Man kunde sätta upp Vista att göra det på samma sätt som 7'an. Själv tycker jag att Vista är "snyggare" än sjuan. Funktionsmässigt, identiskt. Drar man igång Vista idag på en dator idag kommer Microsoft Update att ta TRE dagar på sig att berätta om det finns uppdateringar eller inte (med i princip 100% cpu-last) - avsiktligt implat för att tvinga folk att köra något nyare. Lägger man på off-line updates kan man stänga av Windows Update och få en trevlig nostalgiupplevelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Visar ju bara hur sugigt Win 11 är att de redan börjar på att jobba på en ny version. Ja jag vet att de börjar tidigt.

Skulle du säga samma sak om Pixars filmer som har 3-4 filmer igång samtidigt, i olika stadier i dess utveckling? Bara för man håller på med flera olika projekt samtidigt som ingår i samma genre betyder inte att något är dåligt för det.

Personligen förstår jag inte folks enorma kritik till Windows 11, om man bortser från hårdvarukraven. Jag har haft icke-problem med Windows 11. Inte noll problem men små problem som sen dess blivit löst. Var större problem med Windows 95, 98, Me, Vista och 8. Men även dessa hade jag små problem med och överlag en trevlig upplevelse. Men jag är o andra sidan en nyfiken person som gillar teknik och gärna provar nya saker, utseenden, sätt att göra saker etc.

Skrivet av walkir:

Det är en "feature" som först kommer i nästa version. Kravet finns i senaste insider preview (eller vad de numera kallas).

Håll dig till Pro-versionerna så slipper du det där. Sitter du med Home och hänger på ett IT-nördforum får du nästan skylla dig själv

Ville citera en person till.
Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av car2ns:

Skulle du säga samma sak om Pixars filmer som har 3-4 filmer igång samtidigt, i olika stadier i dess utveckling? Bara för man håller på med flera olika projekt samtidigt som ingår i samma genre betyder inte att något är dåligt för det.

Personligen förstår jag inte folks enorma kritik till Windows 11, om man bortser från hårdvarukraven. Jag har haft icke-problem med Windows 11. Inte noll problem men små problem som sen dess blivit löst. Var större problem med Windows 95, 98, Me, Vista och 8. Men även dessa hade jag små problem med och överlag en trevlig upplevelse. Men jag är o andra sidan en nyfiken person som gillar teknik och gärna provar nya saker, utseenden, sätt att göra saker etc.

Håll dig till Pro-versionerna så slipper du det där. Sitter du med Home och hänger på ett IT-nördforum får du nästan skylla dig själv

Håller med dig helt, men tyvärr är inte Pro tillräckligt för att slippa kravet på konto i framtiden, i alla fall om det blir som det är i förhandsversionerna nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Håller med dig helt, men tyvärr är inte Pro tillräckligt för att slippa kravet på konto i framtiden, i alla fall om det blir som det är i förhandsversionerna nu.

Okej! Nu bryr jag mig inte personligen om det, jag använder ett onlinekonto då jag älskar synken med Onedrive. Varje gång jag installerar om eller byter dator tar det ju löjligt kort tid att komma igång. Behöver bara logga in, installera Chrome, logga in där också sen in med Steam, VLC och Spotify. Sen är jag igång med det "vardagliga". Sen när det behövs åker Adobe-paketet in och andra diverse hobby-program. Men att komma igång med en ny dator och börja spela osv går så snabbt med online-konto. Bakgrundsbilden kommer in, inställningar man gjort kommer in. Lever livet med Online-konto

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av car2ns:

Lever livet med Online-konto

Livet leker snabbare med en komprimerad avbildning man återställer från sitt interna nätverk/nas/usb.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av car2ns:

Okej! Nu bryr jag mig inte personligen om det, jag använder ett onlinekonto då jag älskar synken med Onedrive. Varje gång jag installerar om eller byter dator tar det ju löjligt kort tid att komma igång. Behöver bara logga in, installera Chrome, logga in där också sen in med Steam, VLC och Spotify. Sen är jag igång med det "vardagliga". Sen när det behövs åker Adobe-paketet in och andra diverse hobby-program. Men att komma igång med en ny dator och börja spela osv går så snabbt med online-konto. Bakgrundsbilden kommer in, inställningar man gjort kommer in. Lever livet med Online-konto

Jo jag kör också så. För länge sedan körde jag DropBox, som inte alls var lika integrerat, så när de började ta ganska bra betalt, så att Office365 plötsligt såg väldigt billigt ut bara för molnlagringen, så bytte jag över. Sjukt trevligt faktiskt. Sen har jag ett script för om-/nyinstallation som installerar Chocolatey och sen allt det vanliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Livet leker snabbare med en komprimerad avbildning man återställer från sitt interna nätverk/nas/usb.

Som du behöver hålla ajour hela tiden ... Så livet kan inte leka snabbare med en avbildning

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av car2ns:

Som du behöver hålla ajour hela tiden ... Så livet kan inte leka snabbare med en avbildning

Hos mig sker det per automatik nattetid, dock bara på tidigare lördagsmornar, viktigare än så är det inte. wbadmin är ett kraftfullt verktyg och används flitigt, både hemma och på jobbet. Dras igång mha Scheduler'n. För enbart filer loggar NAS'arna in på datorerna och gör versionskopior.

Permalänk
Medlem
Skrivet av car2ns:

Håll dig till Pro-versionerna så slipper du det där. Sitter du med Home och hänger på ett IT-nördforum får du nästan skylla dig själv

Skulle aldrig få för mig att köra något annat än minst Pro på mina maskiner här. Men tyvärr så är inte "Pro" värt namnet längre sedan ett antal år tillbaka. Bara att kolla bland Group Policies för att se hur begränsat det numera är. Att det sedan släppts en "Windows Pro for Workstations" gjorde inte direkt saken bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Skulle aldrig få för mig att köra något annat än minst Pro på mina maskiner här. Men tyvärr så är inte "Pro" värt namnet längre sedan ett antal år tillbaka. Bara att kolla bland Group Policies för att se hur begränsat det numera är. Att det sedan släppts en "Windows Pro for Workstations" gjorde inte direkt saken bättre.

Jaså, på vilket sätt är det begränsat om du kollar bland group policierna?

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av car2ns:

Jaså, på vilket sätt är det begränsat om du kollar bland group policierna?

Hittar tyvärr ingen aktuell info nu, men här är några tidigare förändringar:
https://www.ghacks.net/2016/07/28/Microsoft-removes-policies-...

Nu petar jag dock själv direkt i registret eller stänger av/blockerar berörda services, men redan inbyggt stöd från Microsoft hade varit trevligt. Då hade jag inte behövt börja om från ruta ett efter varje större uppdatering.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av walkir:

Hittar tyvärr ingen aktuell info nu, men här är några tidigare förändringar:
https://www.ghacks.net/2016/07/28/Microsoft-removes-policies-...

Nu petar jag dock själv direkt i registret eller stänger av/blockerar berörda services, men redan inbyggt stöd från Microsoft hade varit trevligt. Då hade jag inte behövt börja om från ruta ett efter varje större uppdatering.

Så det handlar bara om att kämpa emot MS? Inga av de där policyna är ju något kritiskt utan bara att man inte kan stänga av butiken och liknande. Och på en "proffsdator" som är domänansluten går ju detta att styra i detalj, jag har butiken på jobbdatorn exempelvis men den innehåller väldigt få appar, det handlar om några appar från min organisation, en handfull andra från MS och ett par som har att göra med våra datorer som Lenovo Vantage och liknande. Allt annat är inte godkänt och finns därmed inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Så det handlar bara om att kämpa emot MS?

Precis! Har en dröm om att själv kunna välja vilka program jag ska kunna installera och ska köra på min egna dator.

På både macOS och i GNU/Linux har jag lyckats