Microsoft stoppar försäljningen i Ryssland

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Hur är det med Tidal i rysslandsfrågan (har inte hängt med)?

Körde en gratismånad med Tidal i både bilen och telefonen. Tyckte det fungerade lika bra som Spotify, men jag hann ju självklar inte testa lika mycket som jag använt Spotify (har ju haft Spotify i 15 år).

Tyckte det iaf. var trevligt att man fick lossless komprimering och överföring. Något jag faktiskt saknar hos Spotify.

Det där med lossless är förvisso BS. Fördelen du kan få är eventuellt bättre källmaterial. Det kan för all del vara en reell fördel, även om det inte har med komprimeringen att göra.
Jag vet inte hur det är med Tidal men Apple Music har bättre kvalitet än Spotify, vad gäller den musik jag lyssnar på. Det var så jag reagerade direkt när jag testade, och då förväntade jag mig ingen skillnad alls.
Tyvärr har inte Apple Music lika bra interface (ITunes eller webbläsare om du inte sitter på en Mac). Det går att leva med men faktiskt lite skämskudde när Apple annars är så bra på mjukvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Ersatte Windows när de våldförde sig på mina datorer, med tvångsinstallation av Windows 10.
Bara Mac och Linux hos mig.

Har dock inte testat Apple Music och vad jag vet finns det inget stöd för det i min Tesla. Bara Spotify och Tidal.

Jag tycker inte MS förtjänar kritik för att styra bakåtsträvare rätt

Vill Tesla verkligen inte spela najs najs med Apple? Jag utgår ifrån att du har koll på din bil men det låter ju som en konstig begränsning. Delar inte Tesla och Apple många kunder?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

Väntar på att Valve ska stänga ute Ryssland, slipper man toxic ryssar i voice chat 🤣

Tänk dig vilket liv det skulle bli, med alla rastlösa ungar som klagar på sina föräldrar och sen istället lever rövare på stan.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Ersatte Windows när de våldförde sig på mina datorer, med tvångsinstallation av Windows 10.
Bara Mac och Linux hos mig.

Har dock inte testat Apple Music och vad jag vet finns det inget stöd för det i min Tesla. Bara Spotify och Tidal.

Jag tycker inte MS förtjänar kritik för att styra bakåtsträvare rätt

Vill Tesla verkligen inte spela najs najs med Apple? Jag utgår ifrån att du har koll på din bil men det låter ju som en konstig begränsning. Delar inte Tesla och Apple många kunder?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Tänk dig vilket liv det skulle bli, med alla rastlösa ungar som klagar på sina föräldrar och sen istället lever rövare på stan.

Tänk vad skönt att spela CS utan skrikiga, svärande, ryska blöjbarn. Nästan så att jag skulle börja spela igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

För att inte tala om de oskyldiga som har oturen att bo i "fel" land som anfalls av ryssarna. Vissa skulle säga att det är värre och viktigare att ta hänsyn till, än någon som inte kan köpa en dator eller ett spel.

Måste säga att jag inte tycker de två fallen väger det lika tungt. Trots att jag verkligen älskar datorer, teknik och spel.

Vill poängtera att nu talar jag inte om förmånen att köpa ett spel eller dator bara sådär, utan snarare allt ifrån de som livnär sig genom frilansarbete, genom t.ex. konstverk, handgjorda skapelser, eller youtube videos, streaming osv. och får sin inkomst mer eller mindre exklusivt genom tjänster som Patreon, Twitch, Paypal osv. och nu nekas möjligheten att få denna inkomst utbetalda till ett konto de faktiskt kan nyttja pengarna med för att betala mat och hyra, till folk på flykt eller som annars inte ens har möjligheten att köpa mat för deras bankkort och bankomater slutat fungera pga uteslutandet från SWIFT. Men visst, behöver man en dator för att livnära sig så blir det svårt då också, på samma vis som hur en taxifirma skulle få det svårt om de inte kunde köpa taxibilar.

Känner själv kompisar som flyttade till Ryssland flera år sedan av familjeskäl som blivit tvungna att fly till följd av den rådande situationen. De har inte fått möjlighet att ta sig tillbaka hem då ingen vill släppa in Ryssar och de inte vill lämna sina nära och kära (partners, barn, osv.) som saknar EU-medborgarskap. Även efter att de kommit över gränsen så har de haft problem både pengamässigt och logistiskt då vissa länder bokstavligt talat har skyltar på hotell, restauranger och butiker som säger att de inte tar emot Ryssar.

Säger absolut inte att de som drabbas i Ukraina har det mycket bättre, men oavsett hur du vill väga det så är det ju inte kul för någon i vilket fall.

Får hoppas i var fall att konflikten inte blir alldeles för långdragen och att vi kan bli av med Putin och alla andra som totalt ignorerar hur både omvärlden samt t.o.m. deras eget folk får lida som konsekvens av detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jag tycker inte MS förtjänar kritik för att styra bakåtsträvare rätt

Vill Tesla verkligen inte spela najs najs med Apple? Jag utgår ifrån att du har koll på din bil men det låter ju som en konstig begränsning. Delar inte Tesla och Apple många kunder?

Då har vi olika åsikter där.

Min dator ska ingen annan lägga sig i vad jag har på. Punkt!
Satt och jobbade, gick ut i köket och hämtade något och kom tillbaka till en Välkommen till Windows 10 skärm.
Mitt jobb som jag hållit på med var borta.....
Sådant kan inte jag hålla på med.

Vet faktiskt inte hur Tesla/Apple ser ut. Får väl skaffa Twitter och fråga Elon om han inte kan implementera lite fler alternativ.
Brukar ofta vara så här.. "@Elon Kan du implementera Apple Music?" Svar: "Ja"
Om man kollar på Spotify, så fungerar det bara om man har Premium och betalar för Spotify. Ska kolla hur det är med Tidal, men gissar att det är samma där. Så om Apple vill ha mer betalande kunder, så kan det väl vara ett koncept för dem...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Tänk vad skönt att spela CS utan skrikiga, svärande, ryska blöjbarn. Nästan så att jag skulle börja spela igen.

Menade det som något positivt, då det kommer sätta ännu högre press på Ryssland.

Så det skulle vara bra i flera bemärkelser.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Då har vi olika åsikter där.

Min dator ska ingen annan lägga sig i vad jag har på. Punkt!
Satt och jobbade, gick ut i köket och hämtade något och kom tillbaka till en Välkommen till Windows 10 skärm.
Mitt jobb som jag hållit på med var borta.....
Sådant kan inte jag hålla på med.

Vet faktiskt inte hur Tesla/Apple ser ut. Får väl skaffa Twitter och fråga Elon om han inte kan implementera lite fler alternativ.
Brukar ofta vara så här.. "@Elon Kan du implementera Apple Music?" Svar: "Ja"
Om man kollar på Spotify, så fungerar det bara om man har Premium och betalar för Spotify. Ska kolla hur det är med Tidal, men gissar att det är samma där. Så om Apple vill ha mer betalande kunder, så kan det väl vara ett koncept för dem...

Haha, jag skämtar såklart. Jag hade själv bränt alla proppar om det hände mig. Tack och lov har det blivit lite bättre med tvångsuppdateringarna.

Att twittra Elon verkar vara en riktig väg till framgång. Skit händer när man twittrar honom.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av DaBone:

Tänk dig vilket liv det skulle bli, med alla rastlösa ungar som klagar på sina föräldrar och sen istället lever rövare på stan.

De skulle rekryteras av nån militärorganisation som lovar att ge dem riktiga vapen och få resa till Ukraina, då är det är bättre att de skriker på folk som spelar CS men de kan ju se till att de håller sig inom landet så de kan skrika på varandra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Anser detta vara godhetssignalering. De gör det för att det är vad USA vill.

Men det e faktiskt bra i längden. Ryssland kommer söka sig till Kina och andra USA motståndare som kommer samarbeta än närmre så vi får en tvådelad värld.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Anser detta vara godhetssignalering. De gör det för att det är vad USA vill.

Men det e faktiskt bra i längden. Ryssland kommer söka sig till Kina och andra USA motståndare som kommer samarbeta än närmre så vi får en tvådelad värld.

Är det ’bra’ att få en ’tvådelad värld’ där kina och ryssland är ena halvan?

Jag blir mörkrädd när människor tycker att typ hälften av värdens folk ska styras av diktatorer

Jag håller med om att Europa skulle kunna ta några steg bort från USA i vissa avseenden

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Tidal finns inte i Ryssland vad jag kan se, även om de har rysk musik i sin katalog.
Är ju dock fler länder än Ryssland som pratar ryska...

https://support.tidal.com/hc/en-us/articles/202453191-TIDAL-W...

Tackar föresten för "tipset" då jag förträngt att de fanns. Fungerar ju också i Teslan...

Har testat Tidal, och fungerade klockrent i Teslan. Tom. bättre ljudkvalitet med HiFi/lossless hos Tidal inbillade jag mig /upplevde jag är jag testade och jämförde A/B med Spotify!

Har inte sett att Tidal har app för min Apple Watch, men ordnar Tidal app för klockan så byter jag gärna bort Spotify (som både böjer sig för Putin, och som jag även är besviken på att de lagt ner planerana HiFi/lossless som produkt).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Haha, jag skämtar såklart. Jag hade själv bränt alla proppar om det hände mig. Tack och lov har det blivit lite bättre med tvångsuppdateringarna.

Att twittra Elon verkar vara en riktig väg till framgång. Skit händer när man twittrar honom.

Jo, han agerade rätt snabbt på Twitter för att hjälpa Ukraina när Putin skar ner och saboterade deras koppling till Internet. Har öppnat Starlink över Ukraina, och skickat utrustning dit från SpaceX (paraboler med routers).

Har även öppnat för gratis laddning på Tesla superchargers nära gränserna till Ukaraina för att underlätta för de som flyr i elbilar, eller hjälper flyktingar från kriget.

https://teslaclubsweden.se/tesla-och-spacex-hjalper-ukraina/

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Jo, han agerade rätt snabbt på Twitter för att hjälpa Ukraina när Putin skar ner och saboterade deras koppling till Internet. Har öppnat Starlink över Ukraina, och skickat utrustning dit från SpaceX (paraboler med routers).

Har även öppnat för gratis laddning på Tesla superchargers nära gränserna till Ukaraina för att underlätta för de som flyr i elbilar, eller hjälper flyktingar från kriget.

https://teslaclubsweden.se/tesla-och-spacex-hjalper-ukraina/

Han öppnade dessutom ’roaming’ för antennerna, så de kan monteras på rörliga ställen (typ bilar) och fortfarande ansluta

Permalänk
Medlem

Cancel culture på hög nivå. Funkar det här ser jag fram emot samma metoder mot Saudiarabien, Kina kanske, och USA själv ligger väl lite pyrt till om de startar ännu ett anfallskrig.

Att däremot gå in och hacka, förstöra digitala infrastruktur kan inte länder i väst ställa sig bakom utan vidare, att attackera Infrastruktur är på en del sätt att jämföra med krigshandling, typ spränga broar, järnvägar.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Att däremot gå in och hacka, förstöra digitala infrastruktur kan inte länder i väst ställa sig bakom utan vidare, att attackera Infrastruktur är på en del sätt att jämföra med krigshandling, typ spränga broar, järnvägar.

Jag kan hålla med dig att det vore bra om hackers, både för kriminella och för "kalla/cyber-kriget", inte fanns. Men tror att det är en realitet som vi måste leva med och förhålla oss till.

De största nationerna som håller på med detta är Kina och Nordkorea, men även Ryssland ligger också med i toppen.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Han öppnade dessutom ’roaming’ för antennerna, så de kan monteras på rörliga ställen (typ bilar) och fortfarande ansluta

Tack, intressant! Det visste jag inte, men klart snyggt.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Har testat Tidal, och fungerade klockrent i Teslan. Tom. bättre ljudkvalitet med HiFi/lossless hos Tidal inbillade jag mig /upplevde jag är jag testade och jämförde A/B med Spotify!

Lite OT här men så vida de inte fixat det så är inte Tidal alltid lossless. Om en låt erbjuds i MQA så baseras då "HiFi"-versionen på denna, vilket är ett lossy-komprimerat format med ganska påtagliga problem, snarare än att de ger dig den faktiska lossless-versionen.

https://www.youtube.com/watch?v=pRjsu9-Vznc
Omkring 12:40 pratar han om detta, kolla gärna hela videon (samt del 2) om du är intresserad av varför MQA är i princip inget annat än snake oil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Tack, intressant! Det visste jag inte, men klart snyggt.

Också något om optimerad standby för att minska energiförbrukningen om man t.ex. kör den från ett bilbatteri (så den inte letar efter maximal bandbredd konstant utan ansluter till färre satelliter)

Ingen aning om vad det betyder i praktiken, men borde kunna hjälpa att ha det så flexibelt som möjligt

Permalänk

Är väl för att undvika förluster med valutakollapsen och PR-risk-management. Sen kan man paketera beslutet i ett gott ljus 😄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Cancel culture på hög nivå. Funkar det här ser jag fram emot samma metoder mot Saudiarabien, Kina kanske, och USA själv ligger väl lite pyrt till om de startar ännu ett anfallskrig.

Knappast. Man fryser ut Ryssland för att deras marknad är liten nog att man skall komma undan med det. Priset i form av förlorad försäljning på en liten marknad är lägre än vinsten i att folk på större marknader väljer att inte bojkotta företaget. Både USA och Kina är alldeles för stora marknader för att den kalkylen skall gå ihop.

Visa signatur

5900X | 6700XT