Hur ska jag rengöra mitt tangentbord på bästa sätt? :P

Permalänk

Hur ska jag rengöra mitt tangentbord på bästa sätt? :P

Tjena, hur gör ni rent era tangentbord?

Har ett Qpad mk-85 och har haft det sedan 2013, älskar det. Men det har blivit smutsigt på riktigt och de lättare rengöringen jag har gjort hjälper typ inte, lika smutsigt igen efter några veckor. ( Har väldigt rent hemma och tvättar händer ofta lol)

Frågan är väl, hur gör jag rent det ordentligt? kan man använda T-Röd?

Tacksam för svar

Permalänk
Medlem

Tveksamt med T-röd, finns risk att texten på tangenterna försvinner.
Nej kör med en Vettex-duk (disktrasa), ljummet vatten och diskmedel, inte för blött.
Låt det sedan torka upp innan du använder det igen.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Hedersmedlem

Inget slår att skruva isär det och tvätta delarna separat med diskmedel och en liten pensel. 👌

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mr marvin:

Tjena, hur gör ni rent era tangentbord?

Har ett Qpad mk-85 och har haft det sedan 2013, älskar det. Men det har blivit smutsigt på riktigt och de lättare rengöringen jag har gjort hjälper typ inte, lika smutsigt igen efter några veckor. ( Har väldigt rent hemma och tvättar händer ofta lol)

Frågan är väl, hur gör jag rent det ordentligt? kan man använda T-Röd?

Tacksam för svar

För alla dina rengöringsbehov av tangentbord :Ripsters Guide!

Permalänk

Kör tangentbordet i diskmaskinen och låt det torka i några veckor liggandes lite halvvarmt.

Går lugnt köra ihop med toa sitsen och toaborsten Mc.donalds style sålänge de får torka ordentligt innan det kopplas in.

Annars som tidigare sagt släng i alla tangenterna i diskhon i lite varmvatten och diskmedel.

Annars har ja kört ett par tangentbord med typ badrumsrengöring och sen bara spolat det under vattenkranen utan att ta isär det öht.

Dock samma som diskmaskinen kräver lång torktid om du väljer att bada allt i ett stycke.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Jag brukar hålla det upp och ner över diskhon. I diskhon har jag varmt vatten med diskmedel. Sedan borstar jag med diskborsten som jag blöter i diskvattnet. När jag tror det är rent så sköljer jag under kran. Skakar ur och låter det torka några veckor.
Diskmaskinsvarianten kanske är OK också. För länge sedan läste jag i en elektroniktidning att Huges Aircraft använde en vanlig diskmaskin till kretskort som skulle monteras i satelliter.

Permalänk
Medlem

Brukar plocka isär alla tangenter och diska dem i varmt vatten och diskmedel och skrubbar dom ordentligt med en disksvamp så den flottiga ytan försvinner, inga problem att göra så på ett lasergraverat tangentbord som ditt är

resten av rengöringen gör jag med en liten mjuk borste, tryckluft och våtservett om något är kladdigt.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk

Förstör inte vatten själva elektroniken och kretskortet i ett tangentbord även fast det får torka?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Jag tog ut alla knappar med ett litet plastverktyg, lade alla knappar i en bunker med vatten och diskmedel och lät smutsen lösa, självaste tangentbordet använde jag en tandborste (men inte den jag använder för hygien, bara en extra jag hade liggandes) gjorde jag rent med snäppet med vatten och diskmedel men det är bara sådär ytligt så det inte rinner ner i elektroniken. Bordet tog längst tid pga försiktigheten, men det blev rent.

Har ingen diskmaskin och det är mitt enda tangentbord.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk

ni är kungar, men är T röd helt uteslutet alltså? för det är en ganska så fet "hinna" med smuts på själva plasten,

Jag kommer ladda upp före och efterbild

Permalänk
Medlem

Finns städdukar/rengöringsdukar/våtservetter med ammoniak att köpa billigt hos t.ex. Willys som funkar utmärkt till att rengöra knapparna på tangentbordet med. Sen beror det nog på hur grisigt det är och hur mycket man äter med/vid tangentbordet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr marvin:

ni är kungar, men är T röd helt uteslutet alltså? för det är en ganska så fet "hinna" med smuts på själva plasten,

Jag kommer ladda upp före och efterbild

Rikligt med diskmedel och skrubba, det är fettlösande.. t-röd tar färgen.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr marvin:

ni är kungar, men är T röd helt uteslutet alltså? för det är en ganska så fet "hinna" med smuts på själva plasten,

Jag kommer ladda upp före och efterbild

Ta bort alla keycaps och lägg dem i ett hett (inte kokande då, inte så pass varmt att du inte pallar ha händerna i det) vattenbad med en massa tvål och/eller diskmedel och tumla runt dem så kommer det nog lösa allt gammalt fett och alla hudavlagringar och sånt. Du kanske får skrubba det värsta med en tandborste om det är något som sitter riktigt hårt.

Sen kan du ju, uppenbarligen, köra själva tangentbordet i diskmaskinen så länge du har någonstans att torka det (eller har tid att vänta en vecka eller så, så att du inte kortsluter det om det är vatten inuti när du kopplar in det). Men jag hade väl rekommenderat lite rengöringsmedel och handkraft. Om du inte är så brydd om garantin (eller om den gått ut) så är det bästa att du skruvar isär det och kör all plast i diskmaskinen eller kör den för hand. Men tänk då som sagt på att plast kan böja sig om du kör den för varmt, så ekonomiprogram är nog att rekommendera.

Skrivet av Oliver91:

Rikligt med diskmedel och skrubba, det är fettlösande.. t-röd tar färgen.

Tvek på den. Nu har jag inte forskat mer än en google på 15 sekunder men vad jag kan se är det tangenter med bakgrundsbelysning vilket innebär att de är gjorda i solid plast, förmodligen ABS. Det finns ingenting att "ta bort", såvida inte etanol löser upp plast men det gör det ju inte. Det är ju färgad plast som är färgad på exakt samma sätt rakt igenom. Färgen försvinner inte ens med sandpapper. Så vill man köra T-Röd så kör hårt, men jag tror inte det är det mest effektiva sättet att rengöra dem på.

Permalänk
Skrivet av Icetec:

Ta bort alla keycaps och lägg dem i ett hett (inte kokande då, inte så pass varmt att du inte pallar ha händerna i det) vattenbad med en massa tvål och/eller diskmedel och tumla runt dem så kommer det nog lösa allt gammalt fett och alla hudavlagringar och sånt. Du kanske får skrubba det värsta med en tandborste om det är något som sitter riktigt hårt.

Sen kan du ju, uppenbarligen, köra själva tangentbordet i diskmaskinen så länge du har någonstans att torka det (eller har tid att vänta en vecka eller så, så att du inte kortsluter det om det är vatten inuti när du kopplar in det). Men jag hade väl rekommenderat lite rengöringsmedel och handkraft. Om du inte är så brydd om garantin (eller om den gått ut) så är det bästa att du skruvar isär det och kör all plast i diskmaskinen eller kör den för hand. Men tänk då som sagt på att plast kan böja sig om du kör den för varmt, så ekonomiprogram är nog att rekommendera.

Tvek på den. Nu har jag inte forskat mer än en google på 15 sekunder men vad jag kan se är det tangenter med bakgrundsbelysning vilket innebär att de är gjorda i solid plast, förmodligen ABS. Det finns ingenting att "ta bort", såvida inte etanol löser upp plast men det gör det ju inte. Det är ju färgad plast som är färgad på exakt samma sätt rakt igenom. Färgen försvinner inte ens med sandpapper. Så vill man köra T-Röd så kör hårt, men jag tror inte det är det mest effektiva sättet att rengöra dem på.

Det svarta är målat på den genomskinliga plasten. Så kan mycket väl vara riskfyllt.

Permalänk
Medlem

Spraya ner med diskmedelsvatten. Ta en pensel och kör loss all skit. Blås av med tryckluft. Låt torka.

Visa signatur

Livet är för kort för dåligt kaffe

Permalänk
Avstängd

Jag har kört gummimembranstangentbord i diskmaskinen utan diskmedel utan problem ett flertal gånger. Mekaniska är jag lite mer tveksam till dock, inte minst för att de generellt är så dyra, ett tangentbord för en hundralapp eller två gör ju inte så mycket om det havererar totalt liksom, men har man lagt en tusenlapp eller mer så hade det ju inte varit så kul, och det känns som risken är större med tanke på alla komponenter som finns i sådana tangentbord jämfört med ett gummimembran. Däremot har jag plockat loss alla tangenter från mina mekaniska och kört de i maskinen för att sen låta de torka ordentligt. Resten brukar räcka att torka av med en lätt fuktad mikrofibertrasa, kanske med en aning handdiskmedel om det är riktigt skitigt.

Permalänk
Medlem

Jag kör med kompressor ca 8bar tryck och wettex trasa efteråt. Det blir rent utan att behöva plocka ut alla tangenter.
Ett sätt att hålla den kladdfri är genom att tvätta händerna innan man använder den. 😇

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

Ta bort alla keycaps och lägg dem i ett hett (inte kokande då, inte så pass varmt att du inte pallar ha händerna i det) vattenbad med en massa tvål och/eller diskmedel och tumla runt dem så kommer det nog lösa allt gammalt fett och alla hudavlagringar och sånt. Du kanske får skrubba det värsta med en tandborste om det är något som sitter riktigt hårt.

Sen kan du ju, uppenbarligen, köra själva tangentbordet i diskmaskinen så länge du har någonstans att torka det (eller har tid att vänta en vecka eller så, så att du inte kortsluter det om det är vatten inuti när du kopplar in det). Men jag hade väl rekommenderat lite rengöringsmedel och handkraft. Om du inte är så brydd om garantin (eller om den gått ut) så är det bästa att du skruvar isär det och kör all plast i diskmaskinen eller kör den för hand. Men tänk då som sagt på att plast kan böja sig om du kör den för varmt, så ekonomiprogram är nog att rekommendera.

Tvek på den. Nu har jag inte forskat mer än en google på 15 sekunder men vad jag kan se är det tangenter med bakgrundsbelysning vilket innebär att de är gjorda i solid plast, förmodligen ABS. Det finns ingenting att "ta bort", såvida inte etanol löser upp plast men det gör det ju inte. Det är ju färgad plast som är färgad på exakt samma sätt rakt igenom. Färgen försvinner inte ens med sandpapper. Så vill man köra T-Röd så kör hårt, men jag tror inte det är det mest effektiva sättet att rengöra dem på.

Har haft ett MK-85 och har för mig att det vita på tangenterna var av målad textur lite som frostat glas och släppte igenom ganska lite ljus så skulle inte chansat med t-röd.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Det svarta är målat på den genomskinliga plasten. Så kan mycket väl vara riskfyllt.

Enkelt att testa då genom att köra på undersidan, men jag har så otroligt svårt att tänka mig att ett tangentbord som verkar ha kostat dryga tusenlappen skulle ha målade tangenter när ett set med dylika i ABS rakt igenom går på, jag vet inte, 200kr? Max? Dessutom borde väl färgen redan ha börjat släppa av vanligt användande då om den är så pass sämst att den går att lösa med alkohol så enkelt.

Skrivet av Oliver91:

Har haft ett MK-85 och har för mig att det vita på tangenterna var av målad textur lite som frostat glas och släppte igenom ganska lite ljus så skulle inte chansat med t-röd.

Alltså, man kan ju inte ta en helt svart tangent av plast och sen måla den med genomskinlig färg. Så antingen är det som StuntmanMike säger vilket absolut inte är omöjligt, men bara hysteriskt kasst för ett tangentbord som kostat över 150kr, eller så är det som jag åtminstone hade gissat att det är plast rakt igenom och alltså inte går att lösa med alkohol. Om det är så att det är genomskinliga tangenter som är målade svarta så hade jag nog inte vågat mig på att försöka rengöra det på något sätt ö.h.t. om man inte vill förstöra det.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon257891:

För alla dina rengöringsbehov av tangentbord :Ripsters Guide!

Skrivet av StuntmanMike:

Det svarta är målat på den genomskinliga plasten. Så kan mycket väl vara riskfyllt.

Skrivet av Icetec:

Enkelt att testa då genom att köra på undersidan, men jag har så otroligt svårt att tänka mig att ett tangentbord som verkar ha kostat dryga tusenlappen skulle ha målade tangenter när ett set med dylika i ABS rakt igenom går på, jag vet inte, 200kr? Max? Dessutom borde väl färgen redan ha börjat släppa av vanligt användande då om den är så pass sämst att den går att lösa med alkohol så enkelt.
Alltså, man kan ju inte ta en helt svart tangent av plast och sen måla den med genomskinlig färg. Så antingen är det som StuntmanMike säger vilket absolut inte är omöjligt, men bara hysteriskt kasst för ett tangentbord som kostat över 150kr, eller så är det som jag åtminstone hade gissat att det är plast rakt igenom och alltså inte går att lösa med alkohol. Om det är så att det är genomskinliga tangenter som är målade svarta så hade jag nog inte vågat mig på att försöka rengöra det på något sätt ö.h.t. om man inte vill förstöra det.

Svaret har redan gets tidigare (se min tidigare post), vissa plaster är känsliga för denaturaliserad alkohol (t-röd) andra inte, antingen testar man dito eller så kör man på mildare medel (som tipsats om tidigare i tråden (t.ex. i mitt tidigare inlägg). Min enda åsikt i denna frågan är: (Hela tangentbordet i) Diskmaskin:= Blä! (visst: det blir rent: men det riskerar även att bryta strömbanor då maskindiskmedel fräter) (PLocka av tangenterna och kör dessa i diskmaskin:= Mycket bättre, så länge tempen inte är för hög)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

Svaret har redan gets tidigare (se min tidigare post), vissa plaster är känsliga för denaturaliserad alkohol (t-röd) andra inte, antingen testar man dito eller så kör man på mildare medel (som tipsats om tidigare i tråden (t.ex. i mitt tidigare inlägg). Min enda åsikt i denna frågan är: (Hela tangentbordet i) Diskmaskin:= Blä! (visst: det blir rent: men det riskerar även att bryta strömbanor då maskindiskmedel fräter) (PLocka av tangenterna och kör dessa i diskmaskin:= Mycket bättre, så länge tempen inte är för hög)

Har i princip i 10+ år städat mina tangentbord på följande sätt

1. ta foto på layouten på tangentbordet
2. plocka loss alla tangenter
3. lägg dom i blöt i en skål eller i vasken med varmt vatten + diskmedel
4. skrubba varje enskild tangent med en vanlig disksvamp
5. lägg dem på tork på en vanlig kökshandduk
6. tryckluft på burk för att blåsa väck skiten på tangentbordet + eventuellt en mjuk borste (tandborste?) för att borsta väck det som inte lossnar med tryckluft
7. montera tillbaka alla tangenter genom att kolla på fotot du tog så du får dem på rätt plats
8. färdigt.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lassesjo:

Tveksamt med T-röd, finns risk att texten på tangenterna försvinner.
Nej kör med en Vettex-duk (disktrasa), ljummet vatten och diskmedel, inte för blött.
Låt det sedan torka upp innan du använder det igen.

Tangenter som försvinner av lite T-röd? 🤔 What is this magic?

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av mr marvin:

Tjena, hur gör ni rent era tangentbord?

Jag har aldrig behövt göra rent något av mina tangentbord sedan 1982 när jag köpte min första dator. Mina kollegors tangentbord däremot ser ut som något katten skitit ner. Förmodligen genetiskt som gör att jag inte har handsvett.

Isopropylalkohol på bomullstrasa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Isopropylalkohol på bomullstrasa.

All hail Isopropylalkohol! Blir skitbra, dunstar snabbt och allt känns som nytt. En flaska räcker en evighet och kostar inte många kronor, finns småflaskor för en femtiolapp på nätapotek och större flaskor på Kjell&Co för någon hundring. Bomullstops om man bara vill peta lite, annars bomullstrasa för en rejälare omgång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

Svaret har redan gets tidigare (se min tidigare post), vissa plaster är känsliga för denaturaliserad alkohol (t-röd) andra inte

Vilka då? Att T-Röd är denaturerad innebär att den har kräkmedel i sig och är färgad röd. I övrigt beter den sig ju som all annan etanol. Så om tangenterna är gjorda av ABS eller PBT, vilket vi får anse vara en lågoddsare (med extrem övervikt på ABS) så kan inte T-Röd lösa upp den (åtminstone inte i rumstemperatur och med den korta exponering som att torka den med en trasa dränkt i T-röd innebär, med tanke på hur snabbt alkoholen kommer dunsta). Om inte kräkmedel kan lösa plast då, vilket jag iofs inte har någon aning om så det ska jag väl inte sticka ut hakan på allt för mycket. Men min generella känsla är att om något kan lösa upp plast så är det inte okej att använda som kräkmedel. Då kan man ju denaturera T-Röd med stryknin... Tekniskt sett effektivt, etiskt sett tveksamt.

Sen hade jag väl också varit tveksam till att köra ett helt tangentbord i diskmaskinen. Främst med tanke på att det redan bryter garantin redan där, så då kan man lika gärna skruva upp det och köra bara plasten i diskmaskinen och låta kretskortet vara torrt. Dessutom sparar man ju en veckas torktid på det sättet.

Men att rengöra tangenter med T-Röd ser jag otroligt liten risk med. Obefintlig egentligen, om man nu inte har tagit transparent plast och målat med svart färg som du nämnde, som är löslig i alkohol. Men andelen tangenter som är gjorda så måste väl ändå vara försvinnande små?

EDIT: Skit i allt jag sagt, T-Röd innehåller aceton som definitivt inte leker bra med ABS. Jag har fel, anon257891 har rätt.

Permalänk
Skrivet av Icetec:

Men att rengöra tangenter med T-Röd ser jag otroligt liten risk med. Obefintlig egentligen, om man nu inte har tagit transparent plast och målat med svart färg som du nämnde, som är löslig i alkohol. Men andelen tangenter som är gjorda så måste väl ändå vara försvinnande små?

EDIT: Skit i allt jag sagt, T-Röd innehåller aceton som definitivt inte leker bra med ABS. Jag har fel, anon257891 har rätt.

I stort är alla Logitech's tangenter målad transparent ABS, Men de är långt ifrån ensamma.

Permalänk

Jag skulle aldrig tvätta ett mekantiskt tgbord i diskmaskinen. Du kommer inte bara förstöra tgbordet utan även garantin rycker. Plocka ut tangenterna och kör en stor pensel och bomullspinnar.