Pioneer håller liv i optisk lagring med ny Blu-ray-brännare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infiniti:

Vänta, denna klarar inte läsa UHD-BR?

Jo, men det följer inte med någon mjukvara för uppspelning. Och så måste förstås resten stödja de funktioner som finns för att driva betalande kunder till vansinne, när sakerna inte vill prata med varandra enligt vad MPAA et al kräver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Har inte haft optisk enhet på över 10 år, förlegat format.

Rätt nice med optisk media när nätet eller streamingtjänsten ligger nere.
Samt att filmer oftast inte är sönderkomprimerad som den kan vara på vissa streamingtjänster, blir mer tydligt om man vill se film på en 110" eller större duk/skärm

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Börjat köra med skivor igen. Det är en annan känsla att installera spel från skiva på en äldre dator. Bränna ner spel från archive.org och spela på hårdvara från tiden spelet kom.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Saknar tiden då man kunde göra en backup av hela datorn på fysisk media och förvara på någon säker plats. Numera är väl enda alternativet att köpa en extern HDD varje gång man vill göra en backup av datorn, om man inte använder någon molnbaserad lösning.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrico:

Pfffft. Plextor ftw!

Ja men visst var det så klart Plextor som var den bästa cd brännaren

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

Mmm, CD-brännare på den tiden bundlades med personlig utveckling (man fick lära sig att vara tålmodig samt att hantera frustration och ilska).

Absolut och man fick smyga sakta över golvet så att inte skivan skulle förstöras när man skulle fylla på kaffe muggen när man satt och väntade hahaha

Permalänk
Medlem

Har en extern brännare om behov skulle uppstå!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Har en usb läsare som används väldigt sällan.

EDIT: skivan som klarar 1000år var intressant men säkert inte gratis. Finns det andra tex hårddiskar specifikt för bacup som klarar längre tider?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Jag köpte ett Silverstone C330 chassi för några veckor sedan, i manualen finns en illustration hur man installerar en 3,5 tums diskettenhet. Chassit är ifrån 2021... Vissa vägrar släppa taget

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Jag köpte ett Silverstone C330 chassi för några veckor sedan, i manualen finns en illustration hur man installerar en 3,5 tums diskettenhet. Chassit är ifrån 2021... Vissa vägrar släppa taget

Som sagt.. jag använder disketter flera gånger i veckan fortfarande och vi är många som gör det.

Inte för att det är roligt utan för att det fortfarande är gångbart inom industrin.

Disketterna överlever optisk media med hästlängder

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

Förutom Fractal så var det länge sen man såg chassin med plats för diverse diskenheter. Hade varit trevligt om man kunde ha den utanför chassit och koppla in med typ USB-C.

Jag kör med en brännare i min dator. Funderar lite på det där vid nästa bygge. Det borde ju gå att köpa ett löst USB-C chassi och ha den i. Så man kan koppla in vid behov. Så har jag gjort med hårddiskar iaf.

Skrivet av talonmas:

M-disc lät ju som ett intressant format. Spara bilder till mina barnbarn är ungefär det behovet jag har. Det här täcker ju det.

Skrivet av Aka_The_Barf:

skivan som klarar 1000år var intressant men säkert inte gratis.

Jag gör backup på M-Disc, sådant som ska långtidslagras. Känns som det ENDA alternativet nu nästan litar inte på magnetisk media.

Själv kör jag sådana här Verbatim single layer. 100Gb. Det är single layer som ska vara bäst. 100Gb räcker ganska bra ändå.
https://www.teknikproffset.se/hemelektronik/lagringsmedia-2/c...

Min "gamla" LG BD/M-Disc brännare:

Visa signatur

AMD 5900X + Noctua NH-U12A / Gigabyte X570S Aero G / XFX RX 6800XT Merc 319 / 64 Gb RAM / Fractal Design Pop Silent Vit + PSU Seasonic Prime PX 750

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yamato:

Jag kör med en brännare i min dator. Funderar lite på det där vid nästa bygge. Det borde ju gå att köpa ett löst USB-C chassi och ha den i. Så man kan koppla in vid behov. Så har jag gjort med hårddiskar iaf.

Jag gör backup på M-Disc, sådant som ska långtidslagras. Känns som det ENDA alternativet nu nästan litar inte på magnetisk media.

Själv kör jag sådana här Verbatim single layer. 100Gb. Det är single layer som ska vara bäst. 100Gb räcker ganska bra ändå.
https://www.teknikproffset.se/hemelektronik/lagringsmedia-2/c...

Min "gamla" LG BD/M-Disc brännare:
https://i.imgur.com/vaKOnE0.png

Perfekt att spara sådant man verkligen vill ha kvar tex bilder. Slipper man vara allt för orolig med ransomware och skit som man kan drabbas av.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yamato:

Jag kör med en brännare i min dator. Funderar lite på det där vid nästa bygge. Det borde ju gå att köpa ett löst USB-C chassi och ha den i. Så man kan koppla in vid behov. Så har jag gjort med hårddiskar iaf.

Jag gör backup på M-Disc, sådant som ska långtidslagras. Känns som det ENDA alternativet nu nästan litar inte på magnetisk media.

Själv kör jag sådana här Verbatim single layer. 100Gb. Det är single layer som ska vara bäst. 100Gb räcker ganska bra ändå.
https://www.teknikproffset.se/hemelektronik/lagringsmedia-2/c...

Min "gamla" LG BD/M-Disc brännare:
https://i.imgur.com/vaKOnE0.png

Ja, jag såg att externa BR brännare för 350 kr klarade av m disc men att skivorna kostade en del. Men lär ju vara värt det.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Optisk media i en dator har jag inte använt på cirka 12år, tror sista gången var för att läsa en Windows7 install dvd eller nåt sånt.
Nuförtiden är det ju streaming, NAS, Cloud och lokal SSD lagring som gäller.

Men med det sagt så finns det säkert fortfarande ett användningsområde och behov för bluray brännare för en mindre marknad så det är väl bra att det fortfarande produceras.

Visa signatur

Mac Mini: Apple M1 3.2GHz, 16GB LPDDR4X, 4.2TB SSD, MacOS12
Jobb laptop: Ryzen7 Pro 4750U 1.7GHz, 16GB DDR4, 512GB SSD, Win10 Enterprise
34"iiyama 3440x1440 + Logitech MX Keys + MX Master 3 + Logitech Z-207
65"LG NANO75P 4K | 16TB QNAP NAS
OnePlus 7T 128GB | DJi Mini2 drone

Permalänk
Medlem

Trevligt att se nya enheter.

Vill slänga in ett tips om någon är sugen på att rippa sina 4k bluray-filmer så fungerar denna utmärkt för det. Råkade köpa fel innan jag hittade en som fungerar felfritt.

Skrivet av Nautilus011:

Rätt nice med optisk media när nätet eller streamingtjänsten ligger nere.
Samt att filmer oftast inte är sönderkomprimerad som den kan vara på vissa streamingtjänster, blir mer tydligt om man vill se film på en 110" eller större duk/skärm

Ja precis, samt att man kan lagligt dela med sig av det man rippar till vänner och familj via tex Plex eller emby.

Finns många små fördelar.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Mina drivar kommer nog aldrig dö ut då jag inte använder spelarna/brännarna men kan vara bra om jag behöver nåt från skivorna jag har kvar

Ett program som var bra om man skulle göra bootbara skivor var ju UltraISO som fortfarande verkar uttveckla programmet verkar det som

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Inte för att jag använder mig av optisk media, men att ha några läsare/brännare/skivor för just-in-case-scenariot är aldrig fel. Köpte en USB-ansluten 3.5” floppy och 50 tomma diskar för några år sedan då jag behövde rädda en gammal relik till maskin. Lite som en katastrof-prepper inom den digitala sfären.

Permalänk

Bränner fortfarande cd till bilen 😂. Bmw e46

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillvirus:

Bränner fortfarande cd till bilen 😂. Bmw e46

samma här det är bara för det jag fortfarande bränner CD bränna DVD däremot var säkert 10 år sedan jag brände någon.

Visa signatur

AMD 5900X + Noctua NH-U12A / Gigabyte X570S Aero G / XFX RX 6800XT Merc 319 / 64 Gb RAM / Fractal Design Pop Silent Vit + PSU Seasonic Prime PX 750

Permalänk
Medlem

M-disc för dvd är svårt att få tag på nu, och 1000 år kan diskuteras. Men för bilder på familjen kör jag just nu en kombo av 25GB vanliga blu-ray och 100GB M-disc (lyckades köpa en del från Amazon när de hade rea)

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

M-disc för dvd är svårt att få tag på nu, och 1000 år kan diskuteras. Men för bilder på familjen kör jag just nu en kombo av 25GB vanliga blu-ray och 100GB M-disc (lyckades köpa en del från Amazon när de hade rea)

M-disc för DVD vet jag inte, men för BD finns det överallt. Och en ny kompatibel extern brännare är ju billigare än ett 5-pack skivor så ska väl inte vara ett problem tänker jag.

M-disc till bra pris däremot, det är svårt att hitta:)

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrpijey:

Pfff, ni är för unga :).

Adaptec Easy CD Creator är det som gäller, det körde man på sin HP SureStore 4020i SCSI-2-brännare som satt påkopplat på en Adaptec AHA-1542 ISA-kort på en 486:a som precis orkade med att läsa datan från hårddisk. Och fanns ingen recovery eller resume, utan om disken inte hann med, poff, kasta skivan och ca 40kr i sopen... Finfina grejer då :).

Var väl mest att dom tidiga brännarna hade ingen eller väldigt liten minnes buffert.
Så det bästa var helt enkelt att inte göra andra saker samtidigt..
Men SCSI var väl något stabilare hade en 4x Yamaha

Har just nu en Plextor blu-ray brännare, enda nackdelen är att den inte klarar av Ultra-HD Bluray.
Den används inte speciellt ofta, men om film eller musik behöver läggas in på datorn så är den användbar.
WORM-drive (Write Once Read Many) känns ju annars vettigt för backup i dessa tider med diverse virus.
Bara synd att alla 'större' skivor det har spekulerats om ej finns eller är för dyra för konsumenter.

Det stora felet med blu-ray var nog att spel väldigt sällan släpptes på det och dom brännbara skivorna var för dyra.
Så det blev aldrig något som fanns på var dator. Annars hade dom små minneskorten som SD-kort vart en bra ersättare.. men antar att dom är för dyra att tillverka samt vet inte hur bra dom håller data över längre tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Var väl mest att dom tidiga brännarna hade ingen eller väldigt liten minnes buffert.
Så det bästa var helt enkelt att inte göra andra saker samtidigt..
Men SCSI var väl något stabilare hade en 4x Yamaha

Har just nu en Plextor blu-ray brännare, enda nackdelen är att den inte klarar av Ultra-HD Bluray.
Den används inte speciellt ofta, men om film eller musik behöver läggas in på datorn så är den användbar.
WORM-drive (Write Once Read Many) känns ju annars vettigt för backup i dessa tider med diverse virus.
Bara synd att alla 'större' skivor det har spekulerats om ej finns eller är för dyra för konsumenter.

Det stora felet med blu-ray var nog att spel väldigt sällan släpptes på det och dom brännbara skivorna var för dyra.
Så det blev aldrig något som fanns på var dator. Annars hade dom små minneskorten som SD-kort vart en bra ersättare.. men antar att dom är för dyra att tillverka samt vet inte hur bra dom håller data över längre tid.

Var väldigt mycket spel som släpptes på bluray, dock inte PC-spel som vid övergången till Bluray hade redan börjat migrera till Steam och andra plattformar. Sedan så har ju inte Bluray-spelare till PC blivit någon direkt hit så ingen speltillverkare har brytt sig att skicka med spelet på en Bluray, utan då hellre på DVD som var väldigt vanligt.

Jag har själv kvar en BDROM och en Plextor CD-brännare men det är mest för att kunna arkivera gamla spel, och Bluray-spelaren mest som backup, men den lär jag nog skrota framöver helt. Bluray-skivor som rymmer nåt vettigt är dyrare än en motsvarade hårddisk, och då är hårddisken betydligt snabbare och pålitligare än en plastbit.

SD-kort eller liknande hade eg varit perfekt för att släppa spel på, men som du säger så kostar det alldeles för mycket. Att pressa ett par DVD-skivor kan kosta bara några enstaka kronor max, medans ett 32GB SD-kort t.ex (eller flera för de större spelen) skulle dra iväg flera hundra kronor. Tror ingen vill betala 1999kr för ett spel bara för att det kommer på ett 64GB SD-kort istället för ett par DVD-skivor :). Idag så är spelen för stora ens för DVD så allt är digitalt (tyvärr). Saknar big box-eran med snygga lådor, väldesignade manualer och kodsnurror :).

Permalänk
Medlem
Skrivet av orig_rejser:

Inte helt dumt att plocka ut alla bilder på med jämna mellanrum. Det håller väl bättre än hdd och sdd i lagring över tid.
Då är dom helt offline också. Inte alls dumt.

Till viss del kanske, men ytskiktet på skivan oxiderar väl med tiden också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrpijey:

SD-kort eller liknande hade eg varit perfekt för att släppa spel på, men som du säger så kostar det alldeles för mycket.

Det är en väldigt opålitlig mediatyp i jämförelse med optiska skivor också, så tror aldrig det hade blivit något bara p.g.a. att det skulle bli massa problem i efterhand med oläsbar media.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Northbane:

Till viss del kanske, men ytskiktet på skivan oxiderar väl med tiden också.

Eventuellt på en CD-skiva, men inte alls i samma utsträckning på DVD- eller Bluray-skivor eftersom dataskiktet ligger laminerat mellan relativt tjocka polykarbonatskikt.

Permalänk
Medlem

Har en UHD-BD spelare vid TV:n, en Asus BD brännare i Destopen och en USB-C Asus BD-brännare till knädatorn som jag har med när jag reser, på senaste tjänsteresan till Berlin var den med och då köpte jag lite filmer som jag tittade på kvällarna.

Permalänk
Medlem

Slet ur bd-brännaren från datorn för något år sedan då jag ändå aldrig använder den och köpte en extern usb istället. Köpte även i samma veva en floppy med usb. Man är ju medlem på SweC av en anledning

Det är bra att ha och så är det nice att göra backup på de fysiskt köpta spelen speciellt med tanke på att en del knappt går att få tag på lagligt. Men självklart kan jag inte göra backup på spelet som ligger mig varmast om hjärtat då jag inte kan hitta det någon stans.... Farao och expansionen Kleopatra 😥

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Har en usb läsare som används väldigt sällan.

EDIT: skivan som klarar 1000år var intressant men säkert inte gratis. Finns det andra tex hårddiskar specifikt för bacup som klarar längre tider?

Klart det finns, bara koppla ur dem och lägg dem i ett kassaskåp så klarar de säkert 1000 år de också.

Visa signatur

Modermodem: Asus ROG Strix X470-F
Grafikkort: XFX Speedster MERC 319 AMD Radeon™ RX 6800 BLACK
Processor: AMD 2600X
Minne: 48 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobbeyblade:

Klart det finns, bara koppla ur dem och lägg dem i ett kassaskåp så klarar de säkert 1000 år de också.

Trodde hårddiskar inte höll lika länge? Vet inte vart jag fått det ifrån?
Är det garanterat?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.