AMD Epyc "Milan-X" med tredubbelt L3-cache lanseras i mars

Permalänk
Melding Plague

AMD Epyc "Milan-X" med tredubbelt L3-cache lanseras i mars

Den första implementationen av AMD:s 3D V-cache i form av nästa generation Epyc-processorer testas för fullt hos bolagets kunder.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag har X antal pengar för en ny arbetshäst och jag har väntat påtok förlänge med en uppgradering nu. Epyc skulle vara väldigt intressant men budgeten jag satt för en komplett dator lär nosa på vad den där kostar enskilt...

Visa signatur

/925

Threadripper 7980x|128Gb Ram|72TB 10GbE Synology Nas|MSI 3090 Suprim|LG UltraWide 38" - Wacom Intuos 3 A3

Permalänk
Medlem

AMD låg bra till, så snubbla de på mållinjen. Ryzen 7 5800X3D är redan ett kvartal försent.

Permalänk
Medlem

Har inte Intel släppt nytt nyss och Amd behöver kontra med något ..?

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Medlem
Skrivet av 925a:

Jag har X antal pengar för en ny arbetshäst och jag har väntat påtok förlänge med en uppgradering nu. Epyc skulle vara väldigt intressant men budgeten jag satt för en komplett dator lär nosa på vad den där kostar enskilt...

Det närmaste till Threadripper (Pro) du kan komma idag för Zen3 är antingen Epyc "F serien" (7XF3) för högre klockfrekvenser eller Epyc "P serien" (7XX3P) för den något billigare single cpu socket konfiguration.
Själv valde jag 5950X tillsvidare, men ser fram emot Zen4 varianten av Threadripper framöver.

Permalänk
Avstängd

Tredubblas? Vad är det som dubblas?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Tredubblas? Vad är det som dubblas?

Inget dubblas, men L3 cache tredubblas. Vilket är precis vad artikeln handlar om?

Om det är ordbruket du ställer dig frågande till så är det korrekt. Synonymer: trippla, trefaldiga, multiplicera med tre

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rapidact:

AMD låg bra till, så snubbla de på mållinjen. Ryzen 7 5800X3D är redan ett kvartal försent.

Va? För syftar du på adler lake och att amd inte kan mäta sig med Intel när det kommer till ren prestanda? Men däremot är hästlängder före när de kommer till energieffektivitet. Och tänk då även att det AMD erbjuder idag är över ett år gammalt.

5800X3D är mer något dom släpper bara för att innan dom lanserar zen4 i sommar (om rtcktet stämmer) och då blir det förmodligen Intel som ligger efter på allt istället.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Det känns som att 1GB eller t.o.m. flera gigabyte LLC (Last Level Cache) inte är så långt borta efter att dessa har lanserats.

Minns när jag köpte min 486 och hade 420MB hårddisk och sen uppgraderade med en 2.1GB hårddisk.
~Snart~ kan man ha lika mycket CPU cache.
För ~ 30 år sen hade detta låtit som science fiction.

Okej nu är inte dessa Epyc riktade till vanliga konsumenter, vilket säkert kommer att reflekteras i priserna.

Men när Ryzen 7 5800X3Där släppt så känns det inte som att det är så långt borta med konsument processorer med > 100MB LLC och under senare delen av 90 talet så kunde det vara en rimlig mängd RAM minne.

När det kommer konsumentprocessorer med > 128MB LLC så blir det också lite 'magiskt' för oss som hade PC redan på 90-talet.
Åtminstone tror jag det kommer kännas så för mig.

Kan bli att jag köper en Ryzen 7 5800X3D så länge.
Jag har redan ett AM4 moderkort med en äldre Ryzen processor som jag tänkt uppgradera till en 5600X eller 5800X.
Men kanske blir en 5800X3D istället.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av norrby89:

Va? För syftar du på adler lake och att amd inte kan mäta sig med Intel när det kommer till ren prestanda? Men däremot är hästlängder före när de kommer till energieffektivitet. Och tänk då även att det AMD erbjuder idag är över ett år gammalt.

5800X3D är mer något dom släpper bara för att innan dom lanserar zen4 i sommar (om rtcktet stämmer) och då blir det förmodligen Intel som ligger efter på allt istället.

Riktigt så enkelt är det inte längre.

Om ditt primära arbetsmönster består av CPU Blender rendering och liknande, så absolut: i det läget är 5900X/5950X klart mer energieffektiva jämfört med 12900K. Värt att ha i baktanke dock är att Nvidias RTX3000-serie är runt 10x gånger mer energieffektiv i just detta, så om man bryr sig om detta fall kanske man ska kika på GPGPU med CUDA.

Om man primärt använder datorn t.ex. för spelande har både ComputerBase och IgorsLab gjort tester som visar att det omvända gäller, i detta fall är faktiskt Alder Lake den mer effektiva (och snabbare i absoluta termer) av de två.

Klicka för mer information
Visa mer

Det är tyvärr långt mer komplext att på något vettigt/relevant sätt testa CPU-prestanda idag jämfört med för 10-20 år sedan. Vi får allt fler exempel på där populära tester i CPU-benchmarks i praktiken är totalt irrelevanta för hur just din upplevelse av respektive CPU-modell kommer te sig. Det lär bara bli värre framåt då trenden är allt fler "speciallösningar".

Även det AMD gör här är ju väldigt svårbedömt. För vissa fall kommer det vara guld värt att ha en gigantisk cache, frågan är hur många bara (Intels Broadwell serie hade ju ett par modeller med 128 MB L4$, många spel såg en bra effekt av detta men extremt få andra applikationer såg någon som helst vinst, Intel fortsatte med detta ändå till 8:e generationen men är nog rätt få som lagt märke till de modellerna).

Rimligen lär fler serverapplikationer se vettig utväxling av gigantisk L3$ än vad vi som kan vänta på desktop. Men svårt att säga på förhand vad som kommer se en relevant utväxling och var det är "waste of sand" med så mycket cache.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av 925a:

Jag har X antal pengar för en ny arbetshäst och jag har väntat påtok förlänge med en uppgradering nu. Epyc skulle vara väldigt intressant men budgeten jag satt för en komplett dator lär nosa på vad den där kostar enskilt...

Vill du ha ett snabbt UI när du skapar grafik interaktivt är EPYC och andra mångkärniga system inte rätt väg, om du gör ytterst lite jobb själv utan bara renderar andras jobb kan det vara vettigt. Mer vettigt är väl att rendera i molnet/på server så du slipper sitta och ta upp dyrbar desktop-tid med serveruppgifter.

På desktop är enkeltrådsprestanda fortfarande kung och idag är det Intel 12900K(S) som är bäst på det, till ett riktigt trevligt pris dessutom.

Permalänk

Hoppas det blir ett monster så Intel kan ta fram den där grå koftan de har liggande i det rutna skåpet och visa att vi på Intel har våra egna tester och du som användare måste så klart lita på oss Intel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Starric:

Inget dubblas, men L3 cache tredubblas. Vilket är precis vad artikeln handlar om?

Om det är ordbruket du ställer dig frågande till så är det korrekt. Synonymer: trippla, trefaldiga, multiplicera med tre

Exakt. Inget alls dubblas och därmed så ska ordet inte vara med alls. Ett dugg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Exakt. Inget alls dubblas och därmed så ska ordet inte vara med alls. Ett dugg.

Ledsen, men svenska språket håller inte med dig Tredubbla är ett eget ord, blanda inte ihop med dubbla

https://www.saob.se/artikel/?unik=T_2391-0035.w42x-0048

Citat:

TRE tre, räkn.
...
-DUBBLA, -ing. [jfr -dubbel] göra (ngt) tre ggr så stort l. talrikt o. d.; jfr -faldiga.

Edit: lite som att meter ingår i ordet kilometer också, men de är inte samma sak

Men nu känns det här lite väl OT, så vi kan väl släppa det. Artikeln följer korrekt svenskt ordbruk, men man kan ju så klart ha åsikter om ordval

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Avstängd

Personligen så brukar jag ordet skodon i betydelsen flygplan. Kan dessutom en hemsida som säger så. Det betyder inte att alla folk sluta tänkta själva och använda det på det sättet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Exakt. Inget alls dubblas och därmed så ska ordet inte vara med alls. Ett dugg.

Förstår inte vad du gnäller om ärligt talat. Ordet "dubblas" finns över huvud taget inte med i artikeln, däremot finns ordet "tredubblas" vilket används helt korrekt. Vad menar du ska användas istället som beskrivning?

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Förstår inte vad du gnäller om ärligt talat. Ordet "dubblas" finns över huvud taget inte med i artikeln, däremot finns ordet "tredubblas" vilket används helt korrekt. Vad menar du ska användas istället som beskrivning?

"Tredubbla" är korrekt men inte så elegant. Ett ord som också fungerar i sammanhanget är "trefaldiga".

Permalänk
Medlem

Tycker att AMD kunnat kontra med prissänkning eller icke-X versioner med lägre pris för att konkurrera med Intel bättre. AMD var ju förut väldigt prisvärda. De är inte dåliga men de är alldeles för dyra numera. Ca 3k för deras instegsmodell är väldigt mycket. Intel är utan konkurrens i lägre prisklasserna.

De hade ju massor med processorer i 1000, 2000 och 3000 serierna men nu envisas de med att ha 4 SKUs om man inte räknar med de 2 G versionerna som dock inte är så bra om man inte behöver grafikdelen.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Vill du ha ett snabbt UI när du skapar grafik interaktivt är EPYC och andra mångkärniga system inte rätt väg, om du gör ytterst lite jobb själv utan bara renderar andras jobb kan det vara vettigt. Mer vettigt är väl att rendera i molnet/på server så du slipper sitta och ta upp dyrbar desktop-tid med serveruppgifter.

På desktop är enkeltrådsprestanda fortfarande kung och idag är det Intel 12900K(S) som är bäst på det, till ett riktigt trevligt pris dessutom.

Jag renderar rätt friskt på både CPU och GPU dagligen. UI i mjukvara spelar inte så stor roll. Har två maskiner så arbetshästen är oftast den som renderar medans jag jobbar på scener på den andra. Sen kan jag dedikera resurser så jag skulle fortfarande inte säga nej till en EPYC, hehe... Men Threadripper är nog vägen att gå för min nya maskin. Sitter bara o väntar på nya pro/icke pro. Sen får plånboken avgöra vilken som känns rätt!

Visa signatur

/925

Threadripper 7980x|128Gb Ram|72TB 10GbE Synology Nas|MSI 3090 Suprim|LG UltraWide 38" - Wacom Intuos 3 A3