Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobitheo:

Jo nu är det inte ens värt det längre. Det kostar mer än vanlig bensin och sen som sagt så drar ju bilen mer också så det gör ju bara det ännu dyrare.
Så visst det finns är säkerligen bättre för miljön men kanske bättre börja med nåt annat för att dra sitt strå till stacken som det är idag 😂

Jag håller med dig här helt klart bättre att börja med någonting annat.

Permalänk
Hedersmedlem

Folk som preppar transistorradio när vi dagligen översköljs av mobilvideor på pangandet.. inte ens kriget är som förr.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Avstängd

Varför ska JAG alltid drabbas av alla efterblivna kossor som kör 20-50 UNDER skyltad hastighet för!?

Hamnat bakom den 5:e bara idag

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Varför ska JAG alltid drabbas av alla efterblivna kossor som kör 20-50 UNDER skyltad hastighet för!?

Du är INTE ensam!!!😡😡😡😡😡😡😡😡😡😡😡😡😡😡😡😡😡😡😡

Permalänk
Avstängd

Nu ett litet ilands-gnäll..

Hittar inget spels om verkar intressant att köpa på steam, alla spel verkar så tråååååååkiga.

Permalänk
Medlem

Alltså… kan någon snälla säga att den känner igen sig?
Jag och min fru + 2 barn (4 & 7) har fan vart sjuka var och varannan vecka sen ett år tillbaka…. Hur fan är det möjligt?!

Senaste veckan har vi haft magsjuka, sen idag vaknar man upp och känner sig bra i magen.. inser snabbt att jag blivit dunderförkyld… IGEN!!!!

Man får va frisk i ca 2-3 veckor sen blir det förkylningar eller annat skit på åtminstone 1 i familjen…

DET TAR ALDRIG SLUT

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Medlem
Skrivet av BadNewsBrod:

Jag och min fru + 2 barn (4 & 7) har fan vart sjuka var och varannan vecka sen ett år tillbaka…. Hur fan är det möjligt?!

Senaste veckan har vi haft magsjuka, sen idag vaknar man upp och känner sig bra i magen.. inser snabbt att jag blivit dunderförkyld… IGEN!!!!

Man får va frisk i ca 2-3 veckor sen blir det förkylningar eller annat skit på åtminstone 1 i familjen…

DET TAR ALDRIG SLUT

Ibland kan någon vara permanent smittbärare utan att själv bli sjuk och då försvinner inte eländet. D.v.s. en Typhoid Mary.

Halsfluss kan bete sig på det viset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Folk som preppar transistorradio när vi dagligen översköljs av mobilvideor på pangandet.. inte ens kriget är som förr.

Ja, just en batteridriven fickradio hittar du inte idag. Jag har en som jag hittade i en skrotbinge någonstans. Litet sliten, men funkar vettigt. Både AM och FM.

Men om strömmen går en längre tid så kanske det är enda kontakten med omvärlden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Då kan det vara mej Du hamnat bakom för jag är försiktig med gaspedalen. Man spar ju både bränsle och bil om man kör lugnt. Dessutom måste man inte vara lika koncentrerad när man kör lugnt. Det är inte nödvändigt att jämt visa hur duktig bilförare man är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Ja, just en batteridriven fickradio hittar du inte idag. Jag har en som jag hittade i en skrotbinge någonstans. Litet sliten, men funkar vettigt. Både AM och FM.

Men om strömmen går en längre tid så kanske det är enda kontakten med omvärlden.

Jag använder en Sangean fickradio. Den har ingen högtalare utan man använder hörlurar. Den använder jag mycket. När jag motionerar, plockar bär i skogen, jobbar i trädgården mm. Den har mycket bra mottagning och sedan använder jag laddningsbara batterier. Den har batteriindikator så jag kan byta batterier i tid och slipper bli strömlös. Rekomenderas

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Det finns laddbara med "vev" så du kan ladda den med muskelkraft vid behov samt även använda som powerbank , jo jag har ett par

Visa signatur

Fractal Define 7 | ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | AMD Ryzen 7 9800X3D | Noctua NH-D15 G2 | Kingston 2x32GB DDR5 6000MHz CL36 FURY Beast | Asus RTX 5090 ROG Astral OC | Corsair RM1000X ATX 3.1 1000W | Kingston Fury Renegade M. 2 Gen 4 1+4TB + Samsung 860 EVO 1TB + 870 EVO 4TB | Samsung Odyssey G8 G80SD | APC
Back-UPS Pro Gaming UPS 2200VA 1320W | Synology DS 411j

Permalänk
Avstängd

800 spel senare via discovery queue på steam, typ nada intressanta spel, några som kommer snart, men inget att spela idag.. suck

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Det finns laddbara med "vev" så du kan ladda den med muskelkraft vid behov samt även använda som powerbank , jo jag har ett par

Men de är slut överallt. Kanske finns någon enstaka butik som har, resten har hamnat hos preppers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BadNewsBrod:

DET TAR ALDRIG SLUT

Det brukar lägga sig när barnen flyttat ut, jag har inte varit sjukt på tre år nu!

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Bästa är dom som kör iaf 10 om/h under begränsad hastighet på 70 och 90 sträckor sen när de kommer in i samhället där det är 40 eller 50 kör de 10 km/h för fort istället 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Det brukar lägga sig när barnen flyttat ut, jag har inte varit sjukt på tre år nu!

Bara 15-20 år kvar för @BadNewsBrod då!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Det kommer att minska drastiskt ju äldre barnen blir, det har gått från, faan nu är det vabb igen till, faan va skönt med lite vab...lol

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semjonov:

Det kommer att minska drastiskt ju äldre barnen blir, det har gått från, faan nu är det vabb igen till, faan va skönt med lite vab...lol

Japp så fort dom slutar äta sand så brukar det bättra sig xD

Permalänk
Medlem

sitter med min son 2år med feber och det blir en lång natt igen, stackare första gången han är sjuk.... man känner sig så maktlös

Permalänk
Medlem
Skrivet av stigw:

Då kan det vara mej Du hamnat bakom för jag är försiktig med gaspedalen. Man spar ju både bränsle och bil om man kör lugnt. Dessutom måste man inte vara lika koncentrerad när man kör lugnt. Det är inte nödvändigt att jämt visa hur duktig bilförare man är.

Behöver man inte vara lika koncentrerad när man kör lugnt?

Och hur mycket sparar du på att köra 70 istället för 100?

Eller 50 istället för 70?

Var går gränsen för när du håller gällande hastighet och inte hindrar trafikflödet?

Permalänk
Medlem

Man inser ganska snabbt vilka man ska undvika i trafiken, en älg är t.ex. säkert ascool att få igenom vindrutan i 80 knyck också då man sitter och inte behöver koncentrera sig.

Permalänk
Inaktiv

Gubbgnäll på de som inte ser någon skillnad på "Max(imal) Hastighet" och "Min(imal) Hastighet"!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

Gubbgnäll på de som inte ser någon skillnad på "Max(imal) Hastighet" och "Min(imal) Hastighet"!

Det finns även andra bestämmelser:

"16 § En förare får inte utan giltigt skäl köra med överdrivet låg hastighet, plötsligt bromsa eller på något annat sätt hindra andra förares körning."

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ztenlund:

Det finns även andra bestämmelser:

"16 § En förare får inte utan giltigt skäl köra med överdrivet låg hastighet, plötsligt bromsa eller på något annat sätt hindra andra förares körning."

Exakt, det finns en skillnad på högsta och minsta/lägsta tillåtna hastighet (och skyltningen är högsta, inte minsta/lägsta)

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Beror ju på vilka vägförhållanden det är oxå, på många håll är det fortfarande vinter med allt vad det innebär.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Megacrash:

Beror ju på vilka vägförhållanden det är oxå, på många håll är det fortfarande vinter med allt vad det innebär.

Snustorrt, inte bländande sol.
Kom inte och dra den gamla kärringen som argument. För de efterblivna kossorna kör så året runt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Snustorrt, inte bländande sol.
Kom inte och dra den gamla kärringen som argument. För de efterblivna kossorna kör så året runt.

Har sett det beteendet mer än en gång på större vägar från elbilar som troligen vill sparar på batteriet.

Visa signatur

Fractal Define 7 | ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | AMD Ryzen 7 9800X3D | Noctua NH-D15 G2 | Kingston 2x32GB DDR5 6000MHz CL36 FURY Beast | Asus RTX 5090 ROG Astral OC | Corsair RM1000X ATX 3.1 1000W | Kingston Fury Renegade M. 2 Gen 4 1+4TB + Samsung 860 EVO 1TB + 870 EVO 4TB | Samsung Odyssey G8 G80SD | APC
Back-UPS Pro Gaming UPS 2200VA 1320W | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Behöver man inte vara lika koncentrerad när man kör lugnt?

Och hur mycket sparar du på att köra 70 istället för 100?

Eller 50 istället för 70?

Var går gränsen för när du håller gällande hastighet och inte hindrar trafikflödet?

Tekniskt sett så nej det behöver man faktiskt inte. Eftersom bromssträckor blir kortare och nödvändiga reaktionstider längre, om man kör långsammare.

Man sparar ganska mycket på att köra 70 istället för 100. Enligt transportstyrelsen ca 1.5-3.0 deciliter per mil.

https://transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Miljo/Klimat/spars...

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mr_sQuinty:

Har sett det beteendet mer än en gång på större vägar från elbilar som troligen vill sparar på batteriet.

I mina fall så är det 98/100 bilar, små skitbilar, typ nissan mikra, vw mikromini

Permalänk
Avstängd
Skrivet av stigw:

Bara så du vet, så finns det forskning som visar på att de som kör för sakta, oftast är de som är farligast i trafiken..